Ghezasul de Codru

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
228
404
Timisoara, Arad, Hunedoara
Buna seara, in seara aceasta va voi prezenta inca una din temele recurente si mai de nisa a hobby-ului meu: Mocanita de la Menyhaza, adeca Moneasa.
Moneasa, una din statiunile cu apa termominerala a apusenilor, a foast vestita peste mari si tari inca din timpul Imperiului Austroungar. Rodul contelui Wenckheim, ce pune bazele primei bai de tratament, cu faimoasele cazi de marmura rosie (exploatata local), cu minunatele meandre de carari trasate de marele aventurier Czaran Gyula, statiunea atrage multi din mai-marii locali ai vremii, inclusiv Societatea Caii Ferate Arad Cenad (ACSeV), ce construieste o frumoasa vila la intrare.
Atat pentru a deservi statiunea, cat si pentru a facilita industria siderurgica locala (cuptorul de topit fier "Schmeltz", dar si cea forestiera si cariera de marmura, contele Wenckheim finanteaza din propria vistierie construierea caii ferate inguste Sebis-Moneasa, inaugurata la 12 August 1893.
Mai multe despre materialul rulant, in cele ce vor urma, precum si despre soarta acesteia.

Cat despre diorama, este inca la nivel conceptual, va fi o mini pizza diorama, cu doua fete, cel mai probabil.

Fotografiile prezinta o Brigadelok de la Minitrains, in fata vilei Nufarul, sau cea a mai ramas din Baile lui Wenckheim, precum si in fata vilei ACSeV, actualmente Mayumi, o pensiune ce merita vizitata. Ce merita remarcat este faptul ca suportul din ultima poza este o bucata de gard, stalpul fiind chiar o bucata din fosta cale ferata.
Enjoy, and to be continued. IMG_20230626_205934937_HDR.jpgIMG_20230626_212914406_HDR.jpgIMG_20230626_212935807.jpg
 
Si, fiind in asteptarea sinelor de la Eggerbahn, pentru a definitiva planul minidioramei, am decis sa pun o fotografie cu inca un pretendent a acestei linii, anume un Decauville Progres de la MinitrainS, putin mai asemanator locomotivelor Sigl sau Weitzer aduse de contele Wenckheim. Cu sinele trebuie sa soseasca si un vagon destul de usor adaptabil cerintelor locale.
IMG_20230704_195944641.jpg
Cu toate ca ,nu departe de Moneasa, langa Lipova, functionau pe valea Cladovei si cateva Brigadelok-uri. Abia astept volumul II a Evolutiei cailor ferate inguste a stimabilului domn Popescu, sigur vor fi si Moneasa, Cladova, dar si Sageata Verde pe acolo. Vorbind de un judet cu o istorie CF interesanta.
atasat pun si poze preluate de pe Facebook, Mocanite prin Romania/Magyar Mozdonyok, cu acest subiect atat de drag mie. Apare si cuptorul de topit fier, "Schmeltz-ul".
Screenshot_20230628-165542-893.pngScreenshot_20230628-165528-194.pngScreenshot_20230628-165628-332.pngScreenshot_20230628-164733-511.png

Screenshot_20230628-165105-907.png
 
Ultima editare:
Buna seara (sau dimineata), aduc cateva update-uri minidioramei H0e: am creat mica baza, am pregatit ce va fi micro lacul cu nuferi, strabatut (virtual, in realitate calea ferata nu ajungea la acesta) de un mic podet de lemn prototipic (exista intreaga documentatie a liniei, gratie arhivelor austroungare), si, bineinteles, am construit din caramizi Aedes Ars ce a ramas din Vila Nufarul a contelui Wenckheim, intaia casa cu bai din Moneasa, cu ale sale coloane, dar si vani, din marmura rosie.
Nu fiti prea agresivi, teraformatul nici nu a inceput (va fi o padure tomnateca), iar vila este departe de a fi finisata. Va fi chituita, vopsita, lipsesc ancadramentele (nu ca ar mai exista in realitate).
Daca se mai incumeta cineva sa constuiasca din caramizi (ceramice) de la Aedes Ars, nota bene: masurati bine inainte. Ele, pe langa faptul ca toate prezinta mici variatiuni de dimensiuni si imperfectiuni, nu respecta proportia de 1x0.5x0.5 cm, fiind usor mai late/inalte, astfel incat doua asezate una peste alta nu egaleaza cu una in picioare. Learnt it the hard way. Din nefericire, caramizile prezinta si unele limitari privind gradul de detaliere, dar se va remedia situatia dupa chituire, si adaugarea unor ancadramente de forex/ carton. Atentie, timpanonul nu este inca slefuit, va capata alta forma.

La datorie, (nu prea) fasneata Brigadelok Minitrains, cu un foarte agale ritm de mers, tractand un vagon cat-de-cat asemanator cu ce a fost pe vremuri, de la Lilliput.


Enjoy! Prima fotografie (din arhiva personala) este cu vila reala, sau ce a mai supravietuit.
IMG_20230626_210719283_HDR.jpgIMG_20230717_200750114.jpgIMG_20230717_180859759.jpgIMG_20230718_003051800.jpgIMG_20230718_030011778.jpgIMG_20230718_030929531.jpgIMG_20230718_030208429.jpgIMG_20230718_030216075.jpg
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/KbZM8jBwmMc]View: https://youtu.be/KbZM8jBwmMc[/img]
 
Si ghezasul (din maghiarul gozos, "aburos") vine dupa noi si in concediu, de data asta in tara Fagetului.
Nu departe de pensiunea noastra intr-un mic colt de rai, zace infioratorul, dar omniprezentul gard Resicza.
Nu departe, era, pana aproape de anii '90, CFF Margina-Poieni, ce se avanta de la localitatea cu faimoasa otetarie pana adanc in muntii Poiana Rusca. Fotografia este preluata de pe forumul Mocanite prin Romania.
Astazi, prezenta e atestata de gard.
Ca un mic update, brigadelok-ul Dn2t a primit o surioara, more to come.
IMG_20230725_210920606_HDR.jpgIMG_20230725_205901704.jpgScreenshot_20230726-145717-617.png
 
In mod chiar foarte interesant, asa cum numai Cel de Sus stie, am dat chiar astazi de un articol din Narrow Gauge World, August 2022, despre CFF Margina. Se pare ca avea 30 de km (linia principala), cateva ramuri secundare ce porneau in muntii Poiana Rusca, si ca a fost desfiintatata in '94. Daca cred moderatorii a este adecvat, as posta screenshot-uri cu acest articol.
 
  • Like
Reacții: AdyAero și mpursu
Prea mari progrese nu s-au integistrat, am mai perfectionat Vila Nufarul, am refacut pilonii centrali ai podetului peste viitorul lac, si, mai important, am inceput sa pregatesc surata Brigadelok pentru a semana cat mai bine cu cea care si-a dus veacul la Monorostia: cos diamant, suport pentru furtunul de alimentare cu apa, am inlaturat accesoriile de pe cabina, si voi crea din forex mica extensie a marchizei, precum si acoperisul cu"boruri largi". More to come. IMG_20230818_011640152.jpgScreenshot_20230818-012742-848.png
 
Iaca, cu putintel timp dosit am reusit sa aduc niscavai modificari Borsig-ului, sa fie mai apropiat de neaosul exemplar de pe valea Muresului.
Din placa de forex (poate putin cam groasa, dar hey, asta e entuziasmul) am confectionat acoperisul cu boruri largi si cutia pentru ceea ce am presupus ca sunt lemne (fiind CFF totusi;ma intreb cum se descurca Brigadelok-ul cu un asemenea combustibil),am adaugat o galeata, repozitionat furtunul, si mutat fluierul pe dom (sau nisipar?). Am schimbat cuplele cu unele mai verosimile, obtinute din Kit-ul cu care a venit cochetul dar prea stralucitorul vagon OBB Roco. Urmeaza o chituire (cu Milliput, va fi o experienta interesanta), si weathering. Poze de pe siteul GLSA, dar si din cartea dlui Cuvineanu, disponibila pe https://digital.bibliotecaarad.ro/s/istorie/item/151231
IMG_20230821_223320658.jpg
IMG_20230821_223331010.jpgScreenshot_20230821-214005-200.pngScreenshot_20230807-235407~2.pngScreenshot_20230821-213918-083.png
Si un mic Video
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/GAatqzqY9W8]View: https://youtu.be/GAatqzqY9W8[/img]
 
Ultima editare:
Buna initiativa!
Forexul insa pare prea gros, trebuie o bucata de plastic mai subtire. Eu folosesc cartele telefonice, prinde vopseaua pe ele, mai ales daca sunt matuite cu smirghel sau foaie de polistiren de la diferite ambalaje.
Pe la magazinele de modelism se mai gaseste foaie de polistiren format A4 pe diferite culori (alb, negru, gri).
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Repet, entuziasmul debordant a precipitat utilizarea forexului mai groscior. Alternativa nu aveam in momentul acela. Oricum am presat manual marginile, si caneala o sa rezolve aspectul. Nici prototipul Monorestean nu pare cu mult mai delicat
 
Si iaca, alta excursie locala, alt gard fatidic "Resicza". De data asta, este vorba de CFF Milova, cu ai sai 8 km de 600 mm, dati in folosinta intre '39 si 66. Brigadelok-ul se simte in largul ei, mai ales ca functiona in apropiere. In fotografia, din lucrarea dl. Cuvinean, un O&K din '15 intr-o râna, probabil dupa o noapte de pomina prin muntii Zarandului.IMG_20230909_185933963.jpgScreenshot_20230910-000925-361.png