Nu e chiar asa. Oricum, inca de pe vremea cand eram in Romania, nu intelegeam de ce clientul ar fi interesat de adaosul comercial de parca acesta ar fi stabilit arbitrar de vanzator. Gandirea mea este ca valoarea adaosului comercial trebuie de fapt sa fie rezultanta unui intreg plan de afacere, adica ultima valoare inainte de pretul afisat catre clienti. Noi, ca si potentiali clinti, nu avem de unde sti ce cheltuieli are proprietarul unei afaceri de acoperit si in niciun caz nu trebuie sa ii judecam dupa adaosul pe care il au (ma refer la comerciantii onesti si nu la cei care nu in cap decat cum "traga urmatorul tun").
Spre exemplu, Tramfabriek a investit mult in dezvoltarea si productia celebrelor lor motoare miniaturale, extrem de apreciate in randul modelistilor feroviari din toata lumea care lucreaza la scari miniaturale. Proprietarii afaceri trebuie sa amortizeze si aceste cheltuieli de "cercetare si dezvoltare"; de adaugat si suportul acordat clientilor. Vreau sa subliniez ca nu toate afacerile merg pe modelul "cumpar ieftin de acolo si vand mai scump aici". Nu stiu in Romania dar, cel putin pe pietele pe care le cunosc (Marea Britanie, Franta, Belgia, Olanda), modelistii nu se gandesc niciodata la adaos - ei se bucura ca au de unde cumpara atunci cand au nevoie de un anumit produs. Stiu prea bine ca veniturile salariale din Romania sunt mai mici decat cele ale celor din vestul Europei (doar stiu de unde am plecat si tin legatura cu familia si cu prietenii de "acasa"); asta ii face pe consumatorii romani sa fie mult mai sensibili la preturile de vanzare ale produselor care nu sunt de stricta necesitate.
Am cumparat acel "Gear Puller", impreuna cu alte produse, de la standul Tramfabriek, la sfarsitul lui Octombrie, de la o expozitie unde sunt expuse in exclusivitate diorame ale unor linii inguste. Am platit £17.00 si o consider in continuare o investitie foarte buna. Stiu ca am fost primul cumparator in acea zi; la stand erau expuse undeva intre 10 si 15 de astfel de "extractoare de angrenaje" - dupa mai putin de trei ore, cand m-am intors sa discut cu Sven despre decodorul ToM pe care il promoveaza cu succes, stocul la "Gear Pullers" era epuizat. Nu cred exagerez daca afirm ca au reusit sa vanda la o expozitie, in jumatate de zi, mai multe astfel de "prese" decat a vandut Alibaba online, intr-un an in Romania cu toata diferenta de pret...
M-am cam lungit dar tot ce am vrut a fost sa explic cat mai clar si un alt punct de vedere in "goana dupa cel mai mic pret".