Expeditiile lui Horia: Cervo - o frumusete pierduta pentru totdeauna

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Nu mai aveam de gand sa pozez prea mult insa trebuia sa imortalizez si un tren in Porto Maurizio - era doar ultima sansa:

DSC_5261.jpg


Si la plecare:

DSC_5277.jpg


Se remarca cat de inclinata este linia in curba.
 
Inainte sa plecam pe jos spre Oneglia (orasul Imperia e format din doua foste localitati distincte, Porto Maurizio si Oneglia) am coborat putin si in orasul vechi si in portul de placere pentru a cauta un local pentru masa de seara.

DSC_5229.jpg


Candva portul a avut si el acces la calea ferata. Nimeni nu s-a obosit sa scoata sinele:

DSC_5242.jpg
 
  • Like
Reacții: mpursu și Radu161
S-a asfaltat doar peste sau mai degraba doar pana la ciuperca sinei, iar acolo unde s-a turnat si peste candva sinele au reaparut prin stratul de asfalt:

DSC_5240.jpg


Extensia din anii 1950 a cladirii Vamii s-a construit chiar peste fosta cale ferata:

DSC_5239.jpg
 
Traseul caii ferate intre Porto Maurizio si Oneglia era foarte pitoresc. Iata aici iesirea din gara Porto Maurizio, azi disparuta, spre est:

DSC_5298.jpg


Linia era sapata in coasta dealului, ceea-ce a necesitat acum 150 de ani ziduri de sprijin importante:

DSC_5300.jpg
 
Pe o parte importanta a traseului linia "se pierdea in peisaj". Avea un impact destul de redus asupra infrastructurii urbane si a orasului in sine, insa cu toate acestea a fost menita sa dispara:

DSC_5305.jpg


Despre linia cea noua, dubla, electrificata si trasata cu rigla nu se poate spune asta: are un impact mult mai redus pentru ca iese din tunel doar acolo unde este noua gara si dispare in tunel in partea opusa imediat dupa aceea. Insa aceasta este la mai bine de un kilometru si jumatate si mai departe de centru decat cea veche si de la Ventimiglia pana aproape de Albenga, cale de 30 de kilometri, calatorii nu mai vad decat rareori lumina zilei si aproape deloc marea... :(
 
Banuiesc ca au facut ceva studii daca merita sa pastreze linia in scop turistic...
 
Salut,

Un studiu la nivelul regiunii din cate stiu nu s-a facut, pentru ca asa cum scriam mai sus opozitia la nivel local a fost atat de puternica incat studiul ar fi fost mort din start. Nu poti sa-i obligi pe oameni sa faca ceva atunci cand nu vor.

Velo-turism feroviar cu drezine cu actionare prin picioare nu se poate face din cauza tunelelor relativ dese si lungi de pe linia veche. O folosire a traseului pentru o sosea de-a lungul coastei nu e necesara pentru ca exista de 2000 de ani Via Aurelia, inca din epoca romana. Tractiune cu abur nu intra in discutie si partea Infra de la FS dorea sa valorifice sinele si catenara. Nimeni nu a fost in stare sa vina cu un concept viabil pentru ca existau prea multe interese deosebite unul de celalalt.

Asa se face ca in decurs de 40 de ani (atat a durat punerea in functiune a noii linii, pe etape) pe vechiul traseu au aparut parcari, piste ciclabile, alei pentru pietoni sau nimic. Macar in cele mai multe locuri cladirile feroviare au supravietuit ca locuinte, centre de informare turistice, etc.
 
  • Like
Reacții: AdyAero
Mergand de-a lungul liniei am ajuns candva in cealalta gara din Imperia, Oneglia - care este si azi, la fel ca Porto Maurizio, disparuta.

DSC_5320.jpg


Zona din jurul garii a fost urbanizata la jumatatea secolului XX insa au mai supravietuit si cateva cladiri mai vechi, precum casa din mijlocul imaginii, azi pierduta intre blocurile de locuinte tipice pentru anii 1950-1960. Evident, cand a fost construita in jurul ei nu se aflau decat gradini:

DSC_5322.jpg
 
In Oneglia am surprins si ultimul tren (in ceea-ce ma priveste) pe vechea linie. Era IC-ul de seara de la Ventimiglia la Genova, tras de o "testoasa" E.444R:

DSC_5325.jpg


Se remarca diferentele intre vagoanele Tipo Z1 (in stanga) si cele mai vechi Tipo GC (Gran Confort), candva intr-adevar cele mai confortabile din Europa. Vagoanele echipate cu compartimente aveau de exemplu si cate un dulap pentru costume de haine in fiecare compartiment. Astazi aproape toate sunt convertite in configuratia salon (in urma programului de modernizare Progetto 901):

DSC_5328.jpg
 
  • Like
Reacții: mpursu și Michael
Frontul de cladiri din port este de asemenea tipic pentru arhitectura mediteraneeana:

DSC_5368.jpg


Am ezitat daca nu ar trebui sa petrecem seara acolo insa pana la urma ne-am intors la Porto Maurizio, celalalt cartier din Imperia, care ni se parea mai pitoresc. A fost de fapt o greseala.

Ca orice poveste faina, undeva trebuie sa existe o umbra. Si aici umbra se numeste "rusinea de a fi roman". O rusine al naibii de recurenta, pe care o tot traiesc de 24 de ani incoace, de cand am parasit tara, in cele mai neplacute momente - de fapt atunci cand nu te astepti si nu te gandesti la ea.

Eram pe terasa unui restaurant intre cladiri vechi de multe secole in Porto Maurizio. La una din mesele vecine se aflau doi barbati si patru fete tinere. Dupa aspect, barbatii - par negru, tenul deschis, camasi albastre cu gulere albe si lanturi de aur la gat, ceasuri sclipitoare la incheieturi, pantofi lacuiti - pareau italieni. In orice caz nu ieseau in evidenta. Fetele, dragute, nici ele - cel putin nu pentru mine.

Candva partenera mea, care in viata profesionala avea zilnic de-a face cu arta efemera a machiajului, mi-a atras atentia: "O vezi pe fata aceea blonda falsa, cu ochii negri?". "Da, de ce?". "Fata asta a fost batuta mar. S-a machiat bine insa cineva a lovit-o rau de tot peste fata". Mai intai nu am dat atentie faptului insa candva mi-am dat seama ca vorbeau romaneste. I-am spus si ei asta. Am avut o ideie, partenera mea la fel, insa ne-am gandit ca nu trebuie sa crezi in idei preconcepute.

Din pacate uneori ideile preconcepute sunt purul adevar. Da, erau intr-adevar "pestii" cu "fetele". Da, Romania este si azi in 2020 prima tara din Europa comunitara si Europa non-comunitara la exportul de carne vie si celor mai multi dintre noi putin ne pasa. Candva o fata a spus ceva ce nu a placut "pestelui". Unul dintre barbati a lovit-o peste fata cu atata putere incat a cazut jos de pe scaun, apoi si-a continuat zambind gluma pe care o spunea. Iar fata s-a ridicat spasita, s-a asezat iar pe scaun si si-a continuat masa.

Nimeni pe terasa nu s-a miscat. Personalul restaurantului parea obisnuit cu situatia. Pentru noi si pentru perechea de turisti germani de alaturi era prea mult, ne-am ridicat, am platit consumatiile si am plecat. Am ezitat sa chemam politia - germanii chiar insistau - insa pana la urma ne-am gandit ca le-am face mai mult rau fetelor. Se gasesc si asa suficiente cu beregata taiata prin santurile autostrazilor.

Am petrecut restul serii, pana ce ne-am intors cu taxiul la Royal in San Remo, impreuna cu perechea de germani. Erau oameni faini, aproape de varsta pensiei. Candva le-am spus ca sunt roman ca si "pestii" si "fetele" de mai devreme. Au avut o clipa de ezitare insa au stiut sa treaca peste - partenera mea si cu mine de asemenea. Uneori e greu sa fii roman cand iti vezi semenii. :(

Am trecut cumva mental si peste asta, desi imi ramasese ceva greu in burta. A urmat o noapte si o jumatate de zi in doi in San Remo. Apoi am dus-o la aeroportul din tara vecina pentru zborul de intoarcere catre JFK iar eu am dat bice "Vulpitei" pentru drumul de intoarcere spre Alsacia. Erau aproape 1000 de kilometri si urma o zi grea de munca...
 
Inchei reportajul meu despre Cervo, Imperia si vechea linie de cale ferata care urma coasta cu imaginea trenului de mai devreme. O imagine din urma, inainte ca sa-mi dispara din campul vizual, asa cum avea sa dispara si linia la inceputul lunii decembrie a aceluiasi an:

DSC_5342.jpg


Nu poti sa tii in loc progresul. Pentru unii asta inseamna tuneluri de zeci de kilometri sapate in munte si gari la mare distanta de localitatile pe care ar trebui sa le deserveasca. Il inteleg si il accept. Insa cu toate acestea nu pot sa nu simt o strangere de inima cand vad ce a existat si a trebuit sa dispara. Ma bucur enorm ca am reusit sa surprind inca aceasta lume azi disparuta "pe viu".
 
Cand ma gandesc ca acum ceva ani ziceam ca o sa merg la Cervo cand o sa am timp. Uite ca nu e asa. Multumim pentru reportaj. Raman pozele tale si ale altor pasionati.
Sa stii ca nu esti singurul cu rusinea. Acelasi sentiment l-am avut si noi in multe locuri din Viena, la Salzburg, in ICE. In ICE si RJ nu am mai vorbit ca sa nu fim etichetati ca cei care se credeau in nu stiu ce personal din romania, in Viena am coborat din autobuz cand tiganii faceau spectacol/se laudau cum ii fac pe turisti la buzunare. De Stephansplatz nu mai zic, recunoastem valorile de cum le vedem.
 
  • Like
Reacții: Horia_Radulescu
Iasiule, ce sa zic? Am invatat in decursul timpului sa fiu modest si sa-mi plasez natia acolo unde ii este locul. Adica din pacate extrem de jos intre alte natii.

Ma bucur de ce vad in calatoriile mele, ma bucur de lucrurile frumoase si de oamenii faini pe care ii intalnesc in lume. O vreme am incercat sa fac abstractie de ce nu imi placea. Acum nu mai e asa, acum le vad si le transmit mai departe pe amandoua - atat impresiile bune cat si cele proaste.

Atata vreme cat nu vom avea o constiinta civica si capacitatea de a accepta si ce ne place sa ascundem sub pres nu ne vom schimba ca natie.