"Expeditie" pe planul inclinat de la Comandau

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Florinn

Administrator
Membru personal
Super Moderator
Trenulist
17 Ianuarie 2006
5.547
16
Cluj Napoca / Bucuresti
www.trains-addicted.ro
WEBSITE
http://www.trains-addicted.ro
YAHOO
bogdannf
LOCATION
Cluj Napoca / Bucuresti
Salut,

pentru ca mi-am recuperat unul din articolele scrise de mine cu ceva timp in urma, il postez aici, pentru unii este nou, pentru altii reprezinta o amintire frumoasa, sper sa va placa.

-----------------------------------------------------------------------------

Cu ocazia intalnirii de la Cupa Mocanita, impreuna cu alti prieteni railwayfan am luat parte la o excursie cu destinatia finala "calea ferata de pe planul inclinat de la Comandau", fiind destul de aproape de Orasul Sf Gheorghe unde a avut loc expozitia de modelism feroviar. Pe traseu ne-am oprit si am vizitat si gara Covasna.

Asadar sambata, 29 aprilie 2006, ne-am trezit pe la ora 10, dupa o noapte lunga de povesti feroviare care s-au incheiat pe la ora 5, impreuna cu Laurentiu Dumitru (Xplaur) , Vali Sava (Weeping Eye), Florin Tuica, Eusebiu (eporteka), Robert (Robert_S), Dan (Dan Tm), Andrei Berinde (Romrail / Flak88).

La Brasov am facut cunostinta cu cel mai nou dintre membrii nostrii:
Se mai pune problema daca pisicile fac parte din "fenomenul feroviar"? Cred ca nu :lol:

Imbarcati in doua masini am parasit Brasovul in jur de ora 11 nerabdatori sa ajungem la Sf Gheorghe.

Dar bineinteles ca nu iesim inca din Brasov ca Vali deja opreste masina. A vazut parcul de trolebuze si el e inebunit de tot ce se misca pe roti si nu numai, asa ca fuge sa traga niste poze la trolebuze in timp ce asteptam sa ne intalnim cu Foreman si George_ceferist.

Vali in actiune

Intre timp coboram si noi din masini si inspectam calea ferata ce se afla la cativa metrii de sosea (calea ferata Brasov - Sf-Gheorghe - Ciceu ..)

Vedere spre Brasov (calea este usor inclinata in curba):



Vedere spre Sf-Ghorghe:
(Dan TM si Florin Tuica)

Detaliu cu uzura sinei:_____Inductorul de cale:_____Inscriptia de pe sina:


Interesant a fost constat ca talpile de sub sina erau cu cate 3 gauri, astfel putand fi montate atat pe traverse cu 2 suruburi de prindere cat si pe traverse cu 1 singur surub central. (aici lipsesc ambele variante :) ):
 
Efortul depus ne este rasplatit cu trecerea unui tren personal tractat de doua LE-uri (40-uri)
Eu am tras un film, restul au tras poze. Interesant este cat de repede a accelerat trenul in aproximativ 200m.



Apare si Vali de la trolebuze , ne imbarcam repede in masini si fugim sa prindem trenul.

Vali calca pedala si prindem trenul in timp ce pleca din statia urmatoare, Florin a tras un film cu aparatul meu, restul au tras poze:



Urmarim trenul:



Il depasim in timp ce opreste in alta statie si oprim undeva pe traseu unde gasim o trecere la nivel si asteptam trenul sa vina.
Intre timp toata lumea face poze:
 
Vedere spre Brasov cu muntii inzapeziti:

Vedere spre Brasov cu muntii inzapeziti:
th_DSC04332.jpg
[/url]

Langa noi se afla un pod, atat la intrare cat si la iesire indicatoarele sunt prinse pe pari ca si vita-de-vie:


Trenul apare la orizont si toata lumea se agita sa isi gaseasca locul pentru pozat:


Trenul trece cu viteza mica (podul avea limitare la 30 km/h). Eu trag un film:
 
Pornim din nou spre Sf-Gheorghe, calea ferata se indeparteaza de sosea. Pe drum mai oprim de cateva ori pentru ca Vali sa faca poze.

Orasul Sf-Gheorghe:
th_DSC04354.jpg


Nu intram bine in Sf-Gheorghe (conform indicatoarelor am intrat de vreo 3 ori in Sf-Gheorghe) caci Vali opreste din nou pentru poze

Trag si eu poze la niste relicve:


Un participant simpatic la zilele orasului Sf-Gheorghe:


Atmosfera in oras:
 
Intre timp am vizitat expozitia de modelism feroviar, nu mai revin cu poze, acestea se gasesc pe forum la alt topic.

Dupa discutii si discutii la expozitie merg foarte bine niste mici si bere, ne alimentam pentru a face fata la ceea ce va urma:


Incepem aventura spre Comandau.

Prima oprire este gara orasului Sf-Gheorghe:

In gara gasim un tren personal si toata lumea face poze.
Placa producatorului locomotivei.

Linia 2 este "inundata".

Ne deplasam spre iesirea din gara, toti pozam tot ce prindem.

O alta locomotiva electrica.

Parasim Sf-Gheorghe cu destinatia Covasna. Bineinteles ca pe traseu oprim de mai multe ori pentru ca Vali vrea sa faca poze.
 
Ajungem in gara Covasna:


Aici se descarcau "orbeste" 4 vagoane cu var utilizand un escavator:


Am pozat printre altele si boghiurile mai in detaliu:


Ne indreptam spre calea ferata ingusta si descoperim tot felul de ramasite, aici un vagon:


Mai patrulam putin si ce descoperim? O locomotiva cu aburi ce banuim a fi de cale ingusta:


Adunam toata gasca imprastiata pe sute de metrii si pornim cu grija spre aburoasa desi era "interzis accesul persoanelor straine"
 
Ajungem la ea, inspectam, ne minunam (era de cale normala nu ingusta) si pozam cat mai mult, ne ateptam sa apara un paznic.


Reusesc sa trag si un film inainte sa apara paznicul:



Apare si paznicul, momente in care ocupam "pozitii defensive", cine stie incepe sa vorbeasca germana, moment foarte distractiv.
Intram in vorba cu acesta, ii spune ca am venit sa o vedem in scopul de a o cumpara, acesta ne lasa sa o pozam in continuare, aflam printre altele ca a fost folosita nu de mult timp.
 
Plecam mai departe sa patrulam zona. Gasim vagoane de cale ingusta abandonate "pe camp":
th_DSC04568.jpg
- detaliu boghiu.

Unele au fost lovite destul de zdravan avand chiar si sasiul curbat.

Pornim inapoi spre gara. O poza a unei sine din gara mai putin folosita:


Ne urcam in masini si pornim spre Comandau.

Un indicator ne spune ca suntem pe drumul cel bun:
- ce o fi cu cardiologia aia?

Traversam localitatea Covasna si ne trezim cu terasamentu cai ferate inguste in partea stanga. Oprim imediat pentru poze:


- vedere inspre Comandau, panta cai ferate se accentueaza aici.

- vedere inspre Covasna.

Suntem aproape de planul inclinat. Ajungem la o "gara", ce descoperim apoi a fi chiar "triajul" ce deservea planul inclinat:
- gasim un vagon foarte vechi abandonat, detaliu boghiu.
 
- vedere spre dealul cu planul inclinat, se pot observa resturile padurii defrisate.

- ne aflam acum in fata urcarii planului inclinat, si aici "accesul interzis".


- informatii despre constructia cai ferate.

- gasim un pod distrus chiar inainte de urcarea pe planul inclinat.

Vagonul ce rula pe calea ferata a planului inclinat
- vagoanele de cale ingusta urcau pe acest vagon si erau urcate pana in varful dealului apoi sus continuau drumul pe alta cale ingusta, trase de locomotive aflate sus.

- detaliu din lateral al vagonului de plan inclinat.

- stabilim ca trebuie sa urcam sus pe plan, Eporteka ramane jos...

dar gaseste ceva inedit de fotografiat:
 
- vedere generala a planului inclinat. Se observa ecartamentul mult mai mare a planului inclinat.

Pe mijloc se vede cablul ce tragea vagonul la deal. Inca avem multe semne de intrebare legate de cum functiona acest mod de transport.

- alta poza cu fanii urcand planul. - ajungem mai sus.

Mai urcam cat urcam si ajungem la un macaz:
- aici avem o revelatie, suntem la jumatatea lungimii planului inclinat, mai este mult si bine de urcat cand noi speram ca suntem aproape de varf.

- ramasite ale schimbatorului de macaz.

- vedere inspre baza dealului, jos se vede drumul de unde am pornit urcusul si suntem doar la jumatatea drumului.

Inca discutam diverse combinatii despre cum ar fi functionat sistemul.
Mai urcam putin si descoperim ca cele doua cai de dupa macaz se unesc formand 2 cai de rulare cu o sina comuna:
- aici deducem ca vagonul de jos, incarcat cu vagon de cale ungusta pentru lemne (descarcat) era tras la deal de alt vagon care pornea de sus incarcat cu un vagon de cale ingusta (incarcat cu lemne), tractiunea se realiza prin intermediul cablului, iar aici intre unirea sinelor si macaz vagoanele faceau cruce.
 
Am pozat peisajul in stanga si dreapta:


Lurentiu, Dan Tm si Andrei (care este sus de tot) continua urcusul, eu ma intorc pentru ca Eporteka ma suna sa imi spuna ca trebuie sa plece iar eu depind de masina lui sa ajung acasa.

- in timpul coborarii mai fac cateva poze.

Cateva poze ale vagonului de plan inclinat:


- aici acesta era blocat pe loc cu un "mecanism" cu o bara ascutita la varf.

- acest mecanism avea o manivela si actiona bara.

- podul distrus de care vorbeam mai sus.

- vedere generala a "triajului" ce deservea planul inclinat.


Cam asta a fost.

Ne-am despratit dupa o zi minunata petrecuta impreuna cu speranta de a ne revedea cat mai curand.