Ecartamentul

alexvusdea

Well-Known Member
4 August 2016
329
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Legatura dintre fundul cailor si naveta spatiala (in caz ca v-ati intrebat vreodata ce legatura are coada vacii cu stampila primariei ... )

Ecartamentul standard al cailor ferate din Statele Unite este de 143.5cm . Este un numar foarte ciudat. De ce se foloseste acest ecartament? Pentru ca asa se construiau in Anglia, iar primele cai ferate din SUA au fost facute de englezi expatriati.
De ce construiau englezii asa? Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul folosit de ei. Dar de ce se folosea la tramvaie acest ecartament?

Atunci cind au inceput sa se faca tramvaiele s-au folosit aceleasi scule si sabloane pe care le foloseau pentru a construi trasuri, iar la acestea, asta era spatierea rotilor. Dar de ce aveau trasurile nevoie de aceasta distanta intre roti?
Ei bine, daca ar fi incercat sa foloseasca orice alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in cele din urma pe vreunul din vechile drumuri din Anglia, pentru ca aceasta era departarea dintre santurile sapate de alte roti de-a lungul timpului.

Cine construise aceste drumuri?

Primele drumuri ce acopereau mari distante in Europa (implicit in Anglia ) au fost construite de Roma Imperiala, pentru legiunile ei. Multe drumuri au fost folosite de atunci pina in ziua de azi. Iar carele de lupta romane au sapat primele santuri in ele, si dupa ceea toata lumea si-a potrivit rotile dupa ele, ca sa nu riste sa si le strice. De vreme ce carele de lupta erau facute de romani (sau la comanda lor) erau toate la fel in privinta standardelor.
Ecartamentul cailor ferate din Statele Unite de 143.5 cm deriva din specificatiile originale pentru carele de lupta romane.. Birocratia este nemuritoare.

Astfel ca, daca vreodata va intilniti cu cine stie ce specificatii stranii si va intrebati "de unde curu' calului le-au scos astia?" este perfect posibil sa fie o intrebare corecta, pentru ca, de exemplu, carele de lupta romane erau facute astfel incit latimea lor sa fie cat fundurile celor doi cai. Astfel am gasit raspunsul la intrebarea de la care am pornit initial.

Si un pic off-topic..

Si acum partea interesanta. Cind privim naveta spatiala pe platforma ei de lansare, vedem doua rachete auxiliare atasate de rezervorul principal de combustibil. Acestea sunt "Solid Rocket Boosters" -- SRB. SRB-urile sunt facute de Thiokol la fabrica din Utah . Inginerii care au proiectat SRB-urile ar fi vrut sa le faca mai mari in diametru, dar ele trebuiau transportate cu trenul de la fabrica pina la locul de lansare. Calea ferata trece printr-un tunel in munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in tunel. Tunelul este facut pe masura caii ferate, care este la rindul ei cam cit dosurile a doi cai. Astfel ca, una din trasaturile esentiale ale propulsiei celui mai puternic mijloc de transport din ziua de azi a fost determinata acum mai mult de doua mii de ani, de latimea standard a unui dos de cal.
 

shoppy

Well-Known Member
Trenulist
2 Mai 2007
655
0
Bucuresti, s. 1
YAHOO
shoppy_0
LOCATION
Bucuresti, s. 1
Pentru ca primele cai ferate au fost facute de oamenii care construisera tramvaiele premergatoare trenului si acesta era ecartamenul folosit de ei.
Aici este greseala, primele cai ferate nu au fost cele pentru tramvaie, ci pentru carucioarele de mina, care sigur aveau un ecartament mai mic. Apoi, ingineri adevarati, cum ar fi Brunel, la cosntructia primelor cai ferate din Anglia, si-au pus serios problema ecartamentului, un ecartament mai larg oferea mai multa stabilitate dar lucrarile de arta erau mult mai scumpe. Brunel chiar a inceput prima sa cale ferata pe un ecartamen de vreo 1.900, deci e clar ca nu se duceau la constructorii de carute si ce dadeau aia, aia era.
 

dimitrov

Well-Known Member
Trenulist
26 August 2007
588
1
Cu ceva timp in urma, pe "Discovery" a fost prezentat un film cu inceputurile caii ferate in "Regatul Unit",film ce a prezentat "istoria" alegerii si stabilirii-in final- a ecartamentului de 1435 mm (toata dilema existenta in epoca si rezultatele avute de Brunel si Stephenson in constructia materialului rulant si-a lucrurilor conexe).......dar din pacate nu l-am putut vedea cap-coada.......
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Ruleaza iar pe Discovery World, se numeste ,,Mark Williams on the rail"

Zilele trecute am revazut emisiunea cu aparitia ecartamentului ingust, in Scotia pe linia Festiniog, unde liniile inguste folosite la exploatarile de ardezie au ramas in uz insa s-au adaptat locomotive ,,reduse la scara" pentru acele linii fara a mai construi altele, relief, costuri, timp...etc etc
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Ecartamentul standard = 4 picioare si 8 inci jumatate, adica, asa cum scriu ei, 4' + 8 1/2" unde un picior este 30.48 cm, iar un inch este 2.54 cm. Daca faceti calculul, rezulta un ecartament standard de 1435.1 mm.

Primele cai, impropriu spus "ferate" erau intr-adevar pentru vagoneti precum cele din mina si sunt mult mai vechi decat va puteti imagina.

Exista referinte despre o asemenea cale cu tractiune animala peste istmul Corint din Grecia, care ar fi fost folosita intre anii 600 inainte de Cristos si pana in secolul I AD.

Dupa o pauza de peste o mie de ani, asemenea cai pentru vagoneti cu sine de lemn au inceput sa fie "exportate" de catre populatiile germanice in diverse parti ale Europei. "Sinele" nu erau facute din fier, ci din lemn. Aceste popoare pricepute in minerit au dus cu ele tehnica respectiva atat in minele din Transilvania pe la 1500, cat si in minele regale din Anglia pe la 1550. De la nemtii priceputi in cai ferate au "imprumutat" ideea englezii, care au inceput sa foloseasca tehnica respectiva in minerit in secolele urmatoare, dezvoltand treptat ideea unei cai metalice, adica din fier, pentru vagonetele respective.

Printre primele cai "ferate" in adevaratul sens al cuvantului, adica folosind sine din fier, au fost cele construite de domnul Benjamin Outram. Se crede chiar ca de la numele lui (Outram's way) ar deriva cuvantul "tramvai" insa dupa cum puteti vedea aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Outram de fapt cuvantul "tramway" se pare ca vine de la "traam" insemnand "osie" in dialectul germanic. Outram isi denumea caile ferate intotdeauna "railways". Calea ferata Ashby-de-la-Zouch Canal facuta de el avea ecartamentul de 4 picioare 2 inci (4'+2", adica 1270 mm) insa domnul Outram scria in 1799: "incarcaturile uzuale de transportat de calea ferata necesita o latime a vagoanelor mai mare decat cele de la Derby & Crich canal si ar fi de dorit ca toate caile ferate ce se vor dezvolta in continuare sa aiba acelasi ecartament".

Totusi, pana la inceputul secolului urmator nu a existat un standard anume si fiecare noua cale ferata isi alegea propriul ecartament, de obicei variind intre patru si cinci picioare.

Ecartamentul despre care noi spunem azi ca este "standard" a fost de fapt folosit pentru prima data de George Stephenson la calea ferata Liverpool and Manchester Railway, autorizata in anul 1826 si deschisa circulatiei in 30 septembrie 1830.

Respectivul ecartament a devenit "standard" datorita influentei si presiunilor exercitate de Stephenson, primul constructor comercial britanic de locomotive. Pentru el era vital ca toata lumea sa adere la acest standard care era compatibil cu produsele sale. Cred ca daca ar fi putut, ar fi obtinut si un patent pentru ecartamentul respectiv!

Isambard Kingdom Brunel, celebru inginer britanic al perioadei victoriene, a analizat si el problema respectiva si a propus un ecartament mai mare, de 7 picioare (7' + 1⁄4" = 2140 mm) care era dupa parerea sa mai adecvat tehnicii respective. Ecartamentul acesta a devenit specific pentru calea sa ferata GWR (Great Western Railway) fondata in 1833, autorizata prin Actul Parlamentului in 1835 si deschisa publicului in 1838.

In 1845 s-a ajuns la un arbitraj in Parlament si o "comisie a ecartamentului" a ajuns sa analizeze problema, constatand ca intr-adevar, ecartamentul lui Brunel permitea o mai buna stabilitate si viteze superioare, insa ecartamentul lui Stephenson era mult mai raspandit, motiv pentru care in 1848 s-a decis ca ecartamentul Stephenson sa ramana singurul ecartament autorizat iar GWR a trebuit sa accepte inevitabilul si sa-si introduca o sina suplimentara pe toate traseele sale, dar ecartamentul larg a fost abolit in totalitate abia in mai 1892!
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
victorian a spus:
Ecartamentul standard = 4 picioare si 8 inci jumatate, adica, asa cum scriu ei, 4' + 8 1/2" unde un picior este 30.48 cm, iar un inch este 2.54 cm. Daca faceti calculul, rezulta un ecartament standard de 1435.1 mm.

Exista referinte despre o asemenea cale cu tractiune animala peste istmul Corint din Grecia, care ar fi fost folosita intre anii 600 inainte de Cristos si pana in secolul I AD.

Dupa o pauza de peste o mie de ani, asemenea cai pentru vagoneti cu sine de lemn au inceput sa fie "exportate" de catre populatiile germanice in diverse parti ale Europei. Aceste popoare pricepute in minerit au dus cu ele tehnica respectiva atat in minele din Transilvania pe la 1500, cat si in minele regale din Anglia pe la 1550. De la nemtii priceputi in cai ferate au "imprumutat" ideea englezii, care au inceput sa foloseasca tehnica respectiva in minerit in secolele urmatoare, dezvoltand treptat ideea unei cai metalice, adica din fier, pentru vagonetele respective.
Intr-un reportaj pe Discovery despre istoria tehnicii, am vazut ,,calea" din lespezi de piatra pe care se treceau corabiile peste istmul Corint.

Sa nu uitam de macazele de lemn de la minele de la Brad.
 

claudiu_ne2000

Well-Known Member
7 Aprilie 2008
278
0
DEVA
LOCATION
DEVA
...daca tot a inceput aici un topic referitor la ecartamente, ar fi bine sa continuati sa ne spuneti si istoria ecartamentului ingust (760 mm) - bosniac si celui "larg" - rusesc, cred ca si ele au istorii la fel de interesante ca si ecartamentul normal.

si ca fapt divers de ce ecartamentul metroului bucurestean este de 1432 mm??
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
claudiu_ne2000 a spus:
si ca fapt divers de ce ecartamentul metroului bucurestean este de 1432 mm??
Eu cred ca e o marja de eroare care poate sa fie data de acei 3mm in minus. Nu cred ca peste tot linia poate avea standardul de 1435 cum nu poate avea peste tot 1432. Zic eu ca marja de eroare ar fi pe undeva pe la +/- 5mm... acuma nu sunt sigur pentru ca nu am in fata nici un standard. Poate ne ajuta cineva care are acces la astfel de documente.
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.963
47
Sint aici explicatii despre ambele ecartamente.

Ulterior pornind de la aceasta ,,baza" britanica, industria feroviara, calea ferata, s-a extins in toata lumea.

In functie de anumite considerente locale au fost adoptate diverse ecartamente.

600 - 1676 mm
Asta e istoria.

Finlanda are 1524 si Rusia 1520 mm, deci 3 mm la metro nu stiu ce sa zic, mai ales ca ramele se aduc pe calea ferata pina la introducerea in reteaua de metrou.

Presupun ca Imperiul a introdus cai ferate inguste in muntii Bosniei si mai apoi in tot imperiul insa s-a impus termenul de ,,ecartamen bosniac" 760mm

Known as "Bosnian gauge". Equals to a half of an old Austrian measure "klafter of Vienna".
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
claudiu_ne2000 a spus:
si ca fapt divers de ce ecartamentul metroului bucurestean este de 1432 mm??
Cred ca din cauza curbelor mai stranse, ecartamentul OSIILOR e mai mic, permitand un joc mai mare; Nu cred ca ecartamentul caii sa fie altul decat 1435. Asta e parerea mea, si poate fi si eronata.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Sunt foarte curios de o chestiune, mergand cu tramvaiul 41 in Bucuresti la intrarea pe podul peste garla (nr: Dambovita) m-am uitat la linie, avand in vedere ca preaminunatii vatmani intra in curba aia ca nemancatii linia pe exterior a prins o forma foarte ciudata, foarte asemanatoare cu ce a postat la un moment dat George Tofan la un moment dat pe aici. De ce contrasinele nu au facut ca tocirea in halul ala sa nu fie asa grava. Mai nou am constatat ca pe acolo se circula cu o viteza extrem de redusa, si-or fi dat seama ca daca mai procedeaza asa o sa zboare de pe sine tramvaiele....

iar ca sa nu fiu off-topic intreb si eu asa: ce ecartament are linia in cazul asta ? :?:
 

Dr2005

Well-Known Member
Trenulist
4 Mai 2008
1.369
1
Bucuresti, Sect.6, Drumul Taberei
www.transportromania.trei.ro
WEBSITE
http://www.transportromania.trei.ro
YAHOO
ro_dr2007
LOCATION
Bucuresti, Sect.6, Drumul Taberei
Conform NML 041-05, ecartamentul pentru metrou este de 1432 mm. Cei 3 mm care fac diferenţa între 1432 şi 1435 cred c㒠se încadreaz㒠în toleranţe, altfel nu veneau BMurile pe roţile lor de la Craiova.

Linia de tramvai din Bucureşti are 1435 mm... (+/- toleranţele de rigoare). Liniile de tramvai - în România - sunt reglementate prin Standardul Roman SR 13353-1:96 şi SR 13353-2:97 (publicarea standardelor este strict interzis㒠fă’r㒠plata unor taxe destul de mari, astfel c㒠nu îl pot posta) - şi pot avea ecartament normal (1435mm) si ecartament îngust (1000 mm). Sarcina maxim㒠admisibil㒠pe o osie este de 10 t, iar viteza tehnic㒠maxim㒠este de 70 km/h. Abaterea admis㒠a ecartamentului este de 0 / -2 mm. Asta înseamn㒠minim 1433 mm.
Dac㒠admitem o abatere de +1mm la calea de rularea metroului si presupunem c㒠şi calea ferat㒠respect㒠aceleaşi prescripţii, rezult㒠c㒠nu avem probleme. Nu am reuşit s㒠gă’sesc standardul pentru calea de rulare a metroului (trebuie s㒠existe, îns㒠documente precum Standardele de Referinţă’, inclusiv vechile STAndarde de Stat (STAS) sunt greu de gă’sit).