Diverse - linia ingusta Timisoara-Orsova

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
2.051
87
cautind ceva pe net am gasit o referire la linia ingusta Timisoara -Orsova.
Ori eu nu cunosc istoria, ori e o greseala?

Staff of the Directorate consisted of seven Austro-Hungarian officers and military officials, 30 civilian officials from Austria and Hungary and a number of other staff – all foreign. Local workers served as auxiliary staff. The military administration ordered that the section to Derventa must be completed in two months. Railway engines and available cars, owned by “Higel and Sagel“ company which was to build tracks in Bosnia, were transferred from Romania, where narrow-gauge track Timişoara-OrÅ¡ava was being completed. These circumstances determined the future character of B&H railroads with narrow-gauge tracks of 0.76 m. Track to Derventa was built by 40 engineers and 4.000 workers, with several very difficult points along the route. There was no time for preparation of any technical studies and project analyses.

Citatul este din istoricul caii ferate din Bosnia si Hertegovina, compania Federatiei Croato-Musulmane.
http://www.zfbh.ba/
siteul companiei Republicii Srpka e mai putin detaliat.


Intre timp am dat o raita pe la sirbi, care de asemenea mentioneaza ceva din Romania.

The year 1854 was important for Yugoslav Railways history. Namely, on the 20th of August, 1854, the Lisava–Oravica–Bazijas line was opened to horse-drawn traffic and in November, 1856, to traffic with steam traction. After World War I, there remained 27 km long stretch of this line on our territory, from the national border near Jam, via Jasenovo and Bela Crkva, to the national border between Vracev Gaj and Bazijas. Gradually some parts of the line were being dismantled, thus only the stretch of line between Jasenovo and Bela Crkva is in operation today. All subsequently constructed main lines in Vojvodina were laid towards Pesta.

http://www.zeleznicesrbije.com/active/en/home/glavna_navigacija/o_preduzecu/istorijat_zeleznice.html
 
Re: Diverse...

<r><QUOTE author="dantm"><s>
dantm a spus:
</s>Ori eu nu cunosc istoria, ori e o greseala? <e>
</e></QUOTE>

Nici una din cele doua variante nu este exacta !!!<br/>
Adevarul este ca firma Hugel & Sager, care a construit linia Timisoara - Orsova (cu ecartament normal) a utilizat pe santier locomotive cu abur tip Bt-n2, ecartament 760 mm (denumit si ecartament "Bosniac" din motivele prezentate in istoricul caii ferate din Bosnia si Hertegovina - acolo s-a folosit pentru prima data pe scara larga). Interesant este ca una din locomotivele acestei firme a ajuns la CFF (ecartament 600 mm, numar 602.101) si apoi a fost reconstruita pentru ecartament normal si a functionat la Stana de Vale pana in anii '70 cu numarul N2-101 ! Mai multe amanunte poti gasi in Istoricul Tractiunii Vol. I, pag 110 - 112.</r>
 
Ce pot eu confirma ca linga linia de tren actuala Anina Oravitza se poate vedea si astazi terasamentul vechii linii inguste

aproape de anina cele doua se despart fosta linie ingusta trece muntele
 
Unde pe linga linia Oravita -Anina se vede terasamentul unei linii inguste, ca abia are loc linia normala?
o harta, poze ceva?
 
pe partea dreapta prin padure cum urca trenu spre anina (inainte de anina dupa Garliste imediat dupa tunel)
mai trege si tu cu urechea la mecanici sau la nashu trenului ca zice cine a plantat fiecare pom si cate traverse are linia din oravitza pana sus :D

sper sa am poze ...caut poze si pun :|
aici este o poza la coborare pe partea stanga in padure
 
Pentru ca aici e o rubrica de diverse, pun o poza cu bustul lui Avram Iancu din curtea fostei halte Tebea. Tocmai am aflat pe alt site ca bustul nu mai e acolo fiind mutat de primarie, iar in poza era doar soclul in curs de demolare.

Cine stie, poate intereseaza pe cineva.
 
se pare ca bustul lui Iancu din gara Tebea se afla in cimitirul unde este inmormantat Avram Iancu tot din Tebea. Pe site-ul trainsim am citit chestia asta