Diorame - intre module si segmente

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.858
220
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
Salutari

In ultima perioada am sesizat in postari si discutii de pe Facebook o confuzie in ceea ce priveste termenul de “module” prin aceasta postare o sa descriu pe scurt diferenta intre diorame modulare si diorame cu segmente, si sa vina in ajutorul celor care doresc sa isi faca o diorama in a evalaua optiunile.

Modulele reprezinta elemente standardizate ce alcatuiesc o diorama. Standardizarea se refera in special la zona de cuplare intre module (standardele fiind definite international, national sau poate personal), dar si alte elemente geometrice precum latimea, lungimea, razele curbelor si modalitatea de cuplare electrica. Prin aceasta standardizare, modulele pot fi montate in orice mod, ca un Lego, alcatuind diorame cu diverse forme, cu module ce pot fi realizate de mai multe cluburi sau indivizi. Sunt anumite module ce sunt prevazute a fi permanent legate intre ele intr-o anumita ordine (precum garile), dar dat fiind ca la capete sunt standardizate intra tot in categoria “module”.

  • Avantaje: Flexibilitatea traseului, pot fi pozitionate in orice spatii, dimensiunea modulelor permite sa fie transportate usor, cu 1-2 oameni si in masinile personale. Avantajul de ansamblu este faptul ca modulele permit colaborarea intre pasionati si cluburi, le pot pune cap la cap rezultand diorame mari cu lungimi greu de realizat de indivizi. De asemenea se pot face variatii mari de traseu in functie de spatiile disponibile si standardizarea pe lungime permite interschimbarea modulelor pentru a obtine o succesiune realista a peisajelor.
  • Dezavantaje: Date fiind limitarile standardelor, in general nu se pot face forme de relief spectaculoase sau o adancime prea mare a peisajului. Teoretic modulele se pot face mai mari atata timp cat respecta standardul de conectare (pozitii linii, gauri, conexiuni electrice), dar devine dezavantajos din punct de vedere al transportului. De asemenea nu sunt prea potrivite pentru o diorama facuta acasa, dar pentru cine le doreste ca module de poze, se pot pune pe un perete.
Ca exemplu vedeti in primele 2 poze schemele de traseu si poze de la expozitiile de la Balatonfured - Ungaria, realizate in ani diferiti.

Segmentele reprezinta elemente personalizate ce alcatuiesc o diorama ce este in general facuta special pentru a se incadra intr-un anumit spatiu. Chiar daca o diorama normala este facuta a fi demontabila, partile acesteia nu pot fi considerate module intrucat nu se pot asambla decat intr-un singur fel. Pericolul la o astfel de diorama e ca daca nu se asigura tot timpul separatia intre segmente (prin taierea liniilor, reliefului si desfacerea ocazionala a segementelor) poti avea surpriza ca adezivii scursi pe zona de imbinare sa o solidarizeze si sa nu se mai poata desface cum trebuie, ducand la ruperea reliefului si a sinelor. De asemenea si partea electrica trebuie gandita cu mufe, astfel incat sa poata fi decuplata o data cu desfacerea segmentelor.

Tot in categoria segment intra si bucati de diorama (cum sunt dioramele de raft sau diorame foto) ce nu sunt facute sa se conecteze standardizat cu alte elemente de diorama.

  • Avantaje: Se pot face forme de relief variate, diorama poate avea o adancime mai mare a peisajului cu elemente mai diverse. Liniile pot fi aranjate intr-un mod mai ”creativ” fara a fi conditionate de un anumit tip de conexiune.
  • Dezavantaje: Principala problema e ca acestea au o pozitie fixa in diorama, nu se pot combina altfel. Astfel diorama va fi tot timpul la fel. De asemenea, daca diorama este facuta special pentru un spatiu care este inchiriat sau concesionat clubului/modelistului, in cazul mutarii pot sa aiba surpriza neplacuta ca in noul spatiu nu o sa se mai potriveasca, si atunci trebuie facute modificari. Aceste segmente au si tendinta de a fi mai mari, fiind necesar un numar mai mare de oameni pentru transportul lor si de vehicule de marfa.
Ca exemplu aveti in a 3a poza schema dioramei mele, ce e facuta a fi demontabila, dar segmentele se pot alatura numai in acest mod si in acest spatiu. In a 4a poza am pus un segment foto realizat de mine, desi are dimensiuni mici nu este modul pentru ca nu se poate conecta standardizat cu alte module.

Pentru mai multe detalii, puteti consulta linkul de mai jos, un articol in germana unde se face aceeasi diferentiere intre module si segmente:
https://www.der-moba.de/index.php/Module_und_Segmente
 

Atașamente

  • 1 Balaton.png
    1 Balaton.png
    272,2 KB · Vizualizări: 6
  • 2 Balaton.jpg
    2 Balaton.jpg
    218,2 KB · Vizualizări: 7
  • 3 Diorama Paulis 2014-11-09.jpg
    3 Diorama Paulis 2014-11-09.jpg
    306 KB · Vizualizări: 7
  • 4 DSC07135.JPG
    4 DSC07135.JPG
    158 KB · Vizualizări: 7
La FREMO spunem pe scurt, ca sa inteleaga toti; "modelele se pot aseza in orice ordine si tot iese ceva, la segmente daca nu respecti ordinea n-are ce sa iasa". De fapt avem o gramada de segmente (de exemplu cele care alcatuiesc o gara, o bifurcatie, un bransament industrial) iar modulele sunt in general de linie curenta. Mai sunt si cateva gari "extensibile" care pot fi compuse din doua segmente, cate unul pentru fiecare capat si de la 1 la 5 module cu liniile propriu-zise.
 
Da, cum zici si tu ca si la module ai zone de "segmente", care pot fi montate intr-un singur fel, cum sunt garile. Legat de statii extensibile, chiar studiez acum problema unei statii facute "la limita", cu 4 module-segmente la care sa putem adauga in interior un segment de 0,5-1m ca sa extindem liniile de garare atunci cand spatiul ne permite.