Diorama Remetea Mica- Linie locala banateana, scara N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mrpuf

Active Member
Trenulist
2 Martie 2016
228
404
Timisoara, Arad, Hunedoara
Buna seara, si Craciun Binecuvantat!
Desi mai am in lucru mai crisaneana Moneasa, trebuie sa mai demarez un santier, mai aproape de dezideratele initiale declarate in prezentarea proprie.
Si a inceput in stil tipic mioritic: ca aghiotant la cazan, mi-am permis sacrilegiul de a pleca intr-o scurta expeditie de documentare pentru un alt proiect drag mie (de natura fotografica), si anume la Zabrani, unde, fireste, am dat buzna si pe ulita garii.
Vezi atașament 7205Vezi atașament 7206Vezi atașament 7208Vezi atașament 7209Vezi atașament 7210
Vezi atașament 7211Vezi atașament 7212Vezi atașament 7222Vezi atașament 7223Astfel, am redescoperit magia liniilor secundare din vestul tarii, deloc straine mie, avand in vedere copilaria petrecuta pe fostele linii ACSeV (Arad-Brad).
Vezi atașament 7207
Spre norocul meu, detinand volumul domnului Jancso Arpad despre calea ferata Timisoara- Radna, partea de documentare e destul de incredibil de facila. Vezi atașament 7213
Calea ferata de interes local (HEV-Helyi erdeku vasut) Timisoara-Radna a fost construita in.plin avant a imperiului austroungar de a promova in anii 1880 industria locala, formandu-se o societate pe actiuni (Temesvar-Lippa-Radna Helyi Erdeku Vasut) ce a dus la bun sfarsit acest proiect, realizat la standarde inalte pentru vreme, si exploatat de MAV, 50% din profit revenind societatii pe actiuni.

De ce tocmai Remetea Mica? Pentru purul fapt ca aveam nevoie de un prototip cu o gara MAV HEV dr tip III (adica un singur corp cu etaj), si un depozit mic, deja disponibile gratie producatorului ceh Igra.
Diorama va fi practic un mic modul a garii, si suficient spatiu dincolo de macazuri pentru a permite niste "shunting games".
Si astfel, in primul episod, trebuie ridicata gara. Kitul Igra este incredibil de fidel, si reprezinta o gara ceheasca construita dupa planurile MAV-HEV, tip II. Cu mici adaptari, este foarte similara celor construite in vestul tarii, de la Ilva Mica pana la Jamu Mare. Relativ laborios, kitul fotodecupat din carton/lemn e deosebit de detaliat, beneficiand inclusiv de pereti interiori, daca cineva se incumeta sa priveasca dincolo de geamurile duble. Duble? Da. Poate sunt eu incult in domeniul modelismului feroviar, dar este prima macheta N ce beneficiaza de asa o constructie impresionanta, atentie pentru detalii pastrata inclusiv in cazul cosoroabelor/latetilor acoperisului, dealtfel complet sigilanti si ascunsi vederii. Partea mai dificila este lipirea lor cu aracet.
Vezi atașament 7216Vezi atașament 7214Vezi atașament 7215Vezi atașament 7217Vezi atașament 7221
Efortul de azi nu e defintiv, urmeaza weatheringul. Pana atunci, va las sa va bucurati de o plauzibila 150.000 ce tocmai a primit semnalul impiegatului, si o mai putin credibila 140.400, poate aflata intr-un popas, una din putinele lasate de rusi.
Urmeaza liniile, depozitul, fantana, (buda!), si mai problematicele semnale si coloana hidraulica.
Din ratiuni de depozitare, nu stiu daca pot sa reproduc la scara si lungimea reala a liniei, sau voi fi nevoit sa recurg la un compromis.
Si, bineinteles, va urma si o vizita on site de fotodocumentare.
Sarbatori vesele, senine si tihnite!
Vezi atașament 7218Vezi atașament 7220Vezi atașament 7219
 
Ultima editare:
150.1xxx sau 150.11xx ar fi corect, în funcție de mașina aleasă.Deși varianta Reko o să dea de furcă, apendicele suplimentar pe camera de fum trebuie îndepărtat. 150.000 este asemănătoare cu surata germană Br 50, în imagine avem o Br 52 Reko.

Spor la treburi/trenuri!
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Nu toate 150.11xx au avut deflectoare, în subseria asta fiind integrate mașinile de captură/trofeu, unde găsim atât Br 52 ,cât și Br 50. Sunt puține la număr cele cu deflectoare ( mă refer la exBr 52) și prima care-mi vine în minte este 150.1105, aflată la "muzeul" din Sibiu. 150.1108 sigur avea și ea, există poze cu mașina. Probabil au mai fost și altele, unele documentate, altele nu.
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Din seria cladirilor aproape corecte, dar nu chiar, a venit randul depozitului, atat de necesar industriilor/agriculturii locale. Pana la urma asta a fost si scopul acestor linii locale, prosperitatea. Din nefericire, mai sau apriape toate au cazut prada uitarii, si degradarii avansate.
Remetea Mica, pe langa gara tip III, poseda si un mic depozit standard MAV, care, in mare parte, este asemanator kitului Igra. Din nefericire, atat gara, cat si depozitul sunt create dupa prototipuri cehesti, eu negasind pana acum disponibile cele specifice MAV. Ce sa facem, ii dam putin cu spoiala.
Vezi atașament 7225Vezi atașament 7226
Vezi atașament 7224
In lipsa unor componente numerotate si/sau instructiuni clare, am pus acoperiul invers, cu apa mai lunga a sarpantei spre calea ferata. Avand in vedere structura simeterica a celor ce au revenit ulterior CFR, micul firez a rezolvat situatia. Am ales sa para nitel mai degradata. Acoperisul inca nu e finalizat, modelul Igra avand invelitoare de sindrila, cele MAV parand toate sa aibe tigla. Urmeaza niste cartoane Noch.
Prin fata ii trece o aproape verosimila 230, minus deflectoarele Wagner. Mai am treaba, deci, cu firezul.
Vezi atașament 7227
Am studiat si problema "apendicelui" suplimentar al Reko-ului, se pare ca in realitate este un preincalzitor, fiind componenta detasabila a machetei. Doar ca va ramane un gol ce necesita tratament specual, si nu stiu inca daca doresc acest lucru. Vigiem.
 
Si astazi o mica postare legata de viitoarea sistematizare a liniilor: respectand planurile din cartea lui Janczo Arpad, provenind din arhivele MAV Budapesta, putem preciza cu exactitate un numar mare de dimensiuni.
Vezi atașament 7235
Insa poate cea mai importanta nu o voi putea respecta, anume lungimea totala a garii, intre macazul de intrare si iesire, anume 400 de m, 250 cm la scara N, datorita faptului ca vreau sa fie un singur modul, ce sa corespunda si unui spatiu in vitrina. Astfel, ce va voi prezenta astazi va avea 100 cm ca lungime. Orice observatii sunt binevenite.
Vezi atașament 7236
In poze, bineinteles un 230 cu 2 Hecht-uri desi linia probabil era deservita de trenuri locale cu vagoane pe 2 osii, trase fie de 375-uri MAV, fie de 131 CFR. Poate un 325 ratacit, sau chiar ceva mai impresionant pentru traficul mai rapid sau greu, mai ales in perioada Monarhiei.
Vezi atașament 7237
Urmeaza plastifierea garilor, si construirea dependitelor, de la fantana la gura de vizitare a bazinului coloanei hidraulice. Pentru dependite, postez si schema garii Zabrani, la o rezolutie ce permite si identificarea reperelor.

Vezi atașament 7238Vezi atașament 7239
Macazurile vor fi operate manual, prin, sper eu, cabluri coaxiale de declansare, asemanatoare cu cele utilizate odinioara in fotografie.
 
Ultima editare:
Si acum cu putin mai multa activitate, si cladirile plastifiate. Mai trebuie acoperisul la depozit, urmeaza weathering-ul, si ma apuc de diorama/modulVezi atașament 7240
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

[img=https://youtu.be/Q-9GMKKEu7c?si=nsDCv7qFRU1cEon3]View: https://youtu.be/Q-9GMKKEu7c?si=nsDCv7qFRU1cEon3[/img]
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Macazurile se pot acționa manual prin butoane push-pull, instalate în marginea verticală a modulului,cu ajutorul unor sârme legate direct la macaz. Pe traseul acestei sârme se poate aplica un comutator pentru polarizarea macazului. Așa aveam la modulele de la club și funcționau bine, după ceva reglaje. Până la urmă am confecționat butoanele din niște "bumbi" din inox, care nu erau altceva decât mânere pentru uși de dulap. :D
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Si in seara asta, mici progrese la scara, insa mari in alta dimensiune, bucurie pentru toti modelistii, mai ales banateni/crisaneni.

In primul rand, de la ce a pornit totul: stiind ca Remetea Mica (aproape) a supravietuit in intregime pana in ignorantele noastre zile, a trebuit sa caut ceva material rulant de factura mai "recenta". Si uite cum, spre incredibila mea bucurie, poposeste in inca neterminata gara o mare noutate a anului 2023: nu mai mult, nici mai putin decat o rama EAD (Élément Automoteur Diesel) X4500, reprodusa cu destul de mare finete de Mikadotrains/REE. Ce mai, o adeverata bucurie, asemeni cum o fi fost si pentru navetistii Lipoveneni (tehnic vorbind din Radna) cand au trecut de la eterna dar oximoronica Malaxa modernizata(intre fer zdravan interbelic si scaune din plastic cu miros dubios) la ceva nitel mai comfortabil (dar si mai zgomotos- nu le spune Caravelle degeaba-nu nava, ci avionul).
Vezi atașament 7253
Si, cautand poze cu masinariile Regiotrans, am dat si de o alta gara interesanta, anume Vãlcani, aproape de Triplex Confinium, ce, in ciuda unei brutaliste dar si brutale modernizari, si apoi prompte degradari, inca mai retine o frumoasa remiza austroungara.
Siiii, dorind sa aflu mai mult despre fosta linie Periam-Valcani- Seghedin, am dat din nou de autorul meu favorit: Jancso Arpad.
Vezi atașament 7254
De data asta, intreaga sa serie de carti cu tematica feroviara, disponibile in format PDF, gratuit, inclusiv despre calea ferata Oravita-Anina, si Arad-Timisoara. Ce mai, o minune. Atata tot ca in maghiara. Dar hey, goagal le rezolva pe toate.
Vezi atașament 7255
Aici e linkul:


Cu aceasta ocazie, rasfoind volumul despre calea ferata Varias-Periam- Valcani, in planurile dependitelor garilor, la pagina 55, am o revelatie privind cele doua anexe patrata din planurile de mai sus, pe marginea caii- sunt statiile de pompare pentru coloanele hidraulice (mare mister pentru mine)
Vezi atașament 7256


Enjoy!
 
Remiza din Valcani este austroungara? cladirea etajata a garii si toate instalatiile au ramas in Sîrbia. statia Vălcani este infiintata de Romania cu o cladire mica. Remize de acelasi tip mai sint la Graniceri si Giera.



turn de apa asemanator cu cel din schita de la Sînnicolaul Mare exită înca în Vinga.
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: mrpuf