Salut tuturor,
acum foarte multi ani, am primit de Mos Gerila un kit H0 PIKO analogic cu BR 80 018 si inca cateva piese: sine, macaze, cladiri, bariere, semafoare; si a fost instalat pe o masa pe perioada vacantei scolare din acea iarna. In urmatorii doi ani, datorita cumpararii masive de infrastructura si de material rulant de la singura librarie din Bucuresti care avea astfel de marfa in anii '80, a fost mutat pe un amplasament, montat tot doar pe perioada vacantei de iarna, de data asta de 4 m x 1,2 m - foarte generos. Pe suprafata sa au aparut: un tunel (din tabla acoperit cu ipsos), o placa turnanta homemade, o remiza - din tabla, o gara, un canton si doua poduri din baghete de lemn - acestea din urma construite din cauza necesitatii de a ajunge la o fereastra amplasata in mjlocul infrastructurii). Numarul locomotivelor si al garniturilor s-a marit si el - functie de ce gasea la raft cand ajungea tata prin Bucuresti.
Actionarea locomotivelor (analogic) se facea cu o serie de intrerupatoare pozitionate de o placa, totul plecand din traful FZ1. Comanda barierelor se facea cu un releu tot de la PIKO. Doua semafoare cu brate si inca cateva fixe intregeau paienjanisul firelor de pe suprafata. E mult de atunci si nu imi mai amintesc cu exactitate schema, dar ea se asemana cu cea din poza urmatoare.
Pe perioada celorlalte luni din an, totul era demontat si expus intr-o vitrina. Si cum am scris si mai sus, montarea s-a facut doar de vreo 3 ori, dupa aceea totul a ramas in vitrina.
Anul acesta, dupa ce s-a strans pomul de Craciun, tata mi-a spus ca ar fi frumos sa montam din nou trenuletul - sa se joace si fiul meu de 8 ani cu trenuletele. Ce bucurie pe mine: el e constructor, nu le are cu electrica, motoare si alteleââŹÂŚ doar la construit poduri - asa ca treaba doar eu aveam de facut.
Fac o paranteza: in copilarie tata construia aeromodele cu elice actionata prin elastic sau planoare; apoi, cand eram eu mic, cumpara - tot din Bucuresti - machete de avioane din plastic (Boeing 707, Tu144, Mi8 - asta e elicopter, etc) si cica le montam impreuna - de fapt el le monta cand eu eram afara la joacaââŹÂŚ; cand am inceput si eu sa montez astfel de machete, nu s-au mai gasit decat din acelea facute in URSS, care erau de o calitate modesta.
Revenim, am pregatit o suprafata de lucru si am intins sinele. Locomotivele si vagoanele le-am luat la verificat, reparat, curatit si uns - au fost reparatii electrice usoare, datorita numarului mic de ore de functionare pe care il acumulasera, problemele mari au fost legate de loviturile incasate de ele in perioada functionarii si de nepriceprea mea in desfacerea lor in acele timpuri.
A iesit circutul din imagine. (poza e facuta cand abia asezasem liniile si vedeam cum ar putea circula garniturile).
Functiona binisor, linia fiind veche, mai erau oxidate capetele, lamelele intre tronsoane nu mai erau indoite conform originalului. Principalul neajuns a fost legat de macazele vechi, care erau majoritatea defecte - actionarea nu mai functiona (ele fiind distruse in timpul montarilor anterioare). Si asa s-a scurs luna ianuarie, cu reparatii si cu plimbari de garnituri pe circuit.
Intre timp am inceput sa caut pe internet despre noutatile legate de modelismul feroviar. Va dati seama ca primele lucruri cautate pe net, au fost legate de cuvantul PIKO, ca imi era sinonim cu modelism feroviar. Avalansa de noutati m-a coplesit: DCC, decodoare, sunet, automatizare, imaginile cu diorame tematice, sina format nou, etc. ; reperele din magazinele online de specialitate .
Impreuna cu tata, am hotarat ca e cazul, sa ne luam ceva nou, in primul rand sa trecem pe digital, si apoi sa facem o diorama pe care sa rulam garniturile.
Acum vreo 12 ani, mai vasusem la un tip din germania, in podul casei, o diorama destul de mare 7 x 3 m si o colectie de peste 200 de locomotive - dar cum la momentul respectiv erau altele prioritare, am uitat repede de ele. La fel s-a intamplat si in urma cu ceva timp cand la ERA Carrefour a fost instalata o diorama in locul unui magazin - cred ca am vazut-o doar prin geam.
Am convenit sa montam pe aceeasi masa, si am luat 2 placi de 1 x 1,4 m de pal. (la momentul respectiv nu descoperisem forumul acesta si nici nu citisem despre cum se realizeaza dioramele).
Trecerea la digital am vrut sa o fac achizitionand o centrala cu multimouse (nu doream sa cumpar sine si trenuri), si gasisem una la unul din magazine, dar cand am sunat, mi-a spus ca nu mai exista pe stoc si ca daca tot trec pe digital sa trec pe z21 - care e ultimul model aparut pe piata, cumparand un kit. Dupa discutii in familie, am achizitionat kitul respectiv, si tot odata si cateva linii de trecere intre profilul vechi dreptunghiular si cel nou - I. La cateva zile dupa aceea am cumparat si niste linie flexibila si macaze PIKO pentru a construi noul circuit - a carui schema din una plana devenise supraetajata - pentru a avea lungime mai mare la linii si pentru a include obligatoriu si un pod. Dupa montarea aproximativa a acestora, am constat ca e prea scurta lungimea mesei si am decis lungirea acesteia cu inca 40 cm, prin introducerea la mijloc a doua bucati de pal (ideea de la inceput a fost ca tot ansamblul sa poata fi usor demontat si transportat catre o alta locatie). Intrucat suprafata pal-ului nu oferea un contrast prea mare fata de linii, am cumparat o stofa verde. Si a inceput montarea liniilor si crearea dealurilor si tunelurilor.
Prin martie am descoperit forumul acesta si am inceput sa citesc masiv despre de toate: digitizare locomotive vechi, iluminare vagoane, controlul macazelor, cum se face o dioramaââŹÂŚ
Unele informatii veneau cam tarziuââŹÂŚ deja aveam un traseu montat. Altele veneau numai bine: trebuia sa pun decodoare locomotivelor vechi, pentru ca acum mergeam putin pe digital (cand doream sa aud sunete de abur) si mai mult pe analog - cu cate o locomotiva odata - circuitul electric era doar unul singur).
va continuaââŹÂŚ
acum foarte multi ani, am primit de Mos Gerila un kit H0 PIKO analogic cu BR 80 018 si inca cateva piese: sine, macaze, cladiri, bariere, semafoare; si a fost instalat pe o masa pe perioada vacantei scolare din acea iarna. In urmatorii doi ani, datorita cumpararii masive de infrastructura si de material rulant de la singura librarie din Bucuresti care avea astfel de marfa in anii '80, a fost mutat pe un amplasament, montat tot doar pe perioada vacantei de iarna, de data asta de 4 m x 1,2 m - foarte generos. Pe suprafata sa au aparut: un tunel (din tabla acoperit cu ipsos), o placa turnanta homemade, o remiza - din tabla, o gara, un canton si doua poduri din baghete de lemn - acestea din urma construite din cauza necesitatii de a ajunge la o fereastra amplasata in mjlocul infrastructurii). Numarul locomotivelor si al garniturilor s-a marit si el - functie de ce gasea la raft cand ajungea tata prin Bucuresti.
Actionarea locomotivelor (analogic) se facea cu o serie de intrerupatoare pozitionate de o placa, totul plecand din traful FZ1. Comanda barierelor se facea cu un releu tot de la PIKO. Doua semafoare cu brate si inca cateva fixe intregeau paienjanisul firelor de pe suprafata. E mult de atunci si nu imi mai amintesc cu exactitate schema, dar ea se asemana cu cea din poza urmatoare.
Pe perioada celorlalte luni din an, totul era demontat si expus intr-o vitrina. Si cum am scris si mai sus, montarea s-a facut doar de vreo 3 ori, dupa aceea totul a ramas in vitrina.
Anul acesta, dupa ce s-a strans pomul de Craciun, tata mi-a spus ca ar fi frumos sa montam din nou trenuletul - sa se joace si fiul meu de 8 ani cu trenuletele. Ce bucurie pe mine: el e constructor, nu le are cu electrica, motoare si alteleââŹÂŚ doar la construit poduri - asa ca treaba doar eu aveam de facut.
Fac o paranteza: in copilarie tata construia aeromodele cu elice actionata prin elastic sau planoare; apoi, cand eram eu mic, cumpara - tot din Bucuresti - machete de avioane din plastic (Boeing 707, Tu144, Mi8 - asta e elicopter, etc) si cica le montam impreuna - de fapt el le monta cand eu eram afara la joacaââŹÂŚ; cand am inceput si eu sa montez astfel de machete, nu s-au mai gasit decat din acelea facute in URSS, care erau de o calitate modesta.
Revenim, am pregatit o suprafata de lucru si am intins sinele. Locomotivele si vagoanele le-am luat la verificat, reparat, curatit si uns - au fost reparatii electrice usoare, datorita numarului mic de ore de functionare pe care il acumulasera, problemele mari au fost legate de loviturile incasate de ele in perioada functionarii si de nepriceprea mea in desfacerea lor in acele timpuri.
A iesit circutul din imagine. (poza e facuta cand abia asezasem liniile si vedeam cum ar putea circula garniturile).
Functiona binisor, linia fiind veche, mai erau oxidate capetele, lamelele intre tronsoane nu mai erau indoite conform originalului. Principalul neajuns a fost legat de macazele vechi, care erau majoritatea defecte - actionarea nu mai functiona (ele fiind distruse in timpul montarilor anterioare). Si asa s-a scurs luna ianuarie, cu reparatii si cu plimbari de garnituri pe circuit.
Intre timp am inceput sa caut pe internet despre noutatile legate de modelismul feroviar. Va dati seama ca primele lucruri cautate pe net, au fost legate de cuvantul PIKO, ca imi era sinonim cu modelism feroviar. Avalansa de noutati m-a coplesit: DCC, decodoare, sunet, automatizare, imaginile cu diorame tematice, sina format nou, etc. ; reperele din magazinele online de specialitate .
Impreuna cu tata, am hotarat ca e cazul, sa ne luam ceva nou, in primul rand sa trecem pe digital, si apoi sa facem o diorama pe care sa rulam garniturile.
Acum vreo 12 ani, mai vasusem la un tip din germania, in podul casei, o diorama destul de mare 7 x 3 m si o colectie de peste 200 de locomotive - dar cum la momentul respectiv erau altele prioritare, am uitat repede de ele. La fel s-a intamplat si in urma cu ceva timp cand la ERA Carrefour a fost instalata o diorama in locul unui magazin - cred ca am vazut-o doar prin geam.
Am convenit sa montam pe aceeasi masa, si am luat 2 placi de 1 x 1,4 m de pal. (la momentul respectiv nu descoperisem forumul acesta si nici nu citisem despre cum se realizeaza dioramele).
Trecerea la digital am vrut sa o fac achizitionand o centrala cu multimouse (nu doream sa cumpar sine si trenuri), si gasisem una la unul din magazine, dar cand am sunat, mi-a spus ca nu mai exista pe stoc si ca daca tot trec pe digital sa trec pe z21 - care e ultimul model aparut pe piata, cumparand un kit. Dupa discutii in familie, am achizitionat kitul respectiv, si tot odata si cateva linii de trecere intre profilul vechi dreptunghiular si cel nou - I. La cateva zile dupa aceea am cumparat si niste linie flexibila si macaze PIKO pentru a construi noul circuit - a carui schema din una plana devenise supraetajata - pentru a avea lungime mai mare la linii si pentru a include obligatoriu si un pod. Dupa montarea aproximativa a acestora, am constat ca e prea scurta lungimea mesei si am decis lungirea acesteia cu inca 40 cm, prin introducerea la mijloc a doua bucati de pal (ideea de la inceput a fost ca tot ansamblul sa poata fi usor demontat si transportat catre o alta locatie). Intrucat suprafata pal-ului nu oferea un contrast prea mare fata de linii, am cumparat o stofa verde. Si a inceput montarea liniilor si crearea dealurilor si tunelurilor.
Prin martie am descoperit forumul acesta si am inceput sa citesc masiv despre de toate: digitizare locomotive vechi, iluminare vagoane, controlul macazelor, cum se face o dioramaââŹÂŚ
Unele informatii veneau cam tarziuââŹÂŚ deja aveam un traseu montat. Altele veneau numai bine: trebuia sa pun decodoare locomotivelor vechi, pentru ca acum mergeam putin pe digital (cand doream sa aud sunete de abur) si mai mult pe analog - cu cate o locomotiva odata - circuitul electric era doar unul singur).
va continuaââŹÂŚ