Digitalizarea unei aburoase analogice BR62 Fleischmann N

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.675
642
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Prinzand eu curaj dupa montarea cu succes a decodorului Lenz Gold in locomotiva analogica G12 a lui Ionut, am dat curs solicitarii lui Felippe de a monta un decodor Lenz Gold Mini intr-o simpatica locomotiva BR62 N Fleischmann:

Mentionez inca o data ca, in ciuda dimensiunilor microscopice, mecanismele bielelor au fost realizate corect pe ambele parti :aplauze:
Locomotiva fiind total analogica, normal ca a trebuit sa mai modific unele-altele, pe ici, pe colea etc. pentru a pregati terenul in vederea montarii decodorului:
1) am separat complet motorul de restul montajului, intrerupand fashiutzele de tabla care-i aduceau curent de la roti;
2) am dezlipit firele care duceau curent la pinii centrali ai becurilor; acestea sunt montate in locasuri metalice aflate pe sasiul metalic al locomotivei, care este pus in contact electric cu rotile de pe o parte (acum nu-mi mai aduc aminte care anume :fluierat:)
 
La vremea respectiva (iarna2006) aveam o statie digitala Roco Multimouse.
Am montat cu grija decodorul astfel incat sa intre in cabina, cu firele lipite conform prospectului, in afara de cele corespunzatoare luminilor (albastru, alb, galben) pe care le-am lasat la lungimea initiala fiindca doream sa experimentez modalitatile de conectare a becurilor si o eventuala inlocuire cu LED-uri. Beculetzele originale sunt de 10V, asa ca parca nu-mi venea sa le conectez la decodor, care le-ar fi oferit circa 15V. Asa ca am conectat temporar doua beculetze miniatura de cate 16V, tot conform instructiunilor: becul din fatza intre firul alb si cel albastru, iar becul din spate intre firul galben si cel albastru.
Locomotiva a functionat perfect si a raspuns la toate comenzile date de Multimouse, deci operatiunea se anunta deja a fi un mare succes :aplauze:. Insa catastrofa a survenit in momentul in care m-am gandit sa montez la loc carcasa si sa strecor prin geamurile cabinei firele pentru lumini. Anume, ca urmare a unei miscari neatente, terminalele becului din fatza s-au atins si, din momentul acela, adio lumini :lautar:
 
Rapid am sarit la prospect, direct la pagina in care scria CLAR ca decodoarele LenzGoldMini sunt protejate la scurtcircuite si alte baiuri. Conform prospectului, daca se intampla un asemenea bai, in CV30 gasim scris un cod care spune ce anume s-a intamplat; in cazul meu trebuia sa pot citi 1 = scurtcircuit la lumini. Insa aici am dat peste micutzul dezavantaj al centralelor Roco, si anume faptul ca ele nu stiu citi & afisa valorile reale ale CV-urilor :(. Am scris repede la Lenz, iar ei mi-au raspuns prompt ca sa nu-mi fac probleme, fiindca functia afectata de scurtcircuit este automat dezactivata, reactivarea fiind perfect posibila prin scrierea valorii 0 in CV30. Neavand posibilitatea sa verific ce se intampla in CV30, am scris valoarea 0 "pe ne-ve", dar luminile n-au mai vrut sa porneasca sub nicio forma. Cu toate acestea, motorul a functionat in continuare impecabil 8)
Ivindu-se intre timp un doritor pentru statia Multimouse, n-am stat mult pe ganduri si am dat-o, planificandu-mi sa-mi fac rost rapid de o statie Lenz, poate mai putin frumoasa & spectaculoasa & ergonomica decat Multimousele, dar cu posibilitatea de a citi & afisa valorile CV-urilor.
 
Sunt posesor de statie Lenz, si cam o data la doua saptamani merg la Oradea, am putea face o miscare pentru citirea decodorului. Oricum, se pare ca e mica lumea, se pare ca avem cunostinte comune in Oradea. Tocmai m-am intors de acolo, peste 2 saptamani merg din nou.
 
Dupa cateva episoade de aventuri, cu accente mai mult sau mai putin amuzante, la Caile Ferate "La Ursu" a sosit statia digitala ideala: nici mai mult, nici mai putin decat... LenzSet100
yahoo.gif

La Lenz Set100 imi place tare mult posibilitatea de a programa o locomotiva prin aducerea ei pe un segment de linie numit "programming track" separat de restul circuitului :aplauze:. Deci, in continuare, programarea am facut-o pe programming track, iar functionarea pe circuit (vorba vine, fiindca am la dispozitie numai 3rei segmente drepte de linie H0e, prin amabilitatea lui Paul).
Am reusit in sfarsit sa citesc CV30 8), unde bineinteles ca era valoarea 1 :D. Am scris 0 si am incercat din nou sa aprind luminile, tot fara succes :(. Ce sa fie?! Am masurat rezistenta filamentului beculetzelor si am obtinut circa 52 ohmi, deci nu sunt scurtcircuite :-?. Cu toate acestea, in CV30 era din nou 1, deci decodorul le considerase ca fiind scurtcircuite :p.
Am dat jos beculetzele, am scris din nou 0 in CV30 si, surpriza, am putut sa masor 15V intre firele alb si albastru la mers inainte, respectiv intre galben si albastru la mers inapoi, deci am ajuns la concluzia ca deblocasem functia luminilor si ca, dintr-un motiv sau altul, decodorul nu mai suporta becurile :p.
 
Povestea merge mai departe...
Conform bunului obicei MPU :lol:, in locul beculetzelor am conectat LED-uri inseriate cu rezistente de balast adecvate, cu anozii spre firul albastru. Spre neplacuta mea surpriza, nici acestea n-au functionat corect, ele doar clipind foarte scurt la reconectarea tensiunii la sine si atata tot. Atunci am mai incercat ultima posibilitate, si anume alimentarea luminilor fara firul albastru, ci in raport cu sasiul locomotivei. SURPRIZAAAA :shock: !!! LED-urile au luminat corect, in concordanta cu sensul de mers :aplauze:. M-am gandit atunci ca electronica din spatele firului albastru este afectata si ca de aceea nu au fost agreate becurile conectate la el; asa ca am incercat sa conectez la firul alb si la cel galben exact beculetzele originale, legate la sasiu, dar n-au functionat si, in plus, in CV30 am gasit din nou 1 :p
 
Ca urmare a corespondentei asidue cu cei de la Lenz, in care am povestit toate cele de mai sus, mi s-a comunicat ca pot trimite decodorul avariat ca sa-l analizeze. Ceea ce am si facut :D, iar ei mi-au comunicat ca-mi vor trimite unul nou, pe care l-am si primit relativ repede :aplauze:
Sunt foarte placut impresionat de seriozitatea cu care firma Lenz a tratat problema mea si mai ales de solutia adoptata, si anume schimbarea decodorului defectat cu unul nou; in plus, pe "nota de plata" atasata figureaza suma de 0.00€ 8) . Cum ar zice francezii, "chapeau!" (traducere "jos palaria!")
 
Iata aici decodorul, imediat dupa ce l-am despachetat; se remarca imediat firul albastru (comun plus) - uitati-va bine la el, pana mai e acolo :D

Stiind inca din iarna care este locul decodorului, am mai facut totusi cateva probe de amplasare, dupa care l-am fixat pe locul stiut, si anume deasupra motorasului, dupa ce in prealabil am taiat condensatorul de la bornele sale.

Cei mai atenti au si remarcat probabil ca firul albastru nu se mai vede. De ce oare? Pur si simplu l-am taiat fiindca nu am nevoie de el; becurile sunt montate pe sasiul metalic al locomotivei, care este conectat electric la una din sine, deci vor fi alimentate direct de la firul alb (fatza) si galben (spate).
 
Locurile adecvate pentru lipire fiind pregatite, am adus firele la lungimile adecvate si am inceput sa le conectez; iata aici ajustate si lipite firele catre alimentare (rosu si negru) si catre motor (orange si gri). Iarasi, cei mai atenti ar putea remarca o micutza greseala :mrgreen:, de care mi-am dat seama numai in probe :oops:. N-ati vazut-o? Atunci nici nu va spun decat la momentul potrivit :|

Ca sa nu mai am alte surprize cu luminile :D nu m-am oprit din lucru si am conectat becul din spate la firul galben, apoi becul din fatza la firul alb:
 
Dupa ce toate conexiunile au fost facute, am plasat frumos locomotiva fara carcasa pe sinele H0e ale lui Paul si am facut prima proba de functionare cu ajutorul Multimouselui - SCUZE, am uitat sa specific ca am realizat toate aceste operatiuni la Caile Ferate "La Paul", caruia ii multumesc inca o data si pe aceasta cale :aplauze:. Spre marea bucurie a tuturor, luminile au functionat 8), insa marea surpriza a venit atunci cand am comandat pornirea locomotivei: ea a mers inapoi cand era activ becul din fatza, respectiv inainte cand era activ becul din spate :shock:. Care sa fi fost motivul? :?: :?: :?:
 
Pur si simplu, deoarece numai cine nu munceste nu greseste :D, n-am fost atent la RRRegula pe care am tot enuntat-o de atatea si atatea ori, conform carora firele rosu si orange trebuiau conectate pe partea dreapta, iar cele negru si gri pe partea stanga :oops:. Insa, fiindca sensul de conectare al alimentarii nu (prea) conteaza, am remediat situatia prin inversarea numai a firelor catre motor. Din fericire montajul este relativ simetric, deci nu au fost necesare lungiri/scurtari de fire :mrgreen:
 
Asa ca sunt acum in masura sa va prezint primele probe de functionare in conditiile corecte. In stanga, locomotiva este pregatita sa mearga inainte (cu putina atentie se poate observa stralucirea becului din fatza), iar in dreapta ea este pregatita sa mearga inapoi (becul este foarte usor de observat). Becul din fatza nu se prea vede din acest unghi fiindca este mai bine "ascuns" in sasiul locomotivei, lumina sa fiind preluata de niste ghiduri de lumina fine si dusa la farurile din fatza.
 
Probele fiind declarate "successful", am montat la loc carcasa, care s-a potrivit la marele fix, cu toate ca acum sunt vreo cateva fire pe acolo :D. Iata aici primele imagini oficiale ale locomotivei BR62 N Fleischmann digitalizata, cu farurile directionale in functiune:

Si tot aici iata prima poza oficiala din profil a locomotivei BR62 N Fleischmann digitalizata:

Firele care duc la decodor sunt putin vizibile prin geamurile cabinei si sub cazan, dar eu zic ca acesta este un detaliu care, cu putina bunavointa, poate fi trecut cu vederea :mrgreen:
Locomotiva a functionat perfect, raspunzand corect la comenzile transmise de Multimouse, deci am putut declara operatiunea de digitalizare a aburoasei analogice BR62 Fleischmann N incheiata cu succes
yahoo.gif

Inca o data, multumesc tuturor celor care au contribuit intr-un fel sau altul la reusita acestei operatiuni: lui Felippe pentru rabdarea nemaipomenita de care a dat dovada, firmei Lenz pentru promptitudinea cu care a rezolvat problema decodorului avariat, lui Vasile & Paul Coste pentru amabilitatea de a-mi pune la dispozitie sinele H0e si aparatura lor etc.etc. :aplauze: