Decodoare cu F1

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.455
367
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Multe dintre decodoarele digitale existente detin inafara de F0 (lumini fata-spate) si F1 (functia auxiliara). Este si cazul lui ESU LokPilot Basic fata de care simt nevoia sa-mi rascumpar greseala de a-l fi considerat prea "basic"... :-? Dimpotriva, basic-ul se comporta excelent mai ales la viteze mici si, in plus, are si iesire pentru F1 :!:

Am inteles ca aceasta F1 a fost gandita initial pentru actionarea cuplelor digitale dar, rasfoind pe net, am gasit si alte cateva idei interesante. :idea:

Daca nu exista cuple digitale, atunci F1 (firul verde) nu este legat:

 
O idee interesanta ar fi utilizarea lui F1 pentru lumini suplimentare: de exemplu pentru iluminarea cabinei (cabinelor)



In schema apare si o rezistenta de limitare a curentului - si implicit a luminozitatii cabinei - ce se regleaza prin tatonare intre 50 - 300 ohmi pentru o iluminare "realista" a cabinei.

O schema "imbunatatita" tot pentru iluminarea cabinelor :



unde
R2 = 50 - 300 ohmi,
R1 = 5,6 Kohmi,
T = BC639,
D = 1N4007

Schema asigura stingerea automata a luminii in cabina la aprinderea farurilor: e greu sa circuli noaptea cu lumina in cabina, nu? :D
 
Cea mai interesanta schema mi se pare insa urmatoarea:



unde
R2=R3=5,6 Kohmi,
R1= 150 - 330 ohmi,
T=BC640,
D=1N4007

Schema asigura iluminarea cu doua intensitati pentru faza scurta, faza lunga ! :idea: !

Initial, la aprinderea luminilor, becurile sunt alimentate prin R1 si lumineaza stins (faza scurta); la activarea lui F1 este deschis tranzistorul care sunteaza R1 si becurile lumineaza la maxim (faza lunga) :D !!!

La aceasta schema, la faza lunga exista totusi o cadere de tensiune pe dioda + tranzistor de aprox 1,8 V, deci pe bec raman numai 14,2 V suficient ca becul sa lumineze (aproape) maxim, dar prelungind semnificativ durata de viata (cica)...

Din R1 se regleaza luminozitatea "fazei scurte": la 330 ohmi apare mai mult ca "lumini de pozitie", sub 150 ohmi este cam prea aproape de taria fazei lungi. :idea: eu am folosit 180 ohmi si pare numai bine...
 
multumim! astea sunt scheme simple demne de retinut!
 
Cu placere, daca mai gasesc mai pun...
 
1000 cuvinte... sau mai bine zis 8000 :!:

 
Intrebare: Ce combinatie de lumini lipseste ? :?: :!:
Acum am bagat de seama... :( :grin:
 
Pentru locomotivele care au led-uri in loc de beculete, schema cu "doua faze" se modifica astfel:



unde:
R4=R5=1,5 kohm (regleaza iluminarea fazei lungi),
R1=12 kohm (iluminarea fazei scurte),
R2=R3=7,5 kohm
 
Am pus si eu un esu basic in br 182 taurus care nu era dotata cu decodor nici mufa.Am facut eu montajul dar fiind incepator poate am gresit ceva sau nu am facut corect ceva dar..nu e asa ca in schema ta..:( .am montat decodorul dar la leduri ca sa se aprinda in functie de directia de deplasare a trebut sa le pun in antifaza si uneori unul din el palpaie foarte slab e drept dar o face iar dupa 2,3 manevre functioneaza corect.O idee ceva ,sau spuneti-mi unde am gresit.Asa arata br182 digitalizat:

Cablajul nu arata superb dar nu am avut rabdare si l-am desenat de mana.Nefiind dotat cu decodor am procedat ca in urmatoarele imagini:
si
 
Pai decodorul tau nu pare a fi ESU LokPilot Basic: vad in poza un fir violet ce corespunde de obicei functiei F2 (basicul nu are F2).

Reverifica legaturile efectuate: daca nu folosesti la nimic F2 atunci el se izoleaza. F1 este firul verde. Atentie si la traseele placutei: sa nu atinga sasiul metalic.
 
Sunt incepator....eu am asta LokPilot V3.0 DCC daca nu e basic ma iertati.
Da sunt doua fire F1 si F2 care nu le folosesc ,am scos doar contact pt o utilizare ulterioara.In rest sunt multumit de decodor si fata de cel de pe br218 unde am un bazait pana porneste locomotiva br-ul 182 merge foarte silentios chiar daca are doar un motor cu 3 poli.Deci am studiat foarte atent decodorul si greseli nu am facut.De facut atingeri nici atat.
 
Daca nu folosesti F1 si F2 (desi e pacat sa nu ai dubla faza si eventual lumini in cabine) atunci schema ar trebui sa fie asta

unde becurile se inlocuiesc cu leduri inseriate cu rezistente de 1,5k sau chiar 1,8k.

Vad ca folosesti rezistente de 1k, deci curentul prin leduri se apropie de 20mA - este cam la limita si risti arderea lor. Luminozitatea ledurilor este aproximativ constanta in intervalul 5-20mA, deci poti folosi fara probleme rezistente mai mari.

Daca ai intermitente atunci suspecteaza firele de legatura sau chiar ledul poate fi defect.
 
Nu cred ca este o problema sa schimb un led daca se arde.Se pare ca altele sunt problemele mele,am mai gasit pe undeva parca zicand ca are aceeasi problema dar nu mai stiu pe unde.Da stiu si conform prospectului la fel ar trebui sa fie dar nu e asa.Cel putin la mine n-a mers asa.In imagine asa am legat ledurile dar cand am incercat unul nu vroia sa arda nicicum si nicicum.L-am banuit a fi defect si am vrit sa-l schimb dara daca am inversat firele a functionat.Deci la mine ar fi ceva de genul un fir comun..cel albastru dar ledurile legate unul cu anodul la el si celalat cu catodul.O sa mai cumpar un decodor si o sa vad daca si acela face la fel.
 
foarte utile schemele. oare or fi valabile pentru ESU Loksound 4.0? eu as vrea sa incerc ceva mai complicat.
- cele 2 faze de lumina pt fata/spate
- lumina in cabina si farul central sa le pot controla individual din butoanele de functii (on/off si sa fie aprinse in functie de directia de mers).
toate folosind led-uri.
@ dac - vroiam sa te mai intreb referitor la schema cu dubla faza, daca eu inchid luminile cu funtia F0(firul alb/galben) si F1 ramane activ (firul violet), ledurile primesc inca tensiune sau nu?..
 
Daca stingi luminile din F0, ledurile se sting indiferent de starea lui F1.

Cu LokSound este posibila maparea functiilor (care fir activat de care Fx), ceea ce permite scheme complexe de functionare fara circuite electronice aditionale.
 
dac vreau s㒠te întreb ceva legat de o problem㒠mai complex㒠apă’rut㒠la nişte decodoare Hornby pe care le-am cumpă’rat noi. Folosesc aceste decodoare deoarece au dimensiuni foarte mici şi încap în locomotivele cu abur mai vechi. La un moment dat unul dintre decodoare, montat pe un BR 01 Roco, a ,,pierdut" funcţia lumini faţ㒠şi apoi, dup㒠o perioad㒠s-a setat singur pe 14 viteze (faţ㒠de cum era înainte pe 28 ). Celă’lalt decodor de aceeaşi marc㒠a pierdut total funcţia de lumini şi s-a setat la fel pe 14 viteze. Poţi înţelege cam ce s-a întâmplat? Crezi c㒠se mai poate face ceva pentru recuperarea acestor decodoare? S-ar putea mă’car seta pe 28 de viteze aşa cum au fost setate la început, când erau noi? Asta m㒠intereseaz㒠cel mai mult pentru c㒠luminile le voi aprinde cu funcţia suplimentară’, firul mov. Dac㒠s-ar rezolva şi luminile deja ar fi prea bine!
 
Salut Dorin,

ai incercat sa-l resetezi la valorile de fabrica (trebuie sa scrii 8 in CV8)?
http://www.hornby.com/help/faqs/hornby-dcc/
 
Nu am încercat nimic deocamdat㒠pentru c㒠am o staţie digital㒠de la Piko.
Unul dintre decodoare l-am montat de prob㒠pe o locomotiv㒠de la Piko şi la verifică’ri pe şină’, imediat dup㒠contact, s-au aprins toate luminile pentru cam 2 secunde şi apoi s-au stins încet şi nu s-au mai aprins. Pentru mine a fost surprinză’tor deoarece ştiam c㒠funcţia de lumini era arsă’. Asta arat㒠c㒠de fapt nu este ars㒠ci este doar o problem㒠probabil de setare. Trebuie veificat. Din pă’cate nu ştiu la cine aşi putea apela s㒠m㒠ajute s㒠resetez decodoarele.... Am vă’zut c㒠dac este stă’pân pe acest domeniu şi m㒠gândeam c㒠poate m㒠scoate el din impas... Pân㒠la urm㒠or fi bune şi berile mele, nu? :grin: