Astazi m-am jucat cu trei decodoare care stiu atat teoretic cat si practic sa faca acelasi lucru, si anume sa recunoasca semnalul DCC asimetric si sa reactioneze corespunzator, adica sa franeze trenul pana la oprirea completa, celelalte functii ramanand active (sunet, lumini).
Cele trei (adica 4) decodoare utilizate sunt, in ordinea de pe tricou:
- Lenz Silver+
- Lenz Gold+
- ESU V4 DCC
- Zimo MX 642
Voi prezenta modul in care reactioneaza aceste decodoare la sesizarea semnalului DCC asimetric, cu mentiunea ca decodoarele Lenz au functionat la fel (de aceea am spus ca sunt trei, nu patru). Pentru obtinerea semnalului DCC asimetric am utilizat schema clasica formata din cinci diode conectate in inel:
Sa incep cu decodoarele Lenz. Mai intai constatarile negative. Documentatia, desi este in limba engleza, nu este concludenta. Conform acesteia, daca setez bitul 1 din CV 51, activez teoretic franarea automata, cu distanta de franare constanta. Ei bine, nu este asa. Trebuie setat si bitul 2 din acelasi CV, adica valoarea inscrisa in CV 51 trebuie sa fie 3, si nu 1, cum ar fi fost normal. Am citit un review in lb. engleza facut probabil pe genunchi, in care era scris "valoarea 1 in CV 51 activeaza franarea automata BLA BLA BLA..." Fals. Idem pentru activarea functionarii in mod push-pull, in CV 51 trebuie scrisa valoarea 10, corespunzatoare activarii bitilor 2 si 4. Dar din documentatie reiese ca ar trebui scrisa valoarea 8, adica activat bitul 4.
Buuun, sa trec la cele bune: ambele decodoare Lenz au sesizat fara probleme semnalul asimetric si au reactionat la acesta prompt.
Din nou rele, sau nu prea bune: modul in care este franat si apoi oprit modelul nu este foarte inspirat, sau foarte bine gandit. Astfel, mai intai decodorul incetineste locomotiva conform valorii din CV 4, apoi, in functie de valoarea setata in CV 52 (distanta de oprire), fie intepeneste brusc locomotiva daca viteza acesteia este prea mare, fie deplaseaza locomotiva cu viteza unui melc pana la oprirea completa, daca viteza este prea mica. Absolut bizar si, indiferent de caz, distanta pana la oprire nu este tocmai constanta. Ca observatie finala, daca se utilizeaza o viteza medie, distanta de oprire va fi aproximativ la fel.
De admirat in schimb este functionarea in mod push-pull, ideal pentru cei ce poseda diorame pe langa pereti si vor sa admire un tren naveta ce se plimba de colo-colo. Doua module de franare la capetele dioramei si gata. Fara module scumpe si sofisticate, fara senzori si interfete, fara calculatoare si alte cele. In testele mele locomotiva a pendulat elegant intre cele doua capete. Timpul de stationare este cuprins intre 1 si 256 de secunde si este setat in CV 54. Din pacate doar Lenz a implementat in decodoare aceasta facilitate.
Urmatorul testat a fost ESU V4 DCC. Cu bazaitul caracteristic (inexistent la Lenz sau Zimo), decodorul ESU a functionat ireprosabil. Odata activata franarea ABC (CV 27) si setata distanta de franare (CV 254), locomotiva a franat pastrand distanta constanta cu o precizie de max. 1 cm, indiferent de viteza avuta la intrarea pe segmentul de franare.
Locomotiva are un comportament excelent, nu franeaza prea brusc daca viteza este maxima, nici nu se taraie ca melcul daca viteza este prea mica. De fiecare data procesul de franare incepe exact atunci cand trebuie, ceea ce dovedeste ca algoritmul de franare este elaborat si bine pus la punct. De asemenea, nu au fost probleme cu detectarea semnalului DCC asimetric. Din nefericire, decodorul ESU nu are implementat sistemul push-pull.
Ultimul testat a fost decodorul Zimo. Prima constatare, negativa: decodorul nu a recunoscut tot timpul semnalul DCC asimetric, uneori (mai ales la viteza mare) uitand ca franeze. Din fericire, din CV 134 se pot seta atat sensibilitatea cat si viteza de detectie. In rest (si tot din nefericire) comportament identic cu al decodoarelor Lenz. Desi are mai multe variabile CV care pot fi modificate, eu nu am reusit sa obtin o distanta de franare cu adevarat constanta.
Daca voi avea timp, voi realiza si cateva filmulete care sa arate "pe viu" comportamentul decodoarelor in momentul detectarii semnalului DCC asimetric.
Cele trei (adica 4) decodoare utilizate sunt, in ordinea de pe tricou:
- Lenz Silver+
- Lenz Gold+
- ESU V4 DCC
- Zimo MX 642
Voi prezenta modul in care reactioneaza aceste decodoare la sesizarea semnalului DCC asimetric, cu mentiunea ca decodoarele Lenz au functionat la fel (de aceea am spus ca sunt trei, nu patru). Pentru obtinerea semnalului DCC asimetric am utilizat schema clasica formata din cinci diode conectate in inel:
Sa incep cu decodoarele Lenz. Mai intai constatarile negative. Documentatia, desi este in limba engleza, nu este concludenta. Conform acesteia, daca setez bitul 1 din CV 51, activez teoretic franarea automata, cu distanta de franare constanta. Ei bine, nu este asa. Trebuie setat si bitul 2 din acelasi CV, adica valoarea inscrisa in CV 51 trebuie sa fie 3, si nu 1, cum ar fi fost normal. Am citit un review in lb. engleza facut probabil pe genunchi, in care era scris "valoarea 1 in CV 51 activeaza franarea automata BLA BLA BLA..." Fals. Idem pentru activarea functionarii in mod push-pull, in CV 51 trebuie scrisa valoarea 10, corespunzatoare activarii bitilor 2 si 4. Dar din documentatie reiese ca ar trebui scrisa valoarea 8, adica activat bitul 4.
Buuun, sa trec la cele bune: ambele decodoare Lenz au sesizat fara probleme semnalul asimetric si au reactionat la acesta prompt.
Din nou rele, sau nu prea bune: modul in care este franat si apoi oprit modelul nu este foarte inspirat, sau foarte bine gandit. Astfel, mai intai decodorul incetineste locomotiva conform valorii din CV 4, apoi, in functie de valoarea setata in CV 52 (distanta de oprire), fie intepeneste brusc locomotiva daca viteza acesteia este prea mare, fie deplaseaza locomotiva cu viteza unui melc pana la oprirea completa, daca viteza este prea mica. Absolut bizar si, indiferent de caz, distanta pana la oprire nu este tocmai constanta. Ca observatie finala, daca se utilizeaza o viteza medie, distanta de oprire va fi aproximativ la fel.
De admirat in schimb este functionarea in mod push-pull, ideal pentru cei ce poseda diorame pe langa pereti si vor sa admire un tren naveta ce se plimba de colo-colo. Doua module de franare la capetele dioramei si gata. Fara module scumpe si sofisticate, fara senzori si interfete, fara calculatoare si alte cele. In testele mele locomotiva a pendulat elegant intre cele doua capete. Timpul de stationare este cuprins intre 1 si 256 de secunde si este setat in CV 54. Din pacate doar Lenz a implementat in decodoare aceasta facilitate.
Urmatorul testat a fost ESU V4 DCC. Cu bazaitul caracteristic (inexistent la Lenz sau Zimo), decodorul ESU a functionat ireprosabil. Odata activata franarea ABC (CV 27) si setata distanta de franare (CV 254), locomotiva a franat pastrand distanta constanta cu o precizie de max. 1 cm, indiferent de viteza avuta la intrarea pe segmentul de franare.
Locomotiva are un comportament excelent, nu franeaza prea brusc daca viteza este maxima, nici nu se taraie ca melcul daca viteza este prea mica. De fiecare data procesul de franare incepe exact atunci cand trebuie, ceea ce dovedeste ca algoritmul de franare este elaborat si bine pus la punct. De asemenea, nu au fost probleme cu detectarea semnalului DCC asimetric. Din nefericire, decodorul ESU nu are implementat sistemul push-pull.
Ultimul testat a fost decodorul Zimo. Prima constatare, negativa: decodorul nu a recunoscut tot timpul semnalul DCC asimetric, uneori (mai ales la viteza mare) uitand ca franeze. Din fericire, din CV 134 se pot seta atat sensibilitatea cat si viteza de detectie. In rest (si tot din nefericire) comportament identic cu al decodoarelor Lenz. Desi are mai multe variabile CV care pot fi modificate, eu nu am reusit sa obtin o distanta de franare cu adevarat constanta.
Daca voi avea timp, voi realiza si cateva filmulete care sa arate "pe viu" comportamentul decodoarelor in momentul detectarii semnalului DCC asimetric.