DCC neconventional

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Deschid acest topic in ideea de a afla pareri despre moduri de control digital fara echipamente standard. Cu alte cuvinte ADIO NMRA.

Am gasit pe internet multe idei, unele mai crete iar altele mai de Doamne ajuta. Cum cred ca stim toti o automatizare aproape completa in Digital inseamna multi bani si chiar si asa nu rezolva multe din situatiile care pot aparea.

Fara prea multe cuvinte as dori sa aflu parerea voastra despre o automatizare bazata pe demux + memori flip-flops controlate pe portul paralel. Solutia aceasta amestecata cu boosterul de 3A minidcc ar putea automatiza cu success o diorama mai mica.

Problema ramane in schimb (ca si la DCC conventional) input-ul. Inca nu mi-am dat seama cum as putea citi starile semnalelor si macazelor, dar inca nu mi-am piedut speranta.

Din punct de vedere financiar solutia asta e muuuuuult mai avantajoasa, un demultiplexor costand undeva in jurul sumei de 1,5 RON iar un flip-flop undeva la 1 RON.

Pareri? Impresii? S-ar merita sa mergem pe langa NMRA? Cei in analog o fac oricum :evil:
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cred ca te hazardezi nitel: NMRA nu vrea decat o standardizare in DCC ceea ce e de bun augur, asigurand interoperatibilitatea intre diferiti producatori / branduri.

Indiferent cum vrei sa trimiti pachete DCC la decodoare, ele trebuie sa respecte normele NMRA altminteri adio... DCC.

Solutiile soft sunt teoretic posibile; ramane de vazut daca "se merita" blocat un PC numai pt controlul dioramei (financiar e total dezavantajos vs. centrala dedicata); poate doar in cazul dioramelor mari (expozitii) rulate exclusiv in regim automat... :cafea:

Input-ul se poate face cu modulul RS2PC al lui Paco; nu inteleg insa la ce bun sa citesti starea macazului sau semaforului: ii trimiti comanda necesara si ai grija sa functioneze fiabil pt. a nu avea surprize...
 

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Nu ma intelege gresit, eu sunt pro standarde atat doar ca preturile centralelor digitale mi se par hiperbolice.

I stand corrected: ai dreptate cand zici adio DCC dar numai pe bucata de control al decodoarelor. Cred totusi (acum la lumina zilei) ca poate titlul si locatia topicului nu sunt cele mai ideale. Ce propuneam eu nu implica decodoare si nici un protocol anume. Se poate folosi la fel de bine in analogic.

E vorba de o matrice simpla cu cateva demultiplexoare folosite pentru routing cateva flop-uri folosite pt semnal de comanda si eventual relee sau circuite ULN.

Puse pe un port paralel cu 8 biti de comanda se poate ajunge la controlul a 320 de dispozitive individuale. La costrui de contrazic. Toata schema asta ar costa undeva pana in 150 RON. Cat despre PC... Am mule care ar trebui aruncate deci resursa asta nu ar fi o problema.

. Despre asta discut.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Sincer ma tot bate pe mine un gand de automatizari, dar din pacate de vreo cateva luni bune doar teorie ramane, pentru ca altfel cutzu, timp ioc.
Vezi ca ai o greseala in ce ai zis, nu prea vad de ce ai nevoie sa citesti starile semnalelor, pentru ca alea oricum sunt doar informationale (sau nici macar atata); ele doar primesc input, nu si genereaza output. Mint, daca folosesti spre exemplu niste semafoare wiessmann cu modul de franare atunci (stai ca nu mint de fapt), tot input primesc (comanda de rosu si se activeaza automat frana, comanda de verde si curentul trece). Deci aici nu vad problema de citit de la semnale ceva.
Problemele sunt 2: citirea pozitiei locomotivelor (si in dcc e foarte important sa poti citi si CARE locomotiva e in blocul respectiv). Module de feedback sunt si nu prea sunt, astfel incat daca vrei sa faci ceva care sa mearga mai cu orice ar trebui sa ai un program pe calculator care sa tina minte pozitia trenurilor in functie de parcursul lor si de macaze.
La macaze te poti baza oarecum pe functionarea ireprosabila a lor, si sa stii ca daca i-ai dat comanda de macaz pe abatuta trenul chiar o va lua pe acolo. Eu unul sincer as cauta un modul de feedback pentru macaze (de fapt as cauta o schema, ca din cate stiu nu exista asa ceva), astfel incat sa fiu sigur ca trenul o va lua pe abatuta, nu doar ca macazul a primit comanda aia si nu se stie daca a executat-o cu succes sau nu.
 

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Ce simplu ar fi daca le-am discuta la o bere :D. Eu ma gandesc doar sa folosesc alternative la decodoarele de accesorii. Modul de comunicare cu locomotiva ramane DCC standard.

In DCC SwitchPilot bolboroseste 00,01,10,11 reprezetand starea macazului 2 valori pt pozitie si 2 valori pt erori.

DCC sau analogic motoarele/solenoizii pot comunica potizia lor prin variatie de tensiune. EXP: motorasele de la Rally au o piesa auxiliara care se monteaza pe dispozitiv pentru a realiza asta. Diferenta in Digital e ca decodorul comunica prin 0/1 catre centrala care e starea.

Problema nr. 2 va fi eterna. Nici DCC GEN v2 a lui Paco nu rezolva situatia. Are modul de ACK dar din cate am vazut e pt un singur cut. Daca tu ai vrea ca pe fiecare bloc sa aflii cine se alfa, cum se rezolva? Cam greu as zice eu.

Bun. Ca sa nu o mai teoretizez atat, am sa fac un mic experiment cat de curand cu circuitele mentionate mai sus, legate la un pc. Ar fi frumos daca as putea face si un booster gen minidcc dar aici e mai complicat. Am gasit puntea H intr-un singur loc, si chiar daca as construi-o mi-ar lua ceva timp sa scriu un "driver" pt ea.

Oricum accept critici (bune/rele). Prefer sa rumeg problema de cateva ori decat sa fac investitii eronate.
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Switch pilotul intradevar stie sa dea informatii despre pozitia macazelor. Singura lui problema este ca nu poate fi programat decat cu porcaria aia de lok-programmer care costa foarte mult. In rest ca si decodor de accesorii e binisor gandit.

Legat de puntea H de pe centrala parca mai aveam eu una sau doua, legat de scrierea procesorului ar fi bine sa vorbesti cu cineva care are un programator de pic-uri. E usor de rezolvat, iar pentru un booster ca Nano-X se merita banii investiti.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
Intrebare de baraj: pana la urma ce info de switch pilot-ul ? Starea curenta a macazului asa cum este in decodor (aka ultima comanda pentru el) ? Sau starea efectiva a macazului (pozitia efectiva in care sunt acele).
Daca e prima varianta atunci nu prea te ajuta cu nimic, ca se poate tine minte ultima comanda in calculator, si eventual la inceput sa faci o secventa de initializare, care spre exemplu sa puna toate macazele pe directa.
La a doua varianta e mult mai cool, dar pana acuma nu am auzit de vreun macaz care sa stie de asa ceva, dar poate e doar ignoranta mea.
 

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Varianta 2. Stie sa-ti zica starea macazului. DAAAAR macazul trebuie echipat corespunzator. In manual era vorba de FAA si FBB parca pe post de feedback de la macaz.

Se aceea SP da pozitia st/dr ca si 10/01 si cele 2 erori: 00 si 11 care inseamna macaz inoperabil si cealalta semanleaza ca acele macazului sunt pe mijloc.

Merita citit manualul ala de SP. E o lectura placuta chiar daca nu intentionez sa-l achizitionezi :).
 

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
N-am link :). Imagineaza-ti 2 lame de contact laterale si o "masa". Cand ajung acele macazului intr-o pozitie sau alta fac contact. Curentul curge in decodor iar acesta cerinta la request starea. De aici poate stabili si erorile.

Nu vreau sa intru in detalii caci as dori sa recitesc cartea; ca nu care cumva sa ma fac de rusine zicand prostii.
 

macleod

Well-Known Member
Trenulist
28 Ianuarie 2009
1.732
0
Bucuresti
www.macleod.ro
WEBSITE
http://www.macleod.ro/
LOCATION
Bucuresti
de fapt daca stau bine sa ma gandesc e foarte buna ideea asta
eu ma gandisem intial sa intrerup legaturile din inima macazului si sa verific daca acul care trebuie are in el curent sau nu; dar daca spre exemplu prind un cui intre acul macazului si sina s-a dat peste cap sistemul
ideea ta e foarte buna, insa trebuie mare atentie la calibrarea mecanismului, pentru a functiona corect
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Poti sa montezi un contact auxiliar pe mecanismul de actionare al macazului. Daca legaturile mecanice intre mecanismul de actionare si acele macazului sunt stabile atunci sigur si contactul auxiliar functioneaza corepsunzator pozitiei macazului...deci impulsul este trimis corect la decodor...
 

Daniel

Active Member
Trenulist
25 Iunie 2009
181
2
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Un exemplu de feedback (din motor nu din macaz - dar tot cam pe acolo esti). E un conrad 219998 testat de un francez: http://www.letrainpassion.com/Conrad.htm

Motorul vine echipat cu 3 fire pentru polarizarea frog-ului dar francezul le-a folosit pentru a-si lumina bancul de testare. Macleod le-ar putea folosi in alte scopuri 8).
 

sogard_2003

Well-Known Member
Trenulist
19 Ianuarie 2016
3.612
5
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Exact despre motoarele alea vroiam sa aduc vorba. Pretul lor este foarte bun comparativ cu electromagnetii care ( sa ma ierte restul lumii ) dar sunt niste prostii. Pentru suma pe care o dai ai un motor standard, un mecanism relativ simplu si o pereche de contacte auxiliare care pot fi folosite in mai multe scopuri, polarizare inimi, schimbare semnale luminoase pe panou sau semafoare etc.

Cel mai mult mi-a placut ca este un motor si nu un electromagnet, avantajul fiind miscarea sa ceva mai lenta dar si fiabilitate sau "garantia miscarii". Printre altele subliniez montarea sa destul de rapida si usoara, cele doua tipuri de tije de actionare ca sa nu mai vorbesc ca am dat doar 25 de lei pe unul singur. Evident ca nu face atata, dar comparand cu un electromagnet care ajunge la nesimtitul pret de 70 de lei.... ce sa mai vorbim.

Hai ca l-am laudat destul. Eu i-am adus o mica modificare in interior si am pus motorul "pe direct" l-am legat la switch pilot cu ajutorul unui montaj gasit pe site-ul lui paco si anume MOT-VREG.. probabil ca unii stiu despre ce e vorba. Cel mai util mi s-a parut VREG pentru simplul fapt ca poti regla tensiunea ce ajunge la motor deci poti regla viteza acestuia.

In concluziee... dupa parerea mea indicarea pozitiei macazului pe PC este o chestie de gust... sau de o automatizare mult prea stufoasa cu multe trenuri si o macheta care merge singura... nu vreau sa supar pe careva dar tot mai misto e cand iti faci parcursul manual. Parerea mea. :D
 

cornelTT

Well-Known Member
Trenulist
21 Iunie 2010
755
80
Bucuresti
corneltt.simplesite.com
WEBSITE
http://corneltt.simplesite.com/
LOCATION
Bucuresti
Am folosit şi eu aceste motoraşe ( în numă’r de 4 pentru 2 circuite) pentru macazele din dreptul gă’rii, adic㒠intrare şi ieşire din gar㒠pentru principal㒠şi abă’tută’. Firele galben cu albastru nu le-am utilizat pentru alimentarea miezului de la macaz, le-am utilizat pentru fiecare cicuit dup㒠cum urmează’: avem 2 motoraşe montate la macaze pentru intrarea şi ieşirea din gară’, deci 2 perechi de contacte auxiliare (galben cu albastru). O pereche am utilizat-o pentru alimentarea şinei pe un fir şi prevenirea ca din greşeal㒠s㒠plece ambele garnituri de tren, iar la macaz s㒠se lovească’. A doua pereche am utilizat-o pentru alimentarea semafoarelor, astfel vă’d şi poziţia macazului, dacă’, de ex. pe partea de principal㒠macazul e verde atunci înseamn㒠c㒠aceea ganitur㒠are şi alimentare şi macazul e în poziţia care trebuie. Pentru c㒠pe firele de galben cu albastru contactele sunt realizate în funcţie de capă’tul de curs㒠al motoraşului ai certitudinea c㒠atunci când ai dat comanda, iar semaforul se aprinde verde, macazul este în poziţia care trebuie şi totodat㒠alimenteaz㒠şi bucata de şin㒠întreruptă’, corespunză’toare. Diorama este alimentat㒠în digital, iar motoraşele în CA.

Am citit link-ul de mai sus cu schema utiliză’rii motoraşului, iar dezavantajul pe care-l vă’d este c㒠nu ai siguranţa c㒠motoraşul a efectuat comanda sau nu. Eu la macaze am izolat miezul.