Culori 060 DA 001

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

gheorghedracu

Member
16 Ianuarie 2017
43
5
Ma tot uit pe internet la poze cu locomotiva asta (mi se pare cea mai reusita combinatie de culori pentru seria 60, si mi-o amintesc foarte bine din copilarie), dar din poze zau ca nu-mi dau seama ce culori sunt. monitorul meu e destul de bun (nu e calibrat totusi), dar depinzind pe ce site gasesc o poza, ba apar tonuri albastrii, ba verzui, ba mai stiu eu ce. Pe site-urile mai sa zicem oficiale culorile apar in nuante de verzui ( e drept un verzui albastriu) palid, sau sa zicem un verzui palid un pic intunecat, ca si cind ar avea un pic de gri in el (sa zicem un oliv), iar partea de deasupra un verzui si mai palid, dar si mai deschis la nuanta.

Sa fie corect ce vad eu aicea? N-am vazut locomotiva cu pricina in persoana.

Intrebarea ma preocupa pentru ca as cam avea intentia sa vopsesc un Tillig in schema asta si ma intreb ce vopsele imi trebuie (cel mai probabil ca m-as uita la Tamiya, desi nu stiu daca sunt cele mai bune).

Ce spun acei mai experimentati?
 
vad ca nu se aventureaza nimeni intr-o discutie despre culori.

Poza cea mai frecvent intilnita la care ma refer este asta:

https://c1.staticflickr.com/8/7200/6910208075_c0ec0591da_b.jpg

SI iata aicea o poza unde mie culorile mi se par mai albastre ca sa zic asa (foarte vag, dar important daca vreau sa gasesc culoarea corecta)

http://img10.deviantart.net/6d1f/i/2015/209/5/6/060_da_001_by_andreisethesh-d935dul.jpg

Acuma din punct de vedere tehnic, o poze e cu atit mai "corecta" (culori realiste si saturatie marita) cu cit lumina e mai uniforma, motiv pentru care pozele pe vreme innorata "arata" mai bine.

Iata o poza la umbra partiala:

http://s270.photobucket.com/user/mishu88/media/5-LDE060-DA-001_resize-1.jpg.html

Si una intr-o zi intunecata:

http://s880.photobucket.com/user/Amiralul/media/40%20de%20ani%20Muzeul%20de%20locomotive%20Resita/DSC04994_1-1.jpg.html

Asta ultima, mi se pare cea mai buna pentru redarea culorilor reale.

Cam asta as vrea sa aud de la cei au vazut locomotiva sau care stiu din alte surse, care e culoarea reala, care din pozele astea arata culorile cel mai corect?
 
Aruncă o privire și pe cea de la Dej triaj. Vezi pe aici pe forum sau pe net. Si eu o am in plan, dar am gresit culorile si mai astept. Sau poti sa tragi o fuga psna la muzeu la Dej :) Stima
 
Din cate tin minte, Cristi Savin a facut o transformare in 060 DA 001 tot dintr-un Tillig si a iesit foarte frumos.Transformarea a fost prezentata aici pe forum. E posibil sa te poata ajuta la nuantele de culori care trebuie folosite. Respect
 
Salut, discuţia despre culorile iniţiale ale locomotivelor DA este interesanta, imi pare rãu cã numai acum o vãd! Prima locomotivã Diesel am vãzut-o în gara Constanţa în 1962 şi era albastra deschis asa cum este vopsita si DA 001 de la Dej. Este si coloritul standard sdoptat mai târziu de toate locomotivele de la Craiova. Dar am banuiala ca in perioada aceea mai existau şi câteva alte locomotive din grupul celor originale elveţiene intr-o schemã coloristicã diferitã, unde în locul albastrului deschis era o nuantã usor verzuie. E posibil ca DA 002 sã fi fost astfel.
 
Vedeti ca mai exista discutia pe forum.... si pe multe forumuri, bloguri, grupuri facebook...
Si e tot nefinalizata pentru ca, din ce stiu, nimeni nu are un document oficial cu vopsirea solicitata de CFR uzinelor elvetiene.... doar arhicunoscutele poze de la teste/uzina lucrare mai mult sau mai putin si presupuneri, mai fondate sau nu...

Inclusiv vopsirea 001 a nascut multe polemici...tocmai pentru ca, desi a existat o reala buna intentie la renovarea locomotivei nimeni nu a facut publica o informatie oficiala, doar interpretari dupa poze.
 
Multumesc tuturor.

M-ar ajuta niste link-uri sa gasesc subiectele respective, in special cele in care s-a dezbatut vopsirea originala.

De ajuns la Dej e in plan, dar din Australia nu e doar o calatorie cu trenul de week-end.

Un alt detaliu pe care l-am remarcat in pozele de epoca (cele cu locomotivele inca in teste in Elvetia, poze alb-negru) este ca nu aveau balustradele alea urite nicaieri (fata/spate) ci doar la usi. E posibil sa nu fi fost terminate inca detaliile astea, dar parca mi-aduc aminte vag ca am vazut si o poza "color" cam in jurul livrarii in Romania si tot nu aveau (inca?) balustradele cu pricina.

Spun "color" pentru ca sunt poze ca de pe vremea aia, nu stii daca sunt alb-negru retusate cu niste culori vagi (cum era tehnica pe vremuri) sau sunt poze color palite de vreme.

Ma rog. M-ar interesa daca aspectul are vreo validitate istorica pentru ca la scara 1/87 balustardele alea arata rau pe locomotiva asta si le-as scoate fara remuscari (mi-ar face viata usoara si la revopsit la drept vorbind).
 
Buna ziua din nou,

In mod sigur balustradele acelea nu erau pe masinile originale si sunt niste adaptari ulterioare romanesti ale masinilor. Nu in ultimul rand, ele difera aproape de la locomotiva la locomotiva asa ca atunci cand vrei sa modelezi un exemplar anume este bine sa o faci pe baza unei fotografii reale, altfel exista riscul sa faci un model lipsit de autenticitate.

Cateva poze originale COLOR cu locomotivele originale exista si se pot vedea aici:

http://www.derbysulzers.com/cfr2100.html

Cea mai interesanta mi se pare poza a treia, unde aparent DA 002 avea culorile inversate fata de 001, adica registrul superior cu ferestrele de culoare albastra deschis, iar registrul inferior cu un verde masliniu deschis. S-a mai discutat insa daca sunt culori reale sau sunt niste virari spre galben ale pozei originale. Parerea mea este ca e o poza reala, vag imi aduc aminte ca am vazut locomotive in perioada aceea care aveau aceasta schema coloristica. Ulterior, cele facute la Craiova au ajuns la o schema coloristica uniformizata in care in locul albastrului sau masliniului culoarea livrelei era un gri albastrui. (vezi ultimele poze)
 
Da, Dorin, alea sunt si pozele mele de referinta. Adica de acolo a plecat dubiul meu in legatura cu schema de vopsire.

Nu tin eu asa de mult la autenticitate, dar mi-a placut schema verzulie, desi eu nu-mi amintesc sa fi vazut vreodata in realitate o locomotiva pictata asa cind mergeam cu trenurile prin tara.

Nu-mi dau seama de loc ce culoare e acolo la boghiuri in prima poza de la derby sulzers. In poza a treia (DA001 restaurat) apare un albastru cam intens prin comparatie cu poza originala de la elvetieni (si bineinteles balustradele)

In poza restaurata apare si un far central jos, care nu exista in varianta originala.

Balustradele alea mi se par de o uritenie groteasca. Asta ca sa nu vorbim ca la scara 1/87 sunt total disproportionate si dau un aer de jucarie locomotivei. Cel putin daca le lasi negre nu sar asa in vedere, dar am vazut ca multi le revopsesc in culori care modeleaza diverse variante, si zau nu mi se pare ca arata bine de loc, pentru ca ies in evidenta si mai mult si atrag atentia asupra lor, ceea ce le face sa iasa si mai tare in evidenta. O sa vad cit de usor e sa le scot fara efecte adverse.

un alt detaliu asupra caruia mi-a atras atentia modelul ND2 Bachmann este culoarea radiatoarelor laterale (sau ce or fi alea). Bachmann le-a tras un negru foarte fin pe muchea grilajelor care nici nu se vede ca o culoare distincta, dar da o senzatie puternica de umbra a grilajelor. Nu stiu de ce. Dar uitindu-ma la poza originala am remarcat ca si acolo, grilajele au un contur mai intunecat, ca si cind s-ar vedea semintunericul din spatele grilajer, sau poate ca asa erau ele vopsite negru pe partea ascunsa a grilajelor. Foarte subtil si bine realizat detaliul. Nu stiu cum as putea sa-l reproduc pe modelul de la Tillig.

O alta intrebare pe care o am este daca a incercat cineva sa inlocuiasca rotile modelului de la Tillig cu unele spitate. Eu ma uitam la un model de la Marklin, tot o locomotiva 060 care are rotile corecte. Nu stiu daca se potrivesc cu usurinta, insa.

O problema (sau un avantaj) ar fi ca transmisia Marklin este pe roti dintate plasate intr-o parte, in spatele rotii reale, fara angrenaje cu melc (motorul este transversal in locomotiva, deasupra boghiului. Mie imi place ideea mai mult decit transmisia melcata

Cam asa arata:

http://www.ebay.de/itm/Marklin-3350-E-Lok-Ae-6-6-11439-Schaffhausen-SBB-Metall-EVP-bespielt-WW0458-/262737714641?hash=item3d2c635dd1:g:7F4AAOSwNyFWdNjk

Asta e modelul de Ae6/6 care e practic sora geamana a modelului 060DA (inteleg de pe internet ca au aceleasi boghiuri, motoare, etc) deci ma astept ca dimensiunile sa fie corecte. Nu stiu daca pot sa sper sa se poata transplanta direct tot mecanismul dintr-un in cealalta (ma rog, cu ajustari minore), dar in teorie are trebui sa fie simplu (cel mai important e sa fie distanta dintre roti si cea dintre boghiuri aceeasi, restul se poate modifica mai usor).

Nu stiu daca exact locomotiva din poza e AC sau DC, dar eu prefer DC si stiu ca exista un model mai vechi care este DC.
 
Roco are un model A 6/6, DC bineinteles, insa nu stiu daca numarul de spite este corect.
 
gheorghedracu a spus:
In poza restaurata apare si un far central jos, care nu exista in varianta originala.

Datorita luminii insuficiente generata de farurile coltare,se putea atasa de un suport metalic un far mobil alimentat la priza situata in apropiere.
gheorghedracu a spus:
Asta e modelul de Ae6/6 care e practic sora geamana a modelului 060DA (inteleg de pe internet ca au aceleasi boghiuri, motoare, etc) deci ma astept ca dimensiunile sa fie corecte

Atentie la diametrul rotilor,Ae 6/6 are roti de 1250 mm,pe cind la 060-DA,diametrul rotilor este de 1100 mm
http://www.sguggiari.ch/ae6_6/Ae6_6%20-%20Typenskizze.jpg
 
Din pacate 060 DA, declarata de multi o locomotiva iubita, nu a beneficiat niciodata de o cercetare serioasa dpdv istoric.

Exista un singur articol relevant publicat initial in Tren Magazin dar mai cunoscut dupa preluarea fara respectarea drepturilor de autor in Jurnalul Feroviar editia online...apoi copiat si rascopiat de tot felul de forumuri bloguri si paginute obscure. Dar niciodata acest articol nu a fost imbunatatit serios. De dapt...deloc...

Tot ce a mai aparut intre timp ( ultimele doua decenii) au fost pareri despre modele la scara dar niciodata o cercetare serioasa a realului pentru a imbunatati modelul.... ca eu asa consider cu mintea mea, ca modelul real trebuie reprodus la scara nu modelului la scara trebuie sa i se gaseasca corespondent.

Bun, revenind la DA 001, ea a venit in tara fara acele bare de sustinere dar din ce stiu i s-au adaugat relativ repede din motive de ...eficienta autohtona.

Undeva la mijlocul anilor '80 trenul in care calatorea subsemnatul a oprit in Piatra Olt langa un personal care mergea spre Craiova, Dimitroave topite in soare trase de un DA verde masliniu inchis, cu placa originala mare elvetiana ( aia cu producatorii). Am coborat, am admirat-o. Parea destul de ponosita si da....era verde. Eu nu sunt un mare povestitor in ale culorilor insa era un verde cum sunt frunzele maslinilor vara....si nu am uitat locomotiva aia niciodata...
 
Foart bune observatii, catalin.

Ai cumva un link pentru articolul cu pricina?

Sut curios daca oi fi dat peste el vreodata.

Sunt de acord cu viziunea ta despre modele.

Se vede treaba ca modelele de interes mare (vezi chiar Ae 6/6) sunt facute sa respecte anume modele reale individuale (vezi stemele diferite ale inregistrarilor la companii, depouri, samd), detalii specifice unui numar de inmatriculare samd.

Ce sa zic?

Cind interesul e mare, se justifica investitia in acuratete care costa producatorul timp si bani. Probabil ca DA nu are (sau nu s-a estimat ca ar avea) un asemenea interes in piata de consumatori. Mai speram. Si eu am remarcat tot felul de mici detalii, etc. Care nu se prea potrivesc, sau mai bine zis se potrivesc intr-un mod generic sa zic asa.

Pe de alta parte, Romania a schimbat locomotivele astea (in aspecte minore, e drept) aproape de la o zi la alta, iar asta face munca unui modelist (sau a unui industrias) foarte grea daca vrea sa captureze corect asemenea detalii. Ca sa nu mai vorbim ca la noi nu s-a tinut o evidenta stricta ca in alte parti care sa ajute cercetatorul sa refaca evolutia cronologica a unei locmotive sau a alteia (vorbesc de modele individuale). Asa stind lucrurile, nu poti sa te astepti sa vina un producator si sa faca toata munca asta colosala pentru ce? Citeva modele vindute?

Pe de alta parte, ca sa fim cu totul corecti, trebuie sa realizam ca in occident toate detaliile pe care in Ro le-au strins o mina de pasionati privati, le-au strins de-a lungul anilor profesionisti si erau gata dispnibile publicului in carti, documente publice, samd. inainte sa existe ideea de a scoate un model pe piata.

Producatorul modelului a avut deci la indemina toate resursele necesare sa proiecteze produsul corect din start.

Nu asa e la noi, stiti voi mai bine ca mine.

Sa speram ca Tillig inteleg ca interesul e mult mai mare decit se asteptau ei (vezi preturile pe piata second hand) si vor revizita design-ul cit de curind. Bachmann spre exemplu a inclus o pagina cu o scurta istorie a locomotivei ND2 impreuna cu modelul care mentioneaza corect originea design-ului in Romania si alte amanunte minore cu care puteau foarte bine sa nu-si bata capul.

Multumesc si pentru comentariile despre diferentele dintre Ae 6/6 si DA. Asa la suprafata nu se vad pentru un ochi neexperimentat ca al meu care se zgiieste la poze pe internet (ca sa nu mai vorbim ca nu cred ca am vazut in realitate vreodata un Ae 6/6).

Referitor la diferenta de diametru a rotilor la scara 1/87 asta inseamna, 150:87, sa zicem aproape 2mm. Cam multisor intr-adevar pentru dimensiunile locomotivei.

Multumesc foarte mult pentru contributii, uluitor cit de mult se poate descoperi pe un forum cu oameni cunoscatori.

Aveti respectul meu.
 
Articolul se numeste : 40 de ani de exploatare la CFR a locomotivelor diesel cu transmisie electrica seria 060 DA. Este semnat ing Antonio Bianco.

Eu il am printat pentru ca sursele online sunt....volatile. Din pacate scriu mult de pe telefon si e al naibii de greu de cautat link uri ( poate cineva cu acces laptop/desktop ma ajuta). Daca nu, incerc eu zilele ce urmeaza sa scanez articolul si sa il postez, poate in week -end ul ce vine.
 
Culoarea originala a locom.060-DA,jumatatea inferioara a cutiei(verde masliniu pal)nu s-a respectat la locom.fabricate de EPC,desi odata cu licenta,au primit pe linga componente si piese originale de fabricatie pt.un numar de x locomotive si vopseaua necesara,insa se vopsea fix cu acel cod,la toate locom.iesite pe poarta fabricii urmatoarele:
-interiorul postului de conducere la DA-uri si EA-uri(identic ca locom.Ae 6/6,Re 6/6,etc)
-blocurile aparatelor
-compresoarele de aer
-ventilatoarele motoarelor de tractiune
-etc.
Astazi se mai poate vedea acel cod de vopsea pe vitezometrele originale Hasler Bern(nevopsite dupa verificarile metrologice)
Un link pt.inspiratie:
http://www.sguggiari.ch/simulatore/gallery/cabina_Ae_6-6-11423.jpg

Observatie personala:am avut sansa sa compar culoarea unui astfel de vitezometru cu...un stilp de catenara Viessmann,culmea,s-a potrivit...Cine are o astfel de ocazie,poate verifica.
 
@Catalin, articolul citat de tine presupun ca este acesta de aici:

http://www.forum.ro-trans.net/index.php?topic=1938.0

Postat evident fara nume autor, copyright etc... c' asa-i in tenis!

Revenind la culorile locomotivei, si eu imi aduc aminte acel verde masliniu vizibil in pozele originale din Elvetia. Foarte frumoasa amintire, multumesc frumos Catalin. Intrucat ai mai vorbit despre asta, candva ai postat si o poza a unei placi originale de fabrica, asa ca avand acces la arhiva din laptopul meu imi permit s-o postez din nou aici. Este inscriptionata deja de tine si probabil este la cealalta discutie despre DA de mai demult:

dh6ddn5gwyryrau7w.jpg


Daca ar fi sa ma ocup de un model al superbei DA, cred ca as adopta una dintre schemele coloristice originale si va spun sincer, mie cel mai mult mi-a placut schema verde-maslinie vizibila la DA 002, asa ca as modela-o pe aceasta. In varianta initiala in care a venit la CFR, fara balustrade suplimentare, fara steme, stegulete si alte brizbrizuri ce i-ai fost adaugate de gospodarii romani.

Pe urma, la locomotivele produse la Craiova s-au adoptat alte scheme coloristice, vizibile in pozele de epoca. Imi aduc aminte de schema gri albastrui inchis(partea inferioara) si gri albastrui deschis (partea superioara) dar au fost si locomotive vopsite intr-un albastru inchis - bleumarin (partea inferioara). De obicei detaliile boghielor erau vopsite in aceeasi culoare ca si partea inferioara a cutiei.

In privinta spitelor de la roti, poate si datorita diferentei de diametru intre locomotivele elvetiene si cele romanesti, te asigur ca stai langa ea si NU vezi spitele! Am incercat in mod particular chestia asta, poti sa te apleci oricat, poti sa i te "uiti sub fuste" :D, spitele nu se vad decat daca privesti orizontal pe sub placa de legatura intre arcurile elicoidale, ceea ce ar implica sa te trantesti pe burta pe terasament (chestie ne-recomandata daca nu esti in salopeta) sau sa cobori aparatul foto pana la nivelul acela. Orientativ, considerand latimea maxima a placii respective de circa 7-9 centimetri, ca, tot atata mai este in jos pana la nivelul liniei, iar din aceasta distanta jumatate reprezinta latimea bandajului, jumatate portiunea vizibila a spitelor. Reducand la scara, chiar si pentru H0, devine aproape ne-semnificativ.
 
Salut,

Deosebit de interesanta informatia postata de Aulin. Nu sunt in masura sa o judec insa daca ar fi asa cel putin pentru nuanta de verde masliniu avem un cod de culoare:

NCS* 8010-B90G
RAL-6009 cu mentiunea ca nuanta RAL nu este exacta ci este cea mai apropiata de NCS. Se stie ca nu toate codurile NCS nu au un corespondent RAL

sursa:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/33463-questions-of-swiss-colour-and-french-numbers/

Mai ramane verdele ``ou de rata``
 
Dorin, da, acesta este ! Multumesc de link, m-ai scutit de ceva munca de scanat. Evident, articolul original avea pozele inserate in articol, nu dupa....nu mai conteaza. Important este ca prietenii forumisti sa aiba acces la informatie.

Aulin, exceptionala informatia, in sfarsit ceva concret. Nu vreau sa fac teorie aici dar interpretarea dupa poze este subiectiva. Este prima informatie concreta despre verde si ce fel de verde. Despre restul culorilor de pe locomotiva mai ai info ? Acum, daca ne-ai dat degetul ....cerem toata mana :)))
 
Stimati domni, sunteti absolut fantastici!

Nici n-as fi crezut ca o sa primesc asa calificate raspunsuri.

Multumesc foarte mult inca o data, si sper sa continue adunarea fragmentelor de infomratie.

Da, Victorian, asta e si intentia mea, sa incerc sa adun cit mai multa informatie despre primele Sulzere si sa vad cit de fezabil este sa aduc modelul la imaginea care o sa rezulte.

O singura idee mi-a fulgerat prin cap.

Imi place foarte mult schema pe nuantele de verde masliniu, asa cum am spus, dar realitatea e ca eu n-am vazut una in realitate niciodata in culorile astea. Asa ca locomotiva mea (daca se va infaptui) va fi un fruct al imaginatiei mai degraba decit o amintire a trecutului personal.

Dar nu-i bai.

Exceptional detaliul despre vopsea. O sa incep acuma sa rascolesc internetul pentru codul respectiv de vopsea.

Ce inseamna RAL?

O alta problema. Din experienta mea de modelist, am remarcat ca uneori schemele de vopsire originale nu arata bine la scari mici. Depinde de scara, de modelul vopsit, samd. Nu stiu de ce, dar asa e. Cine are experienta, e binevenit sa ne spuna o parere. Nu stiu cum sa fac un "test" poate daca as gasi niste culori solubile in apa sa incerc sa fac o vopsire de proba inainte de a pune culori definitive. O sa ma documentez. Probabil culori de pictat pentru copii.

Un amanunt mi-a prins atentia mai sus.

Victorian a spus ca 002 a venit in culorile acelea. Sa inteleg ca 001 avea alta schema? Atuncea inseamna ca exemplarul restaurat nu e fidel originalului? Sau imi scapa mie ceva?

Rotile.

Nu stiu cum, dar mi-amintesc clar ca eu am stiut ca rotile sunt spitate. Curiozitatea de copil m-a minat sa ma uit la locomotivele astea din toate unghiurile cind aveam o cu totul alta perspectiva. Stiu ca m-a surprins cind am realizat ca sunt spitate pentru ca eram obisnuit cu rotile solide ale EA-urilor, dar stiu sigur ca le-am vazut si dupa ce le-am vazut prima oara, am invatat unghiul din care poti sa le vezi fara sa te straduiesti prea tare. Ce vreau sa spun este ca sunt sigur ca spitele sunt vizibile dintr-o pozitie normala de observare, dar n-as putea sa spun fara sa am una in fata care e pozitia cu pricina.

Am inteles si ce spune Victorian si mi-aduc aminte sectiunea rotii chiar deasupra contactului cu sina unde spui tu ca se pot vedea spitele. Le vezi usor insa pe un terasament inaltat.

Aulin, intr-adevar, exceptional.

Nu stiu insa ce e stilpul de catenara Viessmann?

Si inca o intrebare (n-o sa fie ultima stiti, desigur).

Cine are habar cum s-ar putea face of placa a producatorului ca aceea postata mai sus la 1/87? Ma gindesc photo-etching sau ceva de genul asta, stie cineva cum se face? O sa trebuiasca sa fie al naibii de mica, insa.
 
Eu imi amintesc limpede de DA-urile cu partea inferioara in nuante de verde sau albastru. In Craiova locuiam la 2-300 m de calea ferata. De asemenea, in vizitele mele la Electro, la Fabrica de Locomotive, cum intram in hala, vedem vopseaua verde lucind pe locomotive. Partea superioara era gri. Unele scheme de vopsire originale s-au pastrat pana tarziu in anii 2000.

Azi mi-am adus aminte de rotile spitate (12 spite) de la tenderul Br 50, au diametrul de 11,5 mm....eu am cateva seturi pentru LDH-uri, insa merg si pentru DA.