CONSTRUIREA RELIEFULUI

grandpagscout

Well-Known Member
Trenulist
6 Sep 2016
363
0
Arad
YAHOO
grandpacscout
LOCATION
Arad
Daca as fi fost in locul tau as fi construit un schelet din lemn pe care l-as fi acoperit cu plasa de tantari si pe el pus tifon cu gips.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Sincer in cazul nostru a fost mai usor cu polistiren. Am sa revin cu poze. Oricum intrebarea ramane: ghips + tifon sau servetele + aracet ?
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
grandpagscout a spus:
Gips + tifon toata ziua tine mult mai bine decat harite+ aracet
si daca pui stratul prea gros crapa tot atat de repede oricat de intansa ar fi plasa de armare

@ Ionut Trif

Mai exista metode:
- adeziv pentru polistiren aramat sau nu cu plasa PVC
Incovenientul este similar solutiei cu ipsos - crapa daca este pus in strat prea gros
 

grandpagscout

Well-Known Member
Trenulist
6 Sep 2016
363
0
Arad
YAHOO
grandpacscout
LOCATION
Arad
Din moment ce ai si tifon si plasa de PVC sansele de crapaturi sunt foarte mici
 

grandpagscout

Well-Known Member
Trenulist
6 Sep 2016
363
0
Arad
YAHOO
grandpacscout
LOCATION
Arad
Spun din experienta :D . Am incercat si cu tifon si fara si se vede diferenta, da doar in zone unde stratul de gips este foarte gros.
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
grandpagscout a spus:
. Am incercat si cu tifon si fara si se vede diferenta, da doar in zoneunde stratul de gips este foarte gros.
Eu am spus acelasi lucru

Si mai este o problema daca tot continuam

polistirenul nu este un bun absorbant al apei din ipsos si in acest caz uscarea completa si intrarea in priza trebuie sa se faca in timp - pentru siguranta - cam 24 de ore la temperatura constanta fara a forta uscarea cu surse suplimentare si fara a mai face altceva pe diorama ca altfel crapa

La solutia cu servetele "topite" in aracet timpul de uscare este acelasi dar se poate lucra in alta zona a dioramei fara a strica

Care este varianta cea mai buna?
 

MIRON

New Member
Trenulist
12 Iun 2007
8
0
eu am incercat cu servetele si a iesit foarte bine (cu exceptia cutelor)

stie cineva ce sar intampla daca am inlocui servetelele cu ziare?
 

stageexp

Well-Known Member
Trenulist
14 Ian 2008
1.260
0
Timisoara
LOCATION
Timisoara
pentru MIRON
Nu am incercat personal inca aceasta tehnica pentru subiectul descris, dar am vazut pe net un specialist care folosea cu succes aracet diluat si prosoape din hartie pentru bucatarie. Utilizarea ziarelor nu cred ca este buna, deoarece hartia de ziar este mult mai compacta, are o absorbanta mica fata de cea a servetelor din hartie, nu se poate modela la fel de usor, fiindca are un aspect "continuu" chiar fiind uda.
Modelistul de care am vorbit folosea ziare pentru a umple golurile mari. Adica pleca de la o placa de lemn, pe care fixa ghemotoace din ziare de diferite dimensiuni care corespundeau dealurilor si muntilor, ghemotoace pe care le fixa cu scoci de mascare. Dupa aia aplica servetelele de bucatarie inmuiate in solutie de aracet si dadea forma ansamblului cat timp uscarea nu era completa.

Fara prea multa teorie, cea mai buna solutie este sa incerci pe o suprafata mica (de exemplu un A4 din placaj) tehicile descrise pe forum, pentru a vedea care te satisface cel mai bine si la care te pricepi cel mai bine. Ideea de baza este de a creea o suprafata relativ stabila (din ziare, polistiren, elemente special dedicate de la noch) pe care sa poti aplica materiale care se formeaza (modeleaza) usor pentru a creea formele de relief respective. Aracetul are evident rol de liant, iar pasta de ghips de crestere a rezistentei structurii. Plasa sau armaturile de orice fel contribuie la "legarea" structurii, pentru a se evita aparitia de fisuri. Cred ca procesul se poate elabora daca se folosesc si alte materiale in afara de ghips, care sunt aditivate in asa fel incat minimizeaza pericolul aparititi de fisuri.
Dar cea mai buna metoda, insist, este experimentarea proprie.
 

Prognosis

Well-Known Member
Trenulist
21 Iul 2007
1.345
0
Slobozia
trenulete.info
WEBSITE
http://trenulete.info/
LOCATION
Slobozia
YOUTUBE
Prognosis
Diorama mea, este construita din polistiren peste care am aplicat la pensula sau la spaclu, ipsos de modelaj. La o cutie de margarina cu apa intra o lingura de aracet gros si 2 cani de ipsos aproximativ. Tot in ipsosul respectiv, la amestecare, se pune dupa necesitati colorant de var (ce nuanta vreti pentru a obtine culoare de sol sau stanca).
La colturile greu de astupat fantele, am bagat servetele, hartie higienica sau ziar cu aracet peste care am aplicat aceiasi pasta descrisa mai inainte. La final, un strat la fel dar mai subtire si dat la pensula! Nu am folosit pansament decat la interiorul tunelurilor (capetele). Iarba este fixata pe un strat de arcet fara aplicator. Nu spun ca asta este formula ideala. Asta am facut eu!
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.851
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
merge si cu ziare,taiate in fasii.eu am aplicat un strat de ziare peste servetele deja
uscate,dupa o prealabila amorsare(umezire cu solutie de apa si aracet).ziarele
uscate sunt mult mai tari decat servetelele uscate.totul devine f rigid,fara a folosi ghips.pentru a preveni fisurile,puneti o picatura-doua de DETERGENT DE VASE si nu mai aveti probleme cu fisurile.
plasa,reteaua,de sarma,carton sau plastic se foloseste pentru a da o baza de sustinere pentru servetelele aplicate.
ghipsul adaugati-l in ultimul strat,pentru a finisa modelajul terenului
nu este musai sa folositi produse "dedicate" de la noch,se facea modelism si pe timpul lu´ impuscatu´ fara sa se mai foloseasca noch.un exemplu...daca era sa cumpar plasa de la noch,ma costa in jur de 12-14 euro....am cumparat plasa de aluminiu cu 1,20euro metru patrat,de la un magazin de materiale de constructii,
deci sunt destule elemente care se pot inlocui si asta cu un cost mult mai redus
 

obiwan

Well-Known Member
Trenulist
24 Apr 2008
2.684
0
cluj
LOCATION
cluj
Incearca sa faci armatura cu plasa de fibra ce se foloseste la izolatii pe cladiri, aplicat peste polistiren. Eventual pt o rigidizare suprapui la 45 de grade ochiurile armaturii. trebuie sa iasa bine... Eu am incercat pe suprafata mult mai redusa, la un portal de tunel. Succes!
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.851
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
@obiwan

daca pui polistiren,nu mai are rost sa mai pui vreo plasa sau armatura
cu polistirenul poti reproduce curbe de relief,cu o acuratete destul de mare,insa se
poate construi si relief "la liber"...peste polistiren aplici direct ghips sau alt material
ptr finisarea terenului(vezi colegii tai de la club)
plasa de sarma se foloseste mai mult la construirea reliefului pe o diorama pe baza
de caroiaje sau chiar si pe un blat unde sunt putine puncte de "sprijin" ptr. plasa
sau acolo unde se urmareste reducerea greutatii
 

cristi_m

Well-Known Member
Trenulist
16 Sep 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
BOGDAN I a spus:
MATERIALE
- "zapada artificiala"
- plasa sarma (ochiuri mici si sarma sa nu fie otelita)
- ipsos (racomandabil de calitate - nu se crapa si se intareste mai greu )
- cuie - lungi si scurte (la kg cel mai ieftin )
- tifon
METODA DE CONSTRUCTIE
se pun "haotic " bucati de zapada artificiala una peste alta de diferite dimensiuni pentru a forma "scheletul" muntelui
gramada obtinuta se acopera cu plasa care se prinde cu cuie astfel incat acestea sa patrunda cat mai multe bucati de polistiren .
intr-un recipient se pune apa calduta in care se toarna fin ipsosul amestecand comtinu(sa nu se formeze gogoloase) pana se obtine o pasta lichida (dens. aracetului ),
in acest continut se "inmoaie fasii de tifon care se pun peste plasa obtinand forme de relief compacte .
trebuie executata destul de repede contructia deoarece ipsosul se intareste repede .
cu ipsosul ramas in recipient de completeaza eventualele spatii ramase liber.
dupa 3,4 ore se pot face mici retusari (cutter) ....
Am aplicat aceasta metoda si am obtinut rezultate foarte bune, cu toate ca initial nu aveam nicio experienta in domeniu. Singura diferenta a fost ca eu am suprapus placi de polistiren de 20 mm pe care le-am "sculptat" la cutter inainte de fixarea plasei de sarma. Intradevar relieful obtinut este foarte rigid dar in acelasi timp si foarte usor, ceea ce conteaza mult la o diorama de dimensiuni mai mari.

Legat de finisarea lucrarii inceputa in acest mod, puteti urma unul din urmatoarele 3 scenarii posibile:

1. Trecerea direct la etapa de vopsire cu vopsele acrilice a reliefului astfel obtinut. Stancile si alte forme de relief vor fi evidentiate prin pictarea efectiva a acestora cu pensula... se castiga in viteza cu un rezultat multumitor pe o diorama nepretentioasa.

2. Detalierea reliefului brut prin incarcarea aditionala cu ipsos de modelaj (sau cu alte materiale dedicate de la firmele consacrate, as mentiona aici asa zisul Hydrocal cod 96100 de la Noch care se distinge printr-o greutate specifica foarte mica) si modelarea stancilor/curbelor de relief cu ajutorul unui spaclu fin. Un ipsos bun este cel de finisare pentru placile de rigips, pregatit cu apa in raport de 1:1, deoarece permite un timp de punere in opera comod, de pana la o ora. O picatura de detergent de vase in recipientul de preparare ajuta, asa cum s-a mai spus, la prevenirea aparitiei fisurilor in material dupa uscare. La aceasta metoda conteaza foarte mult talentul artistic... aspectul de cornisa este destul greu de reprodus cu acuratete, cred ca ar fi bine sa aveti in fata poze cu aspecte din natura in timpul lucrului ....

3. Pentru rezultate sigure pe o diorama care se doreste a avea un aspect cat mai profesional, recomand folosirea matritelor pentru stanci de la Noch precum 95903, 95906 sau a unor modelaje realizate in regie proprie din silicon dupa roci si sparturi de roci din realitate.
Practic se incarca relieful brut ca la punctul 2 cu ipsos de modelaj, insa intro cantitate ceva mai mica, deoarece suprafetele se finiseaza prin lipirea pe ipsos a "stancilor " pregatite in prealabil cu aceste matrite. Am combinat tot felul de modele de stanci, respectand totusi o anumita inclinare (ca in natura) a straturilor sedimentare, zonele de rupere completandu-le cu bucatele din aceleasi roci sparte la dimensiunile corespunzatoare. Deasemenea, din loc in loc am infipt in ipsos sparturile care mi-au ramas si am adaugat pietricele de diverse dimensiuni pentru a simula grohotisul si dezagregarile de roci (se pot utiliza cu succes granule din sacii cu granule igienice pentru pisici). Dupa ce v-ati "facut" mana puteti detalia adaugand poteci de nisip care urca in zig-zag, sau albii pentru paraiase presarate cu pietris (acesta se fixeaza precum terasamentul, cu solutia de aracet+apa). De mare efect sunt surplombele, adica portiunile de stanca suspendate deasupra unui gol.... in general doar spatiul disponibil si imaginatia reprezinta singurele limite :)

Personal am aplicat metoda descrisa la 3; am atasat mai jos cateva aspecte de pe dioarama mea (la scara N) aflata in acest moment in constructie:
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Salut,

frumoasa prezentare. O singura completare/sugestie. Cand se prepara pasta de glet/ipsos eu recomand ca in loc de apa sa se foloseasca aracet (ori de constructii ori chiar moment) si doar un pic de apa, asa o sa fiti siguri ca nu crapa deloc (in special la transport)

Din ce am citit in ultima vreme pe net, si am vazut ca au aplicat baietii de la bucuresti, baza muntelui e mult mai usor de facut din gogoloashe de ziare , iar peste ziare se poate pune plasa/tifon/servertele/fasii de ziare pentru a forma suprafata pamantului.
Dar parerea mea , e ca aceasta metoda se preteaza la dioramele unimodulare. La dioramele modulare ajuta mult polistirenul pentru a delimita marginile modulelor. Sunt chiar curios cum au facut baietii de la Bucuresti in cazul lor (LDH niste poze ? :) )
O solutie de mijloc ar putea si sa se construiasca un "cofrag" din polistiren pe marginea modulului (polistiren de 1 cm asezat in picioare) care sa se "umple" cu ziare. ce ziceti ?
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Apr 2007
5.851
5
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
sectiunile reliefului pe marginile modulelor se pot face din carton gofrat gros sau din placaj,care sa urmareasca liniile reliefului.
in amestecul de ghips se pune o picatura doua de detergent de vase,previne crapaturile 100%.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Moderator
Trenulist
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Da si din placaj, care ofera o rezistenta mare. Dar ma gandesc , in special pentru cine lucreaza acasa si are vecini sensibili sau neveste cicalitoare ca placajul implica taierea cu pendularul, prinderea in cuie/holzsuruburi, pe cand pentru polistiren e destul un cutter si un pic de aracet. Se mai castiga si la greutate.
 

cristi_m

Well-Known Member
Trenulist
16 Sep 2008
389
0
Bucuresti
www.e-piese.ro
WEBSITE
http://www.e-piese.ro
LOCATION
Bucuresti
Eu am folosit placaj din lemn de balsa care are avantajul ca este extrem de usor, destul de rezistent si pana la grosimi de 15mm se poate taia cu cutterul. La magazinele de bricolaj se gasesc scanduri si placaje de diverse grosimi
 

LDH

Well-Known Member
Trenulist
Salutare

Cu polistirenul este o problema.
Cat ar fi de extrudat, in timp, se deformeaza astfel incat dispare planeitatea.
La macheta mare, din pacate, imbinarile intre module sunt tot din ziar dar nu a dat nastere la mari diferente.

Eu sunt adeptul "bordarii" maginilor machetei cu placaj care sa copieze sectiunea reliefului in acea zona.
Astfel nu mai suntem obligati, daca linia este mai sus, sa coboram rambleul si sa-l inierbam.

Modulul, macheta, se termina brusc, ca elefantul fara coada :D , dar da bine.

Este ca si cum ai tai o bucata din peisaj si ai expune-o pentru vizionare.

Intre module aceiasi tehnica.
Sectiuni transversale ale reliefului avand aceiasi curba si cota de inaltime.

http://www.railnet.sk/image/200606082136_u99.jpg

http://loree.extra.hu/kepek/2008.07.31-08.03.%20Nemzetk%F6zi%20Vas%FAt%20%E9s%20Vas%FAtmodell%20Fesztiv%E1l/slides/P1060652.JPG

http://loree.extra.hu/kepek/2008.07.31-08.03.%20Nemzetk%F6zi%20Vas%FAt%20%E9s%20Vas%FAtmodell%20Fesztiv%E1l/slides/P1060779.JPG

Fotografiile de pe situl http://www.railnet.sk/ <i></i>