In septembre 1990 am avut ocazia sa fotografiez in gara Comana unul din ultimele Hecht-uri (Stiuci) care efectua un serviciu regulat la CFR (in acest caz, pe trenuri personale formate in rest din vagoane 21-47 pe relatia Bucuresti-Progresul - Giurgiu Oras :
Aceste vagoane de clasa I cu 7 compartimente, similare in mare parte cu cele construite pentru DRG (primele vagoane unificate de tren rapid ale DRG, Grupa 23) insa cu anumite diferente specifice au existat la CFR incepand cu 1924 si pana la inceputul anilor 1990. Cele mai multe au fost reconstruite de diferite fabrici de vagoane in anii 1950 si modificate destul de puternic, ceea-ce a marit si mai mult numarul de diferente fata de originalul german.
Am avut de ales intre un Hecht CFR in versiunea sa originala (1924 &8211; anii 1950) sau unul modernizat. Intrucat, in urma unei discutii cu Dorin (victorian), care este si el proprietarul unui vagon similar si care doreste sa realizeze un model de epocile II - III si pe de alta parte doream un model care sa corespunda colectiei mele CFR (epocile IV - VI) am ales calea mai complicata si am realizat modelul unui vagon modernizat in anii 1950 si cu inscriptionare de epoca IV, similar in mare parte cu cel pe care il fotografiasem in 1990 in ultimul sau an de viata la Comana (in 1991 a fost convertit in restaurant rutier la Adunatii Copaceni si ulterior distrus).
Pentru a realiza modelul am pornit de la vagonul Roco pe scara N, aici intr-o versiune DB de epoca III :
Iata pe scurt etapele conversiei mele :
- eliminarea scarilor de urcare pe acoperis de la ambele capete ale vagonului (inexistente in epoca IV la CFR), degajarea ferestrelor de langa usile de circulatie si montarea suportilor pentru luminile de sfarsit de convoi. Am pastrat insa pasarela de langa cutia de apa de pe acoperis, asa cum arata unele fotografii cu originalele
- eliminarea suportilor aeratorilor sistem Wendler de pe acoperis, care a fost chituit si slefuit plan. Nu am realizat nervurile transversale ale acestuia, deoarece nu sunt prezente la toate vagoanele.
- rectificarea ferestrelor de pe lateralul vagonului, care au primit colturi drepte si nu rotunjite ca la original. Aici am facut un mic compromis, reconstructia din anii 1950 a avut ca efect reducerea inaltimii ferestrelor si integrarea ventilatiei in peretele exterior, deasupra ferestrei (in afara de toaleta), modificare pe care nu am facut-o. Exista mai multe fotografii cu cel putin doua Hecht-uri CFR diferite de dupa 1990 care nu au asemenea guri de ventilatie deasupra ferestrelor.
- modificarea usilor laterale ale vagonului. Usile de la Hecht-urile CFR sunt diferite de cele germane, ele deschizandu-se in sens opus, la modelul original ca la cel reconstruit. Am eliminat deci clantele originale si mainile curente, am chituit si slefuit usa, echipand-o apoi cu clante de alama de 0,15mm de la Schlosser, Am realizat de asemenea maini curente din sarma de alama de 0,2mm. Fereastra usii a fost si ea rectificata, la fel si forma superioara a usii si streasina de ploaie (care ar fi putut ramane si asa, existand si la CFR inca vagoane cu usi in forma originala).
- ramele geamurilor au fost vopsite argintiu (fapt atestat si de poza din 1990, desi este din pacate prea proasta pentru a distinge toate detaliile iar cele de la geamurile de la usi si toalete au fost eliminate.
- interiorul a fost vopsit in culori autentice (gri inchis pentru soluri, culoarea lemnului pentru peretii despartitori, albastru pentru scaunele acoperite cu plus (care ar fi putut fii si rosii, multumesc pentru indicatii, Florin ! )
Pentru vopsirea cutiei am ales o nuanta de verde inchis apropiata de RAL 6007, pe care am aplicat-o si pe acoperis. Desi din poza nu reiese clar din cauza murdariei si calitatii proaste a acesteia, am considerat ca sasiul vagonului era vopsit si in 1990 dupa instructia CFR in negru si nu in verde, la fel ca si scarile de acces, boghiurile si tampoanele. Inscriptionarea s-a facut cu decaluri ramase de la alte conversii si numere si date tehnice de la Bernd Schlosser.
Sper ca aceasta conversie, similara in mare parte ca cea a vagonului lui Florin (Gam3) sa-i motiveze si pe altii&8230; cum spuneam, cineva ne ameninta pe aici cu un Hecht CFR de epoca II
Aceste vagoane de clasa I cu 7 compartimente, similare in mare parte cu cele construite pentru DRG (primele vagoane unificate de tren rapid ale DRG, Grupa 23) insa cu anumite diferente specifice au existat la CFR incepand cu 1924 si pana la inceputul anilor 1990. Cele mai multe au fost reconstruite de diferite fabrici de vagoane in anii 1950 si modificate destul de puternic, ceea-ce a marit si mai mult numarul de diferente fata de originalul german.
Am avut de ales intre un Hecht CFR in versiunea sa originala (1924 &8211; anii 1950) sau unul modernizat. Intrucat, in urma unei discutii cu Dorin (victorian), care este si el proprietarul unui vagon similar si care doreste sa realizeze un model de epocile II - III si pe de alta parte doream un model care sa corespunda colectiei mele CFR (epocile IV - VI) am ales calea mai complicata si am realizat modelul unui vagon modernizat in anii 1950 si cu inscriptionare de epoca IV, similar in mare parte cu cel pe care il fotografiasem in 1990 in ultimul sau an de viata la Comana (in 1991 a fost convertit in restaurant rutier la Adunatii Copaceni si ulterior distrus).
Pentru a realiza modelul am pornit de la vagonul Roco pe scara N, aici intr-o versiune DB de epoca III :
Iata pe scurt etapele conversiei mele :
- eliminarea scarilor de urcare pe acoperis de la ambele capete ale vagonului (inexistente in epoca IV la CFR), degajarea ferestrelor de langa usile de circulatie si montarea suportilor pentru luminile de sfarsit de convoi. Am pastrat insa pasarela de langa cutia de apa de pe acoperis, asa cum arata unele fotografii cu originalele
- eliminarea suportilor aeratorilor sistem Wendler de pe acoperis, care a fost chituit si slefuit plan. Nu am realizat nervurile transversale ale acestuia, deoarece nu sunt prezente la toate vagoanele.
- rectificarea ferestrelor de pe lateralul vagonului, care au primit colturi drepte si nu rotunjite ca la original. Aici am facut un mic compromis, reconstructia din anii 1950 a avut ca efect reducerea inaltimii ferestrelor si integrarea ventilatiei in peretele exterior, deasupra ferestrei (in afara de toaleta), modificare pe care nu am facut-o. Exista mai multe fotografii cu cel putin doua Hecht-uri CFR diferite de dupa 1990 care nu au asemenea guri de ventilatie deasupra ferestrelor.
- modificarea usilor laterale ale vagonului. Usile de la Hecht-urile CFR sunt diferite de cele germane, ele deschizandu-se in sens opus, la modelul original ca la cel reconstruit. Am eliminat deci clantele originale si mainile curente, am chituit si slefuit usa, echipand-o apoi cu clante de alama de 0,15mm de la Schlosser, Am realizat de asemenea maini curente din sarma de alama de 0,2mm. Fereastra usii a fost si ea rectificata, la fel si forma superioara a usii si streasina de ploaie (care ar fi putut ramane si asa, existand si la CFR inca vagoane cu usi in forma originala).
- ramele geamurilor au fost vopsite argintiu (fapt atestat si de poza din 1990, desi este din pacate prea proasta pentru a distinge toate detaliile iar cele de la geamurile de la usi si toalete au fost eliminate.
- interiorul a fost vopsit in culori autentice (gri inchis pentru soluri, culoarea lemnului pentru peretii despartitori, albastru pentru scaunele acoperite cu plus (care ar fi putut fii si rosii, multumesc pentru indicatii, Florin ! )
Pentru vopsirea cutiei am ales o nuanta de verde inchis apropiata de RAL 6007, pe care am aplicat-o si pe acoperis. Desi din poza nu reiese clar din cauza murdariei si calitatii proaste a acesteia, am considerat ca sasiul vagonului era vopsit si in 1990 dupa instructia CFR in negru si nu in verde, la fel ca si scarile de acces, boghiurile si tampoanele. Inscriptionarea s-a facut cu decaluri ramase de la alte conversii si numere si date tehnice de la Bernd Schlosser.
Sper ca aceasta conversie, similara in mare parte ca cea a vagonului lui Florin (Gam3) sa-i motiveze si pe altii&8230; cum spuneam, cineva ne ameninta pe aici cu un Hecht CFR de epoca II