CFR-ul de altadata

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Poate OFF TOP......legat de poza cu autobuzele de "transfer" ale CFR-ului....la o privire mai atent㒠pare c㒠suntem în timpul ră’zboiului...de ce ? Farurile autobuzelor sunt "faruri mascate" - am dat un zoom cât s-a putut de mare şi ceea ce vă’d este o masc㒠neagr㒠pe sticla farului, masc㒠ce avea numai o fant㒠dreptunghiular㒠îngustă’, orizontală’, pentru a lă’sa numai o "dungă’" de lumină’...... Al doilea autobuz, din pă’cate are o persoan㒠în dreptul farului..... A...şi în plus mai sunt crenguţele de brad de pe aripi, care aveau şi ele un rol în mascare......altfel nu le prea vă’d rostul (nu cred c㒠era pentru ceva festiv-pentru pană’, de exemplu...). în ciuda "zoom"-ului, placa lateral㒠nu se poate citi....începe cu un D şi R, dup㒠cât se pare......Ca final "hazliu"....personajul care se vede cam asuns dup㒠pomul din dreapta pozei, cu trenciul deschis la culoare şi cu spatele la obiectiv (se vede numai pe jumate) oare ce face acolo ? Pune ră’dă’cina pomului în pericol ? :D
 
Nu mi-e foarte clar de unde ati scos numele de autobuz de "transfer".
Transfer intre ce si ce ?

Autobuzele CFR au aparut in aceiasi perioada cu actiunea de motorizare a CF in Romania. Calcule simple, facute incepand cu anii '20 au demonstratat ca anumite linii "nu-si mai fac banii" cum am zice azi...

Cu alte cuvinte, sa plimbi o locomotiva cu abur, chiar si de mici dimensiuni cu o garnitura, fie ea si mixta, nu mai era eficienta inca dina nii '20. Plus boala veche a "nasilor" de a nu taia bilete... Din acest motiv in anii '30 a inceput introducerea masiva a automotoarelor mai ales pe liniile secundare si infiintarea diviziei de transport rutier. Aceste autobuze (a existat si divizia de camioane) au luat locul trenurilor pe liniile unde numarul de calatori nu mai justifica trenul. Stiu cazuri in care linia a beneficiat si de automotoare si de autobuze. Deci, nu circulau acolo unde CFR nu avea linie ! Ci au inlocuit trenuri de calatori nerentabile economic !

In paralel autobuzele se puteau inchiria, in regim de cursa speciala, asa cum scrie si pe cel din poza.

Flor, faci putina confuzie. Da, actiuni de "nationalizare" a traseelor au existat inca din anii '20. CFR insa nu a folosit masini nationalizate ci masini noi. De cele mai multe ori aceste autobuze erau carosate in Romania (este si cazul celui din poza) din afara se importa motorul, cutia, sasiul. Parcul CFR a fost relativ omogen si la nivel cu tehnologia de atunci. De la privatii de atunci nu aveai ce sa folosesti decat niste Forduri, Chevy-uri antice... Ca si cum ai nationaliza astazi toate cadavrele pe roti care circula prin Colentina si ai incerca sa faci o flota de autobuze rentabila :)
Evident ca la actiunea de introducere a autobuzelor au aparut proteste din partea sindicatului soferilor, carutasilor cu cai albi, etc... Doar era o societate libera si romanului ii place sa se manifeste. Nu este mai putin adevarat ca regia CFR a impus traseele de autobuze de multe ori cu forta, dar, nu-i asa, vremuri de demult, obiceiuri actuale :)

Da, autobuzele din poza de mai sus au camuflaj pe faruri. Se folosea un fel de masca de panza. Daca nu ma inseala memoria poza este luata in Basarabia, dupa eliberarea de catre armata romana si poza asta are o poveste mai speciala....
 
Catalin, "confuzia" o cunosc din cartea aceasta
CHIRIAC VASILIU şi colectiv – „Automobilul în Romă’nia-Istorie şi Tehnică’” Ed. FLUX Bucureşti 1994.
Ai dreptate cu "transferul".
 
Autobuzele CFR faceau curse interurbane indiferent daca dublau sau nu o linie neprofitabila. Dupa nationalizare, autobuzele si camioanele (cate au mai ramas) au intrat in parcul RATA, ulterior IRTA.

In timp de razboi, multe autobuze, atat ale CFR cat si ale altor operatori particulari sau de stat (deci inclusiv regiile municipale/orasenesti/comunale) au fost rechizitionate pentru front. Pe langa semnele evidente de utilizare pe front mentionate mai sus, un altul este patratul alb din parbriz, a carui semnificatie n-am reusit s-o determin inca (am mai vazut variantele patrat cu o diagonala, patrat cu litera M - probabil pentru ministri). Din pacate, vehiculele care s-au mai intors din razboi, si nu au fost multe, erau uzate peste masura.
 
AlexD, va rog sa va sustineti afirmatiile cu argumente.

Ce semnalmente de utilizare pe front vezi in imaginea de mai sus ?
Farurile camuflate ? Gresit, toate masinile din Romania au avut obligatia de a purta camuflaj si daca te uiti in pozele cu masini pe Magheru' in 1941 o sa vezi ca masinile au camuflaj la faruri....

http://www.gstatic.com/hostedimg/13639de2e103a943_large

Schimbarea rotii la masina sau ce te-a determinat sa spui ca acest autobuz era utilizat pe front ?
Din ce stiu acest autobuz chiar nu a fost utilizat la efortul de razboi, motiv pentru care are inca numar civil de Bucuresti si inscriptia CFR. Cand a facut pana cara jurnalisti bucuresteni in Basarabia proaspat eliberata. Era parte din efortul de imagine al regimului Antonescu dupa operatia Barbarossa.

Am suprapus candva harta traseelor autobuzelor CFR si a autobazelor (garajelor) construite atunci si nu am ajuns la concluzia ca acestea acopereau altceva decat traseele CFR. Rog da-mi exemple de curse de autobuze care nu se suprapuneau peste liniile CFR. Poate eu am gresit in momentul in care am abordat acest subiect. Sunt deschis mereu sa invat :) .
 
Ramasesem cu impresia ca era intr-adevar de pe front, datorita camuflajului cu crengi (de brad?) Acum ca mi-ai spus de inscriptii, mi-am adus aminte ca un autobuz al RIMBrasov rechizitionat pentru front avea toate inscripriile sterse (mai putin stema orasului), dreptunghiul in parbriz si stema romaniei imprimata pe caroserie.

autobuz.jpg


Pentru cursele CFR din judetul Brasov (interbelic), asa e cum spui, le vazusem intr-un ghid din 1937-8 puse la gramada cu alte curse interurbane si memoria mi-a jucat feste. CFR facea curse din Brasov spre Zarnesti, Sf. Gheorghe, Maierus-Apata, Codlea-Fagaras-Sibiu-Alba-Iulia, Campina-Bucuresti, toate cu legaturi si pe calea ferata.
 
Multumesc de raspuns AlexD ...
Da, cele rechizitionate nu mai aveau inscrisurile "civile" si capatasera culorile si insemnele armatei (vezi dungile albe de pe aripi din poza ta....). Si, din ce stiu eu, cursele autobuzelor CFR si Coletaria CFR (camioanele CFR) se suprapun peste liniile CFR.

Autobuzul din poza ta este un fost camion Ford Romania, carosat...interesant ....
 
Mai e un triunghi pe aripa stanga. Cam in ce perioada au fost fabricate aceste camioane?
 
"Mea Culpa"......pentru noţiunea de autobuz de "transfer".....este neavenită’, am scris-o cu gândul fugar la ce se mai întâmpl㒠astă’zi, când mai face CFR-ul transportul că’lă’torilor în anumite împrejură’ri şi nu te las㒠"baltă’".
Mulţumesc pentru datele prezentate.

OFF TOP....."AlexD" sau ceilalţi colegi de forum...dac㒠are cineva poze de la intrarea în Braşov din zona Dârste, cu vechiul pod rutier şi podul liniei tramvaiului de Să’cele, care s㒠cuprind㒠şi traversarea liniei de tramvai a liniei Braşov-Bucureşti ??? Acest nod s-a desfiinţat total în 1960, când s-a dat în folosiinţ㒠noul pod rutier (la acea vreme) ce traverseaz㒠linia Braşov- Bucureşti şi cursul Timişului. Rog date în P.M. sau pe un topic adresat problemei. Mulţumesc.
 
Salut,
Dup㒠o că’utare foarte superficială’, am dat de discuţia aceasta:
http://www.cartula.ro/forum/topic/4047-sdkfz-222/ de pe la post-ul 10 încolo.
Deci se confirm㒠c㒠pă’tratele de pe parbriz, cu sau fă’r㒠diagonală’, fă’ceau parte din elemente de înmatriculare militară’, împreun㒠cu dungile de pe aripi şi altele.
@catalin: ştii cumva modelul de NAG-Bussing?
@AlexD: Șasiul respectiv este un Ford model 86 sau G917, aşa cum l-am gă’sit în imagini pe net. La H0 îl gă’seşti aici: http://www.miniaturmodelle.net/osc/catalog/index.php?manufacturers_id=20&sort=2a&filter_id=42
Din topicul cu uzina Ford Bucureşti am dedus c㒠este foarte posibil ca modelul respectiv s㒠fi fostprodus în Romania. Deducţia se bazeaz㒠în mare parte pe anii de fabricaţie ai acestui model 1938-1940 suprapus㒠peste anii de glorie ai uzinei din Bucureşti.
 
AlexD a spus:
Mai e un triunghi pe aripa stanga. Cam in ce perioada au fost fabricate aceste camioane?

Fordul de 3T s-a asamblat la noi intre 1939-1942, au facut 2320 buc. Poze se gasesc multe cu ele net, sa vezi cum arata necarosat.

Misha: autobuzele erau carosate in Romania fapt ce le face putin nici cal nici magar. Poate cineva mai priceput ca mine in auto iti poate da mai multe detalii. Eu pot sa furnizez mai multe poze cu aceste autobuze, care sa ajute la identificarea modelului de baza.

LE: pun aici doua poze, cine stie, poate e interesat cineva si de camioane CFR epoca 2 .... :)





aproape de necrezut ca poza de jos este de pe actualul DN1, pasajul de la Timisul de Sus. Acum acolo sunt 4 benzi...

si in 1939 la ceferiada, multa diversitate :)

 
Superbe imaginile! Mulţumesc.

Prima imagine a lui Că’tă’lin:
Büssing-NAG type 500 S fabricatie 1938-1941
Aici aveţi detalii despre diferenţele dintre modelele din timpul ră’zboiului: http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/Germany/Bussing-NAG/bussing-nag.html

A treia imagine din prim-plan încolo:
- bot de Büssing-NAG type 500 S
- Autouz pe şasiu de Renault ADR1 http://www.autogallery.org.ru/k/ra/Renault-ADR.jpg
sau ADK1 http://www.autogallery.org.ru/k/ra/Renault-ADK.jpg aş paria pe ADK...
- Mercedes-Benz Type Lo 3500, Lo 3750 resp. O 3750 http://www.kfzderwehrmacht.de/Homepage_english/Motor_Vehicles/Germany/Daimler-Benz_AG/Mercedes_Benz_O_3750/mercedes_benz_o_3750.html unul din ele...
- al patrulea cred c㒠este cel din poza postat㒠mai devreme şi din poza a doua, dar nu pe şasiul de 500s, dac㒠este Büssing-NAG...

Aştept contraziceri, dac㒠aveţi..
 
@ Dimitrov: Poze nu stiu sa existe cu podul sau incrucisarea CFLB/CFR de la Darste. Am gasit una singura, si proasta (calitativ) si in care zona se vede in departare:

334480_116865998428551_301022200_o.jpg


Tare as vrea sa aflu unde o fi ajuns...

@ Catalin: Superba poza de la Timisul de Sus, si legat de incrucisarea de care tocmai s-a adus vorba visez si eu la ziua in care o sa gasesc o poza in care tramvaiul brasovean asteapta cuminte la bariera sa treaca trenul.
 
Buna,

Pe vremea cand imi petreceam verile acolo, adica 1986-1991, pasajul de la Timisu de Sus nu era mai larg decat in fotografie. Fusese doar "adancit" ca sa poata trece vehicole de 4,00m pe DN 1 pe sub el. Cum arata azi nu stiu, nu am mai trecut de cel putin 10 ani pe acolo.

Privind numele "Büssing-NAG": Dupa falimentul NAG la inceputul anilor 1930 numele a fost progresiv scos de pe vehicole si toate cele fabricate dupa 1939-40 nu mai poarta decat logo Büssing, adica leul din Braunschweig. Intrucat pe camioanele de 5t ale CFR scrie clar "Büssing-NAG" si "6-Zyl. Diesel", le putem plasa in 1939 sau inainte.

Privind sasiul autobuzului CFR, este un sasiu usor din clasa de 3 sau 3,5t.
 
AlexD, poze cu incrucisarea exista. Stiu ca am vazut undeva, dar acum nu mai stiu unde. Sigur nu era o subtraversare ?
Si eu visez la ziua cand cineva din zona, sau nu, sa faca o monografie ampla a acestei minunate linii care a existat candva in orasul de sub Tampa si sa continue munca de cercetare inceputa de Serban L.

Misha, jos palaria !
 
@ Catalin: nu era subtraversare, era traversare la nivel, dotata - pare-se - in ultima etapa a liniei (1948-1960) cu semafoare, bariere si linii de deviere. Din tot ansamblul existent in acea zona, astazi se mai pot vedea doar fundatia de beton a cantonului din poza si un marcaj in pavajul fostei sosele nationale (deviata actualmente pe pod), pe unde traversa linia tramvaiului. In curand n-o sa mai existe nici ultimul daca o sa asfalteze acea bucata. Ar trebui facuta o masurare topografica, macar sa se stie unde a fost in teren.

@ Catalin & Horia: pasajul arata astazi asa. Inaltimea maxima permisa: 4,20 m.
 
Că’tă’line, poza din mijloc, cu autobuzul - în urcare spre Predeal - la "Cotul Donului"(în jargonul local), e minunată’, mai ales c㒠în imagine apare şi trenul în urcare, în tracţiune dubl㒠(se mai vede o a doua coloan㒠de fum), locomotiva pă’rând a fi BR56 (un 140.xxx)??
La vremea aceea, sub pod înă’lţimea nu era ca astă’zi ; bă’nuiesc c㒠nici standardul de înă’lţime al caroseriei (de atunci) nu era identic cu cel de azi (dac㒠greşesc, rog corectura de rigoare).Ultima reparaţie (pot să’-i spun un RK) al acestui pod, s-a fă’cut în vara trecut㒠(2012), când au fost restricţii de trecere pe sub el...s-a circulat numai pe o bandă’....din cauza lucră’rilor (laborioase - dup㒠câte am vă’zut , cred c㒠s-a utilizat şi sablarea, la cură’ţirea pentru vopsirea podului). Faţ㒠de cum ară’ta în poză’, astă’zi vedem în plus o balustrad㒠pe lateralele podului şi într-adevă’r gabaritul de înă’lţime e de 4,20m. La acest aspect, în decembrie trecut, am fă’cut o ultim㒠mă’surare a înă’lţimii, care pentru cine e interesat are urmă’toarele valori :
NOTĂ :.......Pe DN-urile noastre, bornele km-metrice, sunt montate pe DREAPTA sensului de mers dinspre Capital㒠( KM 0), spre exterior. Dac㒠eşti undeva, pe drum şi ai bornele pe stânga, înseamn㒠c㒠te deplasezi spre centru. Din aceast㒠cauz㒠şi notaţiile pentru punctele de trecere prin locuri ce pun probleme de înă’lţime, pe tabelele CNADNR-ului, respect㒠acest "sens" având specificat D,A,S (dreapta, ax, stânga) eventual însoţite de indice 1,2,3 dac㒠sunt mai multe valori pe intrare-ieşire la pod/tunel...........
Portalul dinspre Predeal...în coborâre spre Braşov: dr=4,31m...ax=4,25m...st.=4,30m
Podul...intrarea dinspre Predeal, ieşirea spre Braşov:
dr.1=4,28m...dr.2=4,52m/ax.1=4,30m...ax.2=4,54m/st.1=4,30m...st.2=4,55m
Portalul dinspre Braşov...în coborâre spre Braşov:
dr.=4,26m...ax.=4,28m...st.=4,28m

Referitor la subiectul "Intersecţia Tramvaiului Să’cele-Braşov cu linile CFR M.300" hai s㒠deschidem o pagin㒠nouă’, fiindc㒠încet-încet se adun㒠câte ceva......şi prea "amestecă’m" subiectele.......