Apropo de interdictiile de a fotografia gari si material rulant, am in biblioteca o carte care se intituleaza "Dampfbetrieb in Alt-Ăâsterreich 1837-1918" autor Johann Stockklausner, editura Slezak, Viena, 1979.
Titlul cartii s-ar traduce in romaneste prin "Utilizarea aburului in vechea Austrie". Desigur, pentru austrieci "vechea Austrie" este un simplu eufemism, fiind vorba in fapt de defunctul Imperiu Austro-Ungar din care a facut parte pana in 1918 si Transilvania.
Pe ultima pagina a cartii (295) este reprodus decretul numarul Z.19.464/25 -1915 al K.k. Eisenbahn-Ministerium (Ministerul chezaro-craiesc al cailor ferate) care spune asa:
"VERBOT des PHOTOGRAPHIERENS
Auf Bahnanlagen und vom Zuge aus.
Das Photographieren auf Bahnhöfen, auf sämlichen Bahnanlagen, sowie vor den Eisenbahnfahrzeugen aus ist VERBOTEN. - ßbertretungen dieses Verbotes werden, sofern nicht strafergerichtliche Ahndung eintritt gemä߸ der çç 7 und 11 des kaiserliches Verordnund vom 20. April 1854, R.G.Bl. Nr. 96, bestraft."
Adica:
FOTOGRAFIEREA INTERZISA
Din ansamblurile de cale ferată şi din trenuri.
Fotografierea din staţiile de cale ferată, din facilităţile de cale ferată şi din interiorul vehiculelor feroviare este interzisă. încălcările aceastei interdicţii vor fi pedepsite, cu excepţia cazului în care aceasta are loc în condiţiile prevazute de paragraful 7 şi 11 din Ordinul imperial Nr. 96 din 20 Aprilie 1854.
Asa ca, atunci cand veti mai intalni vreun sef de gara fiztos din Ardeal sau vreo femeie de serviciu care va interzice sa fotografiati trenuri si gari, sa stiti de unde vi se trage de fapt! Era o directiva de la inceputul razboiului cu scopul de a impiedica dusmanul sa documenteze transporturile de trupe pe linia frontului, pe care "Mos Teaca" ai zilelor noastre o mai aplica si azi, desi razboiul s-a terminat de 90 de ani!