"CFR-izare" BR52 Gutzold in 150.1102 CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

B74MRV

Well-Known Member
Trenulist
13 Martie 2016
1.128
109
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
YAHOO
[email protected]
LOCATION
Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Salut,

In cursul calatoriei catre expozitia de la Arad din 2023, impreuna cu colegi de club ne-am oprit pentru o vizita tematica in Simeria la "exponatul" 150.1102.
Masina frumoasa, binisor pastrata, aceasta a generat in mine o dorita foarte mare de a o avea in colectie, mai ales ca exista si model destul de apropiat de realitate.

In consecinta, am achizitionat modelul de pe ebay iar acum o luna am inceput sa ii acord atentie:
1.jpg
Lucrarea a inceput cu un test de rulaj, unde decodorul TOM sa dovedit excelent in raport cu motorul Buhler.

Urmatorul pas: lista de modificari in raport cu masina expusa in Simeria, singura poza din ITF si literatura despre aceasta serie.
Fiind destul de cuprinzatoare, am inceput cu punctul care mi-a placut cel mai mult: constructia rezervarului de pacura.
Multumita TA si dupa cateva ore de munca, masina are tanc de pacura:
3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg

Si daca tot eram cu piesele din kit in mana, am mai rezolvat cateva puncte din lista:
- am montat pompa de ungere tip Bosch cu actionare din comanda distributiei de presiune conform realitati:
7.jpg
- pozitionare si practicarea de gauri in usa cameri de fum pt suportul de numar:
10.jpg
- multumita kit-ului TA, montarea aruncatoareor de pietre pe boghiul alergator:
11.jpg14.jpg13.jpg
- suport si far central:
12.jpg16.jpg15.jpg
- prima problema majora: scara de acces la camera de fun a fost modificata de fostul propietar dar prinderea acesteia pe camera de fum a fost efectuata intr-un mod ..... "germanic".....:
18.jpg19.jpg22.jpg9.jpg
Marele noroc a fost ca era lipita cu prenandez :):):). In consecinta, am reusit sa recuperez piesa, sa curat excesul de adeziv dar ce faci cu gaura???
Avand in vedere ca locul piesei este fix acolo, fundul "maretei gauri" a fost astupat cu ABS de 0.25mm pe rotund iar aceasta a fost umpluta cu putty. Dupa uscare, cu freza am gaurit materialul astfel incat sa pot insera scara la locul ei:
23.jpg
 

Atașamente

  • 1.jpg
    1.jpg
    265,3 KB · Vizualizări: 21
  • 9.jpg
    9.jpg
    142,6 KB · Vizualizări: 16
  • 10.jpg
    10.jpg
    128,9 KB · Vizualizări: 18
La cazan o să ai ceva de muncă, țevi de răzuit, alea de vin din cabină, de la pompa de ungere, repoziționat turbogeneratorul și astupat găuri, etc.

Arată tare nais buncărul de păcură.

Spor a treabă!
 
Ultima editare:
Salut,
Da, intotdeauna e mult de munca daca vrei sa iasa "ce trebuie" dar, asa cum spune-a poetul "... bucurosi le-om duce toate ....." ;)

Beneficiind de o "muciuiala" sezoniera, zilele acestea am muncit de acasa deci am avut timp sa mai si fac cate ceva.

"Bara manevrantului", din sarma Weinert 0.3mm
33.jpg

Faruri
Comparativ cu pozele, farurile modelului nu erau ce trebuie....
O scormoneala scurta in cutiile cu "maimute" si am din ce:
150.1102.jpg24.jpg25.jpg
Luand in considerare sistemul original de alimentare al farurilor - sasiu + lamela izolata, 2 led-uri 0603 golden-white, gaurit, lipit bucatele de ABS, ceva fir de 0.3mm si ...... avem farurile din fata:
26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg30.jpg

Scari la tender
Comparativ cu masina reala, modelul nu are scarite la tender.
Dupa o ora de scormoneta pe net dupa ceva scari "la gata", am renuntat la cautare si m-am apucat de creat. Rezultatul arata asa:
IMG_20230531_193215.jpg35.jpg34.jpg

Multumesc.
 

Atașamente

  • 150.1102.jpg
    150.1102.jpg
    28,9 KB · Vizualizări: 9
  • 26.jpg
    26.jpg
    91,8 KB · Vizualizări: 11
Frumoasă soluție la lămpile de colț. Eu am refăcut cablajul, adică am scos traversa frontală de pe șasiu și băgat LED-uri în felinare, etc. Nu prea mai am ochi pentru soluții filigran...
 
Iti multumesc pt apreciere Cosmin.

Dupa postarea de mai sus am continuat cu a 2-a scara de la tender, executata dupa modelul primeia:
36.jpg37.jpg38.jpg

Gata scarile, asa ca m-am apucat de acareturile de pe tender:
- bazinului de pacura i-am "implantat" 3 pini si a fost pozitionat pe tender iar cu ajutorul pinilor se poate monta/demonta fara sa isi schimbe pozitia:
39.jpg
- am stabilit amplasarea manerelor de deschidere a capacelor de umplere a tancului de apa:
41.jpg
- din sarma de 0.6mm am confectionat manerele, 0.2mm urechide de sustinere iar din 0.5mm barile de mana:
40.jpg
- am gaurit intariturile buncarului, am montat urechile de sustinere si bara de sprijin:
42-.jpg
- ajustarea suportilor tancului de pacura m-a chinuit binisor dar imi place ce a iesit (cu exceptia burghiului de 0.5 care era de 0.6.......):
42.jpg44.jpg45.jpg46.jpg
 

Atașamente

  • 42.jpg
    42.jpg
    132,3 KB · Vizualizări: 14
In singura poza cu 150.1102 se poate observa, la tender, cu greu, "motul" unui felinar, ce pare a fi pe mijloc. Deci triunghiul de lumini cu baza mare jos.
Felinarele montate de nenii aia acolo, peste suportii din vremea cand avea triunghiul de lumini inversat, sunt probabil ca sa dea bine-doar o parere personala.
Insa cum locomotiva era folosita si la manevre, pe tender nu este imperios a avea 3 lumini. Eu am lasat-o cu 2 pe "spate" si cu 3 in fata, ca poate mai tracteaza cate un marfar, ceva...
Vezi aici, unde am facut si lista cu modificari plus o arhiva de desene:

 
  • Like
Reacții: mpursu și mrpuf
Luand in considerare unghiul dinte aparat si loko, un eventual suport pe mijlocul tender-ului ar fi mascat de bazinul de pacura, deci acele "umbre"ce apar in poza sunt "ceva" de pe primul vagon.
Iti dau dreptate cu "neni", ar fi trebuit sa se vada inca un rand de suporti si pe fata deci ramane asa pe spate.... pana la proba contrarie....
 
  • Like
Reacții: mpursu
Luand in considerare unghiul dinte aparat si loko, un eventual suport pe mijlocul tender-ului ar fi mascat de bazinul de pacura, deci acele "umbre"ce apar in poza sunt "ceva" de pe primul vagon.
Iti dau dreptate cu "neni", ar fi trebuit sa se vada inca un rand de suporti si pe fata deci ramane asa pe spate.... pana la proba contrarie....
Privind mai bine imaginea, pe un ecran " ca lumea", tind să cred că sunt luminile de pe cutia de scule. Adică alea de sunt și acum.
Răsfoind pozele cu locomotivele seriei 150.1xxx, am observat că felinarele din curia de scule nu prea erau folosite și apar cele individuale pe cutia de scule. Motivul nu îl cunosc, nu pot decât să speculez puțin în legătura cu dificultatea întreținerii unei lumini într-o cutie de scule comparativ cu întreținerea unui felinar individual.
Sau poate sunt rămase acolo de pe vremea triunghiului de lumini întors...
 
  • Like
Reacții: mpursu și mrpuf
Treaba e simpla din punctul meu de vedere. Locomotiva asta are trei stări, ca sa le numesc așa. Când era era germană și circula pe la noi avea semnalizarea germană binecunoscută și pe la noi. Când a devenit CFR, adică după acel 23 august, a fost semnalizată în conformitate cu instrucția CFR de atunci, adică cu un felinar pe lada de scule și două pe bazinul de apă de pe tender. Ok, se trece la vopsirea sovietică care fusese luată de pe la nemți, la drept vorbind, și se trece la semnalizarea pe care o știm cu toții adică două lumini albe jos și una tot albă sus. Însă, locomotivele astea din seria 150.1000 erau primele și cu iluminat electric. Așa că aprindeau becurile și totul era ok, mai ales că farul central de pe tender îl aprindeau destul de rar, locomotivele fiind întoarse cu placa sau pe triunghi la cap de secție. Fiind o jucărie nouă, iluminatul electric atrăgea ca un magnet fochiștii care permanent se jucau cu reglatul luminii becurilor. Asta era cam diferit față de zilele noastre. Pentru a regla tensiunea la becuri trebuia să variezi turația turbinei de abur a generatorului dintr-un robinet. Asta se lăsa frecvent cu arsul becurilor. Însă circulația cu un vehicul feroviar neiluminat instrucțional se lăsa cu 10 % pe 3 luni și destule picioare în fundul salopetei fochistului. Pentru a evita tăierile de leafă mecanicii nu puteau recupera suma numai din picioarele în fundul fochistului, așa ca au ales o soluție de rezervă. Au lăsat iluminatul electric să funcționeze iar dacă fochistul o făcea lată aprindea felinarele cu petrol și așa, mai chinuit puțin, locomotiva circula semnalizată și iluminată cât de cât instrucțional evitând penalizarea de leafă. Din acest motiv au păstrat ambele rânduri de felinare pe locomotive sau măcar suporții de la felinarele cu petrol. Tot din același motiv și locomotivele 150.1000 făcute de AF au două rânduri de felinare și în față dar și pe tender. Bine ca nu se aprind toate la model că locomotiva ar fi arătat ca o sorcovă.
 
Salut,
Cu ajutorul prietenului @sogard_2003, conductele de abur au primit supapele de mers in gol:
47.jpg48.jpg49.jpg

Bun, am terminat cu supapele, continui cu detaliile cazanului, de pe care am scos toate elementele aplicate de producator.
56.jpg56-1.jpg
Barele maini curente fiind foarte groase vor fi inlocuite cu elemente de la Weinert.
Piciorusele rupte la demontare au fost reparate iar gaurile astupate deoarece erau prea mari:
54.jpg55.jpg57.jpg
Cateva ore de munca si cazanul arata asa:
58-1.jpg58-2.jpg58-3.jpg58-4.jpg
Si daca tot a venit primavara, a putut sa si vopsesc, asa ca "trenul de rulare" a primit noua culoare":
59-1.jpg59-2.jpg59-3.jpg59-4.jpg
O parte din restul de piese au primit grund-ul de baza, unele sunt doar depozitate:
60.jpg
 

Atașamente

  • 59-1.jpg
    59-1.jpg
    274,5 KB · Vizualizări: 12
Salut,
Ce am mai facut ieri? Am mai eliminat niste liniute de pe lista.
Prima, constructia furtunelor de aer de pe fata:
- modelul:
61-1.jpg
- executia
61.jpg62.jpg63.jpg
Dupa vopsire vor fi lipite pe sasiu.
Secunda, cu ajutorul lui @Radu161, loko a primit sistemul de injectie si de masurare al vitezei:
64.jpg65.jpg
Cap la cap, 6 ore de ..... bibilit
 

Atașamente

  • 64.jpg
    64.jpg
    150,5 KB · Vizualizări: 9
Eu pe a mea nu am terminat-o. Aș putea prezenta o grămadă de motive plauzibile, însă principalul a fost grabă aia copilărească s-o văd rulând. Păsărei și păsărici...
Ce faci tu acolo este supermega tare, arată mult mai bine decât a mea.

Spor în continuare!
 
  • Like
Reacții: mpursu
Iti mutumesc pt apreciere Cosmin!

Dupa ce am mai analizat inca o data lista cu modificari/imbunatatiri a loko, am reanalizat faptul de a lasa ''conductele'' de pe stanga cazanului:
75(1).jpg
Analizand pozele cu seria 150.11XX, am vazut ca masinile noastre nu aveau asa ceva pe ele, deci.... radere. 2 ore de munca iar rezultatul arata asa:
75.jpg75-1 (2).jpg

De asemenea, am constatat ca suportul cazanului de sub camera de fum are o gaura in fata pe care masina CFR nu o are deci ..... dop. Inca 1 ora de munca:
75-2.jpg75-1.jpg
Mai are o mica 'carie'' dar o rezolv la grund.

Si tot de pe lista, masina germana nu avea barele de mana de la intrarea in marchiza si trecerea spre pervaz.
75-6.jpg75-7.jpg
Asa ca am construit un sablon simplu, si dupa un test cu Weinert de 0.4mm(poza 5), am constatat ca 0.3mm este ok (poza 6):
72.jpg71.jpg72-2.jpg73.jpg70-05.jpg70-04.jpg
Cu primer de metal si lipite la locul lor, rezultatul arata asa:
74.jpg74-1.jpg74-5.jpg74-3.jpg74-2.jpg
 

Atașamente

  • 72-2.jpg
    72-2.jpg
    147,2 KB · Vizualizări: 5
  • 75.jpg
    75.jpg
    171,3 KB · Vizualizări: 4
  • 70-04.jpg
    70-04.jpg
    139,6 KB · Vizualizări: 3
  • 70-05.jpg
    70-05.jpg
    162,2 KB · Vizualizări: 2
"Caria" aceea este cam insistenta. Stiu ca m-am chinuit putin pana am scapat de ea, cu timpi mari de uscare, cateva zile.
 
  • Like
Reacții: mpursu