Ceferizarea unui vagon Roco pentru a deveni un Ggs CFR

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.033
2.534
Iași
LOCATION
Iași
Un mail de la prietenul nostru din Germania, Andreas.

Salutari,

De la ultimele mele lucrari modeliste cu motive inspirate din parcul CFR a trecut mai mult timp. Intre timp m-am dedicat altor tipuri de vagoane din alte tari. Nu cu mult timp in urma, facand cercetari pe internet si revenind la subiectele romanesti, am vazut niste fotografii ale unui vagon Ggs luate undeva de prin Europa. Cum vagonul are cateva trasaturi tipice romanesti, cum ar fi cabina franarului, m-am decis sa fac un model cu el. Mi-am adus aminte ca pe undeva pe la Roco aparusera niste vagoane asemanatoare si, cautand prin depozitele mele cu epave si piese de schimb am gasit un vagon potrivit din productia modelelor mai simple, un DB Gmhs 53, cam saracacios la detalii. Tocmai bine, ca sa pot finisa si detalia suplimentar modelul meu.




Am inceput lucrul cu usa glisanta, la care am redus din inaltime intaritura de sub ea. La fel am subtiat si scurtat treptele de sub usa, ca sa arate mai fin si mai la scara. Ma gandisem sa cumpar alte trepte, chiar mai finute dar, nu am gasit nimic care sa se potriveasca. La fel, am inlaturat manerele de la usa pentru a le inlocui cu altele mai realiste insa, cu mare atentie. Materialul plastic de la Roco, mai ales cel mai vechi este cam casabil.




Totodata am prelucrat cu pila fina si platforma franaului, pentru care am construit un parapet nou, din sarma de alama de 0,4 mm. Am inlocuit si tampoanele originale din plastic cu altele din metal, livrate de firma Luck Feinmechanik, acestea nefiind functionabile cu resoarte la interior si prin asta mai ieftine decat cele de la Weinert. Placa de ancorare a tampoanelor am achizitionat-o de la firma Kusawa.




Manivela franei cu surub am fabricat-o din sarma de alama de 0,5 mm, la care am lipit cu cositor un profil 1 x 1 mm taiat dintr-o forma U, iar pe acesta am lipit bratul curbat, in poza inca nefinisat.




Triunghiurile pentru sustinerea sabotilor de frana le-am taiat din sarma de alama de 0,5 mm iar triunghiurile de ancorare din sarma de 0,3 mm, acestea fixandu-le cu cositor pe tije. Aceste triunghiuri au la capete niste prelungiri pentru a prinde cositorul pe bara de sustinere, lungimile acestor prelungiri fiind de cate 1,5 mm, iar laturile triunghiurilor fiind de cate 6,5 mm.




La sasiu am inlaturat sabotii de frana originali deoarece nu erau amplasati pe aceeasi linie cu suprafat de rulare a rotii. Aceste detalii pot fi inlocuite si cu piese singulare din seturile de detaliere Roco pentru vagoanele de tipul Fcs si Tds.

Pentru piesele din whitemetal m-am decis sa folosesc prefabricate ale firmei britanice Dartcastings.

Pentru manivela de comutare a regimului de franare marfa – calatori am folosit un produs al firmei Kusawa.

Barele de sustinere de sub tampoane le-am luat de la firma Tichy, ele fiind mai ieftine decat cele de la Weinert.

Am mentionat toate aceste produsele pe langa descrierea tehnica cu intentia de a informa si alti modelisti de unde se pot ele procura, usurandu-le in felul asta cautarea pe internet. Voi reveni in curand cu continuarea descrierii.
 
Salutari,
Continui astazi cu descrierea lucrarilor la vagonul Ggs CFR. Carligele duble de ancorare, pentru cazul transportului pe feribot le-am lipit la colturile cutiei vagonului, ele sunt de fabricatie Kusawa, din alama. Barele de mana pentru lucratorii le manevre de pe cutia vagonului sau de la usi le-am facut eu din sarma de alama de 0,3 mm. Le-am lasat putin indoite, ca sa arate ca dupa cateva zile de manevra... Buzunarele care poarta discurile de capat de tren le-am facut dintr-un profil Evergreen 1 x 05 mm si au dimensiunea de 1 x 1 mm.



Nervurile de pe acoperis sunt taiate dintr-un profil semirotund de 0,8 mm de la firma Plastruct. Nu stiu daca exista astfel de profile la dimensiuni mai mici, ca sa ma pot exprima in mod real asupra reducerii la scara a lor pentru modelul in H0. Stiu ca la Evergreen aceste profile sunt in sortiment dar, incepand cu un diametru de 1 mm. Oricum, distanta intre nervuri mi se pare cam prea redusa, care insa dupa vopsire sper sa nu bata prea tare la ochi. Din poze am constatat totodata ca numarul nervurilor de pe acoperis este in realitate mai redus decat in schitele pe care mi le-am procurat. Am impresia ca, ca o alternativa, profilele cu sectiunea de patrat cu latura de 0,5 mm ar arata mai putin apropiat de realitate



Cabina franarului am facut-o din foaie de plastic de 0,5 mm grosime, din poliester. Cadrul ramelor usilor l-am facut profile dreptunghiulare de 0,25 x 0,5 mm de la Evergreen. Balamalele precum clantele sunt din profil rotund de 0,3 mm de la Plastruct.



La inceput ma gandisem sa utilizez o cabina de franar din comert, de la Weinert dar, „cutia lor de conserve” nu mi s-a parut potrivita cu planurile mele, dat fiind ca modelul utilizat in Occident este oarecum diferit de modelul CFR, mai ales nervurile ambutisate de la pereti si ferestre. Nevand cotele reale ale cabinei, am micsorat desenul vagonului la xerox pana am atins cotele la scara 1:87 si sper totodata ca erorile nu sunt prea mari.



Voi reveni, pana atunci, salutari modelistilor din Romania!
 
Evergreen are profil rotund de 0.5 mm si tot pare gros. Cel mai indicat este firul de pescuit, 0,2-0,3 mm.