Nu incercati sa intelegeti designul industrial francez, si nu incercati sa-l judecati. Temerari in multe proiecte, complicate uneori inutil, masinariile franceze au purtat mereu caracteristica unei scoli de design originale si revolutionare. E ca si cum ati incerca sa intelegeti liniile fabuloase ale unui Citroen DX sau ale unui Renault Caravelle...
Anumite articole mentioneaza ca numele automotorelor franceze Caravalle este copiat dupa legendarul avion din aceiasi tara.
Poate e asa, poate nu...
Cert este ca daca avionul a ramas in mintea multor contemporani prin desenul extrem de elegant si cateva accidente teribile, automotoarele Caravelle (sau se la numim mai putin plastic, clasa X 4300/ X 4500) au devenit sinonime cu traficul regional si cu pitorescul peisaj rural francez din mijlocul anilor '60 si pana astazi.
Pentru ochiul pasionatului roman, obisnuit cu un parc feroviar extrem de sarac in modele, automotoarele franceze Caravelle, sunt o aparitie cel putin...interesanta.
Anul 2005 este primul in care aceste masini au ajuns si pe liniile romanesti, primele trei exemplare intrand in serviciu in parcul unui operator privat roman in jurul Brasovului. Astazi, asa cum in Franta anilor '70 aceste generatii de automotoare deveneau parte a peisajului feroviar pe liniile secundare franceze SNCF dupa 3 ani de exploatare in Romania incep sa devina sinonime cu o noua sansa acordata traficului de pasageri pe sectii care altfel, ar fi poate doar o amintire...
Dar cate se stiu astazi in Romania despre automotoarele X 4300 si x 4500, exploatate la noi de doi operatori privati ?
Cautand pe forumurile romanesti e simplu de constatat ca ... nu prea multe.
Deci de undeva trebuie sa incepem !
X 4300/X4500 fac parte din categoria unitatilor automotoare destinate traficului regional de calatori. Fiecare vehicul este formata dintr-o unitate motoare si o remorca, ambele cu un aspect exterior aproape identic. Pot circula pana la 3 asememea unitati duble cuplate.

Scriam anterior ca fiecare unitate dubla - sau sa-i zicem automotorul- este format (a) din doua sasie permanent legate, o unitate motoare si o remorca. Dimensiunile exterioare ale cutiilor sunt identice, insa prezenta motorului si a restului de subansamble destinate tractiunii face ca cele doua unitati sa difere din punct de vedere al compartimentarii interioare.
Cutia are o latime maxima de 2.888 mm, o inaltime maxima de 3.740 mm, inaltimea podelei deasupra ciupercii sinei 1.065 mm. Lungimea unui unitati este de 21.240 mm (peste tampoane).

schita unui X4500 asa cum apare intr-o revista franceza de profil (La vie du Rail, nr. 79)

O simpla privire asupra compartimentarii ne arata un loc incapator si usor accesibil pentru diverse bagaje si nu mai putin de 3 grupuri sanitare. Automotorul nu este dotat cu instalatie de climatizare. Usile pivotante sunt cu actionare manuala.
Ascuns privirii este motorul diesel supralimentat, care cantareste 2460 kg la X 4300 si 2900 kg la X 4500, capabil de 450 (respectiv 475) CP ce isi ia energia dintr-un rezevor de 800 de litri. Datorita lui aceste rame pot rula cu 120 km/h.
Diferenta de capacitate a motorului da o parte din diferenta de masa dintre cele doua rame aparent identice, 59.4 t la X 4300 si 60.6 t la X 4500.
Daca am vorbit de motor, trebuie mentionat ca transmisia acestor automotoare este una mecanica, ambreiaj hidraulic si cutie manuala in 8 trepte.
Forta motorului este transmisa prin ax cardanic, doar unul din cele 4 boghie ale ramei fiind motor. Boghiul motor este de tip Y204 (cele nemotoare de tip Y205) toate cu apatamentul de 2500 mm si osia de 860 mm diametru. Suspensia are doua trepte, o treapta primara asigurata de arcuri elicoidale si o treapta secundara, prin arcuri elicoidale si balansiere latelale.

Lasand deoparte anostul cifrelor tehnice, trebuie mentionat ca ramele X 4300 au fost produse din octombrie 1963 si pana in decembrie 1970 in 121 exemplare, si X 4500 din februarie 1963 pana in iunie 1970 ajungand la un numar total de 98 de exemplare.

In Romania primele 3 automotoare X 4500 au ajuns la inceputul lui 2005 si primul drum l-au facut la marub Brasov acolo unde au fost executate pentru beneficiarul Regiotrans modificari ale instalatiilor de siguranta si vigilenta, a profilului de rulare si a statiilor radio, pentru a fi compatibile cu reteaua CFR. Odata aceste modificari operate, automotoarele au fost omolage de AFER si au putut incepe serviciul pe linia Brasov-Zarnesti.

In 2008, XDB 4501 (numarul original francez XDB 4325) a ajuns la operatorul privat Servtrans Invest, la data redactarii prezentului text aflandu-se in serviciu pe linia Rosiori-Pitesti. A fost reinmatriculat cu numarul 57-0401-0. 4501 si-a pastrat in toata cariera lui de 40 de ani aceiasi schema de vopsire, doar logo-ul initial SNCF devenind ulterior Regiotrans si acum Servtrans. Ultimul depou francez de care a apartinut a fost Metz in Alsacia. destul de departe de Costesti, acolo unde au fost realizate imaginile...
Nu in ultimul rand, automotoarele X 4500 au fost machetate in scara HO de LSMODELS, exact in schema de vopsire in care au circulat 4 decenii in Franta si apoi din 2005 In Romania. Fata de modelul intalnit astazi in tara noastra, machetei trebuie sa i se aplice doar sigla operatorului privat...
Anumite articole mentioneaza ca numele automotorelor franceze Caravalle este copiat dupa legendarul avion din aceiasi tara.
Poate e asa, poate nu...
Cert este ca daca avionul a ramas in mintea multor contemporani prin desenul extrem de elegant si cateva accidente teribile, automotoarele Caravelle (sau se la numim mai putin plastic, clasa X 4300/ X 4500) au devenit sinonime cu traficul regional si cu pitorescul peisaj rural francez din mijlocul anilor '60 si pana astazi.
Pentru ochiul pasionatului roman, obisnuit cu un parc feroviar extrem de sarac in modele, automotoarele franceze Caravelle, sunt o aparitie cel putin...interesanta.
Anul 2005 este primul in care aceste masini au ajuns si pe liniile romanesti, primele trei exemplare intrand in serviciu in parcul unui operator privat roman in jurul Brasovului. Astazi, asa cum in Franta anilor '70 aceste generatii de automotoare deveneau parte a peisajului feroviar pe liniile secundare franceze SNCF dupa 3 ani de exploatare in Romania incep sa devina sinonime cu o noua sansa acordata traficului de pasageri pe sectii care altfel, ar fi poate doar o amintire...
Dar cate se stiu astazi in Romania despre automotoarele X 4300 si x 4500, exploatate la noi de doi operatori privati ?
Cautand pe forumurile romanesti e simplu de constatat ca ... nu prea multe.
Deci de undeva trebuie sa incepem !
X 4300/X4500 fac parte din categoria unitatilor automotoare destinate traficului regional de calatori. Fiecare vehicul este formata dintr-o unitate motoare si o remorca, ambele cu un aspect exterior aproape identic. Pot circula pana la 3 asememea unitati duble cuplate.

Scriam anterior ca fiecare unitate dubla - sau sa-i zicem automotorul- este format (a) din doua sasie permanent legate, o unitate motoare si o remorca. Dimensiunile exterioare ale cutiilor sunt identice, insa prezenta motorului si a restului de subansamble destinate tractiunii face ca cele doua unitati sa difere din punct de vedere al compartimentarii interioare.
Cutia are o latime maxima de 2.888 mm, o inaltime maxima de 3.740 mm, inaltimea podelei deasupra ciupercii sinei 1.065 mm. Lungimea unui unitati este de 21.240 mm (peste tampoane).

schita unui X4500 asa cum apare intr-o revista franceza de profil (La vie du Rail, nr. 79)

O simpla privire asupra compartimentarii ne arata un loc incapator si usor accesibil pentru diverse bagaje si nu mai putin de 3 grupuri sanitare. Automotorul nu este dotat cu instalatie de climatizare. Usile pivotante sunt cu actionare manuala.
Ascuns privirii este motorul diesel supralimentat, care cantareste 2460 kg la X 4300 si 2900 kg la X 4500, capabil de 450 (respectiv 475) CP ce isi ia energia dintr-un rezevor de 800 de litri. Datorita lui aceste rame pot rula cu 120 km/h.
Diferenta de capacitate a motorului da o parte din diferenta de masa dintre cele doua rame aparent identice, 59.4 t la X 4300 si 60.6 t la X 4500.
Daca am vorbit de motor, trebuie mentionat ca transmisia acestor automotoare este una mecanica, ambreiaj hidraulic si cutie manuala in 8 trepte.
Forta motorului este transmisa prin ax cardanic, doar unul din cele 4 boghie ale ramei fiind motor. Boghiul motor este de tip Y204 (cele nemotoare de tip Y205) toate cu apatamentul de 2500 mm si osia de 860 mm diametru. Suspensia are doua trepte, o treapta primara asigurata de arcuri elicoidale si o treapta secundara, prin arcuri elicoidale si balansiere latelale.

Lasand deoparte anostul cifrelor tehnice, trebuie mentionat ca ramele X 4300 au fost produse din octombrie 1963 si pana in decembrie 1970 in 121 exemplare, si X 4500 din februarie 1963 pana in iunie 1970 ajungand la un numar total de 98 de exemplare.

In Romania primele 3 automotoare X 4500 au ajuns la inceputul lui 2005 si primul drum l-au facut la marub Brasov acolo unde au fost executate pentru beneficiarul Regiotrans modificari ale instalatiilor de siguranta si vigilenta, a profilului de rulare si a statiilor radio, pentru a fi compatibile cu reteaua CFR. Odata aceste modificari operate, automotoarele au fost omolage de AFER si au putut incepe serviciul pe linia Brasov-Zarnesti.

In 2008, XDB 4501 (numarul original francez XDB 4325) a ajuns la operatorul privat Servtrans Invest, la data redactarii prezentului text aflandu-se in serviciu pe linia Rosiori-Pitesti. A fost reinmatriculat cu numarul 57-0401-0. 4501 si-a pastrat in toata cariera lui de 40 de ani aceiasi schema de vopsire, doar logo-ul initial SNCF devenind ulterior Regiotrans si acum Servtrans. Ultimul depou francez de care a apartinut a fost Metz in Alsacia. destul de departe de Costesti, acolo unde au fost realizate imaginile...
Nu in ultimul rand, automotoarele X 4500 au fost machetate in scara HO de LSMODELS, exact in schema de vopsire in care au circulat 4 decenii in Franta si apoi din 2005 In Romania. Fata de modelul intalnit astazi in tara noastra, machetei trebuie sa i se aplice doar sigla operatorului privat...