Pe prima pagină a "scan"-ului lui Florin (pag.27) mai avem o ultimă frază......"în parte pentru poduri s-au folosit pilaştrii pilotaţi (sună ciudat, dar a pilota înseamnă baterea în sol a unui pilon cu o sonetă); pentru asta au fost luaţi piloţi de stejar de 30-35 cm (grosime) al căror cap a fost îmbrăcat cu-n papuc de metal ce a folosit pentru baterea pilotului cu o sonetă manuală la o adâncime de 3-6 m adâncime"......
Pagina a doua postată de Florin ......"Pilaştrii zidiţi au fost utilizaţi la toate podurile, la care calea de rulare era la mai mult de 5 m înălţime peste baza/talpa văii. Fundarea de multe ori se făcea utilizând mai multe staţii de pompare.
Cel mai lung pod al liniei este PODUL GHIOINA, care are o lungime de 116 m. Podurile următoare au lungimi de 102 m, 90 m, ş.a.m.d.p.. Cele mai mari pante ale liniei se ridică la 25/000 pe partea de jos a liniei şi 45/000 pe partea de sus. Mai apar, mai multe contrapante , neînsemnate. Raza minimă este 50 m. La construcţia liniei au fost utilizaţi, la un moment dat, până la 400 muncitori.
Livrarea întregului material de cale şi rulant a fost realizat prin [Construcţii Orenstein & Koppel-Arthur A.G.]. Materialul rulant cuprindea 150 vagoane pentru lemne lungi şi scurte, precum şi 4 locomotive 4/4 cu axe mobile pe curbe".
Astea sunt scrise în acest material, fără altă referire la aşezarea geografică, decăt aceea a numelui celui mai mare pod, PODUL GHIOINA.
Luând la puricat "Istoria Ilustrată a Căilor Ferate Forestiere din România"- Radu Bellu-2007, la linia foerstieră Oneşti-Scutaru găsim următoarele:
.....în M.Of. 120/12.08.1903 este publicat un act de vânzare/cumpărare între Statul Român ca vânzător şi UNION, Societate Forestiera /cumpărător, cu sediul central la Milano-Italia, pentru expolatarea suprafeţei de 3447 ha pădure în Masivul Caşin, jud. Bacău.
în 1906-1907 "Union" construieşte un centru de prelucrare al lemnului cu 24 de gatere la Scutaru şi-un depozit de cherestea pe 7,8 ha lângă staţia c.f.r. Oneşti.
Pentru transportul buştenilor şi-al cherestelei, societatea construieşte o reţea de cale ingustă, de 760 mm :
...Cff Oneşti (km 0)-Scutaru (km24/0)-înţărcătoare (km 32,2/0).
...Cff Scutaru (km 0)-Piua (pe care nu o văd pe harta ataşată, dar văd Talamba/Tălâmba km 2,6)-Dragomira (km 22,5).
...Cff înţărcătoare (km 32,2/0)-Zboina Neagră (km 3,5).
...Cff înţărcătoare (km 32,2/0)-Zboina Verde, ca derivaţie din linia înţărcătoare-Zboina Neagră.
...Cff Scutaru (km 24/0)-Talamba/Tălâmba (km 2,6), care pe harta ataşată o văd parte din Scutaru-Dragomira.
Total km construiţi ăntre 1909-1910...62 km! Istoria liniei e mai lungă, are mai multe schimbări, până la sfârşitul ei .....anii 1975......
Acum mai am o întrebare..... din scan-ul lui Florin, se spune că o mare firmă austriacă a dat comanda construirii liniei către "BAU ORENSTEIN & KOPPEL-ARTHUR A.G.", ori în "Istoria Ilustrată a Căilor ferate Forestiere" se vorbeşte de "Union" cu sediul central la Milano...erau acţionarii austrieci cu sediul lor la Milano (precizarea sediului reiese din monitor) ?