Obi,
Da-mi voie sa te contrazic aici: "aia de la urbanism" pot sa verifice doar corectitudinea executarii proiectului din punct de vedere legal, nu au voie sa comenteze si "aspectul artistic" al cladirii respective. Orice proiect trebuie intocmit si semnat de un arhitect cu drept de semnatura; deci chiar daca este urata cu clabuci, acea cladire, exceptand cazul in care a fost construita complet ilegal, trebuie sa fi fost autorizata conform legii, semnata de un arhitect, iar acel arhitect isi asuma in mod implicit si aspectul artistic al cladirii respective si implicit duce in spate povara hidoseniei acesteia. Nu degeaba se spune ca greselile doctorilor se acopera cu pamant, iar ale arhitectilor cu iedera!
Rezerva asta cu privire la aspectul artistic al cladirii este de altfel, privind la modul teoretic, benefica; fiindca altfel s-ar putea foarte bine ca un arhitect in varsta, cu pareri conservatoare, lucrand la Primarie, sa "blocheze" la nesfarsit, fiindca nu-i plac lui, proiecte indraznete si inovatoare produse de un coleg de-al lui mai tanar.
Poti sa-ti imaginezi si situatia inversa: spre exemplu in Constanta onorabilul primar cere in mod explicit ca toate cladirile sa fie vopsite in "culori vii", motiv pentru care au inceput sa apara prin oras fel de fel de stridente coloristice, cu binecuvantarea Primariei.
Singura modalitate legala de a bloca proiecte corect intocmite din punct de vedere tehnic, dar urate cu draci, este o asa numita "comisie de frumusete" intocmita printr-o hotarare de Consiliu Local. Practic, se constituie un grup de oameni de arta, arhitecti, artisti etc. care sa-si expuna parerea cu privire la aspectul artistic al cladirii respective, si prin faptul ca in respectiva comisie se voteaza deschis daca un proiect trece sau nu, se obtine un oarecare grad de obiectivitate. Bineinteles, si aici exista riscul ca TOTI oamenii din comisie sa fie conservatori, sau, din contra, "ultra-modernisti" si atunci se realizeaza o triere dupa criterii eventual nedorite.
Asemenea comisii de frumusete se desemneaza de obicei pentru zone speciale precum centrul istoric, acolo unde deja regulile jocului sunt deja strict delimitate.
Al doilea motiv pentru care in orasele noastre pot sa apara asemenea monstruozitati este lipsa de precizie a regulilor urbanistice in amplasarea constructiilor. In alte tari mai "calde" decat Romania, arhitectului ii sunt impuse de la bun inceput reguli mult mai stricte privind felul cum va arata noua constructie. In Elvetia in unele zone se precizeaza foarte strict inclusiv orientarea coamei si unghiul acoperisului, motiv pentru care toate casele arata de parca ar fi "din aceeasi familie". In Germania se precizeaza foarte clar pana si gama de culori acceptata.
Nu in ultimul rand, totul este in functie de calitatea omului care realizeaza aceste lucruri, de nivelul lui de cultura, si de gradul de respectare a regulilor. Cam asta e problema Romaniei: degeaba avem reguli, daca nu le respecta nimeni...