Salut trenulisti,
Vreau sa fac un fel de automatizare care sa ma lase sa rulez 2-3 trenuri simultan si care sa functioneze in asa fel incat acele trenuri sa fie "politicoase", adica sa nu se urce unele peste altele.
Traseul il am deocamdata cu 6 macaze. O sa pun si o poza cu el dar ptr moment nu e relevant.
Ce intrebari am eu.
Nu stiu cum e mai bine, mai eficient, sa proiectez "schema" de automatizare. Adica, sa controlez manual macazele si automatizarea sa se bazeze pe o logica de "citire" a pozitiei trenurilor pe traseu (ceva gen feedback module) si prin introducerea de module de franare automata inaintea macazelor (semnalelor)
Am testat pana acum un modul de franare si se pare ca merge.
http://www.marklin-users.net/html/digital/DIbreakmodule.html
Prin separarea sinelor (marklin) pot realiza relativ simplu functia de feedback si sa controlez astfel semnalele si implicit modulele de franare, in functie de pozitia macazelor si starea linie (libera sau ocupata).
Ce nu imi place la aceasta varianta e ca daca pe sina am un vagon (care va raporta ca linia e ocupata) atunci nu voi putea sa intru cu loko la el ca sa il iau de acolo. Schema s-ar preta mai degraba la cateva trenuri "standard" care sa nu se prea modifice.
Sau sa introduc niste comutatoare prin care sa setez anumite tronsoane sa functioneze in regim "normal", controlabil automat de starea semnalelor si feedbackului, sau in regim "manevra" unde se va ignora semnalul si ocuparea liniei.
Cred ca ar fi o varianta acceptabila si din cauza faptului ca si in realitate exista "piticii" de manevra.
Alta buba pe care o vad la niveul asta (doar proiectez inca) este faptul ca un tren care merge "cu spatele" va autobloca sina. Adica, vagonul din fata va intra pe segmentul de sina liber si prin scurtul pe care il va face intre sine (vagon marklin) va schimba automat semnalul pe rosu, semnal la care lokomotiva nu a ajuns inca.
La fel, ma gandesc ca un tren nu merge cu spatele decat la "manevra" si si buba asta ar fi rezolvabila acceptabil prin acel comutator normal/manevra.
Cea mai mare problema este ca modulul de franare va frana si un tren care vine din sens invers semnalului si pe care teoretic trebuie sa-l ignore. Cu modulul asta simplu chestia asta nu se intampla si trenul se opreste. Va trebui sa folosesc module de frnare de tip "Oneway" de la bogobit.de sau sa imbunatatesc cumva modulul asta si sa se auto-dezactiveze cand un tren vine din sens invers (cred ca se poate face cu vreo 2 relee si inca ceva piese pe acolo). Inca nu am gasit o solutie ieftina ptr asta.
Tinand cont ca in varianta asta ar fi destule inconveniente si multe fire trase (inca nu ma apuc de diorama ca nu am spatiu), ma intreb daca nu ar trebui sa abordez altfel "automatizarea" sau sa trec cumva pe decodoare specializate si controllere (scumpe) de genul Central Station sau PC (nu prea as vrea sa bag un PC)
Cred ca nu v-am plictisit.
Multumesc ptr atentie,
Seba
Vreau sa fac un fel de automatizare care sa ma lase sa rulez 2-3 trenuri simultan si care sa functioneze in asa fel incat acele trenuri sa fie "politicoase", adica sa nu se urce unele peste altele.

Traseul il am deocamdata cu 6 macaze. O sa pun si o poza cu el dar ptr moment nu e relevant.
Ce intrebari am eu.
Nu stiu cum e mai bine, mai eficient, sa proiectez "schema" de automatizare. Adica, sa controlez manual macazele si automatizarea sa se bazeze pe o logica de "citire" a pozitiei trenurilor pe traseu (ceva gen feedback module) si prin introducerea de module de franare automata inaintea macazelor (semnalelor)
Am testat pana acum un modul de franare si se pare ca merge.
http://www.marklin-users.net/html/digital/DIbreakmodule.html
Prin separarea sinelor (marklin) pot realiza relativ simplu functia de feedback si sa controlez astfel semnalele si implicit modulele de franare, in functie de pozitia macazelor si starea linie (libera sau ocupata).
Ce nu imi place la aceasta varianta e ca daca pe sina am un vagon (care va raporta ca linia e ocupata) atunci nu voi putea sa intru cu loko la el ca sa il iau de acolo. Schema s-ar preta mai degraba la cateva trenuri "standard" care sa nu se prea modifice.
Sau sa introduc niste comutatoare prin care sa setez anumite tronsoane sa functioneze in regim "normal", controlabil automat de starea semnalelor si feedbackului, sau in regim "manevra" unde se va ignora semnalul si ocuparea liniei.
Cred ca ar fi o varianta acceptabila si din cauza faptului ca si in realitate exista "piticii" de manevra.
Alta buba pe care o vad la niveul asta (doar proiectez inca) este faptul ca un tren care merge "cu spatele" va autobloca sina. Adica, vagonul din fata va intra pe segmentul de sina liber si prin scurtul pe care il va face intre sine (vagon marklin) va schimba automat semnalul pe rosu, semnal la care lokomotiva nu a ajuns inca.
La fel, ma gandesc ca un tren nu merge cu spatele decat la "manevra" si si buba asta ar fi rezolvabila acceptabil prin acel comutator normal/manevra.
Cea mai mare problema este ca modulul de franare va frana si un tren care vine din sens invers semnalului si pe care teoretic trebuie sa-l ignore. Cu modulul asta simplu chestia asta nu se intampla si trenul se opreste. Va trebui sa folosesc module de frnare de tip "Oneway" de la bogobit.de sau sa imbunatatesc cumva modulul asta si sa se auto-dezactiveze cand un tren vine din sens invers (cred ca se poate face cu vreo 2 relee si inca ceva piese pe acolo). Inca nu am gasit o solutie ieftina ptr asta.
Tinand cont ca in varianta asta ar fi destule inconveniente si multe fire trase (inca nu ma apuc de diorama ca nu am spatiu), ma intreb daca nu ar trebui sa abordez altfel "automatizarea" sau sa trec cumva pe decodoare specializate si controllere (scumpe) de genul Central Station sau PC (nu prea as vrea sa bag un PC)
Cred ca nu v-am plictisit.

Multumesc ptr atentie,
Seba