A existat o linie Borsa -Iacobeni?

Semafor

Well-Known Member
Trenulist
21 Februarie 2011
743
13
Pascani
LOCATION
Pascani
Recent am vazut pe un alt forum de profil o referire despre aceasta linie. Pe net am vazut ca subiectul a mai fost abordat inca pe un forum. Mi s-a parut interesant si am extras textul referitor la aceasta linie din articolul prezentat aici. http://www.gazetademaramures.ro/reportaj-istorie-11160

<<Trenul de pe varful muntelui
Mocanita

In multe parti ale lumii, trenurile se cocoteaza bezmetic pe culmile montane pana catre piscuri, creand senzatii gustate de turisti. In Chile, Bolivia, Peru sau Elvetia, caile ferate care urca pana la altitudini de 4-5.000 m au devenit celebre. Azi, in Romania, doar ruta Predeal-Brasov depaseste 1.000 m altitudine. Dar n-a fost dintotdeauna asa. Acum 80 de ani, intre Borsa si Iacobeni, o cale ferata suspendata la mare inaltime facea legatura Maramuresului cu Moldova.

Pasul Prislop (1.416 m) este una dintre cele mai inalte trecatori romanesti. Inainte de secolul XV, Pasul folosit pe acea ruta era Tarnita Balasanii (aflat mai la nord, intre vaile Cisla si [ibau). Pasul era mai inalt (1.451 m), dar mai domol. Treptat, s-a trecut la folosirea Prislopului, mai scurt si fara ocolisuri, care astfel a devenit unica trecatoare importanta a estului maramuresean. Armata de ocupatie germana din primul razboi mondial a construit, in jurul anului 1915, o cale ferata de legatura intre Borsa si Iacobeni, peste Prislop, lucrare genistica de importanta majora. Acolo a stat frontul vreme de patru ani, iar domolul podis al trecatorii adapostea un adevarat orasel de baraci, iluminat chiar electric. Drumul de creasta mergea pana in Tarnita Balasanii (existent si astazi si numit “drumul lui Mackensen”) si mai departe, pe culmea masivului, pana la Trecatoarea Copilasu. Toate lucrarile de constructie, de o dificultate inimaginabila, s-au savarsit cu prizonierii de razboi rusi. Apoi, razboiul a luat sfarsit. Masivele lucrari cu caracter strategic din muntii Maramuresului (funicularele Poienile de sub Munte-Varful Copilasu si Borsa Complex-Creasta muntilor Rodnei-valea Anies din Nasaud, soselele montane sau cea dintre Petrova si Barsana, calea ferata Borsa-Iacobeni) au fost abandonate dupa preluarea administratiei regiunii de catre guvernul Romaniei si s-au distrus intr-un rastimp foarte scurt.

Salvata miraculos

In anii 1928-1934, primarul Viseului de Sus, Maftei Tomoiaga (nascut in 1898), a construit calea ferata de pe Vaser, aducandu-i elementele de baza de pe Prislop (unde sinele fostei linii de legatura Moldova - Maramures rugineau inutil), elemente de suprastructura de la Gyor (Ungaria), iar locomotivele de la Resita. Finalizata in 1934, cu ecartament ingust (760 mm) si o lungime de 43 km, noua linie a inlocuit cu succes vechea metoda de transport a bustenilor exploatati pe Vaser, plutaritul. Salvata miraculos de la distrugere in “epoca de aur”, refacuta de nenumarate ori in urma inundatiilor, linia “Mocanitei” sau CFF (cale ferata forestiera) este folosita si azi, spre deliciul vizitatorilor si spre beneficiul butinarilor. Drezine, locomotive diesel si cu aburi (printre care cea cu indicativul “Cozia 1”, ultima produsa in Romania anilor ’50), urca si coboara, intr-o placuta neoranduiala, salbatica si pitoreasca vale. Putini stiu ca sinele drumului de fier (unele turnate in anul 1890), provin de la dezafectata cale ferata ce traversa Prislopul in anii primului razboi mondial. Daca autoritatile romane de atunci n-ar fi manifestat atata dezinteres, astazi Maramuresul ar fi beneficiat de una dintre cele mai fascinante cai de transport. Din pacate, a ramas un vis frumos.

Teofil IVANCIUC >>
 

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.791
55
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
Da, a existat. A avut ecartament 760mm si a fost construita special pentru serviciul militar, de aceea dupa razboi nu a mai fost utilizata si a fost abandonata, ulterior fiind "reciclata".
Exista un capitol dedicat acestei linii (cu harti si poze) in cartea d-lui Paul Brascanu "Drum de fier - prin praf de pusca si ploaie de stele".
 

dantm

Well-Known Member
Trenulist
5 Martie 2008
1.965
48
Am gasit poze cu calea ferata din Cirlibaba.


http://infocarlibaba.blogspot.ro/2013_11_04_archive.html

http://infocarlibaba.blogspot.ro/p/scurt-istoric-al-comunei-carlibaba.html

http://infocarlibaba.blogspot.ro/2011/03/din-istoricul-comunei-carlibaba.html