060 EA - Atentie la schema electronica !!!

lokomoto

Active Member
2 Mai 2008
97
2
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Salutare,
M-am tot gandit daca merita sa deschid topicul acesta insa daca il cititi inseamna ca merita.
Dupa o analiza la rece a cablajului PCB al locomotivelor de la AF, 060 EA
bunul simt ingineresc intr-ale electronicii imi spune ca rezistentele de limitare a curentului pentru LED-urile farurilor si ale celui frontal sunt cam mici ca valoare cea ce ar putea duce in digital la un curent mai mare decat cel admis si implicit la incalzirea excesiva a LED-urilor iar caldura disipata ar putea avea efecte distructive asupra carcasei de plastic.

Cablajul:


Detaliul:


Schema electronica pentru iesire front (fir alb F0F si albastru COM+)


S-au folosit la masuratori in digital Statie Roco Multimaus si decodor ESU LokPilot V3.0 Asa cum se vede din schema si din masuratorile efectuate curentul depaseste pe ambele ramuri valoarea maxim admisa pentru majoritatea LED-urilor si anume de 20mA. Exista LED-uri care consuma curenti mult mai mari insa au dimensiuni si capsule diferite pentru a asigura o racire adecvata, insa aici nu este cazul fiind vorba de capsule SMD iar efectul curentului electric de peste 20mA se poate constata atingand usor cu degetul LED-urile care sunt fierbinti.
Recomand inlocuirea rezistentelor R1,R2,R4,R5 de 270ohm cu 470ohm si R3,R6 de 560 ohm cu 820ohm, valori ce vor asigura un curent de cca 18mA.

Daca sunt si alte opinii vis-a-vis de acest subiect va rog sa interveniti.
 

cosmin78

Well-Known Member
Trenulist
28 Aprilie 2007
5.966
193
Porto/Craiova
YAHOO
cosminn78
LOCATION
Porto/Craiova
interesant ce spui acolo!dupa modificarile aduse, sunt curios de rezultate...
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Si eu am inlocuit rezistentele dar nu mai retin cu ce valori (si nu imi vine sa o mai desfac) pt un curent de 10mA. In conditiile in care tensiunea DCC la sine este de 16V. Orice variatie a tensiunii - datorate consumului -, variaza si curentul prin leduri; iata de ce tot insist eu cu folosirea surselor stabilizate... :!:
 

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.476
199
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
FOARTE buna observatie! :aplauze::aplauze::aplauze:
Voi verifica si eu curentii respectivi, pe liniile sistemului meu digital LenzSet100, locomotiva 060EA CFR fiind dotata tot cu decodor ESU LokPilot V3.0 DCC. Daca va fi cazul, cu ocazia operatiunilor cauzate de separarea farurilor centrale :D, voi inlocui aceste rezistente cu altele de valori adecvate sau... why not :idea:... cu LED-drivers cu doua terminale, care mentin prin sirul de LED-uri un curent de 20mA indiferent de variatiile tensiunii de alimentare 8)
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Interesant, si pe mine m-a mirat cat de luminoase sunt led-urile, insa nu m-am gandit ca ar putea fi supraalimentate. Nu cred ca se poate topi plasticul din cauza caldurii lor, insa cu siguranta durata de viata a led-urilor ar fi mult mai scurta in conditiile explicate de lokomoto.
 

mity

Well-Known Member
Trenulist
22 Februarie 2016
1.049
0
Braila
www.trenuletze.ro
WEBSITE
http://www.trenuletze.ro
YAHOO
dumitrucoman
LOCATION
Braila
Dac㒠folosiţi decodoare care au posibilitatea de "dimmare" a ieşirilor de lumini (ex. ESU V3.0) nu mai este nevoie de intervenţia hardware.

Calculele se fac pentru un semnal DCC cu amplitudinea de 14 ... 14,5V. Staţia ROCO de 50W are în jur de 18V.
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Nu sunt convins ca "dimmarea" este o solutie: este tot o alimentare in PWM si datorita randamentului mare al ledurilor, pulsurile trebuie scurtate substantial pt un efect observabil; in plus, curentul ramane ridicat in timpul alimentarii cu tensiune.

La becuri, inertia filamentului are efect de uniformizare (si tot nu m-as risca sa alimentez un bec de 12V cu 16V "dimmati". Ledurile insa, pulseaza in ritmul PWM.
 

mity

Well-Known Member
Trenulist
22 Februarie 2016
1.049
0
Braila
www.trenuletze.ro
WEBSITE
http://www.trenuletze.ro
YAHOO
dumitrucoman
LOCATION
Braila
Åži motorul de 12V al locomotivelor tot în PWM este alimentat şi nu se supară’.
Totul se reduce la putere = integrala pe T din U th_ I, unde T este perioada de timp a semnalului.
Dac㒠dep㒺im puterea maxim㒠a uni LED îl putem arde.

Pân㒠şi banalul alimentator PIKO în PWM (pulsuri de 18...20V) este confecţionat la fel şi nu dă’uneaz㒠deloc ledurilor.

Spor la trenulit!
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
LED-urile pot fi alimentate inb PWM cu curent instantaneu mai mare decat cel nominal. Este ceea ce se intampla in matricile de led-screen, unde un led conduce un curent de cateva ori curentul nominal pentru o perioada mai mica de 10% din timp.
La fel, si tranzistoarele suporta curenti mai mari decat cel nominal in modul "pulsed".
 

dac

Well-Known Member
Trenulist
15 Septembrie 2007
1.298
1
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
:D mai incurc si eu teoria cu practica cateodata: mity & dave aveti dreptate !

Eu insa prefer sa reglez din rezistente intensitatea luminoasa maxima (mai mult pe criterii optice decat electrice) pt. a pastra intacte cele 15 trepte ale dimmer-ului, necesare in aprinderea/stingerea progresiva. :idea:
 

dave

Active Member
Trenulist
8 Martie 2008
136
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Si daca au rezistat la teste asa, supraalimentate, cu siguranta le va fi si mai bine cand vor fi alimentate cu pwm 50%!
 

lokomoto

Active Member
2 Mai 2008
97
2
Arad
YAHOO
lokomotodcc
LOCATION
Arad
Salutare:
Aici se gaseste un programel al unui neamt, foarte interesant si cu exemple
de calcul al rezistentei de limitare a curentului pentru diverse tipuri de LED-uri:

http://www.moba-tipps.de/led-rechner.jpg

http://www.moba-tipps.de/LED-Rechner/LED-Rechner-V23.zip