060 DA de la vis la cioburi

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Pe un alt thread s-a pornit oarecum off topic o discutie despre whatering la material rulant. Nu intru acuma in discutii despre argumente pro si contra pentru ca fiecare decide pentru el daca ii plac modelele "murdarite" sau nu sau daca ii lasa inima sa faca asa ceva cu piese de 150- 250 euro.

Eu personal urasc senzatia de plastic pe care majoritatea modelelor o inspira, de aceea m-am decis sa incep operatiunea de wheatering a materialului rulant cu locomotiva cea mai draga mie , DA-ul. De mic am imaginea Da-urilor din gari, cu acoperisul negru aproape, cu ulei, motorina scurse pe boghie si aceasta imagine vreau sa o recreez pe diorama.

Un fost profesor din facultate imi spunea ca cel mai mare defect al romanilor este ca nu stiu sa spuna "nu stiu".Eu imi recunosc limitele si de aceea am decis ca nu voi face eu aceasta operatiune ci o voi incredinta cuiva care are talentul , priceperea si sculele necesare. "The choosen one" este Alin care si-a demontrat priceperea cu varf si indesat construind de la 0 locomotiva malaxa.

Intr-o sedinta executant beneficiar s-au convenit urmatoarele operatii:

- whatering cat mai natural si mai puturos :)
- schimbarea barilor rosi care tradeaza cel mai tare aspectul de jucarie , datorita plasticului de 2 lei transparent, cu bari de alama
- lipirea literelor intr-un mod profesionist (le-am lipit de 2 ori si de 2 ori au
cazut)
- dunga alba la tampoane
- montarea de oglinzi retrovizoare
- rezolvarea mersului de ratzausca

Pe urma, urmatorul pas a fost de a cauta pe net poze cu modelul real si de a decide nivelul de "murdarie" care va fi model. Totodata s-au cautat si poze cu detalii pentru boghie, tampoane, acoperish, grila radiator.

Tinta finala ar fi urmatoarea poza (sursa http://www.railfaneurope.net/):



Am listat toate pozele si impreuna cu locomotiva am livrat totul executantului.

Alin, si-a luat repede rolul in serios (si din cauza ca a semnat un contract ferm cu termene precise si cu penalizari pe masura) si cat ai zice DA a facut toata locomotiva bucati.
Deocamdata lcoomotiva zace pe masa de operatie, fara suflu, desfacute in toate bucatile posibile:





Va voi tine la curent cu evolutia lucrarilor.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Executantul mi-a atras atentia pe buna dreptate ca am omis anumite operatii care urmeaza a fi facute :

- sita radiatorului de pe acoperis schimbata (acuma parca e sita de ceai de la rusi din piata) cu o sita asemanatoare cu cea de pe ND2
- montarea de lumina in cabina comandata din decodor cu functie suplimentara
- faza lunga sa fie separata de faza scurta
- goarnele cu gauri
 

victorian

Well-Known Member
Trenulist
21 Octombrie 2007
2.229
7
Constanta
LOCATION
Constanta
Salutare baieti!

Dupa cum probabil unii dintre voi stiti, eu sunt "amator" de N si de epocile "mici", asa ca nu se va pune vreodata problema sa-mi achizitionez aceasta deja celebra locomotiva romaneasca in varianta Tillig. Despre problemele acestui model am citit doar aici pe forum si inteleg ca se scutura la macaze precum o curca beata. Ce observ insa privind pozele cu locomotiva desfacuta bucati: as zice ca avem de-a face cu un boghiu cu trei osii complet fixe? :x

Un asemenea model ar trebui sa aiba in mod obligatoriu boghiele rezolvate dupa deja clasica formula "in trei puncte" astfel incat dintre cele trei osii, numai una sa stea ferm pe lagare, celelalte doua fiind "flotante", eventual "compensate" cu ajutorul unor arculete-bare de torsiune. Cea din mijloc lasata complet libera, cea din capat tinuta fix de o sustinere amplasata la mijlocul axei, care permite capetelor sa se ridice sau sa se coboare dupa cum sunt neregularitatile sinei (in practica sustinerea din mijloc ar putea sa fie exact melcul de antrenare). Astfel se obtine "triunghiul" celor trei puncte care va acorda stabilitate locomotivei.

Alin si Ionut, presupun ca acest aspect n-a fost discutat in contractul semnat intre beneficiar si modelist, insa ia vedeti: cum se comporta boghiul asta cu trei osii cand este plimbat usor cu mana peste o sina denivelata? as paria ca osiile sunt complet "tepene" si vor face boghiul sa se clatine in toate partile, exact asa cum face si locomotiva cu totul. Daca boghiul se clatina, faptul ca fixarea dintre boghiu si carcasa este "elastica" nu face decat sa inrautateasca si mai mult calitatile dinamice ale modelului. Cred ca DE AICI trebuie pornit pentru a imbunatati mersul locomotivei!

Disclaimer: :D Desigur, inainte de a va apuca sa piliti lagarele ca sa permiteti joc mai mare al axelor, atentie mare pentru a studia felul cum este angrenata fiecare osie in asa fel incat sa nu se blocheze din cauza jocului prea mare!
 

obiwan

Well-Known Member
Trenulist
24 Aprilie 2008
2.684
0
cluj
LOCATION
cluj
Si ce te faci cu descentrarea rotilor? Nu-s sigur dar era o ipoteza a cauzei mersului '' pe valuri''. Oare va scoate vreo firma mai de soi acest model, sa nu fie necesar atata lacatuserie, electrica, tinichigerie, vopsitorie. Mai mult decat un RK.
Sincer, din toata afacerea asta tulbure cu 060 DA , mi-au placut dungile lui ANDREIUL. Macar alea erau corecte.
Ionutz, investeste intr-un atelier performant si o faci din tampon in tampon, poate au si redegistii aia reper, ca sunt in ceatza de vapori de plastic.
Spor la RK!
 

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
victorian a spus:
...

Un asemenea model ar trebui sa aiba in mod obligatoriu boghiele rezolvate dupa deja clasica formula "in trei puncte" astfel incat dintre cele trei osii, numai una sa stea ferm pe lagare, celelalte doua fiind "flotante", eventual "compensate" cu ajutorul unor arculete-bare de torsiune. Cea din mijloc lasata complet libera, cea din capat tinuta fix de o sustinere amplasata la mijlocul axei, care permite capetelor sa se ridice sau sa se coboare dupa cum sunt neregularitatile sinei (in practica sustinerea din mijloc ar putea sa fie exact melcul de antrenare). Astfel se obtine "triunghiul" celor trei puncte care va acorda stabilitate locomotivei.

Alin si Ionut, presupun ca acest aspect n-a fost discutat in contractul semnat intre beneficiar si modelist, insa ia vedeti: cum se comporta boghiul asta cu trei osii cand este plimbat usor cu mana peste o sina denivelata? as paria ca osiile sunt complet "tepene" si vor face boghiul sa se clatine in toate partile, exact asa cum face si locomotiva cu totul. Daca boghiul se clatina, faptul ca fixarea dintre boghiu si carcasa este "elastica" nu face decat sa inrautateasca si mai mult calitatile dinamice ale modelului. Cred ca DE AICI trebuie pornit pentru a imbunatati mersul locomotivei!

Disclaimer: :D Desigur, inainte de a va apuca sa piliti lagarele ca sa permiteti joc mai mare al axelor, atentie mare pentru a studia felul cum este angrenata fiecare osie in asa fel incat sa nu se blocheze din cauza jocului prea mare!
Salut Victorian,
Sa nu pariezi pe osiile"tepene" ca pierzi pariul :)
Problema 060 DA-ului nu sint osiile tepene ci dimpotriva:
- osiile care flutura in toate directiile
-nici macar una din cele 6 osii nu este limitata la balansul lateral
- prinderea intre articulatia boghiului si sasiu- joc nepermis (eroare de proiectare + fabricatie defectuasa)
-limitatoarele de balans lateral intre articulatiile ambelor boghiuri si sasiu permit si ele un mic joc lateral.

Deci adunate una peste alta, in conditiile date, e chiar imposibil sa nu danseze pe linie.In momentul de fata am rezolvat o parte a acestor jocuri si merge considerabil mai bine, dar inca nu perfect.
Off-topic.Nu stiti unde pot gasi niste conectori din aceia finuti ca pe PCB-ul DA-ului?Mama+tata cu 4 si 5 poli .
 

f33

Active Member
15 Ianuarie 2008
231
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Cam astea sunt de gasit prin comertul socialist:

Nu-mi dau seama bine din poze daca la tine sunt mai mici .Sunt comune si, teoretic, ar trebui sa le gasesti in magazinele de componente electronice.
 

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
f 33 -parca cel din dr ar merge, desi imi pare putin mai mare decat vreau eu.Masor si revin cu cote.
Shoppy - cablula ala nu vine cu mufe pereche, din cate retin are 2 mufe mama
 

f33

Active Member
15 Ianuarie 2008
231
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
Alin, pinii cred ca sunt la fel ("pas" 2,54 mm). Mufa mama s-ar putea sa fie ceva mai lunga.Dimensiunile ei sunt 10.3/14/2.05 mm. Din "14" cred ca se mai poate reduce ceva , cu ciopartirea corespunzatoare a pinilor.Sau se poate inlocui cu soclu pt ci tip bareta (cu lipituri mai "in scurt" pe pini cred ca se mai pot scoate vreo 3mm).Din pacate n-am asa ceva la indemana, sa-ti pot pune o poza.
 

Elef

Well-Known Member
Trenulist
18 Mai 2007
437
15
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
@Alin ar fi bine sa uiti pe aici:



Daca te uiti in catalogul online la "conectori"/"conectori de semnal"/"conectori benzi soclu pin" s-ar putea sa gasesti si conectorii care te intereseaza.Pentru mame daca e sa comanzi, sa ai grija sa pui si pinii :D.
 

alin

Well-Known Member
19 August 2007
393
0
Cluj-Napoca
LOCATION
Cluj-Napoca
Printre Ldm-uri ma ocup si de DA-ul in cauza.Deocamdata proiectul e momentan intr-un mic impas cauzat de lipsa ledurilor SMD de culoare alb-cald .Stie cineva unde pot gasi leduri alb -cald?tip SMD, mai putin cel de 1 mm -mult prea mic pentru PCB-urile locomotivei.Cele originale au cam 3.2 mm lungime si ar fi cel mai convenabil de lucrat cu ele, dar si mai mici ar fi ok.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Din lipsa de timp proiectul a fost trecut pe linie moarta pentru cateva luni, dar s-a revenit in forta.
Pentru inceput din fotodecupaj s-a facut o sita noua:


Pe urma s-au refacut barele din alama, si s-au vopsit:



S-au mai vopsit in alb bandajele la roti:


Toate acestea sunt pregatiri preliminare, partea de greutate va fi aplicarea wheateringului care este in lucru...pozele finale extrem de curand.
 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Si iata ca dupa lupte seculare, locomotiva este in sfarsit gata. Desi partea de wheatering e gata de aproximativ 2 luni, o problema tehnica legata de scula de fotodecupaje a amanat finalizarea proiectului.

Ca sa rezum, au fost efectuate urmatoarele interventii:

- schimbate barile
- schimbata sita
- imbunatatirea sistemului de rulaj (s-a mai eliminat din leganat)
- oglinzi
- schimbate toate ledurile cu leduri warm
- bandaje la roti
- lipite literele
- wheatering total.

Rezultatul final in puteti admira in pozele urmatoare (aici trebuie sa multumesc fotografilor Mircea, Doru si Florin care mi-au oferit pozele pentru aceasta selectie):










 

IonutTrif

Well-Known Member
Trenulist
22 Ianuarie 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
Felicitarile mele lui Alin pentru ca a transformat DA-ul asa cum l-am visat, si a facut ca realitatea care o admiram de mic sa o pot regasi si in miniatura.
Daca sunt doritori pentru asemenea operatiuni, se pot face contra cost. Detalii pe privat ori cu mine ori cu Alin.