Salve băieţi,
am de multă vreme cîteva nelămuriri, legate de un tip de vagon acoperit foarte răspîndit (cel mai răspîndit, de fapt) în toată Europa. Ciudat sau nu, nu prea s-a dicutat nici aici pe forum şi nici în altă parte despre G-urile de la CFR, în special despre cele standardizate conform A2 Verbandsbauart. Cred că s-ar putea clarifica multe cu ajutorul vostru.
Să vă întreb: ştie cineva mai multe despre acest tip de vagoane, rămase pe la noi în halul următor:
(foto DanTm),
sau ca ăsta, cu platformă:
(foto Gam3);
se ştie în ce variante au circulat la CFR prin anii 1960, cum arătau la vremea respectivă?
Se vede că e vorba de aşa-numitele ââŹĹžVerbandswagenââŹÂ, care au la bază fişa A2: (sursa: Viktor Freiherr von RĂâLL, Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, via Wikipedia).
Dar ceea ce diferă în mod clar la cele de la noi sunt răsuflătorile, golurile fiind amplasate mai sus, imediat sub acoperiş, simetric faţă de uşă (în al doilea, respectiv penultimul panou) şi au grilaj metalic.
Pe de altă parte, în vol. II din ââŹĹžIstoricul tracţiunii feroviare din RomâniaââŹÂ de Ă Ĺžerban Lacriţeanu şi Ilie Popescu am găsit la pag. 460 o fotografie din 1974 în care apare unul ââŹĹžca la carteââŹÂ, deci chiar tipic - are aerisirile cu obloane, amplasate conform fişei A2 pe al doilea panou lateral respectiv pe ultimul panou.
O altă întrebare e asta: se ştie dacă au fost totuşi exemplare fabricate în forma asta (cu aerisiri imediat sub acoperiş şi cu grilaj), sau au fost la un moment dat modificate, după modelul G-urilor de alte origini? Zic, în paranteză: e evident că majoritatea G-urilor înmatriculate CFR care apar în fotografiile de arhivă publicate, vagoane din care mai există şi astăzi cîteva prin trenurile de lucru, diferă de Verbandsbauart A2.
Au acelaşi ampatament ââŹâ 4,5 m - dar au cutia mai scurtă, iar în cazul celor cu platformă frînar, aceasta e mai amplă şi acoperită. Paranteză închisă.
Ă Ĺži revin la întrebările mele: Există documentaţie pentru înmatricularea acestor vagoane, în versiunea anterioară uniformizării UIC? Chiar nicio fotografie să nu existe?
Poate aveţi voi o parte din răspunsuri (şi promit să mă revanşez :wink: )
Mulţumesc,
am de multă vreme cîteva nelămuriri, legate de un tip de vagon acoperit foarte răspîndit (cel mai răspîndit, de fapt) în toată Europa. Ciudat sau nu, nu prea s-a dicutat nici aici pe forum şi nici în altă parte despre G-urile de la CFR, în special despre cele standardizate conform A2 Verbandsbauart. Cred că s-ar putea clarifica multe cu ajutorul vostru.
Să vă întreb: ştie cineva mai multe despre acest tip de vagoane, rămase pe la noi în halul următor:
(foto DanTm),
sau ca ăsta, cu platformă:
(foto Gam3);
se ştie în ce variante au circulat la CFR prin anii 1960, cum arătau la vremea respectivă?
Se vede că e vorba de aşa-numitele ââŹĹžVerbandswagenââŹÂ, care au la bază fişa A2: (sursa: Viktor Freiherr von RĂâLL, Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, via Wikipedia).
Dar ceea ce diferă în mod clar la cele de la noi sunt răsuflătorile, golurile fiind amplasate mai sus, imediat sub acoperiş, simetric faţă de uşă (în al doilea, respectiv penultimul panou) şi au grilaj metalic.
Pe de altă parte, în vol. II din ââŹĹžIstoricul tracţiunii feroviare din RomâniaââŹÂ de Ă Ĺžerban Lacriţeanu şi Ilie Popescu am găsit la pag. 460 o fotografie din 1974 în care apare unul ââŹĹžca la carteââŹÂ, deci chiar tipic - are aerisirile cu obloane, amplasate conform fişei A2 pe al doilea panou lateral respectiv pe ultimul panou.
O altă întrebare e asta: se ştie dacă au fost totuşi exemplare fabricate în forma asta (cu aerisiri imediat sub acoperiş şi cu grilaj), sau au fost la un moment dat modificate, după modelul G-urilor de alte origini? Zic, în paranteză: e evident că majoritatea G-urilor înmatriculate CFR care apar în fotografiile de arhivă publicate, vagoane din care mai există şi astăzi cîteva prin trenurile de lucru, diferă de Verbandsbauart A2.
Au acelaşi ampatament ââŹâ 4,5 m - dar au cutia mai scurtă, iar în cazul celor cu platformă frînar, aceasta e mai amplă şi acoperită. Paranteză închisă.
Ă Ĺži revin la întrebările mele: Există documentaţie pentru înmatricularea acestor vagoane, în versiunea anterioară uniformizării UIC? Chiar nicio fotografie să nu existe?
Poate aveţi voi o parte din răspunsuri (şi promit să mă revanşez :wink: )
Mulţumesc,