catalin
Well-Known Member
Cosmin, cand scriu ceva am si argumente
I-am scris lui Serban la vremea aparitiei volumului ca pozele nu sunt de la accidentul din 1916/1917. Serban m-a ascultat, ca de fiecare data si ii multumesc din suflet pentru asta, insa toata presa vremii a folosit aceste poze, trimise de serviciul de propaganda si ... a ramas ca erau din 1917. Acestea au fost pozele "oficiale" trimise de serviciul de presa, care sa arate o alta proportie a dezastrului decat cea reala.
Deci (ca sa incep ca jurnalistul roman):
1. accidentul de la Ciurea s-a petrecut in incinta statiei, asa cum se vede bine in pozele din articol acolo este o linie simpla in transee intr-o padure (zona probabila o banuiesc). Nu putem discuta despre incinta statiei Ciurea, care a ramas cam la fel pana azi.
2. asa cum scrie si in articol, coliziunea a fost urmata de explozia unor vagoane cu munitie si de un incendiu care de fapt a facut majoritatea victimelor. Asa cum vezi in poza nu e nici urma de incendiu la vagoanele din poza, nici vagoane in jur care sa fi avut munitie. Vagoanele sunt distruse prin coliziune (nu arse) si in jur e doar padure.
3. In articol se vorbeste clar de zapada groasa care a atenuat socul celor care au cazut de pe vagoane. Nici urma de zapada in jur.
4. vezi compunerea trenului. Se vad inclusiv vagoane CIWL, dar nici pe departe compunerea trenurilor de "etape" din anul 1916-1917
5. si, cel mai important: pozele apar intr-o lucrare germana despre accidente feroviare din anul....1906
Scriam, acest accident a avut loc undeva in intervalul 1902-1906, tot pe rampa de la Ciurea (in articolul german se vorbeste de rampa Ciurea si de problemele care le ridica) si a implicat (dupa compunerea trenului) un tren accelerat sau express scapat pe rampa. Acesta a deraiat pana in statia Ciurea. Nu cunosc detalii despre numarul de victime.
Pozele de care vorbim au fost folosite in 1917 pentru a ilustra dezastrul de la Ciurea. Era razboi, era cea mai mare catastrofa (si din ce stiu eu este cea mai mare catastrofa feroviara din Europa) nimeni nu avea nevoie de imagini ale adevaratului dezastru pe langa dezastrul general al tarii (in decembrie 1916 Romania se redusese la Moldova, guvernul si regele era refugiati la Iasi, nimeni nu stia daca statul roman avea sa mai existe in cateva luni).
pentru comparatie, aici poza:
I-am scris lui Serban la vremea aparitiei volumului ca pozele nu sunt de la accidentul din 1916/1917. Serban m-a ascultat, ca de fiecare data si ii multumesc din suflet pentru asta, insa toata presa vremii a folosit aceste poze, trimise de serviciul de propaganda si ... a ramas ca erau din 1917. Acestea au fost pozele "oficiale" trimise de serviciul de presa, care sa arate o alta proportie a dezastrului decat cea reala.
Deci (ca sa incep ca jurnalistul roman):
1. accidentul de la Ciurea s-a petrecut in incinta statiei, asa cum se vede bine in pozele din articol acolo este o linie simpla in transee intr-o padure (zona probabila o banuiesc). Nu putem discuta despre incinta statiei Ciurea, care a ramas cam la fel pana azi.
2. asa cum scrie si in articol, coliziunea a fost urmata de explozia unor vagoane cu munitie si de un incendiu care de fapt a facut majoritatea victimelor. Asa cum vezi in poza nu e nici urma de incendiu la vagoanele din poza, nici vagoane in jur care sa fi avut munitie. Vagoanele sunt distruse prin coliziune (nu arse) si in jur e doar padure.
3. In articol se vorbeste clar de zapada groasa care a atenuat socul celor care au cazut de pe vagoane. Nici urma de zapada in jur.
4. vezi compunerea trenului. Se vad inclusiv vagoane CIWL, dar nici pe departe compunerea trenurilor de "etape" din anul 1916-1917
5. si, cel mai important: pozele apar intr-o lucrare germana despre accidente feroviare din anul....1906
Scriam, acest accident a avut loc undeva in intervalul 1902-1906, tot pe rampa de la Ciurea (in articolul german se vorbeste de rampa Ciurea si de problemele care le ridica) si a implicat (dupa compunerea trenului) un tren accelerat sau express scapat pe rampa. Acesta a deraiat pana in statia Ciurea. Nu cunosc detalii despre numarul de victime.
Pozele de care vorbim au fost folosite in 1917 pentru a ilustra dezastrul de la Ciurea. Era razboi, era cea mai mare catastrofa (si din ce stiu eu este cea mai mare catastrofa feroviara din Europa) nimeni nu avea nevoie de imagini ale adevaratului dezastru pe langa dezastrul general al tarii (in decembrie 1916 Romania se redusese la Moldova, guvernul si regele era refugiati la Iasi, nimeni nu stia daca statul roman avea sa mai existe in cateva luni).
pentru comparatie, aici poza: