Module CFB

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#1
In acest topic vom face o prezentare a standardelor folosite de Clubul Feroviar Bucuresti, iar ulterior vom face o prezentare a fiecarui modul in parte, cu povestea lui si zona reala din care a fost inspirat.


Implementarea unui standard pentru module faciliteaza realizarea unor diorame mari, pentru expozitii temporare, prin cooperarea mai multor cluburi sau pasionati feroviari din diverse zone ale unei tari sau chiar si international. Modulele standard, prin capetele standardizate, permit o asamblare usoara a dioramelor, doar prin 2-3 suruburi metrice si cateva mufe pentru partea electrica, fara nici o interventie asupra structurii modulelor. Astfel se evita pierderea timpului alocat montarii si demontarii expozitiei prin realizarea de lipiri, suduri si alte imbinari fixe.


Standardul NEM 906

Modulele cu linie simpla realizate in cadrul Clubului Feroviar Bucuresti sunt bazate pe standardul NEM906, folosit de cluburile maghiare, pentru a avea posibilitatea de conectare cu acestia. In plus, s-au prevazut 2 gauri suplimentare, pentru racordarea la proiectul de standard romanesc pentru linie simpla. Gaurile au diametru de 10mm, iar legatura se face cu suruburi M6 cu saibe, asigurand o plaja de reglare a modulelor in cazul in care exista abateri dimensionale. Pentru facilitarea transportului si ca sa permitem un spatiu mai mare intre module (pentru copaci, stalpi, etc), la ultimile module realizate de noi am hotarat ca inaltimea cadrului sa fie redusa de la 19cm la 15cm, pastrand pozitia gaurilor - acestea fiind esentiale pentru legarea modulelor. Aceasta varianta o recomandam numai in conditia in care se foloseste placajul ca material pentru structura modulului. Nu recomandam utilizarea OSB-ului, a PAL-ului sau a altor materiale lemnoase compozite.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Modul standard NEM906:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Sablon pentru NEM906 - adaptare CFB:

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Geometrie module

Pentru o combinare cat mai facila a modulelor se folosesc 2 variante de baza: module drepte cu lungime de 1m si module curbe la 45 de grade cu raza liniei 1m. Se pot face variatii de lungime (ex: 50cm, 30cm, etc), latime (>50cm) sau variatii de curbura (15,30 grade, raza 2m), cu conditia pastrarii zonei de cuplare a modulelor.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Capat linie

In capatul modulului, linia este este fixata pe o placuta de lemn, prinsa direct de fata modului. Fixarea liniei se poate face prin cuie speciale si lipire a traverselor. Se recomanda protejarea acestei zone in timpul transportului pentru a se evita distrugerea liniei in urma unei manevre gresite.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Picioarele modulelor si reglajul lor

Modulele CFB sunt asezate pe picioare metalice, in forma de H. Cadrul modului are atasate 2 profile patrate de 25mm in care intra picioarele, realizate din profil patrat de 20mm. Pentru reglarea modulelor, la partea de jos a picioarelor este montata cate o tija filetata cu o talpa dintr-o piulita, permitand o marja de reglare de +/- 50cm. In mod normal inaltimea utilizata la dioramele modulare este de 1m, dar exista cluburi si organizatii care prefere utilizarea inaltimii de 1.3m. Din acest motiv am ales aceasta solutie cu posibilitate mare de reglaj.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Conexiune electrica

Legatura electrica intre module se face cu cate 2 mufe tip banana, cate una pentru fiecare sens. Firul rosu se pozitioneaza spre public, iar firul negru spre operatori. Aceasta varianta este compatibila cu operarea analogica si digitala. Pentru varianta analogica se utilizeaza o tensiune de alimentare de maxim 12V.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Transportul modulelor
Spre deosebire de o diorama obisnuita, modulele, prin scopul lor, necesita un sistem dedicat de transport. Solutia folosita de CFB este gruparea a cate 2 module, cu suprafatele superioare catre interior. Prinderea lor se face prin intermediul unor piese dreptunghiulare din placaj, gaurite astfel incat sa corespunda cu sistemul de prindere al modulelor si legate cu suruburi de acestea. Acest sistem asigura un transport facil al modulelor, de la spatiul de depozitare/expunere catre mijlocul de transport. In trecut am folosit si profile din tabla pentru gips-carton (precum in poza de mai jos), dar acest sistem si-a dovedit neajunsurile prin uzura in jurul gaurilor, de aceea nu va recomandam aceasta varianta.

In timpul transportului, pentru folosirea la maxim a spatiului disponibil, calupurile de cate 2 module sunt suprapuse si legate intre ele prin intermediul unor tije filetate si bucati de lemn.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#2
In continuare va prezint standardul 943F, pe care noi il folosim pentru module cu linie dubla:
https://cfbuc.wordpress.com/category/standard-module/h0-linie-dubla/
 

IonutTrif

Well-Known Member
22 Ian 2016
1.040
0
Cluj-Napoca
YAHOO
ionuttrif
LOCATION
Cluj-Napoca
#3
Foarte interesanta si practica ideea cu standardul de linie dubla asimetric. Eu personal am avut probleme cu spatiul limitat care ramane atunci cand linia este pe mijloc. Partea buna este ca se pot face usor module de tranzitare de la un standard la altul.
 

sogard_2003

Well-Known Member
19 Ian 2016
3.607
0
Bucuresti
LOCATION
Bucuresti
#4
IonutTrif a spus:
Partea buna este ca se pot face usor module de tranzitare de la un standard la altul.
Daaaa , in felul asta fiecare proprietar de module , fiecare club , fiecare asociatie va avea cate un modul sau doua de adaptare . Probabil ca la urmatoarea expozitie (cine stie cand!) vom face un circuit doar din module de adaptare ! :D ... :mrgreen:
 

Radu161

Well-Known Member
25 Mai 2007
1.733
4
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
#5
Da, teoretic se pot face module de adaptare de la un standard la altul sau se dau niste gauri in plus cum am prevazut si noi la modulele de dubla pentru a le putea fixa cu cele de simpla.
Dar, spre deosebire de linia simpla unde e suficienta o gaura comuna sub axul liniei, la dubla se complica problema din cauza diferentelor intre distantele dintre linii si acest lucru obliga automat gruparea modulelor de acelasi fel, anuland partial avantajele acestui sistem.
Pana la urma rezolvarea acestor situatii tine de conceptia si abilitatea fiecarui organizator de expozitie de a proiecta diorama.