Module CFB

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

Radu161

Moderator
Super Moderator
Trenulist
25 Mai 2007
1.858
220
Bucuresti/Arad
r161trains.wordpress.com
WEBSITE
http://r161trains.wordpress.com/
YAHOO
radu161
LOCATION
Bucuresti/Arad
In acest topic vom face o prezentare a standardelor folosite de Clubul Feroviar Bucuresti, iar ulterior vom face o prezentare a fiecarui modul in parte, cu povestea lui si zona reala din care a fost inspirat.


Implementarea unui standard pentru module faciliteaza realizarea unor diorame mari, pentru expozitii temporare, prin cooperarea mai multor cluburi sau pasionati feroviari din diverse zone ale unei tari sau chiar si international. Modulele standard, prin capetele standardizate, permit o asamblare usoara a dioramelor, doar prin 2-3 suruburi metrice si cateva mufe pentru partea electrica, fara nici o interventie asupra structurii modulelor. Astfel se evita pierderea timpului alocat montarii si demontarii expozitiei prin realizarea de lipiri, suduri si alte imbinari fixe.


Standardul NEM 906

Modulele cu linie simpla realizate in cadrul Clubului Feroviar Bucuresti sunt bazate pe standardul NEM906, folosit de cluburile maghiare, pentru a avea posibilitatea de conectare cu acestia. In plus, s-au prevazut 2 gauri suplimentare, pentru racordarea la proiectul de standard romanesc pentru linie simpla. Gaurile au diametru de 10mm, iar legatura se face cu suruburi M6 cu saibe, asigurand o plaja de reglare a modulelor in cazul in care exista abateri dimensionale. Pentru facilitarea transportului si ca sa permitem un spatiu mai mare intre module (pentru copaci, stalpi, etc), la ultimile module realizate de noi am hotarat ca inaltimea cadrului sa fie redusa de la 19cm la 15cm, pastrand pozitia gaurilor - acestea fiind esentiale pentru legarea modulelor. Aceasta varianta o recomandam numai in conditia in care se foloseste placajul ca material pentru structura modulului. Nu recomandam utilizarea OSB-ului, a PAL-ului sau a altor materiale lemnoase compozite.



Modul standard NEM906:



Sablon pentru NEM906 - adaptare CFB:



Geometrie module

Pentru o combinare cat mai facila a modulelor se folosesc 2 variante de baza: module drepte cu lungime de 1m si module curbe la 45 de grade cu raza liniei 1m. Se pot face variatii de lungime (ex: 50cm, 30cm, etc), latime (>50cm) sau variatii de curbura (15,30 grade, raza 2m), cu conditia pastrarii zonei de cuplare a modulelor.



Capat linie

In capatul modulului, linia este este fixata pe o placuta de lemn, prinsa direct de fata modului. Fixarea liniei se poate face prin cuie speciale si lipire a traverselor. Se recomanda protejarea acestei zone in timpul transportului pentru a se evita distrugerea liniei in urma unei manevre gresite.



Picioarele modulelor si reglajul lor

Modulele CFB sunt asezate pe picioare metalice, in forma de H. Cadrul modului are atasate 2 profile patrate de 25mm in care intra picioarele, realizate din profil patrat de 20mm. Pentru reglarea modulelor, la partea de jos a picioarelor este montata cate o tija filetata cu o talpa dintr-o piulita, permitand o marja de reglare de +/- 50cm. In mod normal inaltimea utilizata la dioramele modulare este de 1m, dar exista cluburi si organizatii care prefere utilizarea inaltimii de 1.3m. Din acest motiv am ales aceasta solutie cu posibilitate mare de reglaj.





Conexiune electrica

Legatura electrica intre module se face cu cate 2 mufe tip banana, cate una pentru fiecare sens. Firul rosu se pozitioneaza spre public, iar firul negru spre operatori. Aceasta varianta este compatibila cu operarea analogica si digitala. Pentru varianta analogica se utilizeaza o tensiune de alimentare de maxim 12V.



Transportul modulelor
Spre deosebire de o diorama obisnuita, modulele, prin scopul lor, necesita un sistem dedicat de transport. Solutia folosita de CFB este gruparea a cate 2 module, cu suprafatele superioare catre interior. Prinderea lor se face prin intermediul unor piese dreptunghiulare din placaj, gaurite astfel incat sa corespunda cu sistemul de prindere al modulelor si legate cu suruburi de acestea. Acest sistem asigura un transport facil al modulelor, de la spatiul de depozitare/expunere catre mijlocul de transport. In trecut am folosit si profile din tabla pentru gips-carton (precum in poza de mai jos), dar acest sistem si-a dovedit neajunsurile prin uzura in jurul gaurilor, de aceea nu va recomandam aceasta varianta.

In timpul transportului, pentru folosirea la maxim a spatiului disponibil, calupurile de cate 2 module sunt suprapuse si legate intre ele prin intermediul unor tije filetate si bucati de lemn.

 
Foarte interesanta si practica ideea cu standardul de linie dubla asimetric. Eu personal am avut probleme cu spatiul limitat care ramane atunci cand linia este pe mijloc. Partea buna este ca se pot face usor module de tranzitare de la un standard la altul.
 
IonutTrif a spus:
Partea buna este ca se pot face usor module de tranzitare de la un standard la altul.

Daaaa , in felul asta fiecare proprietar de module , fiecare club , fiecare asociatie va avea cate un modul sau doua de adaptare . Probabil ca la urmatoarea expozitie (cine stie cand!) vom face un circuit doar din module de adaptare ! :D ... :mrgreen:
 
Da, teoretic se pot face module de adaptare de la un standard la altul sau se dau niste gauri in plus cum am prevazut si noi la modulele de dubla pentru a le putea fixa cu cele de simpla.
Dar, spre deosebire de linia simpla unde e suficienta o gaura comuna sub axul liniei, la dubla se complica problema din cauza diferentelor intre distantele dintre linii si acest lucru obliga automat gruparea modulelor de acelasi fel, anuland partial avantajele acestui sistem.
Pana la urma rezolvarea acestor situatii tine de conceptia si abilitatea fiecarui organizator de expozitie de a proiecta diorama.