Au o poveste chiar putin mai complicata.
Initial Rusia a beneficiat de ajutor american in timpul WW2, constand in locomotive ALCO RSD-1, transportate peste ocean pentru efortul de razboi sovietic impotriva Germaniei. 68 dintre locomotivele americane au ajuns in 1944 in Rusia, 12 nu, ajungand pe fundul oceanului odata cu navele de transport scufundate de submarine.
Parte din locomotivele originale au fost retrase din serviciu dupa 1980 !
Motoarele si caroseriile acestor locomotive au fost dezmembrate si copiate, stand la baza TE1, TEM1 si TEM2 sovietice, acestea din urma inca in serviciu. Ultimele doua prezinta imbunatatii aduse de inginerii rusi insa la baza ramane acelasi bun concept ALCO, dezvoltat initial la mijlocul anilor '30.
Unitatile triple au la baza dezvoltari ale motoarelor ALCO si transmisiile aferente.
RZD astazi beneficiaza de investitii masive din partea statului, in incercarea de a redeveni o mandrie nationala (vedeti numai liniile de mare viteza). Ma gandesc si la campania media masiva si la faptul ca RZD a fost sponsorul oficial al Olimpiadei de la Londra... RZD se desprinde astazi mult de imaginea vetusta a cailor ferate din fostele republici, in special cele mici si sarace precum Moldova.