• In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"
Dupa mai bine de 120 de mesaje, ne apropiem de "sfarsitul" momentan al colectiei. Nu mai am sa va prezint decat cateva masini din orase mari europeene.

Mi-am petrecut cateva luni din viata si la Berlin. Am achizitionat in trecut doua autobuze de acolo, un MAN NL 223 pe gaz si un MAN D89 insa le-am transferat mai tarziu la autobaza Iasi. :)

La zece ani dupa aceea am achizitionat inca un D89 si o "ruda" mai recenta. Ambele poarta reclame pentru firma Hübner, un binecunoscut magazin de mobila din capitala germana cu peste 100 de ani de existenta. Autobuzele cu reclame la Hübner au traditie in Berlin. Iata mai intai D89-ul, un MAN SD 202 cu caroserie Waggon-Union. Modelul este de la Wiking.

Glas_Berlin_BVG_MAN_SD202_D89_Hubner-1.jpg


Glas_Berlin_BVG_MAN_SD202_D89_Hubner-2.jpg
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Si cel de-al doilea autobuz berlinez din colectia mea poarta o reclama la firma Hübner. Este vorba de un MAN Lion's City DD, model DL05 (anul productiei 2005) de la Rietze. La bordul acestor autobuze am cutreierat des Berlinul, de preferinta la etaj si pe unul din cele patru locuri din fata, un loc ideal pentru a vedea orasul :)

Glas_Berlin_BVG_MAN_LC_DD_DL05_Hubner1.jpg


Glas_Berlin_BVG_MAN_LC_DD_DL05_Hubner2.jpg
 
Dupa ce intre 1997 si 2003 autobuzele si autocarele ÖBB si cele ale Postei Austriece au functionat independent, cele din urma au fost preluate de catre ÖBB care a introdus marca comerciala "Postbus" si o noua schema de culoare (auriu) care este valabila si astazi.

Pentru a comemora momentul preluarii, in anul 2003 cateva autobuze si autocare de linie au fost vopsite/colantate intr-o schema mixta, cu partea din fata in culorile Postbus, cea din spate in culorile ÖBB BahnBus. Am si eu un asemenea autocar de linie in colectie, un Irisbus (Renault) Ares. Modelul este de la Rietze:

Nu am stat sa caut. Setra 432 DT este la H0?
Gara Graz 2018.

DSC_6530.jpg
 
Buna Florin,

Nu am stat sa caut. Setra 432 DT este la H0?
Gara Graz 2018.

431 DT. Da, exista la AWM, a fost candva si in schema de vopsire prezentata de tine ca serie speciala numai pentru ÖBB.

Multumesc si pentru pozele cu autobuzele berlineze, imi evoca amintiri dintr-o epoca de mult disparuta... ;)
 
In penultimul episod al acestei povesti facem o escala in Marsilia. Oras vechi, viu, colorat, murdar si care prin asta mi-e foarte drag.

RTM, Regia de Transport din Marsilia are in mod traditional numai autobuze solo echipate cu doua usi, una pentru urcare si una pentru coborare. La sfarsitul anilor 1980 a intrat in parcul RTM si un Renault R312 de preserie echipat cu trei usi, care nu a avut viata foarte lunga ca masina de linie. Modelul din colectia mea vine de la Busch si a fost ameliorat optic prin vopsirea ramelor ferestrelor si ale usilor. Nu este tocmai corect deoarece reprezinta un R312 de serie, nu unul de preserie, insa acesta din urma nu a fost pana acum reprodus in model de nici o firma.

Glas_Marseille_RTM_Renault_R312-1.jpg


Glas_Marseille_RTM_Renault_R312-2.jpg


Acum cativa ani am achizitionat si un MB Cito al RTM de la Rietze, in schema de vopsire "Fusion", insa nu am apucat inca sa-l pozez.
 
In ultimul episod facem o escala in capitala Frantei. Nu m-am inteles niciodata bine cu Parisul, nici ca turist, nici ca student si nici cand am muncit temporar acolo. Pur si simplu metropola mi se parea prea falsa si fara suflet ca sa fie pe placul meu. Am intalnit acolo multi oameni faini, am vazut locuri faine insa cu toate acestea ma simt mai bine in alte parti.

Cu toate astea am in colectie si doua autobuze pariziene ale RATP. Primul este (cum altfel?) un Renault R312 de la Busch in schema tipica de vopsire din anii 1990. Busch a realizat parca 16 sau 17 versiuni pariziene diferite in decursul timpului, eu m-am multumit cu unul singur. Modelele pariziene de R312 sunt interesante si pentru pasionatii din Romania pentru ca au circulat in aceasta schema de vopsire si in orase romanesti, de exemplu Cluj sau Iasi.

Glas_Paris_RATP_Renault_R312-1.jpg


Glas_Paris_RATP_Renault_R312-2.jpg
 
In 2002-2003 RATP a surprins intreaga Franta cand a comandat 70 de Mercedes-Benz O 530 Citaro de prima generatie. Masinile erau cu cutia de viteze programata pentru Vmax 70 km/h si au fost folosite preponderent pe linii express (ex: Orlybus) sau periurbane. A trebuit ca EvoBus sa construiasca o fabrica in Franta pentru a incepe a vinde masini intr-o tara atat de protectionista. Intre timp in parcul RATP/STIF au intrat si cateva sute de autobuze MAN de diferite generatii.

Modelul meu este contemporan cu prototipul sau real si vine de la Rietze. Pe vremea aceea Rietze colabora cu SAI din Franta, care comanda cantitati mari de modele deci in unele cazuri se faceau si modificari de matrite. Asa se face ca modelul francez a fost realizat corect, cu stema RATP in locul stelei in trei colturi Mercedes-Benz.

Glas_Paris_RATP_MB_O530_Citaro-1.jpg


Glas_Paris_RATP_MB_O530_Citaro-2.jpg


Iata-ne ajunsi la sfarsitul momentan al prezentarii acestei colectii. Voi reveni si pe viitor in masura in care aceasta va "creste" cu noi membrii. :)

Ca de obicei, in cazul in care exista intrebari, remarci sau obiectii, nu ezitati.
 
Buna seara,

Dupa mai bine de un an de pauza aduc cateva completari prezentarii colectiei mele de transport in comun scara 1/87 de pe acest forum.

Intre timp, asa cum era de asteptat, colectia a crescut putin. Nu dintr-o data ci progresiv insa nu am gasit timpul (si n-am avut de fapt nici rabdarea) sa fac poze pe masura ce am achizitionat modelele. Asa ca le-am facut pe toate acum de-o data. Doream sa le prezint in ianuarie 2022 (de unde si copyright-ul de pe poze) insa cred ca nu se supara nimeni daca anticipez sfarsitul anului cu o saptamana si o zi. :)

Modele achizitionate fac parte din doua grupe: completari ale temelor deja cunoscute cu autobuze si autocare noi, unele pe care le asteptam de mult precum si o tema noua de colectie, pe care o voi prezenta la sfarsit.

Incep cu doua modele de la BVB din Basel. Primul este un MB Citaro C2 G in noua culoare verde ceva mai inchis aleasa de BVB acum cativa ani:

Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_C2_G-1.jpg


Modelul vine de la Rietze si este unul de buna factura. Din pacate este in parte un compromis, intrucat ii lipsesc carenajele de-a lungul acoperisului tipice pentru autobuzele de acest tip din Basel. Iata-l si din spate:


Glas_Basel_BVB_MB_Citaro_C2_G-2.jpg


Iata si una din masinile reale:

bvb-mercedes-benz-citaro-c2-126403.jpg

Imagine (c) Daniel Oster, bus-bild.de
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Cel de-al doilea model al BVB este vechi de 20 de ani si nu s-a gasit in comert. E un MAN solo cu podea coborata de generatia a doua. A fost produs de catre Wiking special pentru BVB si un numar mic dintre exemplarele realizate a fost vandut in chioscurile de bilete din Basel. L-am gasit pe al meu la un colectionar din regiune.

Si acest model e un compromis. Wiking a folosit baza sa MAN NL 223/263 in timp ce modelul din Basel e un NL 313, adica modelul cu 310 CP si 3 usi:

Glas_Basel_BVB_MAN_NL313-1.jpg


Si din spate:

Glas_Basel_BVB_MAN_NL313-2.jpg


Cu aceste doua autobuze colectia mea BVB e "la zi". Prin februarie-martie va veni si un MB O 405 GN2 ex-VAG Freiburg, anuntat de Rietze de cateva luni.

Autobuzul real:

BVB_824_119-48.jpg

Imagine (c) Dominik Madörin, Foto 119.48
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Cum tot vorbeam de O 405-urile GN2 cumparate de BVB Basel de la VAG Freiburg, acum pot - multumita unui tanar vatman din capitala ocolului Breisgau - sa le prezint si pe acestea. :)

MB O 405 GN2, cumparate in numar de 46 de exemplare intre 1996 si 1999 au fost "coloana vertebrala" a autobuzelor VAG Freiburg in anii 1990 si 2000. Au fost primele masini cu podea coborata din oras, moderne, de mare capacitate si mai ales solide. Cariera lor s-a incheiat in 2011-2012 din cauza normelor de poluare insa si dupa 15 ani de serviciu cele mai multe aratau ca in prima zi. Am mai vorbit cu alte ocazii de ele si mai ales de cel cu numarul de parc 959, de care ma leaga anumite amintiri.

Modelul de baza corect cu patru usi exista la Rietze de doi ani de zile. Multumita unui tanar vatman de la VAG care a finantat proiectul din propriile economii, in toamna lui 2021 s-a realizat o serie extrem de limitata, de trei numere de parc diferite si numai 90 de exemplare pe numar (270 cu totul). Le-am achizitionat pe toate trei, am fotografiat evident doar unul din ele, si anume masina 965, una din cele mai "longevive" care au trecut de 2010 in Freiburg. Modelul este foarte bine detaliat si cu tampografie (nu imprimare digitala) completa, inclusiv "pastila verde" pe parbriz: :)

Glas_Freiburg_VAG_MB_O405GN2-1.jpg


Si din partea opusa:

Glas_Freiburg_VAG_MB_O405GN2-2.jpg


Evident, nu se putea sa nu pun si o fotografie cu originalul. :) Pe 965 l-am fotografiat ultima data acum aproape 12 ani, la statia de la Siegesdenkmal (Monumentul Victoriei):

P1160599_net.jpg


In zilele urmatoare voi prezenta si "fratele mai mic" O 405 N2, care a fost in catalogul oficial Rietze.
 
Salut,

Asa cum spuneam, dupa MB O 405 NG2 urmeaza "fratele cu doar 2 osii" N2:

Glas_Freiburg_VAG_MB_O405N2-1.jpg


Din pacate aici Rietze a facut documentatia modelului fara a cere ajutor la VAG si a dat-o bine de tot in bara. In loc de nuanta rosu rubin (RAL 3003) s-a folosit un rosu mult mai deschis, care n-are nimic de-a face cu culoarea folosita la Freiburg.

Glas_Freiburg_VAG_MB_O405N2-2.jpg


Masinile la scara 1/1 aratau asa:

vag-freiburg-nr-837fr-sw-837-19541.jpg

Imagine de pe www.bus-bild.de, (c) Markus Doyon
 
  • Like
Reacții: mrpuf și cosmin78
Pai tocmai asta e problema, cand Rietze face un model din proprie initiativa nu suna la firma de transport in comun cutare ci se uita la poze pe internet si hotaraste singur culoarea :( Asa a iesit, in loc de RAL 3003, RAL 3020, care e cu totul alta mancare de peste. In timp ce in Freiburg si copiii de gradinita stiau pe vremea aceea ca la VAG se vopseste cu rosu rubin, de la Imparatul Iosif al doilea incoace (Freiburg fiind, in ciuda locatiei, parte din Austria Anterioara, adica din acelasi Sfant Imperiu ca si Brasovul sau Sibiul).

Exista doua categorii de producatori: cei care au impresia ca internetul e baza si ceilalti. Rietze nu face parte din ceilalti :)
 
  • Like
Reacții: mrpuf și cosmin78
Buna seara si - cum acest mesaj e un pic anticipat, fiind scris acum cateva zile - va urez cu cateva ore in avans "La Multi Ani!" si un ani nou bun!

Ramanem in seara asta in Freiburg, cu una din achizitiile mai recente de la VAG si anume un Solaris Urbino U18 care a intrat in flota in anul 2016. Modelul de la Rietze este corect (fiind documentat de VAG si produs pentru aceasta) si, in afara partii vopsite in rosu de pe insertia transparenta care e ceva mai inchisa decat restul, nu i se poate reprosa mare lucru:

Glas_Freiburg_Solaris_U18-1.jpg


Iata-l si pe partea opusa:

Glas_Freiburg_Solaris_U18-2.jpg


Si unul din "fratii" sai la scara 1/1, masina 922:

freiburger-vag-solaris-urbino-18-147443.jpg

Imagine de pe www.bus-bild.de, (c) Daniel Oster
 
  • Like
Reacții: mrpuf și cosmin78
Salut,

Incep anul cu ultimul model al VAG Freiburg intrat pana acum in colectie, si anume un Solaris Urbino U12 Electric, tot de la Rietze. Masina a intrat in 2020 in flota si nu a fost rosie decat foarte putina vreme, fiind foliata dupa doar cateva zile de serviciu in verde. Aici nu mai avem problema cu rosul prea inchis de la U18 prezentat ieri:

Glas_Freiburg_VAG_Solaris_U12electric-1.jpg


Si partea opusa:

Glas_Freiburg_VAG_Solaris_U12electric-2.jpg


Modelul nu este chiar corect, deoarece Urbino U12 Electric pentru Freiburg are pantograful de alimentare deasupra osiei A, adica in fata, si instalatia de climatizare in spate. Modelul Rietze le are amplasate invers, asa cum erau primele U12 Electric si evident nu a facut nici o modificare de matrita:

182004028-h-720.jpg

Imagine preluata din Badische Zeitung, (c) Ingo Schneider
 
  • Like
Reacții: mrpuf
Salut,

In colectie mi-a mai intrat cu ceva vreme in urma inca un Solaris Urbino U12 Electrc in culorile SWEG. Compania a testat un asemenea autobuz incepand cu 2018 pe liniile sale din Lörrach si Basel.

Modelul Rietze este "mai aproape de adevar" fata de versiunea din Freiburg si are fata de aceasta si un carenaj lateral pe acoperis cu o forma diferita:

Glas_SWEG_Solaris_U12electric-1.jpg


Partea opusa:

Glas_SWEG_Solaris_U12electric-2.jpg


Iata si masina reala, surprinsa aici in Lörrach:

media.media.10d57f27-85f5-484a-917d-f45d8d3cb96d.original1024.jpg

Imagine preluata din Markgräfler Tagblatt/Die Oberbadische/Weiler Zeitung, (c) Kristoff Meller
 
Salut,

Va mai amintiti poate de modelul de MB O 405 al SWEG creeatie personala pe baza Wiking prezentat in acest mesaj.

Intre timp in colectie a mai intrat si un "frate" produs de Rietze dupa acelasi prototip real. E o masina domiciliata de asemenea in Lörrach:

Glas_SWEG_MB_O405_Rietze-1.jpg


Sub fereastra soferului autobuzul poarta autocolantul specific, care nu s-a aplicat decat la autobuzele din regiune:

Glas_SWEG_MB_O405_Rietze-2.jpg


Iata si una din masinile reale, e drept nu din Lörrach ci din Wiesloch:

sweg-405.jpg

Fotografie (c) A. Kremer
 
  • Like
Reacții: cosmin78 și mrpuf
Buna seara,

O mare parte din masinile recente ale SWEG nu mai sunt sunt vopsite in modul traditional alb si albastru ci in schema de culori unica alb/galben/neagra a Landului Baden-Württemberg. De cativa ani sloganul traditional "3-Löwen-Takt" a fost schimbat cu cel nou "bwegt", joc de cuvinte intre "BW" (Baden-Württemberg) si "bewegt" adica "misca" (in sensul de "in miscare").

Iata un MB Citaro G C2 model 2015 (cu carenajele de pe acoperis scurte) in aceste culori, produs de Rietze. El circula, dupa cum o arata indicatorul de traseu, tot in Lörrach:

Glas_SWEG_MB_Citaro_C2_G_bwegt-1.jpg


Si partea opusa:

Glas_SWEG_MB_Citaro_C2_G_bwegt-2.jpg


Reproducerea este corecta insa nu prea stralucita sub aspectul inscriptiilor, realizate prin imprimare digitala.

Iata si una din masinile reale domiciliate in Lörrach, fotografiata aici in Basel. Pozitionarea diferita a leului format din logo-uri SWEG fata de model nu inseamna ca acesta din urma e gresit. La masinile reale exista ambele variante:

mercedes-citaro-sweg-auf-linie-173518.jpg

Fotografie de pe www.bus-bild.de, (c) Markus Wagner
 
  • Like
Reacții: mrpuf și cosmin78
Salut,

Firma Avanti (pe numele complet Avanti Busreisen Hans-Peter-Christoph KG) din Freiburg e cunoscuta nu numai pentru prestatiile sale de nivel inalt si masinile rosii echipate extrem de luxuos ci si prin cursele de lunga distanta efectuate, cum ar fi cele intre Freiburg si diferite metropole din China sau inconjurul lumii cu autocarul.

Setra S 416 HDH inmatriculata FR-AV 158, un autocar de patru stele cu trei osii, a fost folosita in doua asemenea "curse speciale", turul Freiburg - Bejing din 2008 si cel Freiburg - Shanghai cu doi ani mai tarziu, din care s-a intors de ambele dati cu bine in metropola din Padurea Neagra. :)

Pentru a comemora evenimentul, Avanti a comandat la AWM o serie extrem de limitata de modele la scara H0 ale masinii FR-AV 158 (sub 100 de exemplare) pe care le-a distribuit personalui si pasagerilor cursei Freiburg - Shanghai. Evident nu s-a gasit in comert si pe Ebay modelele ating (atunci cand apar) preturi astronomice. Dupa lupte seculare care au durat 5 ani ;) am reusit sa pun mana pe un asemenea model, in stare extrem de proasta, care fusese folosit de cineva ca jucarie si avea atat caroseria cat si geamurile si partile cromate extrem de zgariate.

Dupa multa munca si cu la fel de multa rabdare am reusit s-o completez si sa-o aduc intr-o stare acceptabila. Mai trebuiesc schimbate bandele cromate (la Linea) de pe lateral cu unele noi de la un autocar de acelasi tip:

Glas_Freiburg_Avanti_Setra_S416HDH-1.jpg


Si partea opusa:

Glas_Freiburg_Avanti_Setra_S416HDH-2.jpg


Iata si masina reala, fotografiata in 2012 in fata Schauspielhaus in Freiburg:

setra-s-415-hdh-avanti-83998.jpg

Fotografie de pe www.bus-bild.de, (c) Martin Hertzberg

De altfel, pentru cei care isi doresc un asemenea autobuz "aproape pe gratis" (e drept, un S 515 HDH din generatia actuala), exista acest link :)