Actionari mecanice pentru macaze (home made)

Totul despre sine, instalatii feroviare si alte elemente ale infrastructurii in modelism
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Actionari mecanice pentru macaze (home made)

Mesaj de Florinn » Mar Aug 21, 2007 4:17 pm

Salutare.

M-am apucat de mecanisme mecanice pentru o parte din macazele din triaj (vezi topicul dioramei modulare de la cluj), voi prezenta aici cum decurg lucrarile.

Zilele trecute am lucrat la panoul de comanda, sa vedem ce a iesit.
Cum in prima zi nu am avut ap foto la dispozitie, primi pasi lipsesc din colectia foto.

Scopul este de a controla cat "mai ieftin" posibil 14 macaze din triaj, raman cateva care vor primi motoare electrice din anumite motive, asadar am inceput prin a construi panoul de comanda, aici gata asamblat, cum am mai spus lipsesc pozele de la startul lucrarii:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Scheletul e construit din cornier de aluminiu cu latura de 10 mm, apoi am imbracat scheletul in tabla luata de pe o cutie de cafea.

Trebuiau decupate 14 pozitii, cate una pentru fiecare macaz comandat:

[Link Removed for Guests]

Apoi trebuia sa realizez pentru fiecare pozitie un decupaj in forma de " [ " :

[Link Removed for Guests]

Cum acesta ar fi fost dificil de realizat, am facut cate un decupaj dreptunghiular apoi am lipit pe fiecare decupaj o bucata de tabla astfel incat prin suprapunerea lor sa obtin " [ ". "Inima" tolelor unui transformator s-a dovedit "la fix" pentru a produce bucatile de tabla de care vorbeam:

[Link Removed for Guests]

Am taiat apoi bucati de tabla pentru a realiza manetele individuale utilizate la schimbarea macazelor, am folosit tabla de inox ceva mai tare (cred ca de 0.6):

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Urmeaza montajul panoului pe blat, dupa ce am montat si cele 2 manete pentru o prima proba de functionare.

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Cum va funtiona? Destul de simplu, de fiecare maneta va fi prins un cablu de otel (0,5) care va trece printr-un manson de plastic (2) si asa merg impreuna pana la macazul pe care trebuie sa il comande, imaginati-va cablul de frana de la bicicleta, pe acelasi principiu va functiona si acest sistem.

Atat, deocamdata, voi reveni cu un nou articol dupa ce fac primele probe.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Aug 21, 2007 6:59 pm

O parere :grin:

Ideal ar fi ca schimbatorul manual, in speta levierul de comanda, sa functioneze pe principiul intrerupatorului cu electric domestica. Adica in momentul in care se gaseste intr-o pozitie sau alta sa fie "fixat" de un arc.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Mar Aug 21, 2007 7:57 pm

E fixat foarte bine desi nu sesisezi prezenta unui arc.

La prima proba o sa fac un filmulezt sa vezi cat de bine sta fixat "levierul de comanda". Tocmai acesta este rolul decupajului in "[" si nu " | ". Pentru ca levierul sa iasa de pe capetele decupajului spre canalul pe care se plimba "sus-jos" el se arcuieste, odata din elasticitatea tablii de inox si doi din elasticitatea celor doua saibe elastice (nu stiu cum le zice) cu ajutorul carora este prins.

Ideal ar fi fost sa folosesc canal "|" iar levierul sa fie fixat sus sau jos de un arc (identic intrerupatoarelor vechi pentru cine stie) insa cum nu stiu unde sa gasesc niste arcuri potrivite si 14 la numar am optat pentru solutia asta.

Ms LDH, astept si alte pareri.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Sep 27, 2007 1:52 am

Salut,

iata ca la mai bine de 1 luna revin cu continuarea lucrarii.

De data aceasta voi incerca sa prezint montarea "instalatiei" la 2 macaze.

Initial am incercat sa realizez mecanismul folosind tub pvc (2 mm) si sarma de otel de 0.8 / 1 mm. Desi a funtionat, am renuntat la aceasta variana deoarece frecarea cablului cu camasa de pvc era mult prea mare si functioanarea greoaie; drept urmare am recurs la cablul de bicicleta, am cumparat camasa pentru cablu de schimbator de viteze si cateva cabluri de schimbator ( ! nu cablu de frana caci e mai gros). Aceasta camasa (tubul exterior) are pe interior un tub de teflon ceea ce face ca firul sa circule mult mai usor. Acest gen de camasa trebuie sa gasiti la ceva service de biciclete (exclus first bike sau dhs :)) ) .


Incepem cu poze, aici se poate vedea instalatia deja montata la capetele din stanga ale celor 2 dkw-uri, voi monta in continuare instalatia la capetele din dreapta ale acestora:

[Link Removed for Guests]

Asa arata cablul de schimbator:

[Link Removed for Guests]

Am dat gaurile in blat pentru aducerea cablului de sub blat la suprafata, in cazul meu macazele se afla la aproximativ 5 cm de blat si cablul trebuie adus deasupra blatului, in alte situatii acesta poate ramane sub blat facilitand cu mult montajul. Am dat si forma dorita cablului, camasa se poate modela destul de usor si isi pastreaza cat de cat forma, este bine totusi sa nu se faca "cute":

[Link Removed for Guests]

Asa arata cablurile sub blat:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Iesirea la panoul de comanda:

[Link Removed for Guests]

Dupa montarea camasii urmeaza pregatirea cablului. Acesta are aproximativ 1.2 mm in diametru, cred ca tot atata are si gaura de actionare la macazele piko, totusi acest cablu este extrem de flexibil iar pentru a putea actiona macazele este necesar sa ii intarim putin varful. Am lipit prin cositorire sarma de otel de 1mm:

[Link Removed for Guests]

Am ales o bucata de osb cu care sa fixez cele 2 cabluri pe blat sub macaze si am lipit cablurile de aceasta folosind prelandez:

[Link Removed for Guests]

Revenind a doua zi, "piesa" arata asa:

[Link Removed for Guests]

Se poate vedea ca am fixat cablul si cu o bucata de tabla, nu neaparat ncesara (am folosit tabla de la cutii de bere). Tot aici se mai poate observa ca am introdus cablul in interiorul camasii.

Urmeaza pozitionarea acestuia cat mai aproape de zona unde va fi montat si indoirea capatului cablului la 90 de grade in sus:

[Link Removed for Guests]

Pentru a evita oscilatiile acestuia pe verticala in momentul funtionarii, am montat si aici o placuta de tabla:

[Link Removed for Guests]

Operatiune identica si pentru celalalt cablu:

[Link Removed for Guests]

Urmeaza partea cea mai dificila, si anume pozitionarea intregului ansamblu sub macaze, recomandabil ca aici sa lucreze 2 oameni, dar se poate si de unul singur plus 1 galeata de rabdare:

[Link Removed for Guests]

Am scos o bucata buna de cablu afara din camasa:

[Link Removed for Guests]

Am introdus capetele cablurilor in orificile de actionare ale macazurilor:

[Link Removed for Guests]

Acum cablul trebuie introdus inapoi in camasa fara ca acesta sa iasa din orificile macazelor, in acelasi timp camasa trebuie sa ajunga exact sub macaze, toate aceste operatii pot fi sincronizate tragand usor de celelate capete ale cablurilor, din zona panoului de comanda:

[Link Removed for Guests]

Si intreg ansamblul a ajuns la locul dorit, inainte de fixarea definitiva se fac teste pentru a gasi locul cel mai potrivit pentru a fi fixat:

[Link Removed for Guests]

Surplusul de lungime a cablurilor nu se taie decat dupa legarea la panoul de comanda si efectuarea de teste de functionare. Urmeaza prinderea cablurilor in panoul de comanda, din lipsa de timp voi prezenta aceasta operatie cu ocazia urmatoare.

Cam asa arata cele 6 macaze actionate mecanic, cablurile pot fi mascate usor prin teraformare. Costul cablurilor ar fi in jur de 30 lei pentru aceste 6 macaze.

[Link Removed for Guests]

Revin la panoul de comanda, pentru ca nu mi-a placut cum arata acesta realizat din tabla, m-am apucat sa il fac folosind placa ABS (pvc alb de 1mm):

[Link Removed for Guests]

Rezultatul final:

[Link Removed for Guests]

Arata mult mai bine si am reusit si sa scap de zgomotul neplacut produs de tabla in timpul actionarii levierelor

Panoul inchis doar la un capat pana la montarea cablurilor:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Am confectionat alte leviere, cu mai multe gauri, astfel pot prinde cablul in pozitia dorita in functie de cursa necesara:

[Link Removed for Guests]

Le-am montat in panou:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Piese ce nu trebuie sa va lipseasca:

[Link Removed for Guests]


Continuarea in "episodul" urmator.
Ultima oară modificat Joi Sep 27, 2007 9:07 am de către Florinn, modificat 1 dată în total.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Sep 27, 2007 8:06 am

Mai intai bine ai revenit pe forum!

Se vede ca ai venit cu pofta de munca si idei noi.

Legat de actionarile manuale am mai spus ca am vazut pe net asa ceva dar parca era putin altfel.
Drept este ca adresa "refuza" sa fie gasita dar nu ma las :grin: .
De ce am amintit de asta?

Acolo actionarea se facea prin tija cam ca spita de la bicicleta. In acelasi mod erau actionate si decuplatoarele.
Cum tija nu putea trece prin orificiul lamelei de comanda al macazului mai exista o piesa. Piesa semana cu piesa schimbatorului manual de macaz de la noi. Mai precis cu piesa pe care se aseza maneta cu greutate. Era aproximativ un V cu laturile inegale fixat in varf pe un ax si cu limitatoare de cursa.
Aceasta "parghie" era fixata de planseta, sub macaz si de ea era legata tija. Chiar daca trageai mai tare de actionare nu dadeai acele macazului peste cap cursa fiind limitata.
Nu stiu cat de explicit am fost dar...poate gasesc "blestematul" ala de sit si atunci e mai usor de explicat.

Frumoasa realizarea ta si, mai ales, indrazneata cu atat mai mult cat suntem in "Epoca digi". Epoca, neepoca acolo unde se poate voi face si eu la fel - actionari manuale. Numai schimbatoarele aflate in locuri mai greu accesibile sau in linie curenta vor fi "motorizate".

Bafta si spor la lucru in continuare!
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Sep 27, 2007 9:06 am

Ce sa zic, cum tot am zeci de spite poate o sa incerc si asa ceva, ideea e foarte buna.

Totusi nu te lasa si gaseste adresa respectiva :lol:

Multa bafta !
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Sep 27, 2007 1:33 pm

@LDH m-ai pus pe ganduri cu variata cu spite, si tot gandindu-ma, am ajuns la concluzia ca voi face o combinatie intre cele doua variante, adica voi folosi cablu pana undeva aproape de zona macazului si abia acolo voi face un mic mecanism cu tije care va fi actionat de cablu. Totodata nu va mai fi necesara curbarea cablului plus camasa in zona unde intra sub macaz si asfel mai castig la capitolul "frecare".

De ce nu folosesc numai tije? pentru ca distanta intre unele macaze este de 2 m si vreau sa fie actionate de la acelasi panou, si ar fi destul de dificil cu parghiile, se pierde mult din miscare prin imperfectiunea acestora.

Ma apuc curand de implementarea noii variante.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Sep 27, 2007 2:01 pm

Florinn!

Ceva de genul asta dar "uita" de servomecanism

[Link Removed for Guests]
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Sep 27, 2007 2:47 pm

Exact !

asa ma gandeam si eu, mersi.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Sep 27, 2007 7:52 pm

Florinn scrie:Exact !

asa ma gandeam si eu, mersi.
Parca am fi amandoi din Cluj :wink:
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Vin Sep 28, 2007 8:49 am

Nu ar fi rau deloc sa fie asa :lol:
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
Avatar utilizator
grandpagscout
Mesaje: 363
Membru din: Mar Sep 06, 2016 8:06 pm
Localitate: Arad
Contact:

Mesaj de grandpagscout » Vin Sep 28, 2007 1:14 pm

Salut!

Ar fi mai bnie sa va mutati amandoi in Arad :-P
Toate cele bune!
Nagy Gabriel
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Vin Sep 28, 2007 2:09 pm

Florinn scrie:Nu ar fi rau deloc sa fie asa :lol:
Pai chiar din Cluj sunt dar ... viata si soarta m-au adus la Bucuresti.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Vin Sep 28, 2007 6:27 pm

Azi am descoperit ca sistemul poate costa mult mai putin. La piata camasa de 1,5 m lungime costa 1,5 lei iar cablul de 1,5 m lungime 1 leu.

Am luat cablu dar raman fidel camasii cu teflon (3 lei / m).

Incep lucrul la noul sitem, voi reveni cu prezentarea.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Vin Sep 28, 2007 11:58 pm

Si daca foloseai sarma otelita de aceiasi grosime nu cablu iesea si mai ieftin :grin:
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

  • Advertisement


Înapoi la “Infrastructura”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori