@ sogard_2003
Aceasta locomotiva este inrudita cu locomotivele 060 DA de la CFR. Si iata de ce.
Pentru remorcarea trenurilor grele de marfa de pe centura mare a orasului Paris, SNCF a comandat fabricii Alsthom o serie de locomotive diesel care trebuiau sa indeplineasca conditiile de remorcare cerute prin caietul de sarcini.
Astfel, in colaborare cu firma Sulzer din Elvetia, vad lumina zilei 35 de astfel de locomotive. Inmatriculate initial ca locomotive 060 DA (D pentru ca erau cu motoare diesel si A pentru ca era prima serie de diesele ca si mai tarziu la CFR), aceste locomotive au avut in decursul istoriei lor, adica din 1955-1956 cand au fost fabricate pana azi, seria CC 64.000 si apoi ultima serie cunoscuta CC 65.500. Deosebirea intre numerotarea locomotivelor 060 DA CFR si cele SNCF era aceea ca lipsea un zero dinaintea numarului. Astfel, daca la CFR de exemplu aveam 060 DA 034, la SNCF era numerotata 060 DA 34. Sigur, asta asa numai ca o explicatie, locomotivele neavand nimic una cu cealalta si nici nu cred sa se fi intalnit vreodata aceste locomotive.
Nu fac acum o comparatie intre cele doua locomotive dar voi scoate in evidenta cateva cacteristici ale locomotivelor 060 DA SNCF. Motorul Diesel Sulzer era detarat la 2000 CP, echipamentul electric era asemanator cu cel al locomotivelor CFR (desi acestea s-au fabricat la catva ani dupa cele SNCF), viteza maxima era de 80 km/h. Partea mecanica (boghiurile si cutia) a fost construita de Alsthom si din acest motiv nu seamana cu locomotivele fabricate de elvetieni pentru CFR. Pentru constructorul elvetian, aceasta serie a stat la baza proiectarii locomotivelor pentru CFR. De asemenea, locomotivele 060 DA SNCF au stat la baza seriei de locomotive SNCF 060 DB care a fost o serie de succes si mult laudata.
Locomotivele 060 DA SNCF au supravietuit in ciuda varstei lor destul de bine. Fiind foarte robuste si grele fata de celelalte locomotive SNCF, au fost folosite de regula la remorcarea trenurilor de marfa.
Ultima data cand au fost folosite au fost arondate depoului Avignon. Aici au facut ultima data serviciu regulat si tot aici am avut ocazia sa ma urc in ele si sa constat aceste locomotive. In anii 2000, cand am fost in zona, se lucra puternic la construirea liniei de mare viteza Valence ââŹâ Marseille. Linia avand declivitate mare, aceste locomotive au raspuns cu succes la remorcarea trenurilor grele de piatra pentru balastarea caii pe aceasta linie. Se foloseau la trenurile de piatra chiar cate doua in fiecare cap al trenului din cauza demarajelor cu trenurile grele in rampe mari. Locul unde aceste locomotive erau arondate era santierul de la Cheval Blanc unde, impreuna cu locomotivele CC 68.000 asigurau remorcarea trenurilor de lucru la linie. Azi, acest loc a fost desfintat, linia de mare viteza fiind data in serviciu. Aici, la Cheval Blanc, am avut ocazia sa fotografiez si locomotiva CC 68.001 in afara celor 65.500 (adica 060 DA SNCF).
Una dintre locomotivele cc 65.500 SNCF a fost vanduta unei firme de reparatii cai ferate (cred ca se numeste TSO daca nu gresesc), iar celelalte au fost retrase. Cu parere de rau, la constructia liniei de mare viteza ,,EstââŹÂ , Paris ââŹâ Strasbourg, s-a preferat sa se foloseasca locomotive diesel aduse din Olanda si din Marea Britanie, cele CC 65.500 fiind foarte vechi si obosite.
Stiu ca au fost cateva salvate insa o parte din ele le-am fotografiat pe ultimul drum, adica la santierul de demolari material rulant de la Culoz. Nu intru in mai multe amanunte pentru ca ar trebui sa scriu iar multe pagini si unii imi vor reprosa acest lucru. Sunt sigur ca vor fi vigilenti.
In ceea ce priveste modelul acestor locomotive, din ce stiu eu a fost fabricat de trei firme pana in prezent. Carpena a fabricat acest model destul de bine insa este static (precum kit-urile revell). Modell Loco a fabricat acest model in urma cu cel putin 10 ani, insa este semifabricat. Adica este complet metalic, foarte greu, foarte scump, foarte bine executat insa trebuie vopsit si construit partial. Eu am lucrat cateva zile la el. Si, in cele din urma, Electrotren a iesit pe piata si cu aceasta locmotiva. Este un model reusit, cu multe piese de finete executate impecabil. Am fost surprins sa vad ca la acest model ventilatorul de pe acoperis functioneaza intr-adevar. Daca locomotiva ar fi echipata si cu cip, atunci la una din functii ar fi posibila pornirea separata a acestui ventilator. In analogic ventilatorul se roteste atat timp cat locomotiva este alimentata. Desi si aceasta locomotiva este cam scumpa, a meritat investitia. Silentioasa, are LED-uri care lumineaza destul de aproape de becul cu incandescenta. Cred ca este inutil sa amintesc ca intre modelele de locomotive 060 DA SNCF si cel CFR nu incape termen de compartie, desi, daca nu gresesc, cel CFR este chiar mai scump.
Daca cineva vreodata ar fi interesat, as putea face un material comparativ intre aceste locomotive produse de Modell Loco si Electrotren, desigur si cu poze din realitate. Apoi se va isca un nou scandal. Normal, ca de obicei pe forum.