Dragii mei,
o sa scriu un post mai lung si sper sa aveti rabdare sa-l cititi si, mai important, sa nu trageti concluzii pripite. Plecati de la premisa ca sunt bine intentionat.
1. incercati sa faceti distinctia intre automotoarele CS facute pentru diverse administratii din lume si cele pentru Romania. Au fost multe tipuri, plecand de la o baza comuna. S-au construit pentru UK dar si pentru coloniile britanice din Africa si Orient, dupa cum dorea propitarul. Daca urmariti mai multi iepuri .... nu ajungeti la destinatie. E utila o discutie despre aceste automotoare insa, ma repet, doar baza si conceptul erau comune cu ale CFR. Blueprint-ul din pagina anterioara e folositor in masura in care trebuie inteles conceptul insa in afara de boghiul nemotor si conceptul general trebuie sa fim intelepti, si nu am nicio indoiala ca sunteti, sa realizati ca ce am avut noi era...pe aproape.
2. administratia CFR avea un bun obicei candva. Vedea un model in lume, facea un caiet de sarcini si il trimitea la producator. De aia Pacificul CFR semana cu S3.6 dar nu "rasare". E pe acolo dar cand vrei sa faci o macheta derivand din S-ul teuton vezi ca nu poti sa folosesti mare lucru. Modelele erau construite dupa specificatiile CFR, dupa nevoile noastre, asa cum erau ele atunci. Bune, rele...areau ale noastre. Poate mosul lui nea Marin, plecand cu papornita plina de praz din Calafat la Craiova nu avea nevoie de geamurile cu deschideri mari precum avea nevoie beduinul care folosea automotoare CS la granita Saharei. AC nu exista, deci deschiderea geamurilor era extrem de importanta cand iti bate desertul in traverse, dar pe plaiuri muntenesti nu era mereu nevoie. Automotoarele noastre ..erau ale noastre. Da, toate aveau un compartiment de conducere, un compariment pentru caladarea verticala si evident...unul de pasageri. Ca de asta era nevoie. Cum aratau ele, cat de mari erau....hmmmmm.
Pai avem poze pe internet. Minunata inventie ! Dar ele prezinta diverse produse ale uzinelor CS. Daca eu scriu undeva, seamana cu un automotor Malaxa, la ce va ganditi ?
La seria 77, seria 750, seria 1000, la cele 200 buc provenite din vagoane de calatori si care erau de X feluri ?
Vedeti, cam asa e cu automotoarele astea. O sa gasiti pe internet z variante insa noi avem o brosura faina a lui Zanescu numita "Automotoarele la CFR" tiparita in '37 parca si care era disponibila gratis candva ca pe forumul Transira. Nu mai e acolo, nu-i pacat. Vreo doua exemplare le am in biblioteca. Avem acolo poze alb negru cu interioarele, pe clase, avem poze cu sala masinilor (stiu, e un termen din marina) etc...
Si, pentru ca erau o noutate la CFR, avem ceva poze, postate de mine mai sus, aparute in presa romana. Si, subsemnatul mai are niste poze din presa britanica, o schita a unitatii simple destul de buna sa scoti ceva ok (cu dimensiunile in sistem anglo-saxon, dar nu-i suparare ca avem conversie pe cel mai simplu telefon azi). Nu le-am postat la subiect nu pentru ca nu vreau ci pentru ca mi se cere ajutorul la multe subiecte, public sau in privat, si jur ca nu am timpul fizic sa ma impart desi imi doresc sa ajut pe cat mai multi.
Cineva a pronuntat aici un cuvant magic: "macheta". Daca cineva se incumeta sa scoata un model, nu ma intereseaza de care, printat, holograma, proiectie pe cer (glumesc) eu il ajut cu placere si postez ce am. Cred ca se gasesc doritori. A circulat prin Ardeal prin Moldova si Muntenia. Ii impacam pe toti cei care doresc un subiect inedit de epoca 2....Mai putin pe prietenii dobrogeni ca parca pe acolo nu a fost.
O unitate simpla cred ca merita facuta si la HO si la N. Eu fiind un modelist teoretician nu ma pronunt. Cred insa ca un print mi se pare mai potrivit decat adaptarea a ceva existent pe piata si care necesita atatea modificari ca....iti piere "cheful"....
Luati textul meu asa cum e. Sunt un pasionat de istorie CFR si de aceste automotoare in special de multi ani si care cumva nu vreau sa vad ca va pierdeti resursa de timp, a naibii de importanta azi, cautand automotoare CS prin Palestina, Algeria, etc...Nu e o gluma, variante ale acestor automotoare au circulat si acolo....dar...erau destul de diferite de cele care circulau pe la Segarcea, Piatra Neamt sau Dej.