Buna,
Am asteptat putin inainte de a vorbi de acest vagon refrigerent, mai exact pana in momentul in care am avut produsul finit in mana si am putut sa-l compar cu documentatia, atat cea a vagoanelor refrigerente CFR din epoca cat si cu dosarul de documentare intocmit pentru acest produs.
Ma bucura faptul ca acesta din urma a fost respectat cu strasnicie. Am avut ocazia sa citesc in ultimele saptamani pe alte forumuri asa-zise "recenzii" in care presupuneri personale, care pot fi corecte sau false - si aici sunt false - sunt ridicate la nivel de regula absoluta. Unul critica instalatia de franare Bd (Breda) existenta la model si care nu se regasea pe vagonul real in anul 2011 si marcajele de frana corespunzatoare, altul tipul cutiilor de osie si suspensia, altul - sau poate tot acelasi - vopsirea intr-o culoare care i se pare incorecta. S-a scris mult si bine, insa fara a lua in calcul trecutul vagonului, deci s-a scris varza. Iar o varza, chiar ambalata in cuvinte frumoase, tot varza ramane.
Cutia vagonului e vopsita prea deschis? Prea deschis pentru gustul cuiva, probabil, care compara o macheta 1/87 cu un vagon care a stat afara si a ruginit aproape 45 de ani. Modelul este vopsit si inscriptionat dupa normativul CFR din epoca, in culori echivalente RAL si pentru normativele ulterioare, in care denumirile culorilor sunt exact aceleasi avem si codurile RAL corespunzatoare.
Marcajele de frana de pe cutie nu corespund cu cele din realitate? Bineinteles ca nu, intrucat vagonul, la data reprezentata de aceasta macheta, adica inceputul epocii III (ultima revizie in 1951) nu era in aceeasi stare ca ruina fotografiata in noiembrie 2011. La inceputul anilor 1950 vagonul se afla intr-o stare apropiata de cea in care fusese fabricat: avea frana cu aer comprimat tip Breda si nu numai conducta de frana - si marcajele corespunzatoare, avea cutii de ungere tip FS. Nu putem stii daca avea si suspensia dubla tipica pentru Carro H ale FS, insa este un detaliu peste care se poate trece cu vederea.
Sub toate aceste aspecte, modelul este absolut corect, in masura in care se poate obtine dintr-o matrita existenta un model corect de vagon de captura trecut prin multe ateliere. La fel de corecta va fi si macheta vagonului in versiunea foarte interesanta coloristic de epoca IIIb din anii 1960, doar asupra modelului de la inceputul epocii IV am anumite rezerve in privinta instalatiei de franare care fusese intre timp eliminata.
Ce pot sa critic la refrigerentul AF? Ar fi cateva puncte, legate de executie in sine: linia de demarcatie intre culoarea neagra a partii corespunzand sasiului (acoperit cu tabla) pe fetele frontale si cea alba cenusiu a cutiei nu este perfecta, iar tampografia pare in mai multe locuri sub lupa mai putin precisa ca la vagoanele realizate anterior in China. Aici e loc de mai bine, sa speram ca asa o sa fie la vagoanele in verisunile de epoca IIIb si IVa.