Idee de imbunatatire a aburoasei BR38.10-40 Fleischmann

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

mpursu

Well-Known Member
Trenulist
25 August 2007
3.677
644
Oradea
railcrisana.wordpress.com
WEBSITE
https://railcrisana.wordpress.com/
LOCATION
Oradea
YOUTUBE
mpursu
Dupa cum cred ca bine stiti, in calitate de Stapan al Bielelor am tot semnalat greseli ale fabricantilor de mini-aburoase in ceea ce priveste aceste spectaculoase componente specifice lor, si anume mecanismele bielelor. Sunt perfect constient ca bielele mini-aburoaselor nu au cum sa respecte realitatea chiar in proportie de 100% - de exemplu n-am vazut la nicio mini-aburoasa miscarea bielei sertarului in sus/jos prin interiorul culisei, conform sensului de mers, ca in realitate - insa macar o "imagine" corecta a acestora poate fi obtinuta cu putina bunavointa din partea acestor fabricanti. Am prezentat aici si aici materiale detaliate in aceasta privinta.

_________________
MPU
 
Asa cum spuneam in articolele prezentate, cea mai frecventa greseala a producatorilor de mini-aburoase consta in executarea in aceeasi matrita a rotilor motoare principale de pe ambele parti. In cele mai multe cazuri, aceste roti sunt dotate cu canale profilate, inclinate sub un anumit unghi fatza de verticala, in care piciorul contramanivelei poate intra numai intr-o singura pozitie. Daca matrita unica este conceputa cu acest canal profilat inclinat spre dreapta, atunci ambele roti motoare vor prezenta acest canal profilat inclinat spre dreapta. In acest caz, indiferent de partea pe care se afla rotile motoare respective, contramanivelele montate pe roti vor fi inclinate tot spre dreapta. Astfel, contramanivela de pe partea dreapta va fi inclinata spre inainte (in dreapta ei aflandu-se cazanul), iar cea de pe partea stanga va fi inclinata spre inapoi (in dreapta ei aflandu-se cabina). Aceasta situatie NU se intalneste niciodata in realitate, deoarece astfel s-ar produce desincronizarea grava a distributiei aburilor intre cele doua mecanisme si, deci, locomotivei ii va fi imposibil sa se deplaseze.
Deci, de fapt si de drept, nu bielele sunt gresite, ci rotile motoare principale pe care acestea vin montate :D. Totusi, pentru o exprimare mai concisa, ma voi referi in continuare tot la biele :D
 
Din pacate, alaturi de multe alte mini-aburoase produse de alti fabricanti, in aceasta situatie se afla si simpatica aburoasa 38 Fleischmann :(. Contramanivela de pe partea dreapta este inclinata spre inainte, insa cea de pe partea stanga este inclinata spre inapoi:

In functie de versiunea constructiva, locomotivele reale 38 au contramanivelele inclinate ambele inainte sau ambele inapoi. In cazul nostru, in realitate contramanivelele sunt ambele inclinate inainte.
 
O solutie prin care fabricantii pot remedia aceasta situatie consta in elaborarea a inca unei matrite pentru roata motoare principala, simetrica fata de cea existenta. Anume, daca matrita existenta are canalul profilat inclinat spre dreapta, atunci noua matrita trebuie sa-l aiba inclinat spre stanga, sub acelasi unghi. Astfel, dupa turnarea si asamblarea rotilor pe osia motoare principala, montarea bielelor va duce la rezultatul scontat, si anume inclinarea ambelor contramanivele spre inainte sau, dupa caz, spre inapoi.
De exemplu, sa zicem ca avem de asamblat locomotiva BR03 Fleischmann. In realitate, aceasta are contramanivelele inclinate spre inainte. Atunci pe dreapta montam roata motoare principala cu canalul profilat inclinat spre dreapta, iar pe stanga pe cea cu canalul profilat inclinat spre stanga. Atunci contramanivela de pe dreapta se va gasi inclinata spre inainte, deoarece in dreapta ei se afla cazanul, dar si cea de pe stanga se va gasi inclinata tot spre inainte, deoarece in stanga ei se afla... tot cazanul 8). Iata aici pozele aburoasei 03 Fleischmann, realizata de la bun inceput cu bielele corecte (colectia Trainsylvania):
 
Interesante pozele, multumim Mircea!

Un mic detaliu cu privire la felul cum arata in realitate contramanivela respectiva. Oare o fi aratand la fel si la scara H0? :D

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/2583/display/14143035

si

http://www.fotocommunity.de/pc/pc/cat/2583/display/13742135

:confused:
 
Parandu-mi-se mie ca si rotile aburoasei 76 seamana cu cele ale aburoasei 38, am adresat intr-un alt subiect rugamintea urmatoare:
mpursu a spus:
Off-topic: va rog mult sa pozati aburoasele 76 si 38 Fleischmann, pe ambele parti, cu rotile & bielele in exact aceleasi pozitii - de exemplu cu osia a doua exact deasupra unei joante, cu aparatul foto pus pe "macro" si tinut absolut nemiscat. Sa va spun si de ce :D
Am impresia (si nu sunt singurul) ca 76 reala provine chiar dintr-o 38 reala, adica sasiul & rotile & bielele reale sunt perfect identice, cu micutza diferenta referitoare la contramanivele, care sunt inclinate inapoi la 76 si inainte la 38. Atunci - zise Stapanul Bielelor :D - cum se face ca roata motoare principala de pe stanga a aburoasei 38 Fleischmann este gresita (respectiv manetonul este profilat exact ca roata de pe dreapta, ceea ce cauzeaza inclinarea contramanivelei inainte pe dreapta si inapoi pe stanga :-?), dar rotile de 76 Fleischmann sunt corecte? Oare nu cumva se poate inlocui osia motoare principala de 38 (cu manetoanele identice) cu osia motoare principala de 76 (cu manetoanele simetrice), montata invers? Sau, de ce nu, sa se inlocuiasca toate trei osiile de 38 cu osiile corespunzatoare de 76? :idea:
 
cosmin78 a spus:
@mpursu

mai degraba Br 78 seamana cu Br 38...avand in considerare ca sunt locomotive pereche,cu acelasi cazan si roti...
mpursu a spus:
Aburoasele 38 si 78 au fost in vizita la mine, asa ca, in privinta lor, pot sa citez un vers dintr-o poezioara citita acum circa 35 de ani:
"Seamana, nu-s chiar asemeni" :D
S-ar putea spune ca si sasiul & rotile aburoasei BR62 seamana cu cele ale aburoasei 38. Chiar asa, ma voi uita in cartuliile mele dupa dimensiunile exacte, si voi reveni cu precizari.
cosmin78 a spus:
Br 38 si 78 sunt locomotive pereche,construite in paralel.Br 62 are cazanul mai mare...
 
Asa cum spuneam in acel subiect, din pacate, nu (mai) gasesc schitza cu dimensiuni a locomotivei 38 :(
Totusi, din cartulia mea, am gasit ca dpdv dimensional toate locomotivele de mai sus ( 62, 76, 78 si 38 ) au sasiuri & roti diferite una de alta. Deoarece ma grabesc sa va dau niste date numerice, imaginati-va ca aveti in fatza aburoasele respective, cu cazanul orientat spre dreapta. 62 si 78 au ambele perechi de roti mici (alergatoare si purtatoare - totdeauna le incurc :fluierat:), iar 76 si 38 le au numai pe cele din fatza. Numerotam osiile 7-6-5-4-3-2-1, 5-4-3 fiind osiile motoare. In milimetri, distantele dintre osii sunt (76 / 65 / 54 / 43 / 32 / 21):
62: 2200 / 1950 / 2850 / 2150 / 1950 / 2200 (diametru roti motoare 1750, diametru roti mici 850)
76: - / - / 2350 / 1880 / 1570 / 2200 (diametru roti motoare 1750, diametru roti mici 1000);
78: 2200 / 1600 / 2050 / 2050 / 1600 / 2200 (diametru roti motoare 1650, diametru roti mici 1000)
Despre 38 nu stiu decat ca diametrul rotilor motoare este 1750, iar cel al rotilor mici 1000. Deci rotile de 38 au acelasi diametru cu 62 si 76 8) , dar rotile de 78 sunt usor mai mici. Boghiurile cu roti mici au toate distanta dintre osii de 2200mm, cu diametrele rotilor de 1000 la 76, 78 si 38, respectiv 850mm la 62.
Concluzia mea este ca este foarte posibila inlocuirea rotilor de 38 Fleischmann cu roti de 76 Fleischmann, cu mentinerea bielelor, astfel incat si aceasta simpatica locomotiva sa se prezinte in lume cu rotile & bielele corecte :D
 
Avand in vedere ca rotile reale de 76 par a fi identice cu cele de 38, ma gandesc eu ca si rotile 1:87 de 76 ar cam trebui sa fie identice cu cele de 38 :D. Astfel, problema aburoasei 38 (prezenta si in pozele tale, Cosmin :() poate fi rezolvata prin simpla schimbare a osiei motoare principale buclucase a ei cu cea omoloaga de 76, montata invers, astfel incat ambele contramanivele sa fie inclinate spre inainte, conform realitatii :!:
 
aaa,credeam ca deasupra unei joante de sina :D :D

e foarte probabil ceea ce spui tu,insa numai in cazul in care diametrul rotilor BR 76
este la fel cu cel al Br 38
 
Stiu ca la Trainsylvania se gasesc ambele locomotive, adica si 38 si 76. De aceea am adresat rugamintea ca ele sa fie pozate exact in aceleasi pozitii, pe ambele parti, cu exact aceleasi reglaje ale aparatului tinut nemiscat. Doresc sa verific ipoteza mea, conform careia rotile 1:87 de 38 sunt identice cu cele de 76, ceea ce ar insemna ca firma Fleischmann chiar poate face miscarea propusa de mine fara elaborarea de matrite noi, deci fara probleme si cheltuieli suplimentare.