Am pornit de la un BR55 FLM model 415403 cu intentia de a ajunge la functia echivalenta a modelului 415473, adica adaugare control digital, sunet si cuple actionate electric. Scuze anticipate pt calitatea pozelor. Sunt paralel cu subiectul foto iar pozele le-am facut cu telefonul.
Cateva vorbe despre starea initiala a locomotivei:
Partea buna: o locomotiva frumoasa, detalii foarte multe si frumos realizate. Interesant sistemul de culegere a semnalului DCC de pe rotile cazanului, ale carui lamele nu sunt "la vedere". Nu m-am incumetat sa desfac fremul pt mai multe detalii si poze - poate intr-un episod urmator.
Din fabrica, locomotiva vine echipata cu mufa NEM 651 (6 pini) iar iluminatul este cablat pentru "half-wave rectification varianta FLM low-cost", adica:
* nu se foloseste firul de plus comun din decodor pentru inchiderea alimentarii luminilor, aceasta facandu-se printr-una din sine (interfata NEM651 nu are plus comun inclus).
* (aspectul low-cost) nu are diode pt redresarea semi-alternanta a circuitelor de lumini, ele fiind inlocuite cu strapuri. Desigur, e discutabil daca redresarea semialternanta era absolut necesara pentru LED-uri, dar solutia mi se pare destul de putin eleganta
La capitolul negative (in afara de diodele lipsa de mai sus): motor "pancake" in 3 poli amplasat in tender si destul de zgomotos. Transmisia e pe roti dintate din plastic si cu joc axial cam mare care transmite vibratiile si zgomotul de la motor direct in roti si sine (perceptibil in special daca aveti sine GeoLine ca subsemnatul). E o implementare care inginereste mi se pare cel putin anacronica, dat fiind ca alti producatori au deja motoare longitudinale si transmisii cu melc foarte silentioase pe locomotivele cu aburi (ex. BR64 - TRIX 22242).
Trecerea in digital s-a produs rapid si fara probleme - locomotiva a primit repejor un Lokommander II de la tOm instalat in tender, plasat intre motor si lest.
Am instalat si cupla electrica (Roco 125308) in tender, actionata de iesirea Aux2 a decodorului (aka "firul mov"). Nu vreau sa ii pun cupla electrica si pe fata pt ca strica estetica si exista ceva limitari la trecerea firelor prin piesa de cuplaj apropiat dinspre tender (detalii mai jos la instalarea sunetului).
In tender am inchis alimentarile luminilor si cuplei electrice prin terminalul de plus comun, tragand firul direct din decodor.
O nota in ce priveste capacitorii de decuplare instalati de FLM pe PCB-ul motorului acestui model: schema e ceva greu de inteles pt mine. Cu albastru e schema de pe PCB, cu rosu e ce vine in jumperul NEM651 care se pune la folosirea in DC.
In ciuda faptului ca lucrez in (micro)electronica de ceva ani, imi scapa rolul capacitorului de 1nF dintre alimentarea motorului si una din sine. In particular, in DC acel capacitor e tinut in scurt prin jumperul NEM651.
Pe scurt, am scos toti capacitorii de pe PCB, urmand sa ma hotarasc mai tarziu daca pun un filtru LC. Pe osciloscop forma de unda nu arata rau deloc (nici spitz-urile negative date de motor la masurarea BEMF-ului nu-s excesiv de mari) iar Guyri mi-a confirmat ca fara filtru ma pot astepta cel mult la o incalzire usoara a puntii H din decodor, chestiune pe care o sa o urmaresc cu noile facilitati de raportare a temperaturii din LokommanderII. De asemenea, nu s-a plans nimeni ca dispare receptia aeriana radio/TV cand rulez locomotiva pe diorama
Partea de sunet am implementat-o cu un modul SUSI microX3 de la Dietz cumparat de la TA, pe care l-am instalat in cazan. Tot in cazan se afla difuzorul (Roco 129524, 15x11mm, 8ohm, 1W) intr-o cutie de rezonanta Roco 129652 decupata in forma dreptunghiulara, ambele tot de la TA. Modulul SUSI e conectat cu decodorul LokommanderII, avand in principiu nevoie de 4 semnale de trecut intre tender si cazan: date SUSI, clock SUSI, VCC si Gnd, unde VCC este tensiunea DCC de la sine redresata (practic, acelasi potential cu plusul comun de la decodor).
Cupla de legatura cu tenderul prevede posibilitatea trecerii a 6 fire in total, din care 3 erau deja ocupate din fabrica (2 cu semnalul DCC cules de la sine spre tender, al treilea cu comanda iluminarii frontale in half-wave, venind de la tender).
Cum 4 fire nu prea incap prin 3 gauri, am ales sa trag semnalele de date, clock si gnd de la decodor la modulul SUSI, iar alimentarea SUSI am obtinut-o in cazan prin redresarea semnalului de la sine cu o jumatate de punte redresoare (2 diode 1N4004).
In decodor cele 3 fire au fost lipite direct pe PCB. Am folosit "decoder wire" de la Brawa pentru aceste fire, care au incaput la fix prin gaurile relativ inguste din piesa de cuplaj apropiat.
Difuzorul si cutia de rezonanta s-au potrivit in spatiul prevazut din constructie in cazan - a trebuit sa ajustez doar foarte putin din cutia de rezonanta (mai mult bavuri).
Inainte:
Dupa:
Modulul SUSI sta fixat intr-un tub de varnis termoconstrictor, din lipsa de alta solutie imediata. De asemenea, un tub similar a fost pus in motul diodelor, pt a evita un scurt cu modulul SUSI. Perechea de fire gri-negru este pentru un LED ce va fi amplasat in focar (intr-un episod viitor).
Cu modificarile astea, pacientul este inca in viata si functional
Rularea cu LokommanderII este excelenta practic cu setarile default, cum au descris si colegii in alte posturi. Este intr-adevar un decodor remarcabil de bun si robust pentru dimensiunile si pretul pe care le are. Si nu in ultimul rand, aduce o imbunatatire vizibila la controlul motor si la decelerare fata de prima generatie.
Calitatea sunetului este si ea decenta, dat fiind difuzorul mic si cu membrana metalica si considerand calitatea proiectelor de sunet Dietz.
Cateva vorbe despre starea initiala a locomotivei:
Partea buna: o locomotiva frumoasa, detalii foarte multe si frumos realizate. Interesant sistemul de culegere a semnalului DCC de pe rotile cazanului, ale carui lamele nu sunt "la vedere". Nu m-am incumetat sa desfac fremul pt mai multe detalii si poze - poate intr-un episod urmator.
Din fabrica, locomotiva vine echipata cu mufa NEM 651 (6 pini) iar iluminatul este cablat pentru "half-wave rectification varianta FLM low-cost", adica:
* nu se foloseste firul de plus comun din decodor pentru inchiderea alimentarii luminilor, aceasta facandu-se printr-una din sine (interfata NEM651 nu are plus comun inclus).
* (aspectul low-cost) nu are diode pt redresarea semi-alternanta a circuitelor de lumini, ele fiind inlocuite cu strapuri. Desigur, e discutabil daca redresarea semialternanta era absolut necesara pentru LED-uri, dar solutia mi se pare destul de putin eleganta
La capitolul negative (in afara de diodele lipsa de mai sus): motor "pancake" in 3 poli amplasat in tender si destul de zgomotos. Transmisia e pe roti dintate din plastic si cu joc axial cam mare care transmite vibratiile si zgomotul de la motor direct in roti si sine (perceptibil in special daca aveti sine GeoLine ca subsemnatul). E o implementare care inginereste mi se pare cel putin anacronica, dat fiind ca alti producatori au deja motoare longitudinale si transmisii cu melc foarte silentioase pe locomotivele cu aburi (ex. BR64 - TRIX 22242).
Trecerea in digital s-a produs rapid si fara probleme - locomotiva a primit repejor un Lokommander II de la tOm instalat in tender, plasat intre motor si lest.
Am instalat si cupla electrica (Roco 125308) in tender, actionata de iesirea Aux2 a decodorului (aka "firul mov"). Nu vreau sa ii pun cupla electrica si pe fata pt ca strica estetica si exista ceva limitari la trecerea firelor prin piesa de cuplaj apropiat dinspre tender (detalii mai jos la instalarea sunetului).
In tender am inchis alimentarile luminilor si cuplei electrice prin terminalul de plus comun, tragand firul direct din decodor.
O nota in ce priveste capacitorii de decuplare instalati de FLM pe PCB-ul motorului acestui model: schema e ceva greu de inteles pt mine. Cu albastru e schema de pe PCB, cu rosu e ce vine in jumperul NEM651 care se pune la folosirea in DC.
In ciuda faptului ca lucrez in (micro)electronica de ceva ani, imi scapa rolul capacitorului de 1nF dintre alimentarea motorului si una din sine. In particular, in DC acel capacitor e tinut in scurt prin jumperul NEM651.
Pe scurt, am scos toti capacitorii de pe PCB, urmand sa ma hotarasc mai tarziu daca pun un filtru LC. Pe osciloscop forma de unda nu arata rau deloc (nici spitz-urile negative date de motor la masurarea BEMF-ului nu-s excesiv de mari) iar Guyri mi-a confirmat ca fara filtru ma pot astepta cel mult la o incalzire usoara a puntii H din decodor, chestiune pe care o sa o urmaresc cu noile facilitati de raportare a temperaturii din LokommanderII. De asemenea, nu s-a plans nimeni ca dispare receptia aeriana radio/TV cand rulez locomotiva pe diorama
Partea de sunet am implementat-o cu un modul SUSI microX3 de la Dietz cumparat de la TA, pe care l-am instalat in cazan. Tot in cazan se afla difuzorul (Roco 129524, 15x11mm, 8ohm, 1W) intr-o cutie de rezonanta Roco 129652 decupata in forma dreptunghiulara, ambele tot de la TA. Modulul SUSI e conectat cu decodorul LokommanderII, avand in principiu nevoie de 4 semnale de trecut intre tender si cazan: date SUSI, clock SUSI, VCC si Gnd, unde VCC este tensiunea DCC de la sine redresata (practic, acelasi potential cu plusul comun de la decodor).
Cupla de legatura cu tenderul prevede posibilitatea trecerii a 6 fire in total, din care 3 erau deja ocupate din fabrica (2 cu semnalul DCC cules de la sine spre tender, al treilea cu comanda iluminarii frontale in half-wave, venind de la tender).
Cum 4 fire nu prea incap prin 3 gauri, am ales sa trag semnalele de date, clock si gnd de la decodor la modulul SUSI, iar alimentarea SUSI am obtinut-o in cazan prin redresarea semnalului de la sine cu o jumatate de punte redresoare (2 diode 1N4004).
In decodor cele 3 fire au fost lipite direct pe PCB. Am folosit "decoder wire" de la Brawa pentru aceste fire, care au incaput la fix prin gaurile relativ inguste din piesa de cuplaj apropiat.
Difuzorul si cutia de rezonanta s-au potrivit in spatiul prevazut din constructie in cazan - a trebuit sa ajustez doar foarte putin din cutia de rezonanta (mai mult bavuri).
Inainte:
Dupa:
Modulul SUSI sta fixat intr-un tub de varnis termoconstrictor, din lipsa de alta solutie imediata. De asemenea, un tub similar a fost pus in motul diodelor, pt a evita un scurt cu modulul SUSI. Perechea de fire gri-negru este pentru un LED ce va fi amplasat in focar (intr-un episod viitor).
Cu modificarile astea, pacientul este inca in viata si functional
Rularea cu LokommanderII este excelenta practic cu setarile default, cum au descris si colegii in alte posturi. Este intr-adevar un decodor remarcabil de bun si robust pentru dimensiunile si pretul pe care le are. Si nu in ultimul rand, aduce o imbunatatire vizibila la controlul motor si la decelerare fata de prima generatie.
Calitatea sunetului este si ea decenta, dat fiind difuzorul mic si cu membrana metalica si considerand calitatea proiectelor de sunet Dietz.