Calea ferata Jungfrau
Calea ferata Jungfrau (in germana Jungfraubahn) JB, este o linie elvetiana care face legatura intre garile Kleine Scheidegg si Jungfraujoch, traversand prin tunel varfurile Eiger (3970 m altitudine) si Monch (4107 m altitudine) pentru a se opri la Jungfraujoch in apropierea varfului Jungfrau. Situata la o altitudine de 3454 metri , statia de cale ferata Jungfraujoch este cea mai inalta din Europa.
In 2009, castigurile inregistrate de firma de transport JB, sau ridicat la 102 milioane franci elvetieni, mai putin cu 1,1% fata de recordul inregistrat in 2008.
Traseul
- Km 0 - Gara Kleine Scheidegg, situata in aer liber la 2061 m altitudine;
- Km 2 - Gara Eigergletscher (ghetarul Eiger), 2320 m altitudine dupa care linia intra in tunelul ce traverseaza varful Eiger (in directia est);
- Km 4,34 - Statia tunel Eigerwand (peretii Eiger-ului), 2864 m, are o fereastra cu vedere spre nord ( Grindelwald) iar linia se roteste cu 1800 strabatand prin tunel varful Eiger ( ca sa treaca de cealalta parte a muntelui);
- Km 5,70 - Statia tunel Eismeer( Marea ghetii), 3158 m, are o fereastra cu vedere in directia sud (ghetarul Aletsch) iar linia strabate varful Monch in directia vest;
- Km 9,30- Se ajunge la gara tunel Jungfraujoch, 3454 m altitudine, gara care nu mai este pe amplasamentul prevazut initial, traseul fiind modificat pentru a fi cat mai aproape de varful Jungfrau(4158 m).
Varful Eiger este strapuns de un tunel prin care trece cale ferata cu cremaliera apartinand companiei JB. Exista o statie de tren in tunel, Eigerwand, care permite vizitatorilor de a avea o vedere asupra versantului nordic.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Eiger
Istoric
- 1870: primul proiect realizat de Friedrich Seiler, hotelier si consilier national, proiectul utilza compresia aerului;
- 1889: proiectul lui Maurice Koechlin, inginer care alaturi de Gustave Eiffel a realizat numeroase linii ferate si de funiculare;
- 1889: proiectul lui Alexandre Trautweiler, pentru un grup de 4 funiculare propulsate cu aer comprimat.
- 1890roiectul Koechlin / Locher, constructorul caii de fier cu cremaliera de pe muntelePilate( considerata cea mai abrupta din lume ââŹâ cu o declivitate maxima de 48% deschisa la 4 iunie 1889 si electrificata in 1937), pentru o capsula care sa fie propulsata in 15 minute prin 2 tuburi cu ajutorul aerului comprimat, asemanator postei pneumatice.
- 1891: proiectul Koechlin / Locher, obtine autorizarea dar nu este construit.
- 1892: se acorda concesiunea pentru drumul de fier Eiger, dar proiectul nu este executat;
- 1892: la 10 august, calea ferata Lauterbrunnen - Wengen - Kleine Scheidegg - Grindenwald este pusa in functiune pana la Kleine Scheidegg.
- 1893: la 20 iunie, linia Wengernalp este data in folosinta( pana la Kleine Scheidegg).
- 1893: Adolf Guyer - Zeller cere o concesiune pana la Kleine Scheidegg;
- 1894: la 21 decembrie, concesiunea este acordata de Parlament;
- 1896: prima lovitura de tarnacop este data in cursul verii;
- 1898: la 19 septembrie, punerea in functiune a partiei in aer liber Kleine Scheidegg - Eigergletscher;
- 1899: la 2 august, are loc punerea in functiune pana la Rotstock. In acelasi an, Adolf Guyer-Zeller, moare.
- 1903: la 28 septembrie, ajunge pana la Eigerwand;
- 1905: la 28 iulie, ajunge la Eismeer;
- 1912: linia atinge Jungfraujoch la 21 februarie si pana la 1 august, gara este deschisa.Extinderea pana la intalnirea cu Jungfrau ramane in stadiul de proiect.
Caracteristici
- Lungimea: 9.3km;
- Cale ferata metrica (1000 mm) cu cremaliera;
- Tractiune electrica 1125 V / 50 Hz;
- (Trifazic), 2 fire de contact aeriene - (2 faze) si prin sine - (o faza);
- Substatie electrica, alimentata de o retea proprie din Lauterbrunnen;
- Recuperarea energiei la coborare.
- Declivitate maxima: 25%;
- Viteza maxima:
- 24 km/h pentru automotoare, diminuat la urcarea pantelor;
- 19 km/h pentru locomotive, diminuat la urcarea pantelor;
- Pasageri: 4000 / zi, in zilele de varf;
- Material rulant: 5 locomotive, 10 rame automotoare, 8 rame automotoare duble, 10 vagoane.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_fer_de_la_Jungfrau
Calea ferata Jungfrau (in germana Jungfraubahn) JB, este o linie elvetiana care face legatura intre garile Kleine Scheidegg si Jungfraujoch, traversand prin tunel varfurile Eiger (3970 m altitudine) si Monch (4107 m altitudine) pentru a se opri la Jungfraujoch in apropierea varfului Jungfrau. Situata la o altitudine de 3454 metri , statia de cale ferata Jungfraujoch este cea mai inalta din Europa.
In 2009, castigurile inregistrate de firma de transport JB, sau ridicat la 102 milioane franci elvetieni, mai putin cu 1,1% fata de recordul inregistrat in 2008.
Traseul
- Km 0 - Gara Kleine Scheidegg, situata in aer liber la 2061 m altitudine;
- Km 2 - Gara Eigergletscher (ghetarul Eiger), 2320 m altitudine dupa care linia intra in tunelul ce traverseaza varful Eiger (in directia est);
- Km 4,34 - Statia tunel Eigerwand (peretii Eiger-ului), 2864 m, are o fereastra cu vedere spre nord ( Grindelwald) iar linia se roteste cu 1800 strabatand prin tunel varful Eiger ( ca sa treaca de cealalta parte a muntelui);
- Km 5,70 - Statia tunel Eismeer( Marea ghetii), 3158 m, are o fereastra cu vedere in directia sud (ghetarul Aletsch) iar linia strabate varful Monch in directia vest;
- Km 9,30- Se ajunge la gara tunel Jungfraujoch, 3454 m altitudine, gara care nu mai este pe amplasamentul prevazut initial, traseul fiind modificat pentru a fi cat mai aproape de varful Jungfrau(4158 m).
Varful Eiger este strapuns de un tunel prin care trece cale ferata cu cremaliera apartinand companiei JB. Exista o statie de tren in tunel, Eigerwand, care permite vizitatorilor de a avea o vedere asupra versantului nordic.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Eiger
Istoric
- 1870: primul proiect realizat de Friedrich Seiler, hotelier si consilier national, proiectul utilza compresia aerului;
- 1889: proiectul lui Maurice Koechlin, inginer care alaturi de Gustave Eiffel a realizat numeroase linii ferate si de funiculare;
- 1889: proiectul lui Alexandre Trautweiler, pentru un grup de 4 funiculare propulsate cu aer comprimat.
- 1890roiectul Koechlin / Locher, constructorul caii de fier cu cremaliera de pe muntelePilate( considerata cea mai abrupta din lume ââŹâ cu o declivitate maxima de 48% deschisa la 4 iunie 1889 si electrificata in 1937), pentru o capsula care sa fie propulsata in 15 minute prin 2 tuburi cu ajutorul aerului comprimat, asemanator postei pneumatice.
- 1891: proiectul Koechlin / Locher, obtine autorizarea dar nu este construit.
- 1892: se acorda concesiunea pentru drumul de fier Eiger, dar proiectul nu este executat;
- 1892: la 10 august, calea ferata Lauterbrunnen - Wengen - Kleine Scheidegg - Grindenwald este pusa in functiune pana la Kleine Scheidegg.
- 1893: la 20 iunie, linia Wengernalp este data in folosinta( pana la Kleine Scheidegg).
- 1893: Adolf Guyer - Zeller cere o concesiune pana la Kleine Scheidegg;
- 1894: la 21 decembrie, concesiunea este acordata de Parlament;
- 1896: prima lovitura de tarnacop este data in cursul verii;
- 1898: la 19 septembrie, punerea in functiune a partiei in aer liber Kleine Scheidegg - Eigergletscher;
- 1899: la 2 august, are loc punerea in functiune pana la Rotstock. In acelasi an, Adolf Guyer-Zeller, moare.
- 1903: la 28 septembrie, ajunge pana la Eigerwand;
- 1905: la 28 iulie, ajunge la Eismeer;
- 1912: linia atinge Jungfraujoch la 21 februarie si pana la 1 august, gara este deschisa.Extinderea pana la intalnirea cu Jungfrau ramane in stadiul de proiect.
Caracteristici
- Lungimea: 9.3km;
- Cale ferata metrica (1000 mm) cu cremaliera;
- Tractiune electrica 1125 V / 50 Hz;
- (Trifazic), 2 fire de contact aeriene - (2 faze) si prin sine - (o faza);
- Substatie electrica, alimentata de o retea proprie din Lauterbrunnen;
- Recuperarea energiei la coborare.
- Declivitate maxima: 25%;
- Viteza maxima:
- 24 km/h pentru automotoare, diminuat la urcarea pantelor;
- 19 km/h pentru locomotive, diminuat la urcarea pantelor;
- Pasageri: 4000 / zi, in zilele de varf;
- Material rulant: 5 locomotive, 10 rame automotoare, 8 rame automotoare duble, 10 vagoane.
Sursa: http://fr.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_fer_de_la_Jungfrau