As vrea sa fac si eu unele completari intrucat am observat unele greseli sau, sa le zicem mai frumos, incorectitudini.
@ionutz72 :
- macaz englez=dkw - ce este asta ? Nu am auzit de acest lucru decat foarte rar, cred ca odata in viata, daca mai tin minte bine. Denumirea de macaz englez este ceva ce cred ca nu isi are locul in exprimarea in termeni feroviari. Asocierea lui cu literele DKW mi se pare si mai lipsita de sens, ca sa folosesc o exprimare mai putin acida. DKW este prescurtarea din limba germana de la Doppelkreuzungsweiche. Acest cuvant in limba germana este echivalent cu ,,dubla jonctiune'' din instructiile feroviare romanesti. Asa ca, daca vrem sa ne exprimam corect, putem folosi pentru respectivul ,,macaz dublu'' termenul de dubla jonctiune. Daca vrei sa afli mai multe despre acest lucru iti recomand sa citesti instructiile de serviciu in vigoare la CFR si sa te lamuresti corect cum este cu aceste exprimari.
Stiu ca, din cauza invaziei de modele de productie germana din colectiile nostre, de multe ori incercam sa folosim cuvinte din literatura germana pentru ca stim cu siguranta ca interlocutorii nostri vor intelege despre ce este vorba. Si eu folosesc aceste cuvinte in cercul de prieteni, dar niciodata intr-o discutie oficiala.
Asocierea intre ,,macaz englez'' si DKW mi se pare total lipsita de sens, pentru a nu fi prea acid. Mai mult, din ceea ce stiu, nu cred ca se refera la acelasi lucru.
Cred ca este neporivit sa incercam sa invatam pe altii o asociere intre macaz englez si DKW cand acest lucru nu este prea corect si sa nu le oferim si expresia din limba romana, adica dubla jonctiune.
As fi curios ce ar spune un salariat la calea ferata, din Romania, care nu e forumist si nici modelist sau colectionar, cand i se spune despre macazul englez sau DKW. Eu cred ca va rade de cel care se exprima asa si nu va pricepe nimic.
Ideea de a familiariza pe cat mai multi pasionati ce termenii feroviari este foarte buna, insa nu cred ca e portivit sa le zicem si despre lucruri care nu au sens sau i-ar pune in incurcatura.
- izolata - locomotiva fara vgoane. Este partial corect. O locomotiva se numeste locomotiva izolata daca circula ca tren, adica daca se deplaseaza in linie curenta (intre semnalele de intrare a doua statii) si daca are numar de tren (care de reguala are a doua cifra ,,7"). Deci, ati putea sa-mi explicati domnule ionutz72, daca toti dati sfaturi, locomotiva de manevra a unei statii, este locomotiva izolata ? Scriu asta din cauza ca din explicatia Dvs, se poate intelege si asta.
- UAM - reprezinta Utilaj Automotor pentru Mecanizare, nu mai dezinformati cititorii. Daca cititi instructiile de serviciu, veti vedea ca in nici un caz nu se poate asocia cu utilajele care se pot scoate de pe linie cu bratele. UAM poate remorca pana la doua vagoane, dar o drezina sau un utilaj care se poate scoate de linie cu bratele, credeti poate face acest lucru ? Ati vazut vreodata vreun utilaj care se poate scoate de linie cu bratele autopropulsat ? (in instructiile de serviciu autopropulsat inseamna ca este echipat cu motor, nu ca are pedale sau manivele). Dvs faceti confuzia intre un vagonet motor si un UAM, si nu numai, intre care este o mare diferenta. Hai sa ne exprimam corect. Ce ziceti ?
- inima,calcai,labe de iepure,ace=toate sunt componentele unui macaz . OK. Despre contrac si varful macazului ce ne puteti spune ? (va spun un secret, :| , nu sunt linior)
- zvoanca=sistemul rusesc sau american de cuplaj la vagoane . Cred ca aici nu aveti dreptate. In primul rand, este vorba despre cuvantul ,,zvoanga" nu zvoanca cum ati scris Dvs. Este un cuvant cunoscut printre feroviari insa nu este un cuvant oficial. Mai mult, exista anumite provincii istorice ale tarii in care acest cuvant nu este cunoscut. Spuneti sau scrieti acest lucru celor de peste ocean si veti observa ca ridica din umeri.
Ceea ce vreti sa explicati dvs prin ,,zvoanga" nu este ,,sistemul rusesc sau american de cuplaj la vagoane" Deloc. Zvoanga este numai partea care iese in afara vehiculului, in fata traversei frontale a acestuia. Nicidecum nu este vorba despre intreg sistemul de cuplare de la vehiculele feroviare. Daca observati, eu am folosit cuvantul ,,vehicul" pentru a exprima acest lucru. Credeti ca locomotivele au altceva in afara de ,,zvoanca" cum ne precizati Dvs ?
As vrea sa explic putin mai clar despre ce este vorba. ,,Zvoanga" este un cuvant neoficial pentru cupla automata. Dar el se foloseste numai pentru partea care este ,,la vedere'' adica partea de cuplare efectiva. Acest cuvant nu include intregul mecanism. Pentru ca este vorba despre un mecanism, nu numai de o cupla prinsa de vehicul, asa cum probablil crede dl. mai sus mentionat. Cupla automata cuprinde un mecanism format din : corpul cuplei, gura cuplei, dispozitivul de decuplare, dispozitivul de centrare, dispozitivul de amortizare. Zvoanga se refera numai la corpul cuplei, gura cuplei si dispozitivul de decuplare. Bara de tractiune, dispozitivul de centrare si intreg dispozitivul de amortizare nu sunt incluse in cuvantul ,,zvoanga''.
Inca un amanunt. Cand se face referire la ,,zvoanga", se face referire la cupla automata de tip rusesc, adica la SA - 3. In nici un caz nu se poate spune despre un automotor SR 20 D (Desiro), despre un LVT, metrou sau tramvaie ca sunt echipate cu zvoanga. Zvoanga se refera la cuplele automate cu care sunt echipate numai vehiculele din spatiul ex sovietic (SA - 3). Intr-adevar, exista si vehicule romanesti, adica locomotive 060 DA, 040 DHC care fac serviciu in zonele de frontiera cu Rep. Moldova si Ukraina care sunt echipate cu astfel de cuple pentru a putea manevra vehiculele cu cupla automata. Aceste locomotive nu pot avea simultan cele doua tipuri de cuple, intrucat mecanismul cuplei automate se monteaza in locul cuplei cu surub. Mai exista si vagoane care au la un capat cupla clasica cu surub si la celalalt cupla SA - 3.
- bretea=ansamblul asta de macaze(nu cred ca e o noutate) Aici am din nou ceva de zis. Exista doua tipuri de bretele. Unul din tipuri este intr-adevar cel prezentat in imaginea ce insotea textul, insa mai exista un tip.
De regula, intre doua linii duble, la intrarile in statii, se folosesc bretele pentru a putea trece trenurile de pe o linie pe cealalta a liniei duble pentru a intra in statii, (nu oriunde). Pentru acest lucru se folosesc perechi de macazuri conjugate pentru a dirija trenurile de pe linia din dreapta a caii duble pe linia din stanga dar, si invers, de pe linia din stanga a caii duble pe linia din dreapta. De regula, se folosesc cate doua bretele care nu se intersecteaza. Se pot folosi si tipul de bretele care se intersecteaza, ca cele prezentate in imaginea de mai sus, insa acest lucru se face numai in statiile unde nu este loc pentru a amplasa doua bretele normale. De regula, in constructia machetelor, se folosesc cele incrucisate pentru ca una dintre problemele principale ale dioramelor este lipsa de spatiu. In realitate, bretelele incrucisate sunt mai scumpe avand si simpla jonctiune in plus si sunt si mai greu de intretinut. Dar, lipsa de spatiu, uneori, impune folosirea lor.
@dantm :
- ,,2 la priza = a fost dus la linia 2 si cuplat la priza la reteaua electrica(toate vagoanele modernizate sint legate la reteaua electrica din momentul sosirii pina in momentul tragerii la peron pentru plecare = consum de energie) "
As face o precizare. Garniturile de calatori la sosirea de la drum si pana la o noua indrumare la drum este normal sa se mentina cuplate la o priza electrica. Remarca cu ,,consum de energie" mi se pare cam deplasata. Si iata de ce.
In timpul cat garniturile trenurilor de calatori nu circula dar sunt in asteptare pentru o noua comanda, trebuie sa fie pregatite. Adica, se fac verificari ale instalatiilor electrice, de incalzire, de ventilatie, de incarcare a bateriilor, de frana si sanitare ale vagonului, etc precum si salubrizarea lor. Acest proces tehnologic se executa nu numai in statiile de domiciliu ale garniturilor.
Legarea la priza de 1500 V ca a vagoanelor de calatori, se face instructional si cu respectarea normelor de protectie a muncii, in vederea preincalzirii garniturilor de tren ce urmeaza a fi expediate, dar si pentru probe.
Asadar, bunaoara, multi calatori se plang ca s-au urcat intr-un vagon neincalzit si s-a facut cald dupa o ora. Acea garnitura nu a fost preincalzita. Pentru preincalzire, garnitura se leaga la priza care furnizeaza energie electrica ca o locomotiva si care mentine in stare calda garnitura, urmand ca atunci cand se cupleaza locomotiva sa nu fie inghetata, ba mai mult, sa se continue incalzirea mai departe. Daca insa v-ati urcat intr-un tren in care era frig si s-a facut cald mai tarziu, trebuie sa-i multumiti cu caldura unui domn ca dantm care a facut ,,economie". Noroc insa ca instructiile de serviciu nu tin seama de asemenea ,,economi".
Existau in reviziile de vagoane si instalatii de preincalzire cu abur. Acestea au fost construite pentru a preincalzi garniturile si a elimina locomotivele cu abur care se tineau pe garnituri numai pentru preincalzire. Imi aduc aminte de acest lucru, adica de locomotivele cu abur de preincalzire, inca din copilarie. Tot in reviziile de vagoane, exista si instalatii de alimentare cu aer a garniturilor.
In afara celor de mai sus, in reviziile de vagoane este necasar sa se faca probe si verificari ale instalatiilor vagoanelor. Trebuie vazut daca instalatiile functioneaza corespunzator, sa se faca reglaje si apoi probe. De ce sa se constate ca sunt nereguli la ceva, numai cand se cupleaza locomotiva ? De ce sa stea mereu o locomotiva cu personal pe ea, pe fiecare garnitura, pentru a asigura garniturii aerul si energia electrica ? Pentru acest lucru se folosesc instalatii fixe de alimentare cu aer, cu abur si cu energie electrica, care se cupleaza si decupleaza de la garnituri, numai cand acestea sunt manevrate. Bine, odata cu renuntarea in mare parte la incalzirea cu abur, nu se mai folosesc instalatiile fixe de abur pentru alimentarea garniturilor.
Asa ca, o garnitura de tren, care sta sa zicem 4 ore intr-o statie de formare, se poate lega la instalatiile fixe si se pot verifica toate instalatiile vagonului ca si cum ar fi in parcurs. De asemenea se fac si probe, fara a afecta nimic.
Haideti sa o lasam mai moale cu ,,economia" si cu ,,consumul de enrgie" acolo unde nu este cazul, ce ziceti ?