Filmul:Trenul -1964
Trenul (film din 1964)
Trenul (titlu original: The Train) este un film alb-negru din 1964 regizat de John Frankenheimer și produs de Jules Bricken după o poveste și un scenariu de Franklin Coen și Frank Davis, bazat pe o carte de non-ficțiune Le front de l'art de Rose Valland, carte despre operele de artă depozitate după ce au fost jefuite de germani din muzee și colecții private de artă. Este o coproducție internațională, fiind realizat de studiouri de film din SUA, Franța și Italia. Rolurile principale au fost interpretate de actorii Burt Lancaster, Paul Scofield, Jeanne Moreau și Michel Simon.
Prezentare
Povestea filmului are loc în august 1944, când un membru al rezistenței franceze, Paul Labiche (Lancaster), complotează împotriva colonelului german Franz von Waldheim (Scofield) care încearcă să mute cu trenul în Germania capodoperele de artă furate. Ca inspirație pentru scenele de interceptare a trenului au fost evenimentele reale din jurul trenului nr 40044 care a fost atacat și examinat în afara Parisului de către locotenentul Forțelor Franceze Libere, Alexandre Rosenberg.
Distribuție
Burt Lancaster - Paul Labiche
Paul Scofield - Col. Franz von Waldheim
Jeanne Moreau - Christine
Suzanne Flon - Mademoiselle Villard
Michel Simon - Papa Boule
Wolfgang Preiss - Maj. Herren
Albert Rémy - Didont
Charles Millot - Pesquet
Richard Münch - Gen. von Lubitz
Jacques Marin - Jacques
Paul Bonifas - Spinet
Arthur Brauss - Lt. Pilzer
Jean Bouchaud - Capt. Schmidt
Donald O'Brien - Sgt. Schwartz
Howard Vernon - Cpt. Dietrich
Sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Trenul_(film_din_1964)
Despre film
Rive-Reine este o gară fictivă, orice staţie franceză are acest nume, Este vechea staţie dezafectată Acquigny care a fost folosită pentru fimări,de pe linia dintre Rouen şi Orleans, tronson care a fost închis în 1950.
În film apare o eroare din punct de vedere istoric prezentând staţiile Lorraine Mosselle sub numele lor francez (Metz, Saint –Avold, ...) situate în partea teritoriului administrat de Franţa (dar Moselle fusese anexată de Germania) şi plasează graniţa între Moselle şi Saar, în realitate ea fiind între Pagny-sur- Moselle (Meurthe pe Moselle) şi Noveant (Moselle).
În acest fel trenul continuă să ruleze spre stânga (la intrarea în falsa gară Saint – Avold), în timp ce în Alsacia – Moselle (fosta „Alsacia – Lorena”) circulaţia se făcea totdeauna spre Germania (la dreapta) după anexarea din 1871.
.............................................................................................
Principalele scene feroviare au fost turnate la triajul Argenteuil, docurile Saint – Ouen, Glaciere – Gentilly, Vaires – Torcy, Gargenville şi Acquigny.
Scena bombardamentului în timpul căruia Papa Boule a reuşit să scoată trenul din triaj, a fost turnată la Vaires – sur – Marne. Cu această ocazie, un post de dirijare a fost reconstruit special ca decor ceea ce a permis ca să-l vedem pulverizat de o bombă. Ca urmare a bombardării staţiei Vaires, cele mai importante scene de distrugere au fost filmate în vechiul triaj din Gargenville. Peste 50 de persoane au pregătit sub conducerea lui Lee Zavitz, timp de şase săptămâni, explozivi, care au sărit în aer în mai puţin de un minut.
.......................................................................................................
Prima staţie considerată a fi în Germania (Zweibrucken) este vechea staţie Provins care la momentul respectiv era construită din lemn.
Scena atacului aerian al trenului de pe viaducte şi din tunel a fost realizată la Moulineaux din Seine – Maritime, pe linia care traversează pădurea Londe.
Alte scene au fost realizate în Normandia în regiunea Acquigny (gara Rive - Reine din film) şi Heudreville – sur – Eure pe valea râului Eure, scena în care Burt Lancaster (de fapt un cascador al echipei lui Claude Carliez, numit Jean Chardonneaux) escaladează panta abruptă a unei coline de unde se poate vedea calea ferată.
Scena finală a deraierii nu este departe de gara Heudreville, astăzi dezafectată.
Impresionanta scenă a ciocnirii celor două trenuri, a fost turnată în gara Acquigny, cu ajutorul a şapte camere, dintre care trei au fost distruse accidental la acel moment.
În acest film nu vedem decât un singur tip de locomotivă cu abur : seria 230 B cu numerele 1 – 230 B 739 cu tenderul 22 A 739; 1 – 230 B 616 şi 1 – 230 B 855 cu tenderul 22 A 886.
În scena ciocnirii se poate vedea o veche locomotivă 030 C tip Bourbonnais (Nr. 757) care este greu de distrus de o 230 B.
Sursa : https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Train_(film,_1964)
Sinopsis The Train
Undeva pe la inceputul lunii august 1944 , dupa ce au trecut mai bine de 1500 de zile de ocupatie germana,la muzeul Jeu de Paume din Paris nemtii au adunat o multime de tablouri ale unor pictori celebri, Renoir, Gauguin, Van Gogh, Manet, Degas, Picasso, Cezanne, Matisse si multi altii, pe care vroiau sa le trimita urgent cu trenul in Germania, Parisul fiind declarat oras liber, iar armata aliata se apropia cu repeziciune.
Cum valoarea tablourilor este estimata la un miliard de marci, bani suficienti pentru echiparea a zece divizii Panzer, colonelul Von Waldheim, cel insarcinat de la Berlin cu asigurarea transportului, reuseste sa obtina aprobarea de la generalul Von Lubitz ca trenul cu tablouri sa aiba prioritate maxima dupa plecarea unui tren blindat cu armament de cea mai mare importanta spre frontul de vest. Paul Labiche, un sef de sector din gara unde s-a format deja trenul, incearca sa impiedice aceasta actiune a nemtilor si este ajutat de membrii rezistentei franceze, care prin cateva metode ingenioase fac tot posibilul sa nu permita ca trenul cu tablouri sa paraseasca Franta.
Lancaster si-a luat o zi libera de la filmari ca sa joace golf, atunci cand acestea erau pe jumatate realizate. Pe terenul de golf, a calcat intr-o gaura si si-a agravat afectiunea de care suferea la un genunchi. Ca sa rezolve cumva aceasta problema, Frankenheimer a impuscat personajul lui Lancaster in picior, justificand astfel mersul schiopatat al acestuia pentru restul filmarilor.
John Frankenheimer a spus despre acest film, „Am vrut să fie cât mai real posibil. Nu e nimic trucat în acest film. Când trenurile se ciocnesc, sunt trenuri adevărate. Nu am folosit nici un substitut pentru acest gen de realitate.
Sursa : https://www.cinemagia.ro/filme/the-train-trenul-20275/
Aici puteţi vedea :
Filmul Trenul