Iluminare vagon sachsenmodelle "comun" (21-47) H0

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

manlif2_0

Well-Known Member
Trenulist
30 Octombrie 2009
548
0
Craiova
LOCATION
Craiova
Ca si tilligul, si acestea sunt iluminate de ceva vreme, dar mi-a fost lene mare sa postez...

in primul rand vagoanele au aratat asa:





Initial l-am pandit pe cel rosu sa-l iau la reducere, cu scopul declarat de a-l face 21-47. cand a fost la reducere, n-au mai avut decat o bucata, asa ca pentru cel verde (gasit in alta parte) am platit aproape dublu... in fine. apoi au facut o vizita la atelierele domnului Savin, unde au devenit 21-47 (ii multumesc domnului Savin si pe aceasta cale!). Da, stiu ca la lungime e o scara de genul 1/83, dar daca se accepta scari 1/100.... zic ca nu e char asa catastrofa! una dintre modificarile dorite a fost chituirea acoperisului, astfel incat sa nu se vada fanta intre el si carcasa. chestia asta incurca destul de mult la iluminare, insa imaginea exterioara merita!

Cele doua vagoane le-am iluminat in sesiuni "diferite". Cu aceasta ocazie am vopsit si interiorul (dl Savin s-a oferit sa faca aceasta operatie, insa am tinut mortis sa o fac eu - dambla, sa ma cred modelist :D). daca la Tillig lucrurile au stat mai usor, aici vopsirea a fost chin. asa ca primul vagon arata ceva de genul:





am incercat sa nu vopsesc complet zona cotierelor, ci sa las o zona "libera" in culoarea materialului original. din pacate ce a iesit arata mai mult a mazgaleala. de asemenea, deoarece banchetele nu mai sunt clar conturate ca la Tillig, a fost mult mai greu sa fac buza banchetei egal si drept peste tot: iar mazgaleala. am vrut sa trag linii argintii care sa imite grila pentru circularea aerului cald de la caloriferul de sub bancheta si manerul de la capatul dinspre culoar a banchetei. inspirat de gamitzu am apelat la un rotring. din pacate, fiind nefolosit de ani buni, oricat l-am curatat tot au ramas urme de tus negru in el, asa ca vopseaua mea argintie numai argintie nu prea a iesit...

la al doilea deja am capatat experienta, si am corectat mare parte din probleme. cotierele le-am vopsit doar pe partea superioara, fara sa mai cobor in jos. buza banchetei - am dat cu vopsea fara sa ma stresez si apoi cu o surubelnita de ceasornicarie am eliminat surplususul (am ales surubelnita astfel incat latimea buzei sa inlature exact cat trebuie, si sa ramana buza banchetelor peste tot egala). N-am mai avut problema cu vopseaua argintie pentru grile, si am fost mai atent cand am aplicat-o. tot cu rotringul am tras si un contur la masute, care sa imite rama acestora. din pacate vopseaua am aplicat-o cam diluat, insa am corectat dupa. per general imaginea e "mai curata".





revenind la iluminare. la ambele am folosit acelasi model de rigleta. deoarece acoperisul nu se mai poate desface (chituirea), rigleta a fost facuta din doua parti si astfel am putut sa o introduc in spatele "grinzilor". am folosit 8 leduri, cate unul pentru capetele vagonului si pentru culoarele de acces in vagon, cate unul pentru saloanele de la capete si doua pentru salonul central. ideea care am avut-o in minte a fost sa reproduc cat mai fidel iluminarea cu becuri cu incandescenta. in acest scop am incercat mai multe tipuri de leduri: galbene, portocalii, sunny white. totusi, cel mai bun rezultat l-am obtinut cu becuri cu incandescenta extrase din furtun luminos. din pacate nu le-am putut utiliza, deoarece fiecare consuma 40 mA, deci un vagon ar fi consumat 320 mA (fata de 20 mA varianta cu leduri), ar fi necesitat diode mai zdravene, radiator pentru integratul LM 317, si sursa mea categoric nu ducea 2 vagoane, dar sa le mai si pllimb... asa ca am ramas la sunny white.

Curentul l-am cules un semn ("+") pe un boghiu si "-" de pe celalalt. am profitat de niste fose in sasiu ca sa ascund 2 condensatoare de 470 uF @ 16 volti, legate in paralel.



mai greu a fost cu lipirea firelor de rigleta. din pacate iarasi fiecare vagon mi-a mancat cam 5-6 ore si n-am mai avut rabdare de solutii inteligente cen contact cu lamele, etc.



dintre cele doua vagoane, unul are luminozitatea reglata mai mica, si prinde destul de bine parfumul de iluminare cu incandescenta (primul din stanga). insa ledurile sunt periculos de aproape de tensiunea prag de aprindere, si cu tot cu condensator lumina cam palpaie. din acest motiv la celalalt vagon am reglat lumina la un nivel mai intens, aratand mai mult a neoane.

Poza impreuna cu tilligul, lumina ambientala, cum se vede in poza exact asa percepe ochiul si in realitate:



Poza impreuna cu tilligul, la intuneric, cum se vede in poza exact asa percepe ochiul si in realitate:



p.s. cu exceptia faptului ca vagonul de cls 2 ar fi trebuit sa fie de cls 1, trenuri in aceasta configuratie (2 comune cls 2 + 1 compartimentat cls 1) au circulat pe relatiile Craiova Orsova si Craiova Tg Jiu via Rovinari.