Modele românești prin epocile CFR.

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.167
2.887
Iași
LOCATION
Iași
La sfârșitul Primului Război Mondial, prin convențiile încheiate, în urma tratatului de la Trianon și St. Germain, C.F.R. a primit după anul 1920 drept despăgubiri de război locomotive cu abur, vagoane de calatori si vagoane de marfă de la diferite administrații feroviare.
Locomotivele intrate în parcul CFR dupa WWI sunt descrise în Istoricul Tractiunii Feroviare.

Vagoane atribuite Romaniei de comisia de repartiție:
Vagoane KKStB
clasă - 366
poștă si bagaje - 256
marfă acoperite - 9105
marfă descoperite - 9122
Total 18,849 vagoane.

Vagoane MAV
vagoane clasa și poștă bagaje - 3870

Vagoane Germane
vagoane clasă - 241


Încep cu cel mai "vechi" tren care se poate face la H0 și anume :
Locomotiva C. F. R. 5801 fostă Bayerische Staatsbahn G 5 / 5.
Caracteristicile constructive indicau o utilizare la trenurile de marfă cu tonaje mai mari.

Ca vagoane se pot folosi foste "Badischer, Bayerischer, Preußischer, Sächsischer, Württemberger".
Unele vagoane se pot folosi cu vopsirea și înmatricularea veche iar alte vagoane pot fi revopsite și înmatriculate CFR. Eu am ales ambele variante.
Trenul e format din modele de la Roco si FLH. Setul Roco KKSTB l-am lasat așa cum este facut de fabrică, cele mai apropiate numere ajunse la CFR ca cele de pe modele (K 381-853 si 383-451) sunt K 381-843 / 381-863 si 383-455.
Nu este greșit dacă după locomotivă se pun multe vagoane cadiță pentru transport cărbuni. Fiind scurte zic ca dau f.bine.







Locomotiva C. F. R. 3830 fostă Bayerische Staatsbahn.
Un numar de 7 locomotive Bavareze de tipul Bay. P 3/5N au fost preluate de C.F.R. în anul 1919 de la administratia feroviară germană Bayerische Staatsbahn. Locomotivele nu au avut o viață lungă la C. F. R.
În parcul locomotivelor din 1936 mai figurau 2 locomotive, 3830 și 3836, fiind casate în timpul elaborării albumului.
Caracteristicile constructive indicau o utilizare la trenurile de călători cu viteza sporită.
Trenul este format din modele de la Roco și FLH.






Va urma.
 
Mulțumesc. Este o epocă care îmi place mult. De multe ori mă gândesc că dacă aș avea acasă o dioramă și nu 2.4 m de module aș vrea să fie de epoca 2-3.
 
Rămânem în anii 1920.
Până la reserierea și renumerotarea din anul 1928, vagoanele de origine străină au circulat cu inscriptiile combinate. Marca feroviară veche, CFR ROMANIA și un numar pus in cadru ce arata originea vagonului, cifra 2 in cadru pentru vagoanele MAV, cifra 3 pentru vagoanele de origine KKStB, cifra 4 pentru vagoanele de origine Belgiana și Franceză, 8 și 9 pentru vagoanele închiriate. Vagoanele care aveau litera N în loc de indice, erau normalizate din fostul parc rusesc și circulau numai în trafic local. Vagoanele ceferizate definitiv se recunoșteau după indicele numeric în patrat aplicat după numărul vagonului.
Pe vagoane se păstra marca (firma) veche tăiata cu o linie albă iar unele vagoane aveau înaintea numărului un zero, două zerouri, sau trei zerouri, un triunghi, o stea sau trei stele, diferite litere, ori cuvinte întregi iar alte vagoane aveau după numărul vagonului inițialele B.R. sau P.

Ca modele am făcut până acum numai câteva vagoane de marfă cu inscripții combinate.
Am păstrat vagoanele în vopsirea de fabrică la care am tăiat marca de origine pe cutie și șasiu, am pus decaluri cu CFR-S, triunghiul cu cifre în interior, și 4 x-uri.






Sute de vagoane calatori de origine straină au fost reparate în anul 1922 și 1923 la "Kopřivnická vozovka (Nesselsdorfer Wagenbau)."
Printre ele și vagoanele de călători pe boghiuri, de origine germană. Vagoanele și-au păstrat numerele de origine până în anul 1928.

Foste vagoane prusace, Abteilwagen, clasa II. Particularitate, clasa II pe fiecare ușă de acces.




Vagon bagaje și vagon clasa 1/2. - Schnellzugwagen






Va urma.
 
Vagoane particulare în anii 1920.




Urmează ceilalți producători de bere ce aveau vagoane transport bere înscrise în parcul CFR. Azuga și Luther.
Pe lângă vagoanele de bere în parcul CFR mai erau înscrise și alte vagoane particulare. Vagoane acoperite, descoperite și cisterne.
 
Acum trebuia să pun niște poze cu vagoanele tip TANK/Hecht și Italiene construcție 1923-1925 și 1928.
Din păcate nu am facut modele in vopsirea și înmatricularea din anii 1920-1930. Până o sa le fac dau cateva date.
Vagoanele tip Tank. 110 vagoane noi, de construcție integral metalică la diferite fabrici (fabricație1923-1925). Plată reparațiuni datorate Romaniei de către Germania. O carcasă în diferite compartimentări.
15 vagoane cl I A.1116 - A1130
12 bucăți transformate și reînseriate în ABCALD 90001-90012 în perioada 1929-1936.
25 bucati clasa II - B.2518 - B.2542
20 bucăți transformate și reînseriate în BCALD 91007-910026 in perioada 1929-1936
70 bucati clasa I/II - A.B.7014 - AB 30470


Vagoane din seria A.1116 - 1130 fabrictie Waggon- und Maschinenbau AG Görlitz
În loc de model poza cu vagonul real. CFR A 1121 in anul 1925.
Sursa: sachsen.museum-digital

A 1121 -  Waggon- und Maschinenbau AG Görlitz (3).jpg



În anul 1928 are loc Dispunerea reserierii şi renumerotării tuturor vagoanelor din parcul C. F. R.
Pentru evitarea neajunsurilor provocate din faptul că vagoanele de acelaşi tip, care compuneau parcul C.F.R., aveau serii diferite, după parcul original de provenienţă şi că se găseau în circulație mai multe vagoane cu acelaşi număr şi pentru a putea da o utilizare mai rațională vagoanelor, s-a dispus reserierea şi renumerotarea tuturor vagoanelor din parcul C.F.R. înglobându-se în aceiași serie şi în aceiași grupă de numere de ordin toate vagoanele având aceleaşi caracteristici.


Vagoane de construcție integral metalicî fabricație Officine Meccaniche già Miani Silvestri e C. – A. Grondona Comi e C., Ernesto Breda per Costruzioni Meccaniche, Grondona Milano, Officine Meccaniche Italiene Reggio Emilia, 1928, Italia. Împrumut italian din anul 1927.

21 bucati clasa I, AAL 10000-10020- carcasa 7 comnpartimente
21 bucati clasa II, BAL 50000-50020 - carcasa 8 compartimente

Se observă ca vagoanele nu mai au seria formata din 4 cifre ci din 5.

Trecem din anii 1920 în anii 1930/1940. Urmeaza ceva marfa.
 
Ghidandu-ma dupa forma tampoanelor am ajustat un pic raportul intre latimea si inaltimea pozei, inainte avea 1600 x 1210, am redus-o pana la 1600 x 1050. Sper ca asta sa nu afecteze drepturile de autor.


A 1121 -  Waggon- und Maschinenbau AG Görlitz (5).jpg
 
Nu cred ca imaginea trebuie corectata ca tampoanele sa fie rotunde.
Vagonul e fotografiat intr-o parte si tampoanele apar ovale/eliptice datorite pespectivei.
Mai mult, masurand axele elipsei se poate calcula unghiul la care a fost fotografiat vagonul, unghi util in aproximarea diferitelor dimensiuni necesare pentru un eventual model.
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Modele Hecht acceptabile sunt la Roco. Cod 44444.
...
Mai mult, masurand axele elipsei se poate calcula unghiul la care a fost fotografiat vagonul, unghi util in aproximarea diferitelor dimensiuni necesare pentru un eventual model.
 
Mie mi s-a parut imaginea deformata ca raport ceea ce face ca vagonul sa iasa foarte subtire, ca pentru cale ingusta. Daca m-am inselat atunci se poate sterge postul ca sa nu induca lume in eroare.
 
Asa cum am scris mai sus, in anul 1929 are loc reserierea si renumerotarea vagoanelor.
Normele generale de renumerotare sunt in rezumat urmatoarele:
vagoanele de calatori CFR se grupeaza intr-un numar de serii principale, caracterizate printr-o litera si care sunt:

A - pentru vagoanele de clasa I
B - pentru vagoanele de clasa II-a
C - pentru vagoanele de clasa III-a
P - pentru vagoane penitenciare
F - pentru vagoanele de bagaje
D- pentru vagoanele de posta

Pentru vagoanele compuse din mai multe compartimente corespunzand, fiecare in parte sau in grupuri din ele, la una din seriile de mai sus, seria principala se formeaza grupand literele seriilor principale respective.
Astfel:

AB indica vagoanele de clasa I si a-II-a
CT - vagoane de clasa a-III-a cu compartiment pentru posta
CF - vagoane de clasa a-III-a cu compartiment pentru bagaje

Pentru vagoanele clasa literele in exponenti arata numarul osiilor si eventual daca vagonul este cu intercomunicatie si modul cum se face intercomunicatia. Nicio sub categorie nu se indica, la vagoanele clase, prin indice.
Literele utilizate pentru acest scop sunt:

A pentru vagoanele cu 4 osii
I pentru vagoanele cu 3 osii
L pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
M pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
R pentru vagoanele putand fi utilizate ca sanitare

In privinta numerelor de ordine, normele urmate pentru renumerotare sunt, in rezumat urmatoarele:
Vagoane de calatori si penitenciare:
Numerele de ordine a vagoanelor de calatori si penitenciare sunt compuse din cinci cifre, si anume:

De la 10000-29999 pentru vagoanele de clasa I
30000-49999 pentru vagoanele de clasa I si a-II-a
50000-69999 pentru vagoanele de clasa a-II-a
70000-89999 pentru vagoanele de clasa a-III-a
98000-98999 pentru vagoanele penitenciare

Furgoanele de bagaj, posta si bagaj si posta:
Numerele de ordine a vagoanelor bagaj, posta si bagaj si posta sunt compuse din patru cifre, si anume:

De la 1000-2999 pentru furgoane de posta
3000-4999 pentru furgoane de bagaj si posta
5000-8999 pentru furgoane de bagaj

Seriile noi a vagoanelor de calatori din parcul CFR:

A , AM , AL , AIL , AAL , AB , ABM , ABL , ABI ,ABIL ,ABA ,ABAM ,ABAL ,B ,BM ,BL ,BI ,BIL ,BAM ,BAL ,C ,CM ,CL ,CIL ,CA ,CAM ,CAL ,CRM ,CFI ,CT ,P ,PA , F ,FI ,FA ,TF ,TFI ,TFA ,T ,TI ,TA


Vagoane marfa.
Apare chenarul in care este inscriptia CFR ROMANIA pozitionat in partea stanga pe primul sau al doilea panou, vagoanele interzise la iesirea din tara sunt renumerotate si primesc numar din 7 cifre. Pe langa litera indicand seria principala se arata pentru vagoanele de marfa, cu litere in indice, sub categoria adica utilizarea vagonului si cu litera, in exponent, tonajul, numarul osiilor , existenta franei automate sau conducta de frana, precum si vagoanele descoperite sau platforma, cu o lungime a platformei de 10.m sau mai mult si vagoanele acoperite, cu o suprafata de incarcare mai mare de 24 m.p.

Numerele de ordine a vagoanelor de marfa sunt compuse din sase cifre si anume
100000 - 299999 - vagoane acoperite CFR proprii cu exceptia vagoanelor speciale
300000 - 349999 - vagoane platforma CFR proprii
350000 - 399999 - vagoane CFR proprii, cu borduri mici
400000 - 499999 - vagoane CFR proprii, descoperite cu borduri inalte a caror usi intrerup peretii prin deschidere
500000 - 599999 - vagoane particulare, de toate seriile, inscrise in parcul CFR
600000 - 799999 - vagoane CFR proprii, descoperite cu borduri inalte a caror usi prin deschidere nu intrerup peretii
800000 - 899999 - vagoane CFR proprii speciale ( insclusiv vagoanele cisterne CFR proprii)
900000 - 999999 - vagoane CFR proprii cu scaun invartitor

Culoarea pentru vagoanele de marfa in epoca respectiva era "ulei gris". Pentru ca nu am un echivalent RAL din epoca 2 am ales niste culori pe care le cred potrivite.
Diferite vagoane marfa, acoperite, platforma cu tarusi, descoperite cu borduri mici, descoperite cu borduri inalte a caror usi intrerup peretii prin deschidere.













 
Anul 1937.

Avandu-se in vedere caracteristicile principale si intrebuintarea ce se da unui vagon inscris in parcul CFR, seria si numarul lui se stabilesc dupa normele generale fixate prin ordinul Nr 82445 RA /1937.

Stabilirea seriei la vagoanele de calatori, penitenciare, posta si bagaje.
Seria principala a vagoanelor de calatori, penitenciare, posta si bagaje se stabileste dupa felul lor si anume:

1. Vagoanele de clasa I primesc seria principala A
2. Vagoanele de clasa II primesc seria principala B
3. Vagoanele de clasa III primesc seria principala C
4. Vagoanele penitenciare primesc seria principala P
5. Vagoanele postale primesc seria principala T
6. Vagoanele de bagaje primesc seria principala F
7. Vagoanele pentru transportul corespondentei CFR primesc seria principala S
8. Vagoanele avand mai multe intrebuintari primesc seria principala formata din gruparea literelor sau grupurilor de litere corespunzatoare, in ordinea de mai sus. Astfel vagoanele avand compartimente de clasa a-III-a, compartiment de bagaje si compartiment postal primesc seria principala CTF; deasemenea vagoanele de bagaje cu compartiment pentru transportul corespondentei CFR primesc seria principala FS.
Literele sau grupurile de litere ce se aplica in indice sunt urmatoarele:
1.M pentru vagoanele utilizate numai ca remorci de vagoane automotoare
2. R pentru vagoanele putand fi utilizate ca vagoane sanitare
3. MOT pentru vagoanele automotoare
Literele sau grupurile de litere ce se aplica in exponent sunt urmatoarele:
1. I pentru vagoanele cu 3 osii
2. A pentru vagoanele cu 4 osii
3. II pentru vagoanele cu 6 osii (2 boghiuri a 3 osii)
5. F pentru vagoanele cu 4 osii sau mai multe osii de constructie metalica (fier)
6. L pentru vagoanele cu intercomunicatie prin culoar lateral
7. M pentru vagoanele cu intercomunicatie prin miljocul vagonului
8. X pentru vagoanele cu 2 sau 3 osii avand mai putin de 70 locuri
9. D pentru vagoanele cu dinam si baterie pentru iluminat electric
In cazul cand in indice sau in exponent se aplica 2 sau mai multe litere sau grupuri de litere, ele se vor aseza in ordinea de mai sus.

Norme privind numerotarea vagoanelor.
Numarul de ordine se stabileste pentru fiecare vagon in raport cu seria din care face parte. Exceptie nu fac decat vagoanele automotoare care se numeroateaza independent.
De la 1-999 pentru vagoanele din parcul regal si pentru vagoanele saloane, speciale, sanitare, sau pentru necesitatile serviciului.
De la 1000-9999 pentru vagoanele care intra in compunerea trenurilor de calatori dar nu transporta calatori (vagoane de posta, bagaje, corespondenta CFR)
De la 10 000-99.999 pentru vagoanele care transporta calatori si pentru vagoanele penitenciare.

Momentan doar un vagon din epoca respectiva.
Vagon de bagaje CFR ep 2b. Fost vagon Pw4u (pr04) K.P.E.V. Inmatriculare si vopsire in albstru din anii 1940.
Pentru comparatie acelasi vagon in vopsire verde si inmatriculare din anul 1922.

1922 vs 1940






 
Suntem in anii 1930.

Inca din anul 1935-1936 la Astra Arad se fabrica primele vagoane metalice. S-au fabricat 102 vagoane calatori clasa 3 seria CAFLD, vagoane la care imbinarile scheletului au fost facute prin nituire.
In 1938-1939 au fost fabricate vagoane moderne din "Trenurile Albastre", realizate prin sudura. Vagoanele au fost vopsite in albastru cu o dunga galbena.

Treptat tot parcul de vagoane calatori a fost vopsit in albastru.

Un model de Astra clasa 1 realizat de Lucian Ioan la iesirea din fabrica inainte de vopsire si inmatriculare.

CFR AAFLD - Astra Arad (3).webp

CFR AAFLD - Astra Arad (1).webp


CFR AAFLD - Astra Arad (2).webp

Articol din ziarul Curentul 1939, luni 4 septembrie.
Trenul Rapid Bleu 33 - ziarul Curentul 1939.webp

din ziarul Romania, 1939 5 septembrie.

Trenul Rapid Bleu 1939.webp



Marfa anii 1940.
Vagoanele inca in vopsirea gri, fara schimbari la tipul si pozitionarea inscriptiilor.
Modele cu data de revizie din prima jumatate a anilor 1940.

DSC_6716.webp
DSC_6715.webp
 
Schimbam epoca. Am ajuns in 3, din 1948 in 1968.
Perioada a
1948-1956 Preluarea dupa 1948 a materialului rulant si infrastructurii private din Romania, inclusiv cel al CIWL. Aparitia simbolului "Roata inaripata" pe vagoane de dormit si restaurant. Adaugare placutelor cu depoul si reviziile pe locomotivele cu abur. Uniformizarea schemelor de vopsire si noua inscriptionare a vagoanelor cu simboluri grafice, conform reglementarilor UIC.

Perioada b
1956-1968 Integrarea in inventarul CFR a materialului rulant capturat sau ramas din perioada razboiului pe teritoriul Romaniei. Terminarea marilor proiecte de infrastructura (linii noi, pentru completarea retelei) incepute inainte de al 2-lea razboi mondial. Reconfigurarea claselor pentru vagoanele de calatori, in 1956, cls. 1,2 devin cls. 1 si cls. 3 devine cls. 2. Revenire progresiva la vopsirea vagoanelor de calatori in culoarea verde. Eliminarea apelatiunii "Romania" din sigla C.F.R. Introducerea la scara larga a tractiunii diesel incepand cu 1959 si introducerea tractiunii electrice incepand cu 1963. Primele vagoane de constructie moderna dupa norme UIC Y si metalizarea partiala sau integrala a vagoanelor de calatori cu cutie de lemn. Modernizare rapida a parcului de vagoane de marfa dupa normele UIC si ORE.

Marfa epoca 3a, anii 1950.
Dispare scrisul cu INCARCAREA / SUPRAFATA / GRT.PROPRIE si apar pictogramele.

















Vagoanele de calatori sunt vopsite in albastru. Pana in anul 1956 a existat clasa a-3-a.