Canalele de zgura de la locomotivele cu abur

  • In perioada urmatoare o sa vi se solicite modificarea parolei. Pana la modificarea parolei, userul poate figura ca si blocat, odata modificata parola, userul este reactivat automat.
    Pentru orice problema va rog folositi butonul "Contact"

nae44

Member
Trenulist
2 Ianuarie 2008
332
918
La venirea de la drum a locomotivelor cu abur, pe langa alimentarile curente cu apa, nisip, eventual pacura sau praf de carbune, ungerea locomotivei, este necesara si evacuarea zgurei. Pentru cei mai tineri, precizez ca zgura este ceea ce ramane din carbuni dupa arderea lor. Daca carbunii nu au fost suficient de concasati (sfaramati la dimensiunea standard) acestia dupa ardere devin niste bolovani mari, uneori se prind unii de altii si formeaza o placa pe gratar care nu mai permite intrarea aerului de jos in sus prin gratar. Acest lucru inseamna ca focul nu mai are tiraj, deci nu mai circula aerul normal, nu mai este intretinuta arderea cum trebuie, scade temperatura de ardere si totul functioneaza rau, nemaifiind presiunea normala a aburului in cazan. In afara faptului ca focul nu mai are tiraj, daca se formeaza placa de zgura pe gratarul locomotivei in camera de foc, gratarele mobile ale cazanului, care sunt fixe in timpul mersului, nu se mai pot manevra de catre fochist in depou pentru evacuarea zgurei in cenusar (ca la sobe). Deci carbunele care arde in focar (camera de foc a cazanului) trebuie sa permita trecerea aerului de jos in sus printre bucatile de carbune si astfel sa intretina arderea. Asigurarea curentului de aer prin cazan se poate face relativ simplu si in doua moduri. Cand locomotiva se deplaseaza, aburul ce se evacueaza din cilindrii prin camera de fum si apoi prin cos afara, creeaza o depresiune de aer in tevile fierbatoare din interiorul cazanului, tevi care asigura legatura aerului dintre camera de foc si camera de fum. Daca locomotiva stationeaza, se foloseste ,,suflerul". Acesta este practic o teava cu gauri prin care se evacueaza abur din cazan, abur care iese prin cos antrenand astfel si caldura si fumul din focar. Suflerul se inchide din robinet cand locomotiva se deplaseaza. Asadar, aburul ,,trage" aerul cald si fumul din focar (camera de foc) prin tevile fierbatoare ale cazanului si apoi acesta impreuna cu aburul se evacueaza in exterior pe cos. Pentru ca aerul si fumul din focar sa poata fi ,,tras afara" din focar catre cos, aerul trebuie sa poata patrunde de afara printre carbuni prin gratar. Daca pe gratar carbunii formeaza acea placa de zgura, aerul nu mai poate circula si deci, aceasta zgura trebuie eliminata. Evacuarea zgurei nu se poate face oriunde. Nu se poate evacua in gara la peron pe linie, nu se poate evacua pe poduri sau pe linie direct. Zgura este incinsa de regula. Daca se evacueaza oriunde, poate duce la incendii de vegetatie poate duce la aprinderea traverselor de lemn impregnate cu creuzot (produs petrolier) sau la alte anexe caii ce se pot aprinde. In consecinta, evacuarea zgurei trebuie facuta in locuri special amenajate din gari sau in depou unde nu se poate imprastia de vant si nu poate produce pagube, uneori groapa betonata avand si apa pentru a se stinge zgura. De aici trebuie sa fie evacuata destul de usor cu ocazia curateniei din canale.

Gata cu lectiile despre locomotivele cu abur. Sa trecem la scara H0. Am asamblat, imbunatatit si modificat un kit al unei astfel de gropi de zgura la H0. Montajul final se va face in blatul final al dioramei odata cu amplasarea liniei. Iata ce a iesit :


1.IMG-20200120-WA0021.jpeg2.IMG-20200120-WA0023.jpeg3.IMG-20200120-WA0025.jpeg4.IMG-20200120-WA0027.jpeg5.20200121_185200.jpg6.20200121_185205.jpg7.20200122_214314.jpg8.20200122_214330.jpg



9.20200125_233909.jpg10.20200125_233912.jpg11.jpg12.20200222_203351.jpg13.20200222_203355.jpg