Brawa 50128 / 50129 CFR GVSDFWH / Ggs

Gam3

Moderator
Super Moderator
Trenulist
18 Iunie 2016
6.220
3.076
Iași
LOCATION
Iași
Vagon de marfa acoperit pe 2 osii seria GVSDFWH / Ggs.
Vagonul corespunde prescriptiilor UIC si RIV. Construit in varianta cu frana de mana plarforma si ghereta si vagon fara frana de mana.
Uzine Constructoare:
Astra Arad livrare incepand cu anul 1954, Uzinele 23 August livrare incepand 1955 si Uzina Mecanica T Severin livrare incepand cu 1969.

Variante constructive:
Vagon GVSDFWH de 25 tone, fara ghereta
Gh. Dimitrov si 23 August - lungime 10940 mm si ampatament 5700 mm

Vagon GVSDFWH de 28 tone, cu ghereta
Gh. Dimitrov, 23 August si Mecanica T. Severin - lungime 11080 mm si ampatament 5700 mm

Vagon GVSDFWH de 28 tone, fara ghereta
Gh. Dimitrov si Mecanica T. Severin - lungime 10580 mm si ampatament 5700 mm

Este destinat transportului de cereale varsate in vrac, marfuri si animale care trebuiesc protejate impotriva intemperiilor. Fiecare perete lateral are patru rasuflatori prevazute cu gratare sau jaluzele metalice si o usa rulanta. Rasuflatorile sint acoperite de asemenea cu capace confectionate din tabla presata, care se manevreaza din exterior. Vagonul este prevazut cu porti mobile pentru transportarea cerealelor varsate.
Frana automata HiK-Pl cu schimbator marfa-persoane, cilindru 10'' la constructii pana in 1963 si 12'' la constructii dupa 1963 si KE.
Sasiul si scheletul cutiei metalice sunt realizate in constructie sudata, din profile laminate, platbenzi si table material OL38. Pereti frontali si laterali din scandura sau tegotex. Acoperisul din tabla captusita cu scandura sau PFL.
Sasiul este realizat din lonjeroane laterale U24, lonjeroane intermediare U30, traverse si diagonale si permite montarea cuplei automate.
Initial acoperisul era cu nervuri in sensul transversal al vagonului.

Seria GVSDFWH 158000-159999 cu nervuri transversale
Seria GVSDFWH 161000-167999 cu nervuri longitudinale




Modelele Brawa 50128 si 50129




CFR GVSDFWH 163184 epoca 3b.
Data revizie 8.8.1963

Arcuirea acoperisului nu e cea mai potrivita, cele romanesti aveau acoperisul mai turtit. Dupa pozele cu alte vagoane GVSDFWH din perioada, vagoanele din serie aveau plarforma si ghereta.
Vagoanele CFR din seria 163000-163500 aveau nervuri longitudinale nu ca modelul Brawa.
Dispozitivul de inchidere a obloanelor mobile metalice are alta forma la brate.
Inscriptiile de pe sasiu:
scrisul CFR din partea stanga este prea mic. ordinea osiilor nu este cea corecta, numere pare (2-4) pe o parte / impare (1-3) pe o parte. si lipseste triunghiul de langa cifre. Modelul Brawa are numerele prea mari si in ordine, 1-2 si 4-3.
Lipseste scara de ungere cu cele 12 luni. Casuta cu revizia din 1963 chiar daca este conform presciptiilor UIC nu este cea care era pe majoritatea vagoanelor CFR din epoca. Imi asum greseala daca pe vagonul real cu numarul facut de Brawa casuta este ca pe model.
Inscriptii lipsa:
pe peretele frontal nu este pictograma pentru carligul de tractiune si inscriptia 1963 BUN PENTRU CEREALE REVIZIA VAGOANE ... , pe sasiu nu este simbolul pentru osii orientabile, pictograma pentru piese interschimbabile, piese unificate.


Vagon CFR GVSDFWH cu nervuri transversale, 158493


Data de revizie de pe un vagon GVSDFWH


numarul osiei si triunghiul plin


Numar osie vagon Tego.webp
Numere osii  (1).webp


Numere osii  (2).webp

Numere osii  (3).webp

Inscriptie perete frontal

Bun pentru cereale.webp

CFR si numar osie
CFR si numar osie.webp

3 vagoane de pe pagina facebook - Studiourile Buftea
161099
161099 GVSDFWH.webp

163447, cel mai apropiat numar de modelul Brawa

163447 GVSDFWH.webp
164121

164121 GVSDFWH.webp






21 RIV MC 53 CFR 1486 456-6 Ggs.
Data revizie 13.6.1969
Un model mai potrivit.
Pe acoperis cred ca mergeau facute niste nervuri longitudinale prin tampografie ca sa imite nervurile CFR.
Neavand poza cu numarul facut de Brawa nu ma pot pronunta asupra clapetelor. La vagoanele Tego din epoca au fost ambele tipuri de dispozitive de inchidere a obloanelor mobile metalice.
Pe sasiu cifrele de la osii prea mari si in ordine nu pare si impare.
Inscriptii lipsa: pe peretele frontal nu este pictograma pentru carligul de tractiune, pe sasiu nu este simbolul pentru osii orientabile, pictograma pentru piete interschimbalile, piese unificate.

Revizie vagon anul 1968

Revizie vagon 1968.webp

Marcajului unificat

marcajului unificat,.webp




Detalii




Interzis incarcarea cimentului in vrac. Pe sac trebuia scris "CIMENT"
Interzis incarcarea animalelor.


 
As mai adauga la vagonul Ggs cu tego ca zona carligelor e altfel la CFR, si in particular la seria 1486 carligele erau spre mijloc (cred ca sunt vagoane facute la MEVA), scara de acces putea sa fie vopsita cu maro (facand abstractie ca e montata un pic altfel).
Tot la tego lipseste inscriptia CFR peste inmatriculare.
Parerea mea e ca de fapt ca numarul asta nici nu a prins acest stil de inscriptioonare si constructie atat de timpurie. Din cate mi-am dat seama, seria 1486 este produsa pe la sfarsitul anilor 70, inceputul anilor 80, oarecum in paralel cu Gbgs/Gbs. (de aici si carligele montate mai spre mijloc). Nu imi dau seama de unde au inventat inscriptionarea asta...
Din pacate sunt 2 vagoane ratate care nu au treaba cu ce a fost la noi...
 
  • Like
Reacții: cosmin78
Eu cred ca inscripiile au la baza alt vagon. Prea sunt elemente lipsa sau incomplete.
Am vazut si eu ca lipseste CFR ul de deasupra inmatricularii. Am vrut sa scriu si de inscriptia de pe tampoane dar m-am gandit ca poate modelul a avut la baza vagonul real si acolo nu se vede nimic pe tampoane.
Nu am mai scris ca modelul fiind cu revizia din 1969 trebuia sa fie .Ggs/GVSDFWH.

O imagine veche cu un vagon din seria 1486 (poate asta a stat la baza modelului Brawa?)
21 53 1486132-3 Ggs - Gedser 01.11.1980 © Per Topp Nielsen
1486132.webp

Tot tego vechi, din seria 1485, inscripiile vizibile pe peretele frontal si pe tamoane. Se vede diferenta la carligele montate pe stalpi.
La seria 1485 pe primii stalpi, din stanga si dreapta iar la seria 1486 pe stalpii 2 si 5.
21 53 1485118-3 •Ggs = GSDFW - Rødby Færge 25.08.1974 © Per Topp Nielsen
14851183.webp
sursa pozelor - https://www.toppsmagic.dk/igauic/u53/1481000.htm
 
Am impresia ca vagoanele acestea produse de Brawa sunt de preserie deoarece au fost foarte putine vandute. Cred ca cei de la TA ne pot lamuri mai bine.
Daca este asa atunci Brawa pot sa indrepte toate aceste erori si greseli de tampografiere ca de matrita schimbata nu cred ca se pune problema.
 
Aceste modele de la Brawa au o istorie mai complicata, au aparut pe piata asa cum sunt datorita unui sir de erori.
Brawa mi-a propus aceste modele in 2021 cu livrare in 2023, dar am primit fotografia unui vagon cu cabina de franar ( foto din revista MIBA), deci am presupus ca e vorba despre un proiect nou intrucat vagoanele cu cabina de franar nu erau inca aparute in catalogul Brawa. Din pacate nu am primit artworkul spre aprobare si au intrat asa in productie. In August anul trecut am primit fotografiile cu produsul final, atunci am aflat ca nu au cabina de franar si am constatat erorile semnalate mai sus, de aceea am renuntat la exclusivitate si am redus drastic comanda pentru aceste modele, din cate stiu au fost puse in vanzare 100 vagoane din fiecare model iar restul au ramas in China sa fie revopsite in alte inmatriculari unde se potriveste tipul de vagon. Am solicitat fotografiile originale dar cei de la Brawa mi-au confirmat ca nu au fotografiile originale.
 

Atașamente

  • UIC GS CFR.webp
    UIC GS CFR.webp
    68,6 KB · Vizualizări: 24
Multumim pentru informatii.
Sa inteleg atunci ca s-au vandut toate, chiar si asa cu neconcordantele fata de modelul real. Care sa fim cinstiti, doar cei care stiu istoria acestor vagoane in detaliu si au documente fotografice pot sa le identifice si sa le semnaleze.
 
Multumim pentru informatii.
Sa inteleg atunci ca s-au vandut toate, chiar si asa cu neconcordantele fata de modelul real. Care sa fim cinstiti, doar cei care stiu istoria acestor vagoane in detaliu si au documente fotografice pot sa le identifice si sa le semnaleze.
Nu s-au vandut toate, cele comandate de mine ajung doar saptamana viitoare
 
Legat de vagonul din poza, chiar e interesant, Ggs cu dunga alba au fost foarte rare si inca nu mi-e clar ce semnifica. Din diverse discutii o varianta ar fi ca s-ar fi putut echipa cu cupla automata.
Am vazut o poza cu un tren de marfa format exclusiv din Ggs-uri cu dunga alba.
Eu am facut mai demult un astfel de vagon, dar numarul a fost estimat, neavand nici o poza buna.
Interesant detaliul cu scarile si carligele negre.
 

Atașamente

  • DSC09516.webp
    DSC09516.webp
    169,9 KB · Vizualizări: 16
  • DSCN8018a Orsova.webp
    DSCN8018a Orsova.webp
    524,8 KB · Vizualizări: 16
  • Like
Reacții: cosmin78
Multumim pentru informatii.
Sa inteleg atunci ca s-au vandut toate, chiar si asa cu neconcordantele fata de modelul real. Care sa fim cinstiti, doar cei care stiu istoria acestor vagoane in detaliu si au documente fotografice pot sa le identifice si sa le semnaleze.
Documentarea este jumatate din munca la un model corect. Sunt sigur ca daca ar fi aparut o cerere de documentatie din partea lor, ar fi primit exact ce trebuia. Ca nu vrea nimeni sa ia cu el, in mormant, documentatia din sertare.

Pentru modelul cu pereti de lemn, inmatriculat aiurea, aveau varianta corecta de inmatriculare, chiar daca acoperisul are nervuri longitudinale, se aplica un acoperis plat si o mai scaldau cumva.
Un Ggs de pe pagina trasnport-in-comun.ro:


Sau un Ggs din parcul comun OPW fotografiat prin Danemarca, marind astfel piata de vanzare, avand in vedere ca astfel de vagoane au fost fotografiate si prin Germania, Cehia, Austria, etc.:


01 OPW 53 1484297-0 Ggs - Nykøbing Falster 28.04.1989 © Per Topp Nielsen

Pentru al doilea vagon, aceeasi poveste, se gaseau numere care sa se potriveasca cu varianta de cutie fara platforma de frana, cu carligele in interior.
Cu putin efort, o matrita noua pentru un acoperis nervurat longitudinal ar fi fost cireasa pe tort.

Valabil pentru oricare alt model CFR si valabil pentru oricare initiator de proiecte: cereti documentatie, vorbiti, comunicati, lasand orgoliile si animozitatile deoparte, altfel vom avea parte numai de rateuri din astea. Exista atatea vagoane si locomotive ce pot fi trecute din stadiul de schita, la model...
 
Ultima editare:
  • Like
Reacții: AdyAero
Eu m-am referit doar din punct de vedere al cumparatorului. S-au vandut ca painea calda, indiferent de cat de incorecte sunt pentru ca 99 % dintre colectionari (aici ma aflu si eu) nu ar putea sa zica ce nu este corect la un astfel de vagon, neavand cunostiintele si documentatia necesara.
Ca puteau cei de la Brawa sa respecte colectionarul roman si comunitatea de specialisti in modele de la noi, asta e clar...
 
Off topic, dar la subiect. ce se-ntampla cu vagoanele Ggs din catalogul Amintiri Feroviare 2023, Exact -Train? nu am vazut nici-o discutie despre vagoane, cand apar sau mai apar?
 
Documentarea este jumatate din munca la un model corect. Sunt sigur ca daca ar fi aparut o cerere de documentatie din partea lor, ar fi primit exact ce trebuia. Ca nu vrea nimeni sa ia cu el, in mormant, documentatia din sertare.
...
Valabil pentru oricare alt model CFR si valabil pentru oricare initiator de proiecte: cereti documentatie, vorbiti, comunicati, lasand orgoliile si animozitatile deoparte, altfel vom avea parte numai de rateuri din astea. Exista atatea vagoane si locomotive ce pot fi trecute din stadiul de schita, la model...

Exista documentatie pentru aproape toate vagoanele stiute si nestiute. Pe vremuri CFR-ul a avut un serviciu de documetare si a ramas material de studiat. Daca pozele si documentele nu sunt publicate pe net nu inseamna ca nu exista.
Noi suntem aici, cine a avut nevoie ajutor ne-a gasit.
 
Gam3

in garile din sate ici colo se mai vad niste rampe de caramida cu doua nivele pentru incarcare/descarcare animale.
Vagoanele alea cu doua nivele pentru animale au provenit tot din G?
 
Gam3

in garile din sate ici colo se mai vad niste rampe de caramida cu doua nivele pentru incarcare/descarcare animale.
Vagoanele alea cu doua nivele pentru animale au provenit tot din G?
Vagoanele sunt construcții aparte, specifice transportului de animale (mici sau mari).
 
Ultima editare:
V
Gam3

in garile din sate ici colo se mai vad niste rampe de caramida cu doua nivele pentru incarcare/descarcare animale.
Vagoanele alea cu doua nivele pentru animale au provenit tot din G?

Nu. Sunt constructii speciale.

"Transportul animalelor mici (oi, capre şi în special porci) se poate face cu vagoane de marfă acoperite obişnuite, dar cu un randament foarte redus, deoarece înălţimea mare a cutiei este folosită numai în mică parte. Din acest motiv, şi la asemenea transporturi se folosesc vagoane speciale, la care, prevăzîndu-se o a doua podea, se creează două etaje şi vagonul îşi dublează astfel capacitatea de încărcare.
Incărcîndu-se astfel mai multe animale, şi la aceste vagoane este nece- sară o foarte bună aerisire. In acest scop, între scîndurile pereţilor se lasă goluri, astfel că pereţii nu sînt continui, ei formează mai mult o împrej- muire de cît pereţi.

In ambii pereţi laterali, se găseşte, la fiecare etaj, cîte o mică uşă rulantă, pentru încărcarea şi descărcarea animalelor.
Pentru alimentarea animalelor se montează în ambele etaje, lîngă pereţii laterali, în sensul longitudinal al vagonului, jgheaburi metalice, de diferite construcţii.
In cazul cînd sînt şi purcei mici, aceştia se transportă într-o ladă fixată sub vagon, prevăzută cu uşiţe."


EF 811605.webp

EF 816505.webp
sursa foto - facebook Studiourile Buftea
 
Multumesc pentru raspuns.
Asa la prima vedere ar parea un G la care s-a montat un etaj, d-aia am intrebat.
Nu am vazut niciodata un vagon de animale, cred ca pina am crescut eu au disparut(la fel de repede ca si Gags dupa 1990)
Rampele mai sint prin unele gari.
 
....Nu am vazut niciodata un vagon de animale, cred ca pina am crescut eu au disparut(la fel de repede ca si Gags dupa 1990)
Rampele mai sint prin unele gari.
Prin anii 90, vedeam mereu 2 vagoane de animale, in halta Jiul. Erau la linia 3, ultima, împreună cu multe vagoane lăsate acolo, abandonate. In schimb, până in "Revoluție ", le vedeam in trenuri de marfă.

Florin, nu faci un subiect aparte cu astea? Cá le avem de la 1890 încoace pe liniile noastre și tot găsim material de discutat.