• Forumul este in proces de upgrade!

BR 01 - imbunatatire/reparatii

Prognosis

Well-Known Member
#1
Locomotiva cu aburi BR 01 - iluminare cu LED-uri

Noua mea achizitie, sufera de aceleasi probleme ale iluminatului. Becurile din dotare, se aprind la tensiuni prea mari. Lumina nu este suficienta la viteze mici abia daca se mai vede.
Asa ca trecem pe led-uri !
Mai intai am facut tenderul! Am scos becul din dispozitivul sau, fara sa deteriorez cumva fasungul. Asta in ideea ca vreodata, daca voi trece pe digital, poate ca voi folosi becuri! (foto 2 si 3)
Apoi, am aranjat piciorusele unui led bipolar bicolor (galben-rosu) astfel incat sa faca contact exact pe soclul becului. In prealabil am izolat piciorusele ledului si am pus o fasie de izolator pe lamela de jos a fasungului! Am indoit piciorusele ledului astfel incat sa agate lamelele fasungului si sa ramana ancorat in ele.
Apoi, am deslipit o legatura la fasung (firul) si am inseriat cu el un rezistor de 1200 ohmi, pe care l-am mascat sub suportul motorului! (foto 6)
Ultima operatiune, am schimbat pozitia firelor de alimentare a fasungului pe slotul suportului de decodor si le-am mutat pe paralel cu firele de alimentare ale motorului tinand cont de sensul de mers al masinii.
Am repus contragreutatea si masca tenderului si ...gata!
Apoi am atacat partea din fata! Am scos fasungul becului cu totul, iar in locasul acestuia am improvizat o combinatie dintr-un suport de led de 6mm si un nit de legatura de la jocul LEGO! Se potrivesc super bine si in plus combinatia tip cilindru cu piston rezultata, imi permite sa misc ledul in sus sau in jos astfel incat sa-l aduc in pozitia corespunzatoare unei iluminari mai puternice a farului central in paralel cu ceva mai slaba iluminare la farurile de pozitie! (foto 8)
Grupul astfel rezultat l-am bagat in gaura fostului fasung (foto 10).
In grup am bagat ledul si am intors piciorusele prin fantele nitului astfel incat acestea sa vina in pozitie pentru lipit firele! (foto 9)

Pe placa decodorului, am deslipit un fir de la bec si am inserat un rezistor de 1000 ohmi! Am montat totul la loc, nu inainte de a modifica lipitura firelor de siguranta care, in mod total stupid, erau lipite cu ambele capete tot pe arculetele de legatura, asta ducand la instabilitatea transmiterii tensiunii colectoare de pe rotile de tractiune catre placa decodorului. Capatul dinspre cazan, l-am deslipit de pe arculet si l-am lipit pe piesa de ancorare a arculetului, astfel incat, chiar si atunci cand din inertie tenderul vine peste cazan, (inainte arculetul se misca logic spre inainte si nu mai facea contact cu gaura de ancorare), legatura sa ramana permanenta!
(am uitat sa fac poza dar la proxima demontare promit sa fac)

Am lasat in fata numai un led galben alimentat exact prin dioda de siguranta de pe placa decodorului, pentru ca vreau sa mai intervin o data cu inca o modificare. Vreau sa separ prisma de iliminare fata, cea originala, astfel incat farul central sa fie separat, cu un led galben exact cu se afla in stadiul acesta, dar parte de lumini de pozitie (farurile de jos) sa posede leduri bipolare bicolore galben - rosu!

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Succes!

PS - As fi vrut sa-i pun si lumini de control la bielaj dar, nu stiu daca a avut vreodata si nu gasesc SMD-ri la Slobozia! :(
 

DORIN

Well-Known Member
#2
ca si masina, privind modul cum se comporta pe sine, esti multumit?
are tractiunea pe doua osii ale tenderului sau pe toate 4? am inteles ca este o noua achizitie? cit a costat? (daca nu sunt indiscret)
am vazut ca are volanta. asta e un lucru bun. dar cum sta cu zgomotul. stiind ca e de la PIKO ma gindesc ca e putin cam zgomotoasa. cam cind e fabricata? oricum cred ca e din productia noua.....
 

Prognosis

Well-Known Member
#3
@DORIN Zgomot nu face mai mult ca un BR 218 dar are serioase probleme de alimentare in curbe. Cazanul se inclina si rotile nu mai ating linia din exterior!Fapt pentru care am adaugat...

BR 01 - contacti suplimentari pe cazan

Pentru ca erau probleme de alimentare in curbe la aceasta locomotiva, am decis sa adaug o serie de contacte suplimentare pe cazan.
Pentru inceput am suplimentat cu un contact pe cea de a treia roata de tractiune. Contactii sunt din lamela de releu si sunt lipiti direct pe lamela de transmisie de pe sasiu.
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Urmeaza sa suplimentez cu contacti similari cele doua osii de pe carutul putator. Locomotiva este foarte frumoasa, o indragesc mult dar are mari probleme de alimentare in curbe intrucat este proiectata prost de tot. Are din fabrica numai doua osii conectate pe caza si numai o osie pe tender!
 

Prognosis

Well-Known Member
#6
BR 01 probleme de conceptie si logica proiectarii

<r><B><s></s>BR 01 probleme de conceptie si logica proiectarii<e></e></B><br/>
<br/>
Problemele de alimentare in curbe la aceasta locomotiva nu s-au rezolvat numai prin adaugarea de contacte suplimentare pe cazan.<br/>
Am investigat indelung aceasta problema. Masina este una dintre cele mai frumoase si pacatul ar fi fost numai al meu daca cedam gandului de a o da numai pentru ca nu intra in curbe decat tîrîÂş, patina la greu si nu se mai alimenta chiar si in curbe de R4.<br/>
<br/>
Am cerut sfatul colegilor de pe forum prin telefon. Multa lume m-a sfatuit sa dau masina pentru ca asa este ea conceputa. Gandul nu m-a multumit. O fi neamĂžul neamĂž, dar românul este Âşi mai neamĂž.<br/>
<br/>
Concluzii în urma observaĂžiilor:<br/>
<br/>
th_ osiile de pe tender au ecartamentul neechilibrat corespunzator pentru a juca suficient pe linii si pentru a crea un arc de cerc in curbe;<br/>
th_ osiile alergatoare si cea purtatoare nu au ecartament echilibrat si egal;<br/>
th_ osia colectoare de pe tender este prea fixa in locasul ei si nu are miscare laterala minima;<br/>
th_ cupla dintre tender si cazan este insuficient de mobila si la inscrierea in curbe antreneaza ridicarea laterala a cazanului fapt care duce la intreruprerea alimentarii motorului;<br/>
th_ tenderul nu colecteaza decat pe o osie;<br/>
th_ tenderul nu are suficienta greutate.<br/>
<br/>
Cam acestea au fost concluziile a doua zile de studiu special al comportamentului acestei masini!<br/>
In consecinta am facut unele modificari pe care va invit sa le citiĂži pe situl meu: <B><s></s><URL url="http://trenulete.info/atelier/BR01-lumini.htm"><s>
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
</e></URL><e>
</e></B><br/>
Va fac aceasta invitatie de a vizita situl pentru ca sunt in pending pentru un contract si am mare nevoie de vizite. Stiti si voi ca situatia mea nu prea e roza si am mare nevoie de acest contract! Imi pare nespus de rau ca redirectionez cititorii pe care îi rog din suflet să mă ierte de acest păcat!<br/>
<br/>
Aici vedeti si filmul comportarii acesteai masini superbe dupa interventiile mele!<br/>
<URL url="http://www.youtube.com/watch?v=6AqGOXTvJXI"><s>
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
</e></URL><br/>
<br/>
Va multumesc!</r>
 

pcg

Well-Known Member
#7
Salut ,

Mentionez ca si eu am un 01 Piko si nu face probleme , incepand cu R2. Singura raza care e cu probleme , mentionata si de producator este R1. Locomotiva este noua ?
 

aulin

Well-Known Member
#9
Fiindca am avut aceleasi probleme cu alimentarea locomotivei mele BR 03 Piko,model asemanator cu BR01,am realizat o punte de legatura,paralel cu resorturile de tensiune dar,fara sa le scot din functie,mentionez ca nu mai am nici un fel de problema cu alimentarea locomotivei pe traseu,nici in curbe strinse(R3 Roco),ruleaza impecabil,viteze mici,etc(locomotiva este echipata cuLokPilot V3),cu permisiunea lui Prognosis(eu nu am aparat foto),voi posta o fotografie cu modelul sau BR 01 Piko,cu modificarea simpla efectuata de mine la BR 03(se vad cele doua fire lipite care formeaza puntea paralela resorturilor)

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

Prognosis

Well-Known Member
#10
Am separat luminile tenderului. Astfel, cele de jos dau lumina rosie pe sens inainte si alb-galben pe mers inapoi, in timp de farul central de sus, da lumina alba numai la mers inapoi!
Am taiat ghidul de lumina astfel incat lampile de pozitie de jos au ramas legate intre ele, la care am montat un led bicolor-bipolar dreptunghiular, pe care l-am fixat simplu, numai cu banda adeziva neagra!
Pentru farul central am facut din agrafa de plastic, un mic ghid de lumina pe care l-am fixat intr-o piesa de mecanism de pix. Piesa are intr-o parte o gaura de 1,8 mm, pentru ghidul de lumina, iar in partea opusa are exact diametrul diodei led.

You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Bafta!
 

Prognosis

Well-Known Member
#11
BR 01 - imbunatatiri faza inlocuirii LED-urilor cu SMD-uri

Am decis refacerea sitemului de iluminat la frumoasa BR 01 prin inlocuirea ledurilor cu smd-uri si montarea luminilor ce control la ambielaj. Iese ceva minunat! Insa lipirea minusculelor smd-uri rupe ochii si termina sacul de rabdare. O zi intreaga am trebaluit si inca nu e gata...
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

Mai intai am decis sectionarea ghidului de lumina de la cazan si separarea prismelor in trei componente, cea pentru farul central si cele doua lumini de pozitie. Pe ghidul de far central am lipit un led galben de intensitate mai mare. Pe cele doua ghiduri de pozitii am lipit cu picatura cate doua smd-uri unul langa celalalt si le-am conectat in antiparalel. Toate sunt conectate printr-un rezistor de 900 ohmi.

Am trecut apoi la montarea luminilor de control sub cazan. Mai intai pe carucior...
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum

.. si apoi pe sub pasarela cazanului. Initial am facut montajul cu smd-urile in serie insa la atelier am un redresor variator IBERTREN de la un set TT si la porbe mergea perfect. Alimentate insa cu variator mehano, am uitat ca legarea in serie capoteaza si nu mai merg decat la variatie mare de tensiune. Asa ca am demontat nervos azi nioapte pe la ora 23.00 urmand ca azi sa refac circuitul cu smd-uri in paralel...


You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

Prognosis

Well-Known Member
#12
Am terminat instalatia de iluminat exterioara la aceasta locomotiva. Sunt cate trei lampi pe fiecare parte plus una in cabina fochistului.
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum


Din pacate succesul acestei operatiuni afost umbrit de un eveniment foarte neplacut si negativ fata de functionarea dioramei de la Slobozia! Ieri, in timpul probelor la aceasta locomotiva, nu stiu cum dar s-a produs un scurt circuit care mi-a ars doua motoare de macaz. Nu am facut nimic neobisnuit si nici nu am realizat ca sunt in scurt decat dupa ce mirosul de plastic topit a atras atentia sotiei mele. Am cautat si am descoperit marele necaz. Teoretic nu ar fi trebuit sa se intample asa ceva. Conferm schemelor de functionare, macazele sunt alimentate prin relee care lucreaza numai la un impuls de maxim o secunda. Nu inteleg cum de mi s-a putut intampla o astfel de nenorocire. Cum situatia este destul de complicata la mine, diorama ramane nefunctionala pana cand Societatea PanArin va face rost de fonduri pentru reparatiile la instalatia macazelor. :(
You do not have permission to view link Autentificare sau înregistrare acum
 

obiwan

Well-Known Member
#13
Salut ! eu cred ca cea mai buna interventie la un BR 01 PIKO e sa scapi urgent de ea.
In ritmul asta o sa o schimbi din cupla in cupla, exact cum fac snobberii care au dacii vechi si le impopotoneaza cu tot felul de suplicii inutile. O vinzi la unul care colectioneaza modele de dragul artei si achizitionezi o scula ca lumea.
 

SantaFeFan

Well-Known Member
#14
obiwan a spus:
Salut ! eu cred ca cea mai buna interventie la un BR 01 PIKO e sa scapi urgent de ea.
In ritmul asta o sa o schimbi din cupla in cupla, exact cum fac snobberii care au dacii vechi si le impopotoneaza cu tot felul de suplicii inutile. O vinzi la unul care colectioneaza modele de dragul artei si achizitionezi o scula ca lumea.
Personal iti dau dreptate obiwan ,dar omu' poate tine la scula respectiva din motive personale (amintiri ,cadou etc)
 

cosmin78

Well-Known Member
#15
macazele alea s-au ars ptr ca au fost alimentate in continuu cu curent....a ramas blocat
butonul de comanda al releului ....iti spun asta din icsperienta proprie si
personala :p :D
 

obiwan

Well-Known Member
#16
Cred ca tine, dar e dureros sa ai diorama si sa nu o poti rula. Aparent modelul este OK, dar in realitate este o mare porcarie. Nu pt ca este al lui Prognosis, ci pentru ca cei de la PIKO ar trebui sa stea in cur sa ia notitze de la altii cand concep un model ca BR 01.Chiar Prognosis a facut un perete de 2x2m cu versuri continand multitudinea de erori constructive. Prognosis, vezi te rog un model de aburoasa Liliput sau FLM. E o mare diferenta. Succes!
 

obiwan

Well-Known Member
#18
De ce nu? Si eu am loko de la roco(vers) si sunt f. multumit in privinta rulajului, cat si in ceea ce priveste d. p d.v. optic. Sa auzim de modele faine, toate bune!!!
 

Prognosis

Well-Known Member
#19
Cel mai probabil e ca aveti dreptate dar... asta am si cu asta defilez. Nu sunt alte posibilitati. Spuneti ca poate tin la ea. Ei bine, NU! Chiar ca tii la o masina care e buna si te multumeste. Asta m-a dezamagit si m-a muncit din prima zi cand a ajuns la mine. Insa pentru mine inseamna o locomotiva pe diorama, o aburosa pe care incerc sa fac compatibila nu pentru ca imi place "dacia" la nebunie, ci pentru ca nu am posibilitatea fizica de a o schimba cu un "mertzan"...
 

Prognosis

Well-Known Member
#20
Si referitor la macazele arse, am o cutie cu motoare de TT si azi voi incerca sa adaptez asa ceva la H0. Pe sub masa! Va tin la curent!
 
Sus Jos