Poze de la 1900

Istorie, documentatii, literatura, date despre trenuri din epocile trecute
Scrie răspuns
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Joi Mai 15, 2014 3:56 pm

Semafor scrie:
[Link Removed for Guests]
ca fapt divers, ceea ce in poza este peron, este de fapt incinta vechii statii Gara de Nord fosta Targoviste mai exact locul unde garau trenurile. Ulterior au scos liniile (mai putin una in dreptul salonului oficial) apoi si pe aceasta si in anii '60, fosta grupa de linii de garare a devenit ceea ce stim noi astazi.
All aboard !
Avatar utilizator
Semafor
Mesaje: 696
Membru din: Lun Feb 21, 2011 12:00 am
Localitate: Pascani
Contact:

Mesaj de Semafor » Vin Mai 16, 2014 11:17 am

Multumim, Catalin!


[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Vin Mai 16, 2014 3:18 pm

O completare daca imi dai voie. La Ploiesti Vest este prima varianta a cladirii destinate calatorilor, pe vremea cand Ploiestii nici nu se zareau in departare. Actuala cladire e alta, pe acelasi amplasament. Poza originala o gasiti in rezolutie mare pe situl cenafer.

[Link Removed for Guests]
All aboard !
Avatar utilizator
tozlovanuvlad
Mesaje: 35
Membru din: Lun Oct 26, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de tozlovanuvlad » Sâm Mai 17, 2014 12:06 am

E aceeasi dar mult modificata si extinsa.

Imagine

Imagine

Atentie la dispunerea ferestrelor si a usilor.
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Sâm Mai 17, 2014 6:44 am

Cladirea actuala a inglobat-o pe cea veche. Am mai discutat pe forum, nu este nicicum un caz singular. Estetic, actuala pastreaza putine elemente vizibile din prima cladire si doar un ochi bun le regaseste. Cladirea actuala se extinde mult spre NV fiind aproape dubla in dimensiuni.
All aboard !
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Sâm Mai 17, 2014 10:08 am

Confirm cele spuse de prietenul nostru Catalin.

Atunci cand intrati in Gara de Nord dinspre cladirea monumentala a Regionalei CFR, intrati pe sub porticul cu elemente dorice adaugat in perioada interbelica, proiect al arhitectului Victor Stephanescu, iar de acolo intrati intr-un hol lung ce reprezinta etapa cea mai veche de existenta a garii.

Gara de Nord a fost de la bun inceput o gara tipica "de capat" (la fel ca si gara Filaret) care in mod traditional avea doua linii (una de plecare si una de sosire) iar intre cele doua, la mijloc, mai exista o a treia linie de manevra. Legatura dintre ele se facea cu trei turnante mici manuale, cate una la fiecare cap de linie, si o cale scurta de legatura in unghi drept intre ele; ideea era ca locomotiva sosita la capatul liniei putea fi intoarsa pe segmentul respectiv de linie si putea sa fie retrasa pe linia de manevra.

Desigur pentru noi astazi pare ciudata si complicata solutia aleasa, mai ales ca locomotivele lungi de dupa 1880 erau imposibil de intors pe o turnanta de 4 metri diametru, fara a mai pune la socoteala faptul ca se detasa tenderul si mergeau separat, cate o piesa odata. Dar asta este solutia vizibila in planuri atat pentru gara Constanta, pentru gara Filaret (ambele fiind facute de aceasi echipa de proiectare) precum si pentru vechea gara de Nord, realizata de un consortiu prusac. S-a folosit solutia tipica a vremii, toate trei fiind gari de capat.
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Sâm Mai 17, 2014 10:17 am

Pentru cei interesati de istoria Garii de Nord din 1872 pana in 1981 va recomand calduros cartea Constructii pentru transporturi in Romania, aparuta 1981. Exista un intreg capitol dedicat garii cu harti si imagini.
All aboard !
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Sâm Mai 17, 2014 12:48 pm

Multumesc frumos de sugestie, Catalin! Nu am citit-o, am vazut doar planurile originale din Arhivele Statului, am sa caut si cartea!
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
Gam3
Site Admin
Mesaje: 4954
Membru din: Sâm Iun 18, 2016 8:06 pm
Localitate: Iași
Contact:

Mesaj de Gam3 » Mar Mai 20, 2014 5:55 pm

O imagine cu peroanele acoperite.
[Link Removed for Guests]
foto - "Constructii pentru transporturi in Romania"
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Iun 03, 2014 1:46 pm

Gara Buzau, decembrie 1917 ilustrata germana (a doua cladire a garii):

acoperisul garii arsese complet in urma luptelor din acea luna, in prim plan soldati romani prizonieri paziti de armata germana de ocupatie:

[Link Removed for Guests]

ilustrata romaneasca circulata 1929, cladirea fusese refacuta si efectele razboiului indepartate.

[Link Removed for Guests]
All aboard !
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Mar Iun 03, 2014 3:25 pm

Multumesc frumos Catalin, iar inainte sa-i arda acoperisul arata asa:

Imagine

Practic, era identica nenorocitei de la Pitesti, care a fost demolata c-asa au vrut muschii onor conducerii chefere, ca sa mai faca inca un acvariu in loc
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mie Iun 04, 2014 4:19 am

Nu, in poza "Buzeu" e prima cladire de calatori din seria celor facute de concesionari. Cea cu acoperisul ars este a doua cladire pastrata cu ceva transformari pana azi.
All aboard !
Avatar utilizator
victorian
Consilier Istoric
Mesaje: 2222
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Constanta
Contact:

Mesaj de victorian » Joi Iun 05, 2014 12:05 pm

Salut Catalin, de acord cu tine, intre etapa cu acoperisul ars si poza postata de mine mai exista o etapa de reconstructie a garii. Insa daca analizezi cu atentie cladirile, vei vedea ca in buna traditie a secolului al 19-lea care din pacate nu se mai continua azi, cred ca gara respectiva nu a fost demolata complet, ci doar modificata prin etajarea aripilor si eventual extinderea acestora, iar zidurile vechi continua sa existe in interiorul zidurilor moderne in acelasi fel in care zidurile garii Sinaia de la 1878 continua sa existe partial in cladirea de la 1913. Pe vremea aceea nu isi permitea nimeni luxul de a darama complet o fundatie si niste ziduri care puteau fi refolosite. O practica ce azi din pacate nu isi mai are locul in lumea moderna a "acvariilor" :roll:
Dorin

"Dezvoltarea unui stat se masoara si prin starea retelei sale feroviare". Camillo Benso, Conte di Cavour
Avatar utilizator
catalin
Mesaje: 2778
Membru din: Mar Apr 24, 2007 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de catalin » Mar Iun 10, 2014 12:22 pm

Dorin, nu pot nici sa confirm nici sa contes cele scrise de tine pentru ca nu am informatii despre transformarea garii Buzau. Asa cum amandoi am constatat metoda descrisa de tine era una comuna. Ochiul tau de arhitect sigur vede detalii care mie imi scapa.

Nu stiu daca ti-am trimis vreodata schita vechii statii "Buzeu" asa cum apare in "Darea de seama" semnata I Gh Duca la 1893 (am mai scris acum ceva timp despre acest minunat studiu care se gasete prin biblioteci si care cuprinde schite ale tuturor statiilor mari de pe reteaua Vechiului Regat). Si daca tot ai pus imaginea aia frumoasa cu gara in varianta initiala uite si schita statiei si legenda aferenta. O postez la o rezolutie mult mai mica decat scanul ca sa poata incapea intr-o singura poza:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]
All aboard !
Avatar utilizator
dantm
Mesaje: 1837
Membru din: Mie Mar 05, 2008 12:00 am
Contact:

Mesaj de dantm » Mar Iul 08, 2014 11:45 pm

Desi nu am facebook, pornind de la un link am ajuns sa vad aceasta poza.
Nu e de la 1900 cum e topicul dar...

Masina aia este in vagon. La aproape un secol distanta inca nu avem acest serviciu.



mai incolo e gara Piatra Olt



Sacele



Tirgu Ocna



Un ,,microbuz" de aprovizionare



asta nu o pot comenta

Scrie răspuns

  • Advertisement


Înapoi la “Istorie si literatura feroviara”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 0 vizitatori