DE CITIT PENTRU INCEPATORI

Esti nou in lumea modelismului? aici gasesti informatiile de care ai nevoie pentru a incepe.
Scrie răspuns
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Feb 03, 2007 10:56 pm

Continuam cu realizarea unei diorame feroviare

Materialul reprezinta o combinatie intre sfaturile modelistului francez Jean-Luc Zimmermann (train.modele.free) precum si idei adunate de pe diferite situri de specialitate si puse sub o forma cat de cat logica de catre subsemnatul.

Asa cum am mentionat in paginile anterioare ne vom intoarce privirea asupra unor aspecte deja prezentate dar peste care am trecut destul de usor din dorinta de a vedea cum se construieste modulul de baza al dioramei si asta deoarece:

-realizarea unei retele feroviare in miniatura constituie pentru noi toti o aventura pasionanta in care vom descoperi ca trebuie sa avem cunostinte din diferite domenii si sa facem lucruri la care nici nu ne-am gandit pana acuma;

-inainte de a ne lansa intr-un asemenea proiect, indiferent de dimensiunile lui, trebuie sa avem toate atuurile necesare bunului mers al lucrurilor fara sincope;

-o buna documentare prealabila si respectarea catorva reguli elementare puse in practica de modelisti cu experienta (mai "batrani"), cele date de NEM si indemanarea de care dam dovada sunt o garantie a reusitei noastre;

-toti, indifrent de domeniul in care activam sau daca suntem pe bancile scolii, stim ca o buna planificare ne va ajuta foarte mult in derularea proiectului nostru si planificarea este, putem zice, primul pas si cel mai important.

Fac o paranteza si citez pe cineva de pe forum, scuze ca nu mai retin cine, care a spus ca a proiectat viitoarea diorama intr-o luna si cred ca nu vorbea despre treizeci de zile calendaristice ci despre ore care insumate dau o luna.

O planificare si o proiectare corecta a viitoarei noastre cai ferate nu pot fi decat in beneficiul nostru.

Legat de proiectare dau exemplu din domeniul meu de activitate: astazi nimanui nu-i mai trece prin cap sa construiasca o casa fara o planificare a bugetului si fara un proiect bun.

Vom incerca sa punctam impreuna cateva aspecte care dau functionalitate si realism dioramei si vom continua cu alte lucruri interesante in drumul spre "marea realizare".

O precizare:

-modelismul feroviar, ca alte multe hobbyuri, este o forma de relaxare si nu trebuie sa ne lasam luati de val si sa-l punem "cap de lista" in preocuparile noastre zilnice deoarece sigur se va intoarce impotriva noastra facandu-ne viata un calvar. Este un mod de a ne verifica si dezvolta aptitudinile, un mod de a ne complcta cunstintele de la istorie la mecanica, arhitectura, peisagistica si multe altele.

Inapoi la subiect

Am vazut ca spatiul constituie o problema majora la scara H0. Totusi unele elemente constructive trebuie respectate pentru a da realism realizarii noastre. Dintre acestea garile constituie un capitol aparte.

lungime latime
Linie secundara cu o gara mica (2 sau 3 linii) 2,00 1,00
Linie secundara cu gara medie si bifurcatie 2,50 1,25
Linie principala dubla cu gara medie 3,00 1,50
Linie principala si linie secundara cu gara mare 4,00 nespecificat

Dimensiunile sunt orientative, dar daca vrem sa arate bine asa trebuie procedat.
Calculele pentru determinarea lungimii garii putem sa le facem singuri. Toti avem cataloage sau pliante PIKO cu tipurile de linii unde sunt precizate lungimile acestora.
Sa ne amintim ce probleme au Silviu si cu Vir_19. La Silviu problema este mai acuta. Vrea sa puna o garnitura de 6 vagoane si o locomotiva sa opreasca in gara.

Un calcul simplu pentru vagoanele pe boghiuri

6 vag x 244 mm/vagon = 1464 mm
1 loc* x 282 mm = 282 mm

*am luat lungimea lui BR01, cea mai lunga locomotiva PIKO
Rezulta o lungime a liniei de 1746 mm, rotund 1800 mm.

La asta se adauga lungimile celor doua macaze de la capete
2 x 231 mm = 426 mm

Deci o gara cu doua linii va avea nici mai mult nici mai putin decat 2262 mm

Din linia mai scurta mai putem face o abatuta si din aceea inca una. Liniile curente vor fi din ce in ce mai scurte datorita macazelor si liniei de racordare a abatutei.
Nu am calculat ca sa-l fac pe Silviu sa scurteze garnitura de calatori. Am facut calculul ca sa arat ca ce a pus in tabel Jean-Luc Zimmermann este "de acolo".

Altfel se pune problema daca avem material rulant din Ep. I. Vagoanele si locomotivele sunt mai scurte, garniturile la fel iar garile sunt mai mici.
O locomotiva mare din Ep. I, BR38, redusa la 1:87 are 218 mm iar vagoanele de calatori pe doua osii in jur de 150 mm. O garnitura este formata din trei vagoane de calatori si unul de bagaje iar lungimea totala a trenului se invarte in jurul cifrei de 900 mm.

Parca suna altfel.

Chiar si vagoanele pe boghiuri sunt relativ scurte si se situeaza undeva pe al 200 mm

Veti spune: "OK! Si ce reducere am facut?"

Pai am facut avand in vedere ca orice cm economisit conteaza.

Iata cum alegerea epocii poate fi un factor determinant in proiectarea dioramei.

Daca avem un spatiu limitat este indicat sa ne aplecam atentia asupra unei epoci mai vechi in care materialul rulant nu este asa de lung si putem face raze de curbura mai mici iar garile, cum am mai subliniat, sunt mai mici.

Impartirea pe epoci:

Epoca I: inceputul cailor ferate, in jurul anului 1830, pana in preajma primului razboi mondial

Epoca II: 1925 - 1945 si corespunde dezvoltarii pana la apogeu a tractiunii cu abur, aparitiei primelor automotoare si a locomotivelor diesel si electrice

Epoca III: 1945 - 1970 si corespunde perioadei in care se amesteca circulatia materialului rulant dinainte, din timpul si dupa razboi, este sfarsitul locomotivelor cu abur

** o sa ma contraziceti si o sa spuneti ca sunt tari in lume unde tractiunea cu abur este curenta
OK! Aici facem referire la Europa

Epoca IV: 1970 - 1985

Epoca V: 1985 pana in zilele noastre

Mai multe despre epoci si subepoci

[Link Removed for Guests]

la randul lor unele tari au in cadrul impartirii europene propria impartire

Revenim:

Facand toate calculele putem sa ne facem o imagine asupra marimii viitoarei noastre cai ferate in conformitate cu spatiul pe care-l avem la dispozitie si sa decidem daca:

-facem ceva aglomerat cu o gramada de linii, treceri si intersectii denivelate pe care circula garnituri ce au in compunere maxim trei vagoane

sau

-facem o diorama aerisita, impartita pe module ce se pot asambla si dezasambla, cu linii mai putine pe care circula garnituri mult mai aproape de realitate ca lungime.

Veti spune iar: Hello! De unde atata spatiu?

Raspunsul este foarte simplu: Daca nu avem nu este.
Oricum optiunea privind configuratia circuitului este la noi.

Lok a optat pentru o singura gara si o mica zona industriala. Cand va dori sa se joace inchide circuitul cu o bucla.
Probabil ca si Silviu, pana va dispune de mai mult spatiu, va proceda la fel.

Referitor la tema dioramei avem mai multe optiuni.
Putem alege intre a reprezenta o situatie reala existenta sau sa ne lasam imaginatia sa zboare si sa gaseasca subiectul dioramei.
Creand propria noastra cale ferata ce nu are nimic cu o situatie reala avem o mai mare libertate in ce priveste epoca, materialul rulant si amenajarea peisagistica.

Despre forma in plan a dioramei am vorbit la inceputul subiectului cand am prezentat mai multe combinatii de montaj al modulelor.

Exista si alte variante.

Discutand cu Coobra despre viitoarea lui retea de cale ferata am ajuns la concluzia ca frumos ar fi sa reprezinte o gara in adevaratul sens al cuvantului ce sa aibe toate facilitatile: peroane pentru trenurile de calatori, un triaj pentru marfa, un depou cu remiza, placa turnanta, statii de alimentare diesel, carbuni si apa, depozite si rampe pentru marfuri, etc.
Gara ar putea fi un terminal sau o gara in circuit.
Indiferent de varianta aleasa inchiderea circuitului (un tren trebuie sa plece si sa se intoarca in gara) se va face pe nivelul inferior al dioramei, diorama dispusa pe doua nivele. Coborarea si urcarea pe o rampa in spirala sau elicoidala cu linie simpla sau dubla.
Tot la nivelul inferior va fi dezvoltat un triaj unde sa stationeze garniturile care nu circula pe diorama si sa constituie locul de stationare al tuturor modelelor atunci cand Coobra, luat cu alte treburi, nu se joaca.

Imagine

[Link Removed for Guests]

:idea: Este o idee!

Daca ati schitat pe hartie planul viitorei voastre retele feroviare nu va ramane decat sa treceti la proiectare.

Asa cum am mai spus metoda incercarilor succesive pe langa faptul ca nu prea da rezultate este foarte greoaie si de durata. Am numit incercari asezarea directa a liniilor, fara un plan in prealabil, pentru formarea circuitului.

Proiectarea se poate face:

-clasic: creion, guma, echer, compas, liniar si o cola de hartie pentru desen;

-cu ajutorul PC-ului si al programelor specializate in proiectarea de diorame

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

Eu personal prefer metoda clasica.
Programele pentru proiectare, daca nu le cumperi, au o gramada de probleme in versiunea demonstrativa.

Nu vom intra in detalii privind alegerea liniilor deoarece majoritatea vorbim despre PIKO. Le cunoastem cu totii si stim cati "bani" fac. Parerea unanima este ca raportul calitate/pret este aproape optim.
Liniile PIKO se livreaza fara terasament (personal nu agreez liniile cu terasament) si sunt intr-o gama care sa acopere necesitatile pentru o diorama complexa (drepte de diferite lungimi, curbe cu raze diferite, linie flexibila si toata gama de aparte de cale).

Imagine

[Link Removed for Guests]

Cei 2,5 mm ai sinei nu se incadreaza in scara 1:87 dar este foarte bine ca sina este mai inalta. Cei care au modele PIKO mai vechi cu buza antideraiere (sau cum s-o numi) spradimensionata nu risca ca aceasta sa "calce" pe imitatiile de suruburi ale liniei si sa cape un mers de rata.

Cu ce ofera PIKO se poate imagina orice circuit fara a fi nevoiti sa facem improvizatii.
Din motive de spatiu putem efectua modificari si ajustari ale liniilor pentru a corespunde necesitatilor noastre (vezi modificarile bretelei facuta de clujeni)

De la linii la traseu

In vederea castigarii de spatiu si de a conferi realism peisajului suntem obligati sa asezam garile la nivele diferite. Din acest motiv in traseul nostru vor aparea curbe si rampe.
Daca raza de curbura minima este data de raza minima a curbei pe care o poate aborda cea mai mare locomotiva a noastra (mentiune facuta de producator) sau de gradul de realism pe care dorim sa-l obtinem, Panta este calculata astfel incat o locomotiva ce tracteaza o garnitura sa aibe viteza constanta atat pe plat cat si in urcare.

Pentru urcarea cu viteza constanta a unei pante exista mai multe variante:

-proiectarea corecta a pantei;

-echiparea rotilor locomotivelor cu cauciucuri de frictiune;

[Link Removed for Guests]

-inserarea in circuitul de alimentare a unui montaj electronic care sa mareasca tensiunea de alimentare atunci cand locomotiva "gafaie" pe panta - numai pentru analog;

[Link Removed for Guests]

-decodoare cu compensare de sarcina pentru locomotivele in sistem digital

Vom vorbi despre proiectarea corecta a pantei deoarece despre celelalte stim mai multe

Cand panta este in aliniament poate ca declivitatea nu este chiar asa de importanta dar atunci cand traseul urca si mai este si in curba apar problemele - cum spune Lok - datorita unghiului de pozitionare al rotii modelului fata de sina, adica dupa ce ca urca mai este si pozitionat oblic fata de sina.

Panta poate fi aleasa prin incercari succesive sau stabilita din start pe baza experientei altora sau pe baza specificatiilor facute de fabricant (nu prea am vazut)

Iata ce ne spune prietenul nostru Jean-Luc

"se considera, in general, ca panta optima este de 3% (adica urcam 3 cm pe o lungime de 1 m), deci o declivitate buna cu rezultate pe masura in exploatare pentru o linie principala care poate merge, in cazuri extreme, pana la 5%.

O situatie aparte este atunci cand locomotiva noastra urca pe un tronson in curba (diametrul curbei mai mic de 70 cm la H0) panta maxima admisa fiind de 2,5%.

Ca sa ne facem o idee: locomotiva la H0 ce trage 10 vagoane pe linie dreapta si plat nu va tracta decat 5 pe o curba cu panta de 2,5% si 2 pe o panta de 5% la viteza echivalenta si constanta."

Un alt aspect pentru usurarea urcarii pantei il constituie racordarea traseului orizontal la cel in urcare.
Daca acesta se face in unghi riscam ca din cele patru roti ale unei locomotive cu aburi (de ex.) numai doua sa stea pe linie efectiv si sa impinga trenul.

Imagine

Nu va bucurati daca aveti diesele deoarece dezbaterea in plan vertical a boghiului este si ea limitata si va putei trezi ca numai axa din fata a primului boghiu si axa din spate a celui deal doilea ating linia :twisted:

Este necesar sa evitam inceperea rampei imediat dupa un macaz sau terminarea acesteia inaintea unui macaz.

Diferenta de nivel necesara la intersectarea a doua linii ale traseului nostru trebuie sa corespunda pasajului de libera trecere intre planul de rularea (partea superioara a sinei) si partea inferioara a podului (elemntul constructiv cel mai jos plasat) sau a platformei caii de rulare.

Avem:
-70 mm pentru locomotivele cu abur si diesel
-90 mm pentru locomotivele electrice

[Link Removed for Guests]

Pentru liniile ascunse in tuneluri este bine sa prevedem pentru interventii (deraieri) o inaltime de 20 cm masurata de la partea superioara a sinei pe inaltime.

Curbe

Cum am mai spus acestea ne ajuta sa facem o serie de intoarceri pentru a junge la un nivel superior sau pentru a da impresia de lungime a traseului.
Alegerea curbelor depinde de materialul rulant pe care-l avem dar si de epoca pe care o reprezentam si realismul dioramei.

De exemplu daca pentru un tren din Ep.II compus din trei vagoane sau un tren de marfa putem folosi linii curbe R2 (r=422 mm) nu acelasi lucru il putem face pentru un tren modern ce are in compunere vagoane lungi de 25 cm. Raza minima de curbura recomandata este de 700 mm.

Cum o arata un TGV pe o curba R1!! :twisted:

Putem pacali razele de curbura indiferent de ce modele ruleaza si sa folosim raze mai mici, minimul indicat de producator, dar numai acolo unde traseul este ascuns privirii (tuneluri) cu mentiunea ca reducerea razei sa nu pericliteze rulajului (deraieri).

Majoritatea dintre noi (nici eu nu am facut exceptie pana nu am citit materialul - Jean-Luc Zimmermann - care a inspirat aceasta prezentare) facem trecerea directa de la aliniament la cerc conform tipului de linie folosit - in general R2 si R3.
Din aceasta cauza garnitura in plina viteza face trecerea de la aliniament la curba cu o smucitura (da brusc din "cap" spre interiorul curbei).
Pe multi nu ne deranjeaza iar marea majoritate, m-am numarat si eu, nici nu baga de seama din diverse motive - atentia spre alte detalii.

Dupa o serie de teste (liniile pe mocheta!!!!) cu linie dreapta si curba (o sa ma bazaie Silviu ca in loc sa ma ocup de E69-le lui fac tot felul de teste - cui or folosi? :shock: ) si dupa ce am citit si recitit ce scrie Jen-Luc am ajuns sa-i dau dreptate.
Focalizand atentia spre acest aspect a ajuns sa ma deranjeze "miscarea" brusca a locomotivei la intrarea pe curba.
Nu arata bine ce se intampla acolo si asta indiferent de viteza trenului.

Ei! Nu m-am oprit aici, tot eram la teste, si am mai facut ceva.
Am format o garnitura din vagoane lungi de calatori si, din punct de vedere vizual, imaginea este si mai deplorabila. Cand primul vagon intra pe curba se aseaza brusc intr-o pozitie oblica fata de cel din spate. "Capul" fuge spre interiorul curbei iar "fundul" spre exterior si isi baga un tampon intre tampoanele celui din spate (urat gest).

Imagine

[Link Removed for Guests]

Am montat si cuple scurte (am ca nu beau) si rezultatul este acelasi. Rulajul modelelor lungi pe R2 nu da bine. Nu am R3 ca vorbeam si despre ea.

Mie personal nu-mi place ce am vazut si voi tine cont in viitor.

Remediul ni-l da NEM si Jen-Luc deopotriva:

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

Traducand ce scrie acolo inseamna ca pentru atenuarea imaginii cu smicitura sa facem o racordare la cercul de baza cu o linie cu raza superioara decat a cercului.
Racordarea aliniamentului la curba trebuie facuta progresiv printr-un arc de tranzitie (tot suntem in tranzitie de 17 ani!!).

Imagine

In primul desen (cel din stanga) avem imaginea unui traseu mai spre jucarie
In partea dreapta racordarea liniei drepte cu cercul prin intermediul unui segment de trecere da mai mult realism traseului

O alta situatie des intalnita pe diorame din necesitati de prelungire a traseului sau de intoarecere este cazul in care trebuie sa facem trecerea de pe un cerc pe altul ce au o tangenta comuna sau cum mai este numita contracurba

Imagine

Conform desenului avem mai multe situatii

In stanga sus este prezentata situatia cea mai simpla (tenta de joc) la care trecerea se face direct de la o curba la alta si rezulta efectul acela de “smucitura” si “tampon intre tampoane”
Atenuarea cat de cat a imaginii fara a pierde prea mult din spatiul avut la dispozitie este conectarea celor doua curbe prin intermediul unui segment de linie dreapta – desenul din dreapta sus.

O imbunatatire si mai accentuata a imaginii ar fi sa facem trecerea de la o curba la alta prin intermediul unor segmente de trecere de la linie curba la linie dreapta (cum am vorbit mai sus) – desenul din stanga jos.

Ideal este ca trecerea in afara segmentelor de racordare sa includa si un segment de linie dreapta – desenul din dreapta jos.

Pentru realizarea curbelor cu raze armonioase se poate utiliza linia flexibila. Se monteaza ceva mai dificil (contrar parerii unora) dar rezultatul obtinut este remarcabil.

Pe majoritatea dioramelor aspectele legate de pante si curbe sunt neglijate asa cum este neglijata si suprainaltarea liniei in curba.

Daca in realitate suprainaltarea este necesara pentru contracararea fortei centrifuge ce tinde sa scoata trenul de pe linii in modelismul feroviar se face din considerente pur estetice.

O suprainaltare a curbei cu 2 – 4 mm este suficienta pentru creerea unei imagini realiste.

[Link Removed for Guests]

Atentie!!!

Suprainaltarea se face progresiv pornind de la segmentul de intrare in curba si atinge inaltimea maxima la mijlocul curbei dupa care descreste progresiv pana la ultimul segment al curbei.

In cazul liniei duble fiecare fir are propria suprainaltare

Imagine

[Link Removed for Guests]

Va urma
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Feb 08, 2007 5:37 pm

Desi am inceput sa stau mai prost cu timpul liber o sa incerc sa continui serialul despre constructia unei diorame probabil cu articole mai scurte

Astazi vom vorbi despre strabaterea formelor de relief de traseul CF detaliu de luat in calcul la constructia dioramei pentru reprezentarea corecta pe macheta
Exista mai multe cazuri
Nu vom vorbi despre tunele urmand ca subiectul sa fie discutat intr-un capitol viitor

1. Calea ferata in debleu

debleu (cf DEX) Săpătură făcută sub nivelul terenului natural în vederea executării platformei unui drum ori a unei căi ferate sau a construirii unui canal deschis. – Din fr. dĂŠblai.

Imagine

[Link Removed for Guests]

In acest caz calea ferata este marginita de o parte si de alta de relief (pamant, stanci) care datorita dimensiunilor nu necesita constructia unui tunel dar nici nu pot fi construite pante pentru urmarirea liniei reliefului
In figura se observa cateva caracteristici constructive
Infrastructura este marginita de canale, santuri de scurgere a apei pluviale de pe cei doi versanti de pamant (stanci) si terasamentul CF.
Exista si cazuri particulare cand linia poate fi marginita de ziduri de sprijin pe o parte sau pe ambele parti
Despre zidurile de sprijin vom vorbi la tunele

2.Calea ferata in rambleu

rambleu (cf. DEX) Lucrare de terasament executată în scopul ridicării unui teren la nivelul necesar construcţiei unei căi ferate, unei şosele, unui dig etc. – Din fr. remblai.

Imagine

[Link Removed for Guests]

Situatie intalnita atunci cand linia strabate forme de relief mai joase decat nivelul orizontal al caii ferate iar urmarirea denivelarilor prin pante nu este posibila
In acest caz pentru aducerea la orizontala a liniei se fac umpluturi de pamant obtinandu-se o infrastructura mai inalta

Principalele cote ale caii de rulare pentru scara 1:87 H0 sunt date in figura urmatoare
Pentru o reprezentare cat mai realista acestea trebuie respectate

Imagine

[Link Removed for Guests]

Aici este prezentat un caz particular unde pe o parte a liniei avem rambleu si pe partea cealalalta debleu

Nu vom vorbi despre terasament deoarece rezolvarea acestuia este simpla: linii cu terasament sau terasament ce se adauga sub linie se gasesc gata confectionate
Pentru cei care doresc sa construiasca singuri terasamentul trebuie avut grije ca inaltimea adaosului ce se monteaza sub linie insumat cu inaltimea liniei sa nu depaseasca 10 mm
Mult mai importanta este cota de 70 mm, cota care include terasamentul si cele doua acostamente laterale
Acostamentele sunt necesare atat pentru o buna stabilitate a terasamentului cat si pentru "plantarea" pe el a indicatoarelor de semnalizare CF, a semnalelor si a stalpilor catenarei

Pentru trasarea cotei de 70 mm exista mai multe metode
Cea mai sigura este folosirea unui dispozitiv simplu la care se adapteaza un creion
Dispozitivul se monteaza sau mai bine zis se incarca intr-un vagon si plimband vagonul pe traseu creionul va marca exact gabaritul infrastructurii

Imagine

[Link Removed for Guests]

Dispozitivul este foarte simplu de construit
Il confectionam din lemn sau plastic iar paralipipedul va avea cotele exterioare egale cu cotele interioare ale vagonului pe care dorim sa-l folosim (recomand confectionarea din lemn fiind mai usoara)
Este de preferat sa folosim un vagon pe doua osii deoarece fiind mai scurt va urmari mult mai fidel curbura liniei
Pe paralelipipedul din lemn fixam o traversa in care practicam una sau doua gauri prin care sa poate trece un creion.
Trasarea devine cu acest dispozitiv o operatie banala

Am aratat mai sus la ce foloseste acostamentul caii CF
Un alt aspect este ca trebuie respectata aceasta cota mai ales atunci cand pe linii cu raza mica de curbura rulam vagoane lungi pe boghiuri

Despre distantele dintre axele liniilor CF duble in aliniament (traseu si gara) si duble in curba in episodul urmator

Am spus-o si o repet

Completarile sunt binevenite iar corecturile si mai bine venite avand in vedere ca nu sunt familiarizat cu toti termenii flositi in CF
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
robertanasa
Mesaje: 1150
Membru din: Mie Dec 28, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de robertanasa » Mar Feb 13, 2007 12:06 pm

LDH, ceva noutati? Astept cu nerabdare continuarea!
Cu respect,
Robert
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Feb 13, 2007 7:25 pm

Urmeaza Robert, urmeaza

Stau mai nasol cu timpul dar materialul este in pregatire

Toate cele bune
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Apr 11, 2007 4:22 pm

pana reluam serialul un link care cred ca intereseaza

[Link Removed for Guests]
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
BOGDAN I
Mesaje: 955
Membru din: Sâm Ian 09, 2016 8:06 pm
Localitate: Brasov
Contact:

Mesaj de BOGDAN I » Mie Apr 11, 2007 9:03 pm

Felicitari pentru "preluare si rabdare de a le posta aici"
Daca aveam toate info care le-ai mentionat tu mai sus acum 4 ani cand m-a luat aces virus nu mai imi pierdeam noptile remodeland circuitul si pantele ,tunelele,podurile si sinele duble :-x dar asta e .. noi testam si faceam calcule si mii de incercari cu gariturile de vagoane isr acum intrii pe forum citesti , scoti la imprimanta si dai bice ;-)
Astept cu nerabdare noi info utile ca vorba aceea cat traim tot invatam :-P
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Apr 11, 2007 9:30 pm

Bogdan!

este si meritul vostru, a celor ce ati construit, povestind de greutatile intampinate si ce Nu trebuie facut
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Florinn
Site Admin
Mesaje: 5545
Membru din: Mar Ian 17, 2006 10:06 pm
Localitate: Cluj Napoca / Bucuresti
Contact:

Mesaj de Florinn » Joi Apr 12, 2007 12:50 am

Doua chestii vreau sa completez, legat de inclinatul sinei la curbe, este util si la trenulete nu nu mai in realitate, adica nu e doar pentru aspect, eu am constatat ca daca sina e inclinata nu sunt deloc probleme la viteze foarte mari, am facut teste si nu am reusit sa fac sa deraieze vagoanele la viteza mare pe R3 dar inclinat, si au deraiat pe r4 (sau mai mare)neinclinat. (pentru cei care nu stiu sau nu au fost interesati, R2 ROCO = R1 PIKO ! , R3=R2 , etc, asa ca feriti-va de macazele curbe ROCO caci au R1 pe interior (abatere)).
Pentru cei care vor sa incline sina in curbe, sa respecte indicatiile date de LDH insa sa foloseasca doar sina flexibila, pentru ca trecerea este mai lina, cea fixa este rigida si tinde sa se articuleze in punctele de imbinare.

Inca o chestie, referitor la ce ai zis:

"Am montat si cuple scurte (am ca nu beau) si rezultatul este acelasi. Rulajul modelelor lungi pe R2 nu da bine. Nu am R3 ca vorbeam si despre ea."

.. eu pot sa iti zic ca nu da bine nici pe R3 si nici pe R4 nu arata chiar grozav (vorbind de vagoane de calatori corecte la 1/87) dar asta este, nu ai ce face.
Florin - Trainsylvania Railway Club, Cluj Napoca
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Apr 12, 2007 3:53 pm

salut florinn!

bine ai venit la "de citit pentru incepatori" si te mai astept cu observatii si sfaturi pentru cei care doresc sa faca o macheta

invitatia este valabila pentru toti cei care pot ajuta la completarea materialului astfel incat la final ... poate scoatem un indrumar (manual am zis ca este prea pretentios)

toate cele bune
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Sep 24, 2007 4:54 pm

Salut tuturor si mai ales celor care construiesc o macheta!

Uite ca m-a apucat iar dorul de scris si asta ca mi s-a aprins beculetul legat de pantele pe macheta.
Amintesc doar ca pentru o buna functionare a materialului rulant, si aici ma refer in special la locomotive, fie ca sunt in digital sau analog, panta de urcare a unei garnituri trebuie sa fie foarte corect facuta.
In primul rand este necesara o racordare a liniei de pe plat cu aceea care urca asa cum am mai aratat intr-un material anterior:

Imagine

Pagina 6

[Link Removed for Guests]

De ce ma leg de pante?
Deoarece tot aud ca “merge” o panta de 5, 7 sau 10%.
Poate “merge” dar recomandat este ca panta pe orice macheta sa nu depaseasca 2,5 - 3%.
Facand un calcul simplu rezulta ca pentru a urca la 10 cm, asta pentru a putea trece in conditii optime peste alta linie, avem nevoie de o lungime a traseului de minim 4 m.
Mult vor spune unii iar eu le dau dreptate. Le dau dreptate deoarece multi dintre noi nu avem 4 m pentru o macheta. Majoritatea ne “invartim” intre 2 m si 2,5 m lungime de planseta.
Facand iar putina aritmetica rezulta ca pentru a urca la 10 cm linia noastra trebuie sa parcurga un oval si ceva daca planseta are dimensiunile de 2,5 x 1,25 m.
Care este solutia ca sa nu avem un traseu atat de lung de urcare?
Culmea este ca solutia exista si este exact sub ochii nostri.
Au inventat-o cei care fac machete preformate, machete care mie personal nu-mi plac deloc. Nu-mi plac, nu-mi plac dar asta nu inseamna sa nu luam ce este bun de la ele si sa “punem” la noi pe planseta.
Despre ce este vorba?
Privind o astfel de macheta impresia este ca linia care urca are o panta muuuult mai mare decat cei 2,5 - 3% recomandati.
Iluzie optica.
In timp ce o linie urca cealalalta care urmeaza sa treaca pe dedesupt coboara.
Asta inseamna ca gara principala, planul intai al machetei preformate, se afla la cota + fata de planseta, adica este mai sus cu 3-5 cm (Fig.1).

[Link Removed for Guests]

De ce sa nu aplicam acest principiu si la machetele noastre?
Oricum daca linia intra in tunel si nu se vede pe o lungime considerabila, pentru a da impresia de lungime a traseului, ce mai conteaza ca se afla mai jos cu 5 – 6 cm decat liniile din gara principala? Ca imagine, pe ansamblu, da foarte bine si chiar real (Fig.2).

[Link Removed for Guests]

Evident ca linia care coboara se poate “duce” direct sub linia care urca avand astfel posibilitatea sa o facem si serpuita pentru a lungi si mai mult traseul.
In schita am pus liniile “la vedere” pentru a nu incarca desenul si pentru o mai buna intelegere.

“Inarmati” si cu acest truc sunt sigur ca nu vor mai fi probleme cu helixurile, liniile care urca si coboara iar macheta, asta ca bonus, pare mai mare decat este in realitate.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Lun Oct 01, 2007 9:40 am

Ca tot i-am poluat subiectul lui Prognosis cu ordinea cronologica a lucrarilor, adica ceva de genul "ce a fost mai intai? oul sau gaina?" va propun sa va uitati la imaginile de mai jos care vorbesc de la sine ce se face mai intai la o macheta de la ZERO. Traseul sau relieful?

[Link Removed for Guests]

si reluand niste fotografii de pe la inceputul subiectului unde sunt mentionati si autorii aceastora, adica LOXX Berlin:

[Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests] [Link Removed for Guests]

Daca profesionistii care au realizat LOXX-ul au pus carul dupa boi noi de ce am face altfel?
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Oct 20, 2007 9:36 pm

La solicitarea lui Robert iata despre ce este vorba cand vorbim despre module si retea modulara.
Chiar daca este in franceza desenele sunt in limba internationala "desenul tehnic" si sunt sigur ca nu reprezinta nici un mister pentru nimeni.
Daca sunt nelamuriri le putem discuta punctual nu la modul general.

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
robertanasa
Mesaje: 1150
Membru din: Mie Dec 28, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de robertanasa » Dum Oct 21, 2007 12:05 pm

@LDH

Multumesc frumos pentru sprijin!

Ce am inteles eu din MOROP:

Modulul trebuie sa aiba 610mm latime, lungimea nu se specifica (avand in vedere ca latimea este de 610 mm sa inteleg ca lungimea poate fi de 810 mm?), inaltimea modulului trebuie sa aiba 150 mm.

Te rog frumos sa ma rectifici.


Cu respect,
Cu respect,
Robert
alecs11
Mesaje: 28
Membru din: Dum Oct 21, 2007 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

Mesaj de alecs11 » Mie Oct 24, 2007 8:30 pm

Sa pun si eu niste intrebari pe care le am dupa ce am parcurs acest topic. Eu in timp as dori sa-mi fac o dioarama , spatiu am destul (o s-o tin la sat la bunici care e foarte aproape de tm (25minute cu masina , mai mult facand traversand orasul) . Deci spatiul de 1,5M pe 2,5 M e suficient pentru o diorama ? Inca nu am nimic cumparat , dar as vrea adica o sa-mi iau un start set la inceputul lunii decembrie , bani multi nu am asa ca va fi analog. Desi toti m-au indrumat spre digital momentan nu am bani (adica parinti nu au ,pt ca inca nu-s pe banii mei) singura solutie este analogul(pt inceput)E chiar asa de rea? Se pot rula doua loco in acelasi timp pe un circuit(analog) ? Trebuie automatizari? In ce consta acesete automatizari? Eu voi incepe cu un start set piko , dac voi avea o diorama analogica, transformatorul de la piko este suficient ? Trebuiesc ceva imbunatatiri pt o diorama(analog) ?! Sunt foarte nelamurit cu partea aceasta electrica, si inca nu am insusirile pt electrica (am doar 14 ani si nici nu prea am avut deaface cu asta )
Avatar utilizator
mpursu
Mesaje: 3311
Membru din: Sâm Aug 25, 2007 12:00 am
Localitate: Oradea
Contact:

Mesaj de mpursu » Mie Oct 24, 2007 8:40 pm

[Link Removed for Guests] incap pe o masa ovala de 1.15m X 2m, asa ca eu cred ca pe 1.5m X 2.5m te poti desfasura in voie.
Daca circuitul tau va fi cu linie dubla, atunci este suficient sa izolezi dpdv electric linia din interior de cea din exterior - cu ajutorul papucilor izolanti - si sa le alimentezi cu doua alimentatoare. Astfel pe cele doua linii vor putea circula doua trenuri total independent unul de altul. Atunci cand vei trece pe digital, pur si simplu vei conecta in paralel cele doua linii si le vei alimenta de la statia digitala.
Mult succes si tine-ne la curent :)
MPU - Clubul Feroviar "Crișana" [Link Removed for Guests], [Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Informatii utile, sfaturi practice, pentru incepatori”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat