DE CITIT PENTRU INCEPATORI

Esti nou in lumea modelismului? aici gasesti informatiile de care ai nevoie pentru a incepe.
Scrie răspuns
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Ian 23, 2007 8:54 am

O sa adaug zilele acestea cateva lucruri legate de traseele modelelor reduse CF

Le consider foarte importante in proiectarea unei diorame avand in vedere ca majoritatea incercam sa reprezentam toate formele de relief si linia este simpla, dubla, in curba, panta, trece peste poduri si prin tunele si mai exista si gari

Pentru toate exista niste criterii care ar trebui respectate ca sa nu avem probleme dupa ce rulam pe diorama si asta deoarece, paradoxal, la teste lucrurile pot iesi bine iar cand totul este gata sa apara incidente

Sper ca inainte sa va apucati de ceva sa cititi aici macar pentru a avea o viziune generala a ce presupune un traseu CF

Stiu ca marea problema este spatiul, mai ales atunci cand este vorba de scara 1:87 cu rulaj pe H0, dar, cu toate acestea, prescriptiile minimale trebuie respectate cu atat mai mult cu cat dorim ca ceea ce facem sa para real sau sa semene cat mai mult cu realitatea

Reptet: in modelism nu se poate copia realitatea si asta deoarece daca reducem la scara unele detalii care dau "sarea si piperul" unui model sau unei diorame nu se mai vad din cauza dimensiunilor la care trebuie reprezentate

Tot legat de acest aspect al reducerii si reprezentarii la scara problema se pune si incazul elemntelor functionale ale unui model sau ale unei diorame

Reducerea conduce inevitabil la nefunctionalitatea acelui element sau dispozitiv sau mecanism sau...ce o mai fi el

Din acest motiv sunt acceptate unele exceptii reglementate prin NEM sau tacit in lumea modelistilor

Unele materiale vor fi preluate direct, adica link spre ele

Nu va speriati ca sunt in franceza (de exemplu) exista, daca accesati situl respectiv, versiunia in engleza si, nu se putea altfel, in germana

Daca pare plictisitor ce va urma nu ezitati sa-mi spuneti si ma opresc
Nu vreau sa postez de dragul de a scrie pe forum

Ideea este ca ce scriu sa foloseasca


Toate cele bune

- ce va urma nu este o "documentatie" scrisa ca sunt eu destept, este o documentatie adunata de pe situri si forumuri de modelism iar unde este cazul va fi mentionata sursa si autorul;

- sunt materiale salvate de pe DVD - uri de prezentare ale firmelor care produc si comercializeaza trenulete miniatura, accesorii pentru acestea, materiale pentru teraformare si decor etc precum si materiale despre trenulete electrice publicate in paginile revistei "Modelism"


Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

-contributia mea este de a le pune cap la cap si de a da o forma usor de citit si mai ales pe intelesul tuturor

-schitele pentru ilustrarea celor scrise imi apartin
Ultima oară modificat Mar Ian 30, 2007 11:32 pm de către LDH, modificat 1 dată în total.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
Calin_CBR
Mesaje: 192
Membru din: Joi Dec 22, 2016 8:06 pm
Localitate: Hunedoara
Contact:

Mesaj de Calin_CBR » Mar Ian 23, 2007 9:02 am

Imi cer scuze....am mai intalnit termenul "NEM"...ce inseamna? :oops:
In alta ordine de idei, e super initiativa ta, mie ca incepator imi va fi de real folos!
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Ian 23, 2007 9:09 am

NEM = Norme Europene pentru Modelism feroviar

Am o mare rugaminte adresata modelistilor feroviari cu experienta

Sa ma corecteze atunci cand gresesc, sunt si eu om si poate imi scapa ceva, astfel incat informatia sa fie corecta

Multumesc
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Ian 23, 2007 11:07 am

Sa incepem cu inceputul

Am spus ca eu pun accent mai mult pe un peisaj

Evident ca modelele pe o diorama sunt foarte importante prin detaliile pe care le au si modul de realizare
Putem sa le amestecam sau sa incercam sa reprezentam o anumita epoca si asta depinde de gusturile fiecaruia: mie imi plac locomotivele cu aburi, imi plac europenele, altora dieselele sau masinariile din epoca V

Din aceasta cauza si motivand ca decorul in care amplasam un model il poate pune in valoare sau nu indiferent de gradul de detaliere al acestuia iar ca diorama sa nu para o jucarie, toate elementele sa arate cat mai reale am sa ma refer numai la partea de modelism peisagistic, desi termenul nu este chiar corect

Fiecare la randul lui am incercat sa pornim din start cu un proiect mare adica o diorama in adevaratul sens al cuvantului pe care vrem sa punem cat mai multe linii si forme de relief iar pe linii, daca este posibil, sa ruleze intreaga noastra colectie

Este un concept periculos mai ales atunci cand ne lipseste experienta necesara

A face ceva mare de la inceput este destul de dificil iar problemele care apar pe parcurs pot fi insurmontabile si atunci ori improvizam ceva ce "ramane un provizoriu permanent" sau modificam si practic o luam de la zero ori ne oprim pana "gasim" solutia
De cele mai multe ori solutia nu mai vine si nu ne ramane decat sa ne uitam la o lucrare inceputa si neterminata

Alt "principu" periculos este "vreau ieri" adica sa incercam sa facem totul cat mai repede ca sa ne "jucam"

O diorama nu se face in cateva zile daca vrem sa arate real
Repet problema legata de realism deoarece acesta este scopul final al lucrarii - diorama sa fie cat mai reala iar comparatia cu o situatie existenta sau ce ar putea exista sa gaseasca foarte multe parti comune

Inainte de a va apuca sa proiectati viitoarea voastra cale ferata ganditi-va la toate cele de mai sus

Completarile sunt bine venite

va urma
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mie Ian 24, 2007 4:07 pm

Inainte de a continua vreau sa fac o remarca

Stiu ca subiectele care abunda in fotografii sunt mai usor de parcurs si mai atractive iar cele in care predomina "pologhia" mai greu de digerat

Din punctul asta de vedere am sa incerc, pe cat posibil, sa "argumentez" cele spuse cu imagini sau adrese de pagini net ale altor modelisti feroviari care fac referire sau au ilustrat subiectul

Revenind la "oile noastre" - viitoarea diorama - trebuie inceput cu "inceputul"

Prima etapa, si cea mai importanta, in constructia unei diorame este proiectarea viitorului traseu si trasarea la scara a unui plan general al dioramei

Se poate si prin metoda incercarilor dar sigur nu va da rezultat

Daca satisface cerintelor noastre putem alege unul dintre multele planuri puse la dipozitie de catre fabricantii de modele feroviare sau din multitudinea planurilor altor modelisti

Iata ce ne propune Bogdan I la "Scheme diorame"

[Link Removed for Guests]

ce au facut niste modelisti francezi

[Link Removed for Guests]

sau sa achizitionam o diorama gata preformata

[Link Removed for Guests]

In cazul in care dorim altceva atunci imaginatia noastra trebuie pusa sa lucreze la capacitate maxima

In primele cazuri lucrurile sunt oarecum clare avand o imagine asupra viitorului traseu a ceeace se va intampla in micul nostru univers feroviar

In ultimul caz lucrurile sunt oarecum neclare deoarece am vrea sa facem ... sau...sau...si avem in minte o gramada de idei care se interpatrund si nu prea au finalitate desi par sa aibe o logica de fier

Analizand si reanalizand ideiile ajungem destul de greu la una care sa satisfaca cerintele noastre deoarece fiecare are plusuri si minusuri.
La una iese un peisaj extraordinar dar nu avem unde amplasa remiza, la alta am gasit loc pentru remiza dar nu putem amplasa o rampa de descarcare iar varianta care da posibilitatea dispunerii tuturor cladirilor CF si anexelor acestora ori are un peisaj saharian ori nu mai avem unde "planta" cladirile de locuit si caile de circulatie terestre si ... putem continua

Stand de vorba cu cineva care a lucrat din greu la o diorama (cred ca lucreaza de 4 ani si mai are de lucru) mi-a marturisit ca s-a chinuit atat de mult sa urce traseul CF pe un "munte" unde avea un terminal
Terminalul era situat cu 15 cm mai sus decat gara "din vale"
Razand se uita la diorama si zice:

"am muncit atata sa dau panta corecta pentru linie cand mai simplu era sa fac o sosea sau un drum forestier" :twisted:

fara comentarii

De aceea nu putem vorbi de la inceput de un plan complet al viitoarei noastre cai ferate

Ideal ar fi, am mai spus-o, sa lasam loc pentru extinderi, adaugiri, modificari si daca spatiul o permite prelungiri ale modulului sau modulelor existente

Din aceste motive trebuie pornit de la un minim necesar pentru circuitul nostru avand in vedere ca pentru un oval o suprafata de 1,5 x 1,0 m este suficienta la scara 1:87 si material rulant H0

Indiferent de ce dorim sa facem, cat de mare, vom fi restrictionati de spatiul pe care il avem la dispozitie, spatiu care determina dimensiunile maxime (cel putin la inceput) ale viitoarei diorame

Un alt criteriu de care trebuie tinut seama si sta la baza viitoarei diorame este tema aleasa ca sa fie reprezentata
una este sa faci o gara, care oricum prin dimensiunile la 1:87 nu este conforma cu realitatea, si alta un circuit inchis pe care circula mai multe garnituri agrementat cu forme variate de relief, poduri, tunele, sosele, ape etc.

Legat de tema dioramei hai sa ne imaginam cum ar arata un tren de mare viteza la H0 pe o suprafata de 1,5 x 1,0 m

Mai bine nu ne imaginam

Pana data viitoare delectati-va cu asta:

[Link Removed for Guests]

Stiu ca s-a mai pus si toata lumea a oftat dupa ce a vazut ce este acolo dar este un punct de plecare in luarea unei decizii si optiunea de a avea o jucarie sau ceva in adevaratul sen al modelismului
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Joi Ian 25, 2007 7:09 pm

Inainte de a continua vreau sa mentionez ca materialul care urmeaza este o prelucrare si completare a articolului "ABC in modelismul feroviar" scris de catre Gheorghe Sterian Buzdugan si publicat in nr. 3 - 8 /1985 al revistei "Modelism", schitele scanate sunt preluate din acelasi material

SPATIUL !!!

Acesta este factorul principal care impune marimea dioramei

Spatiul (mai exact suprafata) trebuie sa fie optima pentru ceeace dorim sa reprezentam astfel incat sa reusim sa satisfacem sau sa ne situam cat mai aproape de cele trei conditii ale unei diorame:

- intindere

- vizibilitate

- accesibilitate

Dupa ce proiectam traseul viitoarei diorame ideal este sa facem un premontaj al liniilor si a celorlalte componente

Cu ajutorul premontajului (pentru unii pierdere de timp) vom avea o viziune generala a ce va sa fie, vedem daca am prevazut toate elementele ce urmeaza sa fie montate
Tot premontajul ne ajuta sa inlaturam eventualele neconcordante la imbinarea liniilor, distanta dintre ele, macaze, raze de curbura si racordarea la ele etc
Tot acum este bine sa asezam sub linii o coala de desen (evident vor fi necesare mai multe daca diorama este mai mare) pe care sa desenam si sa determina cu precizie locul de amplasare al celorlalte elemente: cladiri, poduri, tunele, cai de comunicatii terestre inclusiv traseul cablajului electric si al gaurilor de trecere ale acestuia
In cazul in care o singura coala nu este suficienta se vor numerota "modulele" si imbinarile acestora pentru a aseza corect pe planseta desenul

Daca toata aceasta "pierdere de timp" a fost clarificata si i s-a data OK-ul se poate trece la urmatorul pas spre "marea realizare"

Proiectarea si executarea suportului viitoare diorame

Poate pare infricosator sau amuzant ca vorbim de proiectare si mai si trebuie s-o facem
Amuzant sau nu o sa ramanem foarte uimiti cand vom descoperi ca daca avem putina indemanare putem proiecta, putem inlocui tamplarul, electriceanul, modelatorul si mai stiu eu ce meserie este necesara pentru realizarea dioramei

Dar sa revenim

Nu vom aprofunda lucruri pe care le stim deja:

- traseul cailor noastre ferate determina peisajul in care vor fi incadrate, peisaj care sa conduca la caracterul unitar si realist al acesteia

- necesitatea traseelor curbe pentru intoarceri, pentru simularea traseelor lungi (de preferat in tunele), pentru inchiderea circuitului

- limitarea impusa de spatiu prin alegerea unei teme feroviare: exploatrea forestiera si/sau miniera, triaj, gara mica, trafic urban sau industrial si renuntarea la un traseu complex cu o "ingramadeala" de linii ce trec unele peste altele, se intretaie etc care dau un aspect de jucarie

- localizarea traseelor curbe in zone de deal, montane sau urbane

- modelarea cu atentie a peisajului pentru a da realism constructie noastre

Toate acestea le consideram ca stiute si nu vom zabovi asupra lor decat daca este necesar asa cum nu vom mai reveni asupra celor discutate decat daca este cazul sau trebuie dezvoltate datorita contextului

Planseta dioramei poate fi conceputa, avand in vedere toate cele de pana acuma, in mai multe variante

- diorama fixa, utilizata in general pentru cele ce urmeaza a fi expuse sau atunci cand spatiul permite asa ceava

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

Aceasta poate fi realizata din module care unite prin montaj sa creeze o planseta continua pe care se realizeaza circuitul feroviar si poate avea diferite forme in plan

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Necazul mare este ca pentru un circuit feroviar complex avem nevoie de mult spatiu care sa ramana permanent ocupat

Poate fi o diorama "fixa" in sensul in care planseta este unitara dar mobila deoarece se poate strange sau rabata

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Problema la acest tip de diorama o constituie asezarea elemntelor pe planseta
Acestea trebuie sa fie bine fixate astfel incat la rabatarea plansetei sa nu se desprinda

O alta categorie de structura o constituie dioramele modulare
Nu sunt o inventie recenta dar sunt tot mai mult folosite in special la prezentari si atunci cand spatiul nu ne permite sa fie expuse permanent
Avantajele sunt clare fata de dioramele clasice

- posibilitatea de realizare a modulelor nu neaparat in ordinea lor functionala
- ocuparea unei suprafete minimale (dimensiunile unui modul) datorita depozitarii pe verticala
- posibilitatea, in cazul unui grup, ca fiecare modelist sa-si faca modulul propriu fara a fi influentat de evolutia lucrarilor celorlalti
- executarea mult mai usoara a cablajelor
- interconectarea de module diferite care teoretic nu fac parte din logica unei diorame mari
- posibilitatea de realizare tematica a modulelor si, asa cum am spus mai sus, fara o interdependenta intre module

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Iata cate ceva despre module

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

[Link Removed for Guests]

Singura problema a acestei variane este ca dupa ce nu mai vrem sa ne "jucam" si trebuie sa strangem toate modelele ce trebuie garate in cutii
O munca nu prea usoara si placuta uneori

Toate tipurile de mai sus au plusuri si minusuri
Daca se doreste putem dezvolta putin si enumera ce e bun si ce este rau la fiecare model desi cred ca imaginile sunt destul de sugestive si alegerea este usoara daca luam in calcul toti factorii care influenteaza decizia noastra finala
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
B74MRV
Mesaje: 1102
Membru din: Dum Mar 13, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti, Dristor, Sect. 3
Contact:

Mesaj de B74MRV » Vin Ian 26, 2007 2:55 pm

Salut LDH

F. buna prezentarea. Te rog, intr-o viitoare postare, cateva vorbe despre pante si inclinatii la curbe.

Razvan
Spor
Razvan MORAR

Locomotivele cu abur sunt o poezie in miscare!
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Vin Ian 26, 2007 3:39 pm

Multumesc pentru aprecieri :oops:

@ B74MRV

Daca nu este graba mare urmeaza si despre pante, inclinatii la curbe, curbe si racoardarea la curbe

Pana atunci, in pregatire, materialul despre structura de baza a dioramei
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Ian 27, 2007 3:22 pm

La subiect

Daca suntem siguri ca se poate da OK-ul la viitoarea noastra cale ferata, ne-am hotarat asupra dimensiunilor dioramei si am optat pentru una din variantele de realizare a plasetei (fixa, mobila - rabatabila, modulara) putem trece sa vorbim despre realizarea practica

Vom insista asupra uneia sau alteia dintre variante numai daca este cazul si vom vorbi la general - sisitemul constructiv, materialele si sculele sunt aceleasi pentru toate iar la solicitarea expresa vom insista asupra unui caz particular

Vom aborda problemele comune: rama de baza (suportul), planseta (placa de baza), materiale, scule si tehnologii de executie

Incepem cu sculele pentru prelucrarea lemnului si a materialelor lemnoase ce vor fi utilizate la realizarea efectiva a postamentului (suport+placa de baza)
Nu sunt necesare scule profesionale cele din gama hobby sunt perfecte pentru ce vrem sa facem
Au preturi accesibile si sunt usor de procurat de la orice magazin de profil
Se gasesc separat sau in truse - pentru economie recomand trusele mai ales ca sunt livrate in cutie

Un mic necesar:

- fierastrau de mana cu dinti mici (uzual i se spune coada de vulpe)
- fierastrau elelectric pendular (mai cunoscut ca soricel)
- cleste pentru cuie
- cleste patent
- surubelnite diverse
- ciocan, unul de 0,5 kg este foarte bun
- raspile
- burghie de diferite dimensiuni pentru metal si lemn
- hartie de slefuit pentru lemn - smirghel de diferite granulatii
- instrumente si accesorii pentru trasat si desenat: creion, guma, compas, liniar, echer, ruleta, nivela

Nu trebuie sa lipseasca din cutia noastra cu scule: aracet, suruburi pentru lemn de diferite dimensiuni, banda adeziva din hartie si ce mai credeti de cuviinta ca va va ajuta la realizarea cadrului si suportului dioramei

Cadrul dioramei se compune dintr-un caroiaj realizat din rigle de brad

Imagine

[Link Removed for Guests]

Am ales bradul deoarece este un material foarte usor de prelucrat si accesibil
Pentru marimea dioramelor noastre si cu atat mai mult cand este facuta din module este preferabil ca suportul (cadrul) + plaseta (placa de baza) sa fie cat mai usoare daca vrem sa le mutam sau transportam

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Pentru dioramele de dimensiuni mari (in general pentru expunere) se utilizeaza materiale mult mai rezistente si cu sectiune mica de tip stratificat (un fel de placaj dar mult mai rezistent), PAL sau OSB (placi aglomerate realizate din aschii de lemn si rumegus amestecate cu un liant si realizate prin presare)

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Deoarece diorama noastra, cel putin in prima faza, nu va avea dimensiuni foarte mari ne vom ocupa de realizarea elemntelor de structura din lemn de brad
Dimensiunile riglelor: latimea si inaltimea lor in sectiune se stabilesc in functie de dimensiunile modulului de baza
Nu este necesar sa facem calcule ingineresti de rezistenta pentru a determina dimensiunile in sectiune Au facut-o altii si au ajuns la concluzia ca pentru un modul de baza de 80 cm lungime si 40 cm latime riglele optime sunt de 2,5 cm x 5 cm

Imagine

[Link Removed for Guests]

Toate dimensiunile pe care le voi da vor fi in cm

Riglele este bine sa le comandam la un atelier de tamplarie
Chiar taiate la dimensiuni mai trebuie sa intervenim asupra lor la montaj

Pentru module mici 80 x 40 cm inaltimea sectiunii riglei rezulta si din considerente de spatiu sub planseta dioramei

Ce chestie domnule !
Iar Spatiu?
Ne-am cam saturat: unde pui diorama – spatiu, pe diorama – spatiu acuma si sub diorama (planseta) trebuie spatiu!?!
Da trebuie si sub planseta spatiu
Acolo vom ascunde circuitele electrice si electronice, relee, decodoare, motorase pentru macaz, motorul placii turnate si alte actionari – deci este nevoie de spatiu

Imagine

[Link Removed for Guests]


Ce dimensiuni sunt ideale pentru un modul?

Avand in vedere ca trebuie sa lucram cat de cat economic si sa utilizam cat mai mult din placa ce va fi folosi ca planseta dimensiuni bune sunt multiplu de 40 cm
O placa de PFL, PAL sau OSB are dimensiunile 250 cm x 120 cm

Eu personal prefer modulele unitare de 40 x 40 cm din care sa fac un modul de baza de 80 x 40 cm, deci un modul de 80 cm lungime si 40 cm latime

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Cu acest modul de 80 x 40 cm putem face practic orice desen in plan al dioramei dar cu laturile paralele

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

Nu uitati sa dati clik pe link daca vreti sa vedeti poza mare

Urmeaza cateva detalii despre planseta care acopera structura dioramei, tehnologia de executie a cadrului dioramei (structura de rezistenta) sau a modulului de baza si altele

Dar pe rand

Toate cele bune
Ultima oară modificat Lun Feb 18, 2008 10:30 pm de către LDH, modificat 1 dată în total.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Ian 27, 2007 8:31 pm

Continuam!

Inainte tin sa-i multumesc lui Rally pentru materialul documentar pe care mi l-a pus la dispozitie din care am "extras" pozele cu imagini reale de care aveam nevoie pentru ilustrare - este vorba despre doua documentare MIBA si NOCH

Am procurat materialele (riglele din lemn de brad) din care urmeaza sa confectionam cadrul dioramei

Am adus, cu mare fast, surle si trompete, de la tamplar, care nu ne-a taxat prea tare, s-o credem noi, si deja constatam ca nu am facut mare branza

Suntem fericitii posesori ai materialelor pentru structura unui modul de 80x40 cm adica: doua rigle 2,5 x 5 x 80 cm si trei rigle 2,5 x 5 x 40 cm

Arata frumos, sunt drepte si trase la rindea dar ...

Oricum le asezam parca nu vrea sa iasa modulul nostru de 80 x 40 cm !!!

Trebuie sa ne iasa ceva de genul asta

Imagine

[Link Removed for Guests]

Pentru asta trebuie sa intervenim asupra elemntelor constructive, sa le decupam si sa inlaturam surplusul de material

Este bine sa nu aruncam ce taiem si inlaturam ca...ne trebuie mai tarziu la montaj

Astfel vom decupa din capetele riglelor logitudinale patratele de 2,5 x 2,5 x 2,5 cm cu grija astfel incat decupajele sa fie diametral opus

Imagine

[Link Removed for Guests]

Decupajele sunt necesare pentru o mai buna pozitionare si imbinare a elemntelor

La mijlocul riglelor longitudinale vom taia si vom inlatura din material cate un patrat 2,5 x 2,5 x 2,5 cm

Imagine

[Link Removed for Guests]


In acelasi mod vom proceda si cu transversalele
Cele de capat vor avea decupaje identice cu cele longitudinale adica 2,5 x 2,5 x 2,5 cm diagonal executate
Transversala de mijloc va fi decupata la aceleasi dimensiuni si tot pe capete dar patratelele de 2,5 x 2,5 x 2,5 cm vor fi inlaturate de pe aceiasi parte

Imagine

[Link Removed for Guests]

Inainte de fixarea definitiva a componentelor recomandam executarea unui premontaj
Facem asta sa ne asiguram ca am executat decupajele corect si mai ales ACOLO unde trebuie

Imagine

[Link Removed for Guests]

Trecem la imbinarea si fixarea definitiva a elementelor structurii dioramei

ATENTIE !

Dupa ce ne-am asigurat ca toate piesele se potrivesc foarte bine

Pentru fixarea definitiva mai adaugam in cutia noastra cu scule cateva coltare din tabla cu perforatii pentru trecerea suruburilor din lemn si daca nu am facut-o aracet si suruburi din lemn
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Sâm Ian 27, 2007 9:56 pm

Trecem la imbinarea si fixarea definitiva a elementelor structurii dioramei

ATENTIE !

Dupa ce ne-am asigurat ca toate piesele se potrivesc foarte bine

Pentru fixarea definitiva mai adaugam in cutia noastra cu scule cateva coltare din tabla cu perforatii pentru trecerea suruburilor pentru lemn si daca nu am facut-o aracet si suruburi pentru lemn

Fixarea definitiva a elemntelor structurii se poate face in mai multe feluri:

- in cuie

- in cuie si aracet

- cu suruburi pentru lemn

- cu suruburi pentru lemn si aracet

Alegerea ne apartine dar este de preferat ultima varianta: fixarea cu suruburi pentru lemn si aracet

La colturi vor fi prevazute coltare din lemn sau metalice pentru a asigura stabilitatea structurii si unghiurile de 90 gr

Coltarele din metal se fixeaza cu suruburi pentru lemn iar cele din lemn cu aracet si suruburi pentru lemn

Coltarele pot lipsi daca avem indemanarea necesara pentru pozitionarea elemntelor deoarece in momentul in care peste structura montam planseta aceasta asigura nedeformabilitatea fiind fixata cu aracet si suruburi pentru lemn

Prefer coltarele desi pare mai mult de munca

Si acum la treaba

Inainte de montajul structurii daca facem asta pe o masa sau o planseta este bine sa protejam colturile cu banda adeziva
Facem aceasta operatie pentru a fi siguri ca dupa uscarea aracetului care s-a prelins pe masa nu plecam cu tot ansamblul structura + masa :(

Imagine

[Link Removed for Guests]

Ungem piesele ce urmeaza a fi montate cu aracet si le punem pe pozitie

Imagine

[Link Removed for Guests]

Fixam si coltarul din lemn dupa ce in prealabil l-am mazgalit si pe el cu aracet - asa-i trebuie :twisted:

Imagine

[Link Removed for Guests]

Poate fi folosit si un coltar metalic caz in care mai intai il punem pe pozitie si marcam locurile de fixare a suruburilor

Imagine

[Link Removed for Guests]

Dam gaurile in locurile marcate
Este de preferat sa dam gauri inainte de a monta suruburile
In acest fel montajul se face mai usor si lemnul nu se striveste

Atentie la burghiu - sa fie mai mic decat diametrul surubului :twisted:

Imagine

[Link Removed for Guests]

Fixam definitiv coltarul in suruburi

Imagine

[Link Removed for Guests]

Revenim la cadru pe care l-am abandonat sa aratam varianta cu coltar din metal

Deci

Dupa ce am pozitionat si fixat provizoriu elemntele cadrului (in imagine apar doua prese pentru lemn care pot lipsi) dam gauri cu bormasina - am invatat pentru ce

Imagine

[Link Removed for Guests]

Dupa gaurire, asa cum am mai spus, introducerea suruburilor este floare la ureche (merge la fel de bine cu o surubelnita cu cap lat sau cruce in functie de capul surubului)

Imagine

[Link Removed for Guests]

si

Gata cadrul nostru

Imagine

[Link Removed for Guests]

A fost greu?

A durut?

Cred ca nu

Cu putina atentie si putina indemanare chiar daca nu am mai lucrat in lemn putem suplini ce face un tamplar
Poate primul modul nu o sa iasa foarte bine dar urmatorul si urmatorul sigur vor fi din ce in ce mai bune

Pana acuma a fost partea usoara a lucrurilor - pregatirea - de acuma in colo vine greul

Atentie mare la realizarea cadrului deoarece daca acesta este torsionat sau nu are unghirile la 90 gr vom avea probleme la montarea plansetei cu repercursiuni la montarea liniilor etc

Se cam leaga una de alta si de aceea este bine sa pornim cu dreptul

Pana data viitoare

Toate cele bune

poate mai creste salariul :twisted:
Ultima oară modificat Lun Feb 18, 2008 10:33 pm de către LDH, modificat 1 dată în total.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Avatar utilizator
IonutTrif
Mesaje: 1040
Membru din: Vin Ian 22, 2016 8:06 pm
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Mesaj de IonutTrif » Dum Ian 28, 2007 11:10 am

Nu vreau sa poluez topicul pentru a avea continuitate dar ceea ce faci tu este extraordinar. Propun ca la sfarsit (ma ofer sa te ajut) sa coletionam toate articolele si pozele intr-un document pdf "manual de modelism feroviar". Ar fi ceva extraordinar atat pentru incepatori cat si pentru cei care lucreaza deja la o diorama.
Bafta si astept cu nerabdare continuarea.

Ionut
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Dum Ian 28, 2007 11:57 am

@ Ionut Trif

Multumesc pentru aprecieri si sigur vom aduna toate materialele si vom face un mic indrumar pentru modelistii CF

Toate contributiile prin completari sunt bine venite
Aveti experienta si vati lovit de multe - nu ar fi rau sa scrieti cum ati trecut peste ele si ce solutii ati gasit

Luand exemplul unui alt forum cred ca va fi deacord Rally sa facem o rubrica "Vademecum" in care sa fie puse toate materialele interesante si unde sa fie postate unitar

Multumesc inca odata
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Mar Ian 30, 2007 9:38 pm

Dupa o binemeritata pauza in care, dupa ce am citit si executat modulul sau modulele, revenim cu asezarea plansetei (placa suport) pe structura de baza si continuarea drumului nostru spre realizarea minicircuitului feroviar
Am facut o gramada de lucreuri pana acuma:
-proiectarea, cel putin de principiu, a viitoarei noastre cai ferate tinand cont de spatiul pe care-l avem la dispozitie;
-am comandat la tamplar riglele de brad necesare structurii de rezistenta a modulului;
-am confectionat cu propriile noastre forte scheletul modulului de baza si daca diorama va fi formata din mai multe module nu ne ramane decat sa repetam operatiile.

Trecem la faza urmatoare a supotului dioramei

Planseta sau placa suport

Din fericire planseta nu mai trebuie confectionata ci doar ajustata pentru dimensiunile la care avem nevoie
Ea poate fi realizata din mai multe tipuri de materiale pe care le gasim cu usurinta la magazinele de profil sau la depozitele ce comercializeaza materiale pentru constructii
Exista mai multe variante urmand a o alege pe aceea care ni se potriveste cel mai bine:
-PFL (carton presat) de 12 - 18 mm grosime;
-PAL (placa aglomerata din lemn) de 9 - 12 mm grosime;
-OSB (placa aglomerata din lemn cu calitati mecanice si higroscopice superioare) de 9 - 12 mm grosime
-Placaj de fag de 5 - 8 mm grosime

Nu trebuie uitate materialele mai deosebite dar care prin calitatile pe care le au (rezistenta mecanica, flexibilitate, greutate redusa, calitati higroscopice deosebite) sunt foarte atractive ca sa fie folosite ca placa de baza. Din nefericire sunt mai dificil de procurat si au in general preturi mai ridicate.
Sa amintim cartonul celular de 15 - 20 mm grosime. Este asemanator cu cartonul celular pentru cutiile de ambalaj. Diferenta o constituie structura acestuia. Fagurele este dublu si are forma trapezoidala iar cele doua fete sunt realizate din carton multistrat cu rezistenta ridicata. Este foarte usor, flexibil, usor de taiat iar suruburile de fixare a caii de rulare CF se prind foarte bine. Are si un tratament ce-l face rezistent la apa si nu absoarbe iar deci deformabilitatea in timp este redusa.

Revenind la materialele usor de procurat si enumarate mai sus, practic, il putem folosi pe care dorim.
Cel mai rezistent dar si cel mai greu este OSB - ul.

Am cumparat foaia pentru planseta si o croim la dimensiunile scheletului modulului nostru.
Prinderea se face cu aracet si suruburi pentru lemn asa cum am descris intr-un capitol anterior

Imagine

[Link Removed for Guests]

Imagine

[Link Removed for Guests]

La montaj, inainte de strangerea definitiva a suruburilor este bine sa mai facem o verificare si sa ne asiguram ca toate unghiurile modulului sunt de 90 gr si nu avem torsionate scheletul sau planseta.
Abia dupa ce totul este in regula strangem definitiv suruburile

Este foarte important sa nu existe torsiuni ale cadrului sau plansetei si cele doua elemente sa se alature foarte bine. In cazul in care am neglijat acest amanunt la strangerea suruburilor, datorita deformatiilor elementelor, se vor induce tensiuni iar materialul cel mai slab va lua forma celui mai rezistent care numai plana nu va fi si de aici toate consecintele si necazurile pe care le vom intampina la asezarea liniilor.
O alta consecinta, mai grava, este in cazul in care dupa ce am neglijat torsiunile am mai si folosit (din economie) putine suruburi la montaj.
Datorita faptului ca fiecare elemnt tinde sa isi pastreze forma initiala cand strangem surubul elemntele actioneaza ca niste arcuri comprimate iar daca un surub cedeaza este posibil sa transformam planseta intr-o trambulina pentru tot ce este pe ea.

Grea treaba si diorama asta!
Apar mereu probleme si probleme!

Un lucru este cert

Daca nu ne inarmam cu rabdare si dac nu incercam sa executam lucrarile cat mai corect verificand si reverificand la fiecare operatie riscam sa ajungem in final sa ne uitam la niste deseuri.

Aceasta este varianta usoara de montaj a plansetei
Dupa montaj nu ne ramane decat sa trasam circuitul CF, sa marcam locurile unde vin montate cladirile, sa trasam caile de circulatie terestre, forma si pozitia formelor de relief si � foarte important � sa trasam traseul circuitelor electrice

Operatie simpla

Asezam desenul nostru cu traseul peste planseta

Imagine

[Link Removed for Guests]

Apropiem foile de desen si aliniem marcajele de trecere de pe o coala pe cealalalta dupa care lipim cu banda adeziva

Imagine

[Link Removed for Guests]

Sub desene �strecuram� o coala (coli) de indigo

Imagine

[Link Removed for Guests]

Retrasam circuitul

Imagine

[Link Removed for Guests]

Ridicam desenul si pe trasajul imprimat pe planseta incepem montajul liniilor

Imagine

[Link Removed for Guests]
Ultima oară modificat Sâm Noi 03, 2012 11:29 am de către LDH, modificat 1 dată în total.
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
LDH
Mesaje: 6938
Membru din: Sâm Sep 03, 2016 8:06 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Mesaj de LDH » Vin Feb 02, 2007 10:29 am

va urma si continuarea cand vom relua unele lucruri discutate precum si subiecte noi

cei care inca nu ati facut modulul pregatiti-va pentru o solutie de a realiza pantele direct din placa suport si altele

toate cele bune
Toate cele bune,
LDH
[Link Removed for Guests]
Scrie răspuns

  • Advertisement

Înapoi la “Informatii utile, sfaturi practice, pentru incepatori”

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat